Co decyduje o władzy na Wikipedii?

Robert Drózd
Witam,

Media z okazji dnia Wikipedii doszukiwały się w Agnieszce i Tomku
"szefów". Różni ludzie spoza naszej społeczności próbują, czasami
rozpaczliwie dostać się do osoby "decyzyjnej", która może zadecydować
o ich sprawie i powstrzymać "złego" admina.

Osobom postronnym trudno jest zrozumieć działanie otwartego projektu,
w którym właściwie nie ma hierarchii i formalnej władzy. Skoro nie ma
formalnej to jaka jest?

Wychodzi z tego dość głęboki problem socjologiczny. :) Można zadać na
przykład takie pytania...

1. Czy możemy mówić o istnieniu władzy na naszej Wikipedii?

2. Jeśli tak, to jak ją rozumieć? Władza nad artykułami, nad
użytkownikami, możliwość decydowania nad kształtem projektu?

3. Co decyduje o władzy na Wikipedii? Pełnienie funkcji
(administratorzy, członkowie KA), doświadczenie w projekcie, biegłość
techniczna, liczba edycji? A może empatia, umiejętność zjednywania
sobie ludzi?

Ciekawią mnie Wasze opinie.

Robert Drózd
wikipedia : http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Rdrozd
e-mail    : rdrozd/at/sgh.waw.pl
blogi     : www.webaudit.pl/blog * vroobelek.iq.pl * biblijny.blox.pl

Re: Co decyduje o władzy na Wikipedii?

Przykuta

> [...]
> formalnej to jaka jest?
>
> Wychodzi z tego dość głęboki problem socjologiczny. :)

Właśnie przymierzam się do (poprawy) artykułu - ale na razie bez szerokiego opisu problemu - jedynie na bazie obserwacji uczestniczącej ;)

Można zadać na
> przykład takie pytania...
>
> 1. Czy możemy mówić o istnieniu władzy na naszej Wikipedii?

Tak, jeśli jest mowa o kwestii wpływu społecznego, to tak. jednakże ten wpływ nie musi wynikać z celowego działania, a moze wynikac z uznawania pewnych osób za autorytety (rzeczywiste, nie formalne, ale i może formalne  - w przypadku nowicjuszy).

> 2. Jeśli tak, to jak ją rozumieć? Władza nad artykułami, nad
> użytkownikami, możliwość decydowania nad kształtem projektu?

Wiesz są takie dwa określenia - menedżer i lider i to nie jest kwestia semantyczna :) Jeden naciska i wymusza, drugi przewodzi i modyfikuje "delikatnie" zachowania. Bardzo, bardzo skrótowo (ale to przecież wiesz :)

> [...]
> (administratorzy, członkowie KA), doświadczenie w projekcie, biegłość
> techniczna, liczba edycji? A może empatia, umiejętność zjednywania

IMHO wysoka pozycja w strukturze socjometrycznej, co jest charakterystyczne dla wszelkich zbiorowości bazujących na nieformalnych relacjach. Ale to tak na szybko, bo mi się oczy sklejają :) A ta pozycja może zależeć od różnych czynników i na pewno nie jest stała, więc sama funkcja (a właściwie uprawnienia) nic nie dają, jak liczba edycji, mogą jednak być czynnikiem modyfikującym pozycję socjometryczną. (dobra, wiem, że pojęcie węzła jest bardziej trendy :)

Re: Co decyduje o władzy na Wikipedii?

W dniu 16 stycznia 2009 00:13 użytkownik Robert Drózd
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> (administratorzy, członkowie KA), doświadczenie w projekcie, biegłość
> techniczna, liczba edycji? A może empatia, umiejętność zjednywania

To jest niezwykle ciekawa kwestia, i niejednokrotnie się nad tym
zastanawiałem, podczas pracy w projekcie (najczęściej tej dość nudnej
- administracyjnej).

O władzy jako takiej, to raczej nie możemy mówić, mamy tutaj raczej do
czynienia z władzą podzieloną - rozproszoną (tak ja to od wewnątrz
widzę). Analizując od zewnątrz, osoby które reprezentują społeczność
są postrzegane jako te, które będą w mediach, reprezentują nas
wszystkich i cały projekt. Bierze się to zapewne częściowo z niewiedzy
jak nasz projekt funkcjonuje.

