ACTA itd.

Przykuta
Pisze tu, bo na tej liście był największy odzew. Jednym z problemów była niejawność dokumentów, konsultowanie ich z lobbującymi de facto za ACTA organizacjami. Swego czasu gdzieś rzuciłem pomysł by te niezbyt czytelne, albo niezbyt widoczne komunikaty sejmowe/rządowe itp., które są w pd wrzucać na Wikiźródła. Na przykład coś takiego:

http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/3C03E285

Jeśli Wikimedia mają odgrywać jakąś rolę w tej kwestii, to IMO na pewno informacyjna - ułatwiającą dojście do wiedzy/informacji.

BTW - http://stats.grok.se/pl/201201/Anti-Counterfeiting_Trade_Agreement

Aha, skoro Szubrychtowi odpowiedzieliśmy:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:NJP

to Hołdysowi podarujemy?

Re: ACTA itd.

Jakub K.
Należałoby uwzględnić że Britannica używa zdjęć na wolnej licencji z
wikipedyjnych zasobów i że też się otworzyła na edycje kopiując model
wiki, przy okazji zaznaczyć że B. się nigdy nie skarżyła na to rzekome
kopiowanie (i zresztą z czego jak mają mniej haseł i krótsze?). Ale
trzeba bardzo ostrożnie bo niestety społeczność internetowa atakowała
go ostatnio w niewybredny sposób i na pewno się pod ten list podczepi.
Plushy
2012/1/27 Przykuta <[hidden email]>:

> [...]
>
> BTW - http://stats.grok.se/pl/201201/Anti-Counterfeiting_Trade_Agreement
>
> Aha, skoro Szubrychtowi odpowiedzieliśmy:

Re: ACTA itd.

W dniu 27 stycznia 2012 08:29 użytkownik Przykuta <[hidden email]> napisał:
> Pisze tu, bo na tej liście był największy odzew. Jednym z problemów była niejawność dokumentów, konsultowanie ich z lobbującymi de facto za ACTA organizacjami. Swego czasu gdzieś rzuciłem pomysł by te niezbyt czytelne, albo niezbyt widoczne komunikaty sejmowe/rządowe itp., które są w pd wrzucać na Wikiźródła. Na przykład coś takiego:

> [...]

Problemem jest a) liczba różnych projektów i aktów, b) ich
rozproszenie po BIPach i stronach zwykłych różnych instytucji
państwowych, których jest łącznie co najmniej kilkadziesiąt
centralnych i c) ilość rąk do pracy w Wikiźródłach...

Nie wiem czy masz świadomość o jakiej liczbie dokumentów mówisz. Np: w
2011 było 299 numerów Dzienników Ustaw, w których łącznie opublikowano
1778 dokumentów, czasem to są pełne teksty nowych ustaw i uchwał,
czasem krótsze czy dłuższe nowele, korekty nowel itd... Do każdej
nowej noweli czy ustawy masz w etapie jej przyjmowania masę
dokumentacji z komisji i podkomisji, projektów ustaw rozrzuconych po
różnych stronach rządowych itd. itp. I to dopiero jest produkcja tylko
dotycząca legislacji ustawowej. Po tym masz Monitor Polski, który
zawiera akty wykonawcze. W 2011 było 118 numerów Monitora, w którym
opublikowano ponad 1199 pozycji...

Wyłuskiwanie z tego rzeczy w jakiś sposób dotyczących np: otwartych
projektów internetowych jest niebanalnym zadaniem samym w sobie,
zwłaszcza, że częstą praktyką rządu jest przepychanie spraw nazwijmy
to "pokątnie" - to znaczy niby jawnie, bo jak się wie gdzie to jest to
można do tego dotrzeć, ale np. to co cię może zainteresować jest na
stronie nr. 486 sprawozdania sejmowej komisji do spraw rybołówstwa :-)
W ramach KOED była przez pewien czas zatrudniona prawniczka, której
zadaniem było robienie takich streszczeń z tego "co knuje" rząd i Sejm
w zakresie związanym z otwartą edukacją i szybko się okazało, że nie
dała rady. Trzeba by do tego mieć biuro liczące z 5-6 prawników,
którzy by nic innego oprócz monitorowania prac Sejmu i Rządu nie
robili...

"Projekt:Polska" pracuje nad swojego rodzaju agregatorem tych
wszystkich treści - z tymże - w pierwszej kolejności sporym postępem
by było choćby mieć bazę z linkami i krótkimi streszczeniami
dokumentów, którą by się dało przeszukiwać za pomocą słów kluczowych.

Re: ACTA itd.

Dnia 27 stycznia 2012 Przykuta napisał:

> [...]
> niezbyt czytelne, albo niezbyt widoczne komunikaty sejmowe/rządowe
> itp., które są w pd wrzucać na Wikiźródła. Na przykład coś takiego:

Te najważniejsze być powinny - ale Wikźródła (czy ogólnie mechanizm
Wiki) nie dadzą rady w organizacji tych dokumentów.

To przecież na tym, że dane rozporządzenia można powiązać odpowiednimi
zapisami ustaw, że do danego punktu da się znaleźć orzeczenia czy
interpretacje - wszystko PD (!) - jest podstawą działania komercyjnych
i komercyjnych baz prawniczych.

Istnieje http://sejmometr.pl/ oraz ich nowy serwis
http://epanstwo.net/ - to są serwisy mające na celu udostępnianie
właśnie informacji publicznych.

> Aha, skoro Szubrychtowi odpowiedzieliśmy:
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:NJP
> to Hołdysowi podarujemy?

