Artykuł w Przekroju - Misjonarze Wikipedii

Artykuł w Przekroju - Misjonarze Wikipedii

Paweł Marynowski
Od jutra w kioskach nowy numer
Przekroju<http://www.przekroj.pl/temat/942461-1453.html>,
a tam:

http://www.przekroj.pl/artykul/938608,999741-Misjonarze-Wikipedii.html

--
Paweł Marynowski

Re: Artykuł w Przekroju - Misjonarze Wikipedii

Jakub K.
Czyli w sumie nic nowego?

Plushy

2013/4/14 Paweł Marynowski <[hidden email]>

> [...]
>
> --
> Paweł Marynowski

Re: Artykuł w Przekroju - Misjonarze Wikipedii

Gytha
> Czyli w sumie nic nowego?

> Plushy

No cóż, może dla niektórych wiadomość, że wśród adminów Wiki jest sam
Mefisto to nic nowego...

Gytha

Re: Artykuł w Przekroju - Misjonarze Wikipedii

Szymon Grabarczuk
Miło, że autorka "wzięła" te nicki, które jej poleciłem :P Więcej info
jutro w wydaniu papierowym.

Btw, Masti, robisz się hiperfotogeniczny! Najpierw Twój kolejny sobowtór
startuje w argentyńskich wyborach. Potem ktoś fotografuje Cię w pozie,
której nie powstydziłby się idealny najzlejszyadmin. Brakuje jeszcze dymku
z podpisem "muahaha"...

W dniu 14 kwietnia 2013 19:38 użytkownik Gytha <[hidden email]> napisał:

> Czyli w sumie nic nowego?
>>

>  Plushy
>>

> No cóż, może dla niektórych wiadomość, że wśród adminów Wiki jest sam
> Mefisto to nic nowego...
>
> Gytha

Tar Lócesilion

Re: Artykuł w Przekroju - Misjonarze Wikipedii

masti-2
Lasciate ogni speranza, voi ch'entrate, muahahah :)

masti

/
| Od jutra w kioskach nowy numer
| Przekroju<http://www.przekroj.pl/temat/942461-1453.html>,
| a tam:
|
| http://www.przekroj.pl/artykul/938608,999741-Misjonarze-Wikipedii.html

Jakby ktoś nie miał kiosku po drodze ;-) , to może poczytać sobie już
dzisiaj (ale uwaga na zastrzeżenie na samym początku pliku)

http://www.wampnm.webd.pl/Pliki/Przekroj_2013-04-15_Berlinska_A._Misjonarze_
Wikipedii(z).pdf

Zgodnie z tym zastrzeżeniem, jakby się komuś chciało, to może odsyłacz
udostępnić w Kawiarence.

A artykuł bardzo sympatyczny i pozytywny, w tym ostatnie dwa akapity. Pomimo
tego, że redaktora Berlińska tematem zajęła się (jak to już zazwyczaj mają
dziennikarze) po łebkach pisząc np.: naruszenie PUA przez edytora haseł
(raczej NPA), rozwodząc się o nieency i pw jako najcięższej przewinie i
przyczynie oskarżeń W. o błędy (i ani słowa o weryfikowalności), że (tylko)
KA zarządza blokadę konta.

        Z uszanowaniem, Janusz "Ency" Dorożyński, członek stowarzyszenia
Wikimedia Polska

Re: Artykuł w Przekroju - Misjonarze Wikipedii

Bartłomiej B.
On Sun, Apr 14, 2013 at 22:15:48 +0200, Dorożyński Janusz (4w) wrote:

> [...]

Dlaczego artykuł "Cenzorzy z Wikipedii" Leszka Konarskiego z „Przeglądu”
28.01-3.02.2013. s. 14-19 nie jest już dostępny? Chodzi mi o URL
http://www.wampnm.webd.pl/Pliki/Przelad-nr-5-2013-str.-14-19.pdf
Jest on wykorzystywany w haśle [[Krytyka Wikipedii]], w sekcji
"Podatność na działania aktywistów politycznych". Był tam także
wywiad z Pawłem Jochymem, w którym przyznał on, że pl.wiki ma
prawoskrętne tendencje.

b.

