Bruk av fødselsdato i artikler

John at Darkstar
Det er en del omtalte som ikke ønsker fødselsdato i artikler om seg
selv, hva gjør vi med dette? Dette er tilgjengelig via skattelistene så
det kan vanskelig anses som sensitive opplysninger i og med at aviser
publiserer disse opplysningene.

John

Re: Bruk av fødselsdato i artikler

John at Darkstar
Hm, argumenterer du ikke nå imot din egen pressemelding "PERSONNUMMERE
ER USIKRE, LÆR Å LEVE MED DET"? Der sier du "Løsningen på dette
problemet er ikke å
gjøre personnumre hemmelige, det er etter EFNs mening umulig, men
å gjøre dem ugyldige som identifikasjon i de fleste av de
sammenhenger de i dag er gyldige."

Fødselsnummer er en del av personnummeret, og hvis dette ikek er
sensitivt så kan heller ikke en del av det være sensitivt.

John

Thomas Gramstad skrev:

> Jeg mener at alder/fødselsdato er en sensitiv personopplysning, bl.a.
> pga. aldersrelaterte fordommer ("ageism") både i arbeid og fritid.
> At det er mulig å få tak i disse personopplysningene via (altfor)
> offentlige registre endrer ikke ved dette.
>
> Thomas Gramstad

Re: Bruk av fødselsdato i artikler

Thomas Gramstad-2
Nei. Personnummeret er på 5 siffer. Fødselsnummeret er på
11 siffer. Du blander dem sammen. Fødselsnummeret er
altså ikke en del av personnummeret, det er omvendt:
personnummeret er en del av fødselsnummeret.

Det er den andre delen av fødselsnummeret -- altså
fødselsdatoen (som inkluderer fødselsåret) -- som jeg
mener er en sensitiv personopplysning.

Jeg vil også påpeke at det er mulig å mene at
personnummeret er en sensitiv personopplysning samtidig
som man må være realist og innse at det ikke er så
hemmelig som en sensitiv personopplysning burde være.
Jeg har altså IKKE argumentert for det synet -- men et
slikt syn er fullt forenlig med EFNs pressemelding.

Thomas Gramstad
[hidden email]

> [...]

> Fødselsnummer er en del av personnummeret, og hvis dette ikek er
> sensitivt så kan heller ikke en del av det være sensitivt.

Jeg skrev fødselsnummer i den siste e-posten, men spørsmålet gjelder
fødselsdato, noe både første e-post sier og som fremgår av emnet på
e-posten.
John

Thomas Gramstad skrev:

> [...]
> Jeg har altså IKKE argumentert for det synet -- men et
> slikt syn er fullt forenlig med EFNs pressemelding.

Det endrer ikke ved mine svar og argumenter om fødselsdato.

Thomas Gramstad
[hidden email]

> [...]

> Jeg skrev fødselsnummer i den siste e-posten, men spørsmålet gjelder
> fødselsdato, noe både første e-post sier og som fremgår av emnet på

Petter A Hansen
Og dermed burde vi alle som står på denne listen spammes? Hva med å titte
over skriveleifer i mail før man peiser avgårde (gjeeeeesp).

--
Petter A Hansen
9159 1144

Re: Bruk av fødselsdato i artikler

Thomas Gramstad-2
Kanskje du skulle slå opp "spam" i Wikipedia?
http://no.wikipedia.org/wiki/Spam

Siden du ikke vet hva det betyr...

Thomas Gramstad
[hidden email]