Myślę, że to co gadał zostało już dostatecznie napiętnowane w
internecie... Nie wiem czy mamy odpowiadać każdemu celebrycie, który
powie coś niemądrego.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Rdrozd * http://swiatczytnikow.pl :)

Re: ACTA itd.

Powerek38
Co do Hołdysa, zgadzam się z Robertem, nie ma co kopać leżącego
(przecież Hołdys już do tego stopnia został w sieci zaszczuty - poniekąd
zasłużenie - że nawet skasował z FB swój fanpage).

Natomiast być może ta sytuacja jest dobrym pretekstem, aby pomyśleć o
uzupełneniu Presskitu plWiki, który jest na naszych stronach, o
odpowiedzi na najczęściej stawiane Wikipedii zarzuty - wypowiedzi
Hołdysa są tu kopalnią inspiracji :)

Powerek38

W dniu 2012-01-27 13:12, Robert Drózd pisze:

> [...]
> Myślę, że to co gadał zostało już dostatecznie napiętnowane w
> internecie... Nie wiem czy mamy odpowiadać każdemu celebrycie, który

Re: ACTA itd.

Tomasz Ganicz
W dniu 27 stycznia 2012 13:16 użytkownik Powerek38
<[hidden email]> napisał:
> [...]
> uzupełneniu Presskitu plWiki, który jest na naszych stronach, o odpowiedzi
> na najczęściej stawiane Wikipedii zarzuty - wypowiedzi Hołdysa są tu

Żeby nie powielać roboty drzewiej wykonanej mamy takie coś:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Nasza_odpowied%C5%BA_na_krytyk%C4%99

Re: ACTA itd.

> [...]
> można do tego dotrzeć, ale np. to co cię może zainteresować jest na
> stronie nr. 486 sprawozdania sejmowej komisji do spraw rybołówstwa :-)

I dlatego nie myślę wcale o wyłuskiwaniu, tylko o korzystniejszym tego skatalogowaniu w Wikiźródłach - przynajmniej da się wygooglać, a nie jak z bitmapowych pdfów.

> [...]
> by było choćby mieć bazę z linkami i krótkimi streszczeniami
> dokumentów, którą by się dało przeszukiwać za pomocą słów kluczowych.

O, to to

Re: ACTA itd.

> Istnieje http://sejmometr.pl/ oraz ich nowy serwis
> http://epanstwo.net/ - to są serwisy mające na celu udostępnianie
> właśnie informacji publicznych.

W obu przypadkach to jest bardzo słabo (czytaj wcale) skategoryzowane.

> Myślę, że to co gadał zostało już dostatecznie napiętnowane w
> internecie... Nie wiem czy mamy odpowiadać każdemu celebrycie, który
> [...]

http://www.wykop.pl/link/1017941/akcja-usun-holdysa-z-internetu/

O tym, co wyrzuca Google nie wspomnę.

Re: ACTA itd.

Piotr Gackowski
> [...]
> uzupełneniu Presskitu plWiki, który jest na naszych stronach, o
> odpowiedzi na najczęściej stawiane Wikipedii zarzuty - wypowiedzi

Właśnie - coś z tych "20 milionów rocznie" za "materiały kradzione z Britaniki" mogłoby na to pójść.

Wrr.

PMG

Re: ACTA itd.

Tomasz Ganicz
W dniu 27 stycznia 2012 14:15 użytkownik PMG <[hidden email]> napisał:

> Właśnie - coś z tych "20 milionów rocznie" za "materiały kradzione z Britaniki" mogłoby na to pójść.

To znaczy na co? Na presskit, projekt wrzucenia ustaw do Wikiźródeł,
czy na jakiś proces z Panem Zbigniewem H. ?

Z projektem wrzucenia Dzienników Ustaw do Wikiźródeł może być kłopot
taki, że zasadniczo jest przyjęte, że w ramach projektów Wikimedia nie
płacimy za "produkcję contentu". Już nawet konkursy na pisanie
artykułów wywołują liczne kontrowersje. Niemniej - jakby ktoś chciał
coś "uszczknąć" z tych 20 M USD, to można składać wnioski o granty:

http://meta.wikimedia.org/wiki/Grants:Index

Wnioski może składać każdy - chaptery, luźne grupy edytorów i nawet
pojedyncze osoby.

Re: ACTA itd.

Przykuta

> [...]
>
> http://meta.wikimedia.org/wiki/Grants:Index
>
> Wnioski może składać każdy - chaptery, luźne grupy edytorów i nawet

No właśnie. brak informacji na temat "20 milionów rocznie" za "materiały kradzione z Britaniki" dezorientuje nawet wikipedystów :)

Re: ACTA itd.

Gemma-8
> No właśnie. brak informacji na temat "20 milionów rocznie" za
"materiały kradzione z Britaniki" dezorientuje nawet wikipedystów :)

Uważam, że Hołdysowi powinno się odpowiedzieć, ponieważ jest osobą
znacznie bardziej znaną od Szubrychta i wręcz promowaną w mediach, a
promowaną głównie z tego powodu, że jest znaną... i kółko się zamyka.
Ten facet jest tak bezkarnym celebrytą, że przestał w ogóle
kontrolować swoje wypowiedzi - i to w dwóch obszarach: jednym jest
totalny brak odpowiedzialności, a drugim, co jest w sumie konsekwencją
pierwszego, że coraz trudniej idzie go w ogóle zrozumieć.

Beno

Re: ACTA itd.

Jakub K.
Niektóre projekty grantów są całkiem ciekawe, nie wiedziałem że etui
na iPoda można włączyć w grant, jest w nich pewna kreatywność.
Plushy