--
[[user:BartłomiejB]]

Re: Artykuł w Przekroju - Misjonarze Wikipedii

Tomasz Ganicz
W dniu 15 kwietnia 2013 23:10 użytkownik Bartłomiej B. <[hidden email]> napisał:

> [...]

Został czasowo udostępniony przez Encego na zasadzie dozwolonego
użytku osobistego, który zezwala udostępniać chronione utwory kręgowi
znajomych i rodziny. Można od biedy uznać, że czytelnicy tej listy są
kręgiem znajomych, natomiast nie jest takim kręgiem ogół czytelników
Wikipedii. Także podanie linku do skanu takiego artykułu na tej liście
dyskusyjnej jest osobistą decyzją Encego, który sam bierze na siebie
ew. ryzyko pozwu ze strony wydawcy, natomiast użycie tego linku  w
Wikipedii z pewnością wykracza już poza osobisty użytek dozwolony,
więc nie dziwię się Encemu, że to usunął ze swojego serwera. Można
zamiast tego linkować do oryginalnego artykułu, który niestety jest za
paywallem.

On Mon, Apr 15, 2013 at 23:25:27 +0200, Tomasz Ganicz wrote:

> [...]

Sugerujesz, że szerokość dopuszczalności dozwolonego użytku zależy od
tego, gdzie się znajduje link? Taka argumentacja wygląda mi, mówiąc delikatnie,
dziwnie. Oczywiście, rozróżnienie na np. "zamknięta niepubliczna lista mailingowa"
oraz "inne dowolne miejsce o publicznym dostępie" miałoby sens, ale
rozróżnienie na Wikipedia:<Przestrzeń główna> a Wikipedia:<Przestrzeń
Wikipedia>(*) sensu IMO nie ma, tym bardziej, że na stronie Kawiarenki
(gdzie ten link był wcześniej) wchodzi więcej osób niż na stronę hasła
o krytyce Wikipedii, por.
http://stats.grok.se/pl/201303/Wikipedia:Kawiarenka/Og%C3%B3lne
http://stats.grok.se/pl/201303/Krytyka_Wikipedii

(Disclaimer: Nie jestem prawnikiem.)

(*) Przez długi czas link do art. w "Przeglądzie" był w na stronie
Kawiarenki (Wikipedia:Kawiarenka/Ogólne). Aktualnie jest w archiwum:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Kawiarenka/Og%C3%B3lne_dyskusja/Archiwum/2013-1_p%C3%B3%C5%82rocze#Krytyczny_artyku.C5.82_o_Wikipedii
b.

--
[[user:BartłomiejB]]

/
| Dlaczego artykuł "Cenzorzy z Wikipedii" Leszka Konarskiego z „Przeglądu”
| 28.01-3.02.2013. s. 14-19 nie jest już dostępny? Chodzi mi o URL
| http://www.wampnm.webd.pl/...

URL kierował do mojej prywatnej, opłacanej przeze mnie witryny i ja nią zarządzam.

| Jest on wykorzystywany w haśle [[Krytyka Wikipedii]], w sekcji "Podatność na
| działania aktywistów politycznych".

A na to nie było mojej zgody, jawnie i wyraźnie napisałem, że odsyłacz udostępniam tylko znajomym, a nie całemu światu. Z hasła url usunąłem, stanowił naruszenie . Mam uprzejmą prośbę, aby szanować zasady na jakich zdarza mi się zważając na prawo dzielić tym co legalnie kupuję. Zastanowię się jednak, czy nie powstrzymać się od tego dzielenia się.