Teraz niestety nie mam czasu na głębszą analizę, zatem skończę tylko
na takim zasygnalizowaniu moich głównych wątków myślowych.

Re: Co decyduje o władzy na Wikipedii?

Daniel Koć
Robert Drózd pisze:

> [...]
> rozpaczliwie dostać się do osoby "decyzyjnej", która może zadecydować
> o ich sprawie i powstrzymać "złego" admina.

To oczywiście się też pojawiało we wczorajszej długiej rozmowie na
antenie radia Kampus.

Na wstępie - gdy zostałem przedstawiony - od razu, nie czekając na
pytania, zaatakowałem problem tłumacząc, że admin w naszym projekcie to
nie to samo co się wydaje. Wspomniałem o tym, że niektórzy określają to
raczej jako "ciecia".

Potem wyjaśniałem jaka jest rola Fundacji, i że ma pewną specyficzną
"władzę", ale nie merytoryczną.

Chyba udało mi się w końcu uchwycić problem odpowiednio dla odbiorców,
gdy stwierdziłem, że mechanizmem kontrolnym (w domyśle: władzą) są inni
ludzie i proces uzyskiwania konsensu, nie dany z góry.

Ale jak wspomniałem chyba o Jimbo i stwierdziłem, że przecież nie miałby
szans kontrolować w innych językach, to jednak padła sugestia, że
przecież można kogoś wydelegować do tego zadania. Czyli - zgodnie z
przewidywaniami - koncepcja władzy pochodzącej z hierarchii, a nie z
poziomych działań, jest bardzo silna.

***

1. Czy możemy mówić o istnieniu władzy na naszej Wikipedii?

Ja w kategoriach władzy i polityki postrzegam każde działanie (a raczej
jego aspekty), które prowadzi do wprowadzenia swojej woli, zapewne w
kontekście innych ludzi. Mamy ludzi, mamy ich wole, jedni mają większą
skuteczność niż inni - myślę że to uzasadnia mówienie o władzy. Tylko,
że tu działa to jako pewien bardzo dynamiczny proces, a nie ustalony i
trwały układ sił. Bardziej jak fizyka płynów niż ciała stałego: trzeba
mocno statystykować, uśredniać, a i tak opis jest znacznie bardziej
złożony. Niektórym może nawet w ogóle nie przypominać procesu
politycznego, bo przyzwyczajeni są do jednej jej postaci i mają
ugruntowane nieprzyjemne skojarzenia z tą terminologią.

2. Jeśli tak, to jak ją rozumieć? Władza nad artykułami, nad
użytkownikami, możliwość decydowania nad kształtem projektu?

Oczywiście - nad wszelkimi zasobami (w tym "zasobami ludzkimi").

[...]

Każdy z tych czynników, jeśli zwiększa skuteczność i efektywność w
sporach. W idealnym przypadku wręcz zapobiega im, bo domyślnie ma się
"fory", choć wtedy trudno to obiektywnie mierzyć (przypomina mi się Król
z "Małego księcia", któremu nic się nie sprzeciwiało...), ale są i tacy
ludzie (np. charyzmatyczni liderzy), którzy zdobywają (nomen omen) rząd
dusz niekoniecznie poprzez walkę.

d. "capo di tutti capi" k. ;-}

--
Jest typowym samcem beta

Re: Co decyduje o władzy na Wikipedii?

Tomasz Chabinka
Przykuta pisze:
> (..) strukturze socjometrycznej (...) pojęcie węzła

brzmi ciekawie, ale może da się jakoś jaśniej?

Z socjologią (a może to psychologia jest...) to ja mam tyle wspólnego,
że mi nauczyciel na etyce mówi, że tylko mi się wydaje, że coś robię z
jakiegoś powodu, a tak naprawdę to powód jest zupełnie inny ;)

wyksztalcioch

Re: Co decyduje o władzy na Wikipedii?

Peter Domaradzki
Moje ostatnie doświadczenia wskazują nie tyle na istnienie władzy, co
raczej kompletną anarchię, w której od czasu do czasu tworzą się
nieformalne grupy chcące zamachnąć się na władzę, lecz nie
rzeczywistą, a taką, która pozwoliłaby nabywać pewne "przywileje".
Załóżmy, że pojawia się "lider", którego celem jest dojście do
"stanowisk". Jeśli będzie na tyle sprawny, by zgromadzić wokół