Дигитализација НБС

Јован Вуковић
Е ово је супер ствар. НБС је почела да дигитализује свој садржај. Шта све постоји можете видети овде. Многе ствари су у ЈВ па их можемо слати и на вики. Посебно бих истакао политику од 1904-1941. Њу можете видети овде.Иначе има још пуно ствари. И већина њих могу користити у раду на вики (ево само политика саддржи ризницу догађаја и вести, тако да се чланци могу допуњавати и проверавати преко политике). Свима препоручујем да погледају

Re: Дигитализација НБС

Nikola Smolenski
On Tuesday 20 March 2007 16:16, jovan vukovic wrote:
> [...]
> Многе ствари су у ЈВ па их можемо слати и на вики. Посебно бих истакао

Нешто као
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:National_Library_of_Serbia%27s_Digital_Library ? :)

Re: Дигитализација НБС

Dzordzm
Жао ми је да покварим забаву... али иако на врху странице пише да
"Digitalizovana građa iz kolekcija Narodne biblioteke Srbije
predstavlja javno nacionalno dobro." то се мало другачије схвата...
ево шта кажу мало ниже на истој страници прва четири услова

Uslovi su sledeći:

1. Svi fajlovi se besplatno mogu koristiti ako se pri tome ne
ostvaruje materijalna dobit.

2. Korišćenje koje sa sobom povlači bilo kakvu materijalnu korist
dozvoljeno je samo uz pismenu saglasnost Narodne biblioteke Srbije (u
daljem tekstu "izdavač").

3. Svaka upotreba fajlova u okviru službi pravnih subjekata ili za
njihove potrebe smatra se komercijalnom. Ukoliko je pravni subjekt
neprofitabilna organizacija, može od izdavača tražiti pismenu
saglasnost za besplatnu upotrebu fajlova. Na izdavaču je da odluči da
li će ovu saglasnost dati.

4. Zabranjeno je na bilo koji način distribuirati, razmenjivati,
prodavati i menjati fajlove preuzete sa ovog servera bez pismene
saglasnosti izdavača.

Све у свему умрљано и замрљано као и обично... али за Оставу не видим како је...

Бране, дај ти коментар, умеш боље :)

Re: Дигитализација НБС

Горан Обрадовић
Ја не успевам да видим Политику. Нешта ми као учитава, али не прикаже ми страницу. У чему је проблем?

2007/3/20, Nikola Smolenski <[hidden email]>:
> [...]
> Многе ствари су у ЈВ па их можемо слати и на вики. Посебно бих истакао

Џорџим то што су они написали могу д аокаче мачку о реп. Ако је неко дело у ЈВ они не могу да га заштите (барем колико је мени познато). Ауторска права нам мирослављевим јеванђељем нема нико. Исто је и са сликама насталим ваљда пре 1919 године, тако да они могу да пишу свашта :).

Што се тиче политике треба после бирања броја по неком датуму притиснути на неко дугме колје личи на папир (мислим да је треће са десне стране) и онда учитава. Такође пробај да изабереш слику већег квалитета јер са мањим текст није читљив.

Re: Дигитализација НБС

Dzordzm
Овде постоји проблем тога да онакви шаблони охрабрују кориснике да све
на дотичном сајту третирају као ЈВ (у Викимедијином смислу ЈВ), што
овде није случај.

Наравно, ствари које су у ЈВ су у ЈВ и она њихова политика нема никакве везе.

Али, ствари које нису у ЈВ нису у ЈВ и то што су дигитализоване и тако
постале тзв."национално јавно добро" такође нема никакве везе. Другим
речима, ово је користан ресурс, али без икакве импликације за статус
ауторског права, осим ако не знамо другачије. Ова бесмислена флоскула
"национално јавно добро" покрива и материјале од после другог светског
рата, рецимо издања Политике из тог периода, која најдефинитивније
нису у јавном власништву.

Додатни проблем јесте интерпретација тога шта се може заштитити.
Амерички закон о ауторском праву не признаје (Корел против Бриџман
корп. :)) право настало на труду и раду већ само на оригиналности, али
то не мора нужно да буде случај у Србији. Мени није познато - можда ће
Нена знати - да ли би суд у Србији третирао чињеницу да се НБС
помучила и дигитализовала неко дело као нешто што завређује да се
резултујући дигитални фајл може заштитити онаквом накарадном
политиком. У Америци смо видели да је одговор не, али ми никада нисмо
добили разјашњење како је код нас. Да, оригинални плакат за концерт је
ЈВ, али да ли је то случај са његовом дигитализованом копијом?