Natomiast artykuł i wywiad są dostępne tu:

http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/cenzorzy-wikipedii

http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/wszyscy-jestesmy-cenzorami-rozmowa-pawlem-jochymem

Re: Artykuł w Przekroju - Misjonarze Wikipedii

Tomasz Ganicz
W dniu 15 kwietnia 2013 23:56 użytkownik Dorożyński Janusz (4w)

Jakbym był Ency Twoim prawnikiem, to bym z pewnością Ci zasugerował
aby nie wrzucać takich linków nawet na tę listę. Ona jest wprawdzie
opt-in i od biedy można uznać, że stanowimy krąg znajomych, ale
archiwum tej listy jest publicznie dostępne, googlowalne  i
mirrorowane w paru miejscach. Mało prawdopodobne aby wydawca Przeglądu
cię pozwał, ale jakby to uczynił, to kto wie co by sąd orzekł.

On Mon, Apr 15, 2013 at 23:56:28 +0200, Dorożyński Janusz (4w) wrote:
> (...)
>
> A na to nie było mojej zgody, jawnie i wyraźnie napisałem, że odsyłacz udostępniam tylko znajomym, a nie całemu światu.

Gdzie to napisałeś? Na ten link natrafiłem przeglądając Kawiarenkę
(wątek, który teraz jest tu:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Kawiarenka/Og%C3%B3lne_dyskusja/Archiwum/2013-1_p%C3%B3%C5%82rocze#Krytyczny_artyku.C5.82_o_Wikipedii). W udostępnionym pdfie (mam go na dysku) nie było Twojego zastrzeżenia takiego, jakie umieściłeś
w pdfie z artykułem z "Przekroju".

> Z hasła url usunąłem, stanowił naruszenie .

IMO dużo większym naruszeniem było samo upublicznienie pełnego artykułu i
wywiadu niż dodanie linku do hasła, ale - jak wspominałem - nie jestem
prawnikiem.

> Mam uprzejmą prośbę, aby szanować zasady na jakich zdarza mi się zważając na prawo dzielić tym co legalnie kupuję. Zastanowię się jednak, czy nie powstrzymać się od tego dzielenia się.

Proponuję tą praktykę skonsultować z prawnikiem. Sam bardzo ciekaw jestem
opinii prawnika co do tak rozumianego dozwolonego użytku (tzn.
udostępniania linków do pełnych artykułów w miejscu publicznym).

> (,,,)

b.

--
[[user:BartłomiejB]]

Re: Artykuł w Przekroju - Misjonarze Wikipedii

Zbigniew Czernik
W dniu 16.04.2013 00:18, Bartłomiej B. pisze:

> [...]
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Kawiarenka/Og%C3%B3lne_dyskusja/Archiwum/2013-1_p%C3%B3%C5%82rocze#Krytyczny_artyku.C5.82_o_Wikipedii). W udostępnionym pdfie (mam go na dysku) nie było Twojego zastrzeżenia takiego, jakie umieściłeś

Było napisane w mailu z 28 stycznia tego roku. Wystarczy poszukać.

W dniu 16 kwietnia 2013 00:18 użytkownik Bartłomiej B. <[hidden email]> napisał:

> Proponuję tą praktykę skonsultować z prawnikiem. Sam bardzo ciekaw jestem
> opinii prawnika co do tak rozumianego dozwolonego użytku (tzn.
> udostępniania linków do pełnych artykułów w miejscu publicznym).

Jeśli ktoś udostępnia utwór bez zgody właściciela praw w miejscu
publicznym to z pewnością przekracza dozwolny użytek osobisty. Jeśli
chodzi o tę listę - to ew. można dyskutować czy jest ona miejscem
publicznym, czy raczej miejscem, gdzie dyskutuje sobie krąg znajomych
i w razie ew. pozwu - rozstrzygał by to sąd. Na niekorzyść tego, że to
nie jest miejsce publiczne z pewnością by przemawiał fakt, że archiwum
tej listy jest dostępne publicznie.  Chyba nie ma orzeczeń w
analogicznej sprawie, bo nie słyszałem aby ktoś kogoś w Polsce o coś
podobnego pozwał, więc żaden prawnik tu się nie wypowie jednoznacznie.
Wiadomo ze sprawy serwisu z napisami do filmów z 2004 r., że sąd w tym
przypadku zinterpretował pojęcie "krąg znajomych" dość szeroko. Ale
polski system prawny nie jest oparty na precedensach  i inny sąd
mógłby w bardzo podobnej sprawie orzec zupełnie inaczej.

