Användardiskussioner som endast kan redigeras av inloggade

Användardiskussioner som endast kan redigeras av inloggade

Habj-2
Om en administratör väljer att skrivskydda sin användardiskussion för icke
inloggade, innebär detta att icke inloggade inte kan lämna meddelanden till
administratören ifråga - inte utan att logga in. Är detta OK, eller något
som administratörerna borde låta bli? Vad tycker wikigemenskapen?

Re: Användardiskussioner som endast kan redigeras av inloggade

Marcus V
habj skrev:
> [...]
> administratören ifråga - inte utan att logga in. Är detta OK, eller något
> som administratörerna borde låta bli? Vad tycker wikigemenskapen?

Jag tycker inte att en administratör ska skrivskydda sin diskussion för
icke inloggade. Det kan vara så att personer kan ha frågor innan dessa
registrerar sig. Enda anledningen till skrivskydd är enligt mig isåfall
riktigt tung klottrning från många olika ipadresser.

// Klibbnisse

Re: Användardiskussioner som endast kan redigeras av inloggade

Joakim Larsson-2
Jag tycker att det ska vi mycket högtidligen ge  fan i!

Den 2006-07-16 skrev Marcus V <klibbnisse-mggPVkQt0I/[hidden email]>:

> [...]
>
> // Klibbnisse

Re: Användardiskussioner som endast kan redigeras av inloggade

Ragnar Ståhle
Ifrågavarande admin kan nås med wikimail. Det borde täcka en del av fallen.

R-)

habj wrote:

> [...]
>
> /habj

Re: Användardiskussioner som endast kan redigeras av inloggade

Jag förstår att frågan är föranledd av att jag halvskyddat min diskus
för att slippa ha ett nytt klotter varje morgon från en ny öppen proxy.
Jag tar bort skyddet om några dagar för att se om klottret upphört.

R-)

Den 2006-07-17 skrev Ragnar Ståhle <[hidden email]>:

> Ifrågavarande admin kan nås med wikimail. Det borde täcka en del av
> fallen.

 Hur ska en icke inloggad skicka wikimail?

> [...]

> för att slippa ha ett nytt klotter varje morgon från en ny öppen proxy.
> Jag tar bort skyddet om några dagar för att se om klottret upphört.

Faktiskt så finns det flera fall. Personligen skulle jag mycket uppskatta om
här kunde hållas en principdiskussion, snarare än att sätta fokus på
enskilda fall. Det är mera konstruktivt, tror jag.

/HB

Re: [Norton AntiSpam] Re: Användardiskussioner som endast kan redigeras av inloggade

Ragnar Ståhle
Tankefel av mig,

R-)

habj wrote:

> Hur ska en icke inloggad skicka wikimail?
>
> /habj

Re: Användardiskussioner som endast kan redigeras av inloggade

Lars Aronsson-2
habj wrote:

> [...]
> uppskatta om här kunde hållas en principdiskussion, snarare än
> att sätta fokus på enskilda fall. Det är mera konstruktivt, tror

Blir varje personangrepp OK om det lyfts till en
princispdiskussion?  Jag är så trött varje gång det efterfrågas
generella regler, för så fort man gräver lite, visar det sig
finnas ett mycket konkret och personligt fall bakom begäran.

Habj, du hade kunnat nämna att det här gällde RaSten.  Det hade
varit mer rakryggat.  Rådet blir att ni båda håller er på
armslängds avstånd från varandra, eftersom det aldrig går att
avgöra om den nuvarande tvisten har någon relevans eller om den
bara är ett steg i er personliga vendetta.

Om det finns andra admins som på ett olämplig sätt skrivskyddat
sina diskussionssidor, skriv till dem och berätta varför du tycker
det är olämpligt, så får vi se om de ändrar sig.  Men kom inte
rusande efter generella regler när det enda du ska ha dem till är
som tillhyggen mot dina standardfiender.

--
  Lars Aronsson ([hidden email])

2006/7/19, Lars Aronsson <[hidden email]>:

> [...]
> avgöra om den nuvarande tvisten har någon relevans eller om den
> bara är ett steg i er personliga vendetta.

Jag tror det är  fel att läsa in något fiendeskap i detta eftersom att flera
admins har gjort detta och att flera highprofile deltagare har halvlåsta
sidor.

Och kom ihåg: "*The mailing
list<http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Mailing_lists>will remain
open, well-advertised, and will be regarded as
the place for meta-discussions about the nature of Wikipedia"*

Re: Användardiskussioner som endast kan redigeras av inloggade

2006/7/19, Lars Aronsson <[hidden email]>:

> Blir varje personangrepp OK om det lyfts till en
> princispdiskussion?

 Var god visa var jag gjorde ett personangrepp...

Men kom inte
> rusande efter generella regler när det enda du ska ha dem till är
> som tillhyggen mot dina standardfiender.

... och låt bli att göra såna själv, tack.

Nej, jag tycker inte det lämpliga är att jag kontaktar personer som gör
saker som jag anser olämpliga. Det viktiga är vad wikigemenskapen tycker,
inte vad jag tycker - vilket är varför jag frågar den.

/HB

Re: Användardiskussioner som endast kan redigeras av inloggade

> Den 2006-07-16 skrev Marcus V <klibbnisse-mggPVkQt0I/[hidden email]>:
>

> Jag tycker inte att en administratör ska skrivskydda sin diskussion för

  På detta svarade Joakim Larson

2006/7/16, Joakim Larsson <[hidden email]>:

> Jag tycker att det ska vi mycket högtidligen ge  fan i!

Jag tror nog Marcus har en poäng, och min personliga slutsats blir att
sådant halvskrivskyddande av användares diskussionssidor, liksom av
diskussionssidor över huvud taget, bör användas synnerligen sparsamt och
bara vid mycket goda skäl. Det kan säkert finnas tillfällen där det är OK
och rimligt. Personligen skulle jag tro att det finns rätt få såna
tillfällen, dock.

I Marcus exempel kan man fråga sig vad som räknas som "klotter". Fula
tillmälen, visst, men det händer då och då att kritik med sakinnehåll - i
allmänhet mindre bra formulerad sådan - blir stämplad som "klotter" och tas
bort av användaren ifråga. Nej, jag tycker _inte_ vi ska börja formulera
sidor som räknar upp vid vilka tillfällen administratörer får
halvskrivskydda diskussionssidor... sånt kan aldrig lyckas, av flera skäl
(se till exempel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Hur_riktlinjer_skapas rubriken
"Riktlinjer för skapande av policy och riktlinjer", punkt 3). Däremot tror
jag det är nyttigt om wikigemenskapen funderar en smula på frågan.

Re: Användardiskussioner som endast kan redigeras av inloggade

Andreas Vilén-2
Jag håller med Habj, Grön och Klibbnisse, det finns ingen anledning att på
något sätt halvlåsa diskussionssidor. Med det sagt kan jag erkänna att jag
har låst ett par sådana på användarnas begäran, dock aldrig min egen. LA2:s
angrepp mot Habj har inte över huvud taget med diskussionen att göra. Han
har antingen missförstått diskussionen eller går medvetet in för att störa.

/Grillo

On 7/20/06, habj <[hidden email]> wrote:

> [...]
>
> /habj

Re: [Norton AntiSpam] Re: Användardiskussioner som endast kan redigeras av inloggade

Som jag skrivit tidigare är jag övertygad om att det är ett dubbelt
missförstånd.

R-)