По мени, ОВО су питања око којих би ВМ Србије требала да буде активна.
Да одведем ствари у екстрем, ВМ Србије би на пример могла да тужи НБС
да присваја и монополише јавно добро. Мислим, немам појма, треснуо сам
(вероватно и смеју то да раде?), али за почетак би ВМ РС могла да
напише писмо у којем објашњава ситуацију, захтева разјашњење, и сл.

Re: Дигитализација НБС

Јован Вуковић
Ако већ пише било би боље да прво напише писмо влади да сајт пусте под слободну лиценцу. Ако одбију можемо да пошаљемо анонимно писмо куриру. Већ видим наслов преко целе стране :). Што се тиче оног шаблона он није везан за лиценцу. Лиценца се додаје невезано за њега, а шаблон се ставља у опис слике

Re: Дигитализација НБС

Горан Обрадовић
Ако ништа друго, ова издања Политике нам могу бити злата вредна као референце. За сваки битан догађај из овог периода погледати пар наредних дана, и ето вредне референце :)

2007/3/20, jovan vukovic < [hidden email]>:
[...]

Djordje Stakic
На једном од претходних састанака долазио
је човек из Народне библиотеке и разговарао
са Николом о томе, он се бави овом дигитализацијом
и каже да нема проблема да то користим на
Википедији. Нека Никола исприча остатак.

On Tuesday 20 March 2007 23:23, Dzordzm wrote:
> При чему сте ви човеку објаснили да то значи да би онда то могао да користи
> било ко, укључујући и за профит? Дакле, било би лепо да чујемо такву
> интерпретацију...

Da, dakle evo u cemu je stvar.

Pitao sam Nevenku, i rekla mi je da kao u Americi i kod nas vazi da kopija ili
sken nije autorsko delo, po clanu 2 Zakona o autorskom pravu: "Autorsko delo
je originalna duhovna tvorevina autora..." Cak i kad ne bi bilo tako, posto
mi ovo postavljamo na servere u Americi, vazi americki zakon tako da ko tvrdi
drukcije moze samo, da ne govorim sad sta bi narod rekao da moze.

Sto se tice decka iz biblioteke, da, rekao sam mu da je Vikipedija
komercijalna, i rekao mi je da oni u principu odobravaju komercijalnu
upotrebu svakome ko zatrazi. Doduse on je samo programer tamo i ne neko ko
odredjuje politiku, ali opet, sto je u javnom vlasnistvu je u javnom
vlasnistvu i niko tu ne moze nista da uradi. (Takodje mi je rekao da fles
koriste zato sto im je tako najlakse. Mislim...)

Ono sto bi svakako bilo dobro, a to mozemo da integrisemo sa radom na CC
licencama, je da vidimo sa Nevenkom da li bi ona mogla da da neku vrstu
formalne izjave u stilu "...smatram da verna reprodukcija autorskog dela nije
i sama autorsko delo, na osnovu clana 2 ZoAP..." a onda bismo to mogli da
integrisemo sa sablonom PD-art. Na slican nacin bismo trebali da regulisemo i
postenu upotrebu (odnosno, uslove pod kojima se delo moze koristiti "bez
dozvole autora i bez placanja autorske naknade") kao i, mozda i najvaznije,
tumacenje clana 6 zakona (cuveni "sluzbeni materijali drzavnih organa"), a
ima jos takvih stvari.

Re: Дигитализација НБС

Kašterović Slobodan
Nikola Smolenski schrieb:

> [...]
> je originalna duhovna tvorevina autora..." Cak i kad ne bi bilo tako, posto
> mi ovo postavljamo na servere u Americi, vazi americki zakon
Мислим да једноставна класификација "тамо гдје је сервер" у вријеме
глобализације, кластера и серверских фарми, више не пије воду. Али, пуно
би било од правника тражити да знају, да су подаци у ствари на више
мјеста у исто вријеме. :-)

Каштер

Re: Дигитализација НБС

Драган Сатарић
Има ли овде потребе да се Викимедија обрати писмом НБС и да им скрене пажњу да њихова жеља да ограниче права приступа изложеном материјалу не може имати потпоре у закону.

Или је можда боље прво покренути дискусију на Б92 блогу па одатле лагано загревати атмосферу док, рецимо не стигне у неке новине или рецимо у неко следеће ТВ гостовање.