Natomiast IMHO umieszczenie takiego linku w Wikipedii - obojętnie w
jakim miejscu - byłoby już bardzo ciężko uznać za mieszczące się w
granicach dozwolonego użytku osobistego, choć Ency by się tu mógł
bronić, że stało się to wbrew jego intencjom a jego celem było
udostępnienie tego linku wyłącznie kręgowi znajomych...

/
|  Zastanowię się jednak, czy nie powstrzymać się od tego dzielenia się.

Sprawa jasna, uprzejmie dziękuję. Było dzielenie się. Nie ma dzielenia się.

Re: Artykuł w Przekroju - Misjonarze Wikipedii

Tomasz Raburski
:( Dzięki Bartłomieju...

Tomek Raburski

W dniu 16 kwietnia 2013 09:08 użytkownik Dorożyński Janusz <

On Tue, Apr 16, 2013 at 11:14:03 +0200, Tomasz Raburski wrote:
> :( Dzięki Bartłomieju...

Nie ma sprawy, zawsze do usług, polecam się na przyszłość. ;-)

A tak na serio: zastanów się, czy pod właściwym adresem kierujesz
swoje żale. Nie moja wina, że prawo autorskie wygląda tak, a nie
inaczej. Ja tylko rozwijałem Wikipedię zgodnie z jej zasadami, tj. WP:WER
- dodałem źródło; link przestał działać, więc spytałem, dlaczego.
Ot i wszystko. Gdzie tu moja wina?

> Tomek Raburski

b.

--
[[user:BartłomiejB]]

Re: Artykuł w Przekroju - Misjonarze Wikipedii

Tomasz Raburski
W prawie autorskim przy ustalaniu odpowiedzialności istotna jest dobra wola
korzystającego. Ency był w dobrej woli, nie zarabiał na udostępnianiu,
uznawał listowiczów za krąg znajomych. Twoje prawnicze dywagacje i porady,
by swoją praktykę skonsultował z prawnikiem, tutaj, na publicznej liście (a
nie np. na IRCu), uchyliły tę dobrą wolę. Tym bardziej, że lista jest
indeksowana w googlu.

tr

W dniu 16 kwietnia 2013 20:59 użytkownik Bartłomiej B. <[hidden email]>napisał:

> [...]
>
> --
> [[user:BartłomiejB]]

Re: Artykuł w Przekroju - Misjonarze Wikipedii

Adam Kliczek / Wikipedia
No szkoda, że wydarzenia potoczyły się w tę stronę i z dobrych chęci Encego
zrobiony został problem. Gdyby ktokolwiek w przyszłości zdecydował się w
ramach dżentelmeńskiej umowy udostępnić gronie znajomych z listy treść
jakiegoś artykułu, to proponuję spakować RARem i założyć hasło - wtedy nikt
nie wpadnie na pomysł, żeby to linkować w Wiki...

*Adam Kliczek (CLI)*
*fotograf, redaktor*
Stowarzyszenie Wikimedia Polska / Wikipedia
tel. (+48) 519-520-107
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:CLI

Re: Artykuł w Przekroju - Misjonarze Wikipedii

Natalia Szafran-Kozakowska-3
Ech. A ja nie zdążyłam przeczytać, a zanim znajdę się w okolicach, w
których "Przekrój" da się kupić, to w kioskach będzie już nowy numer.
Szkoda, że dobra wola Encego została nadużyta, na czym tracimy wszyscy :(

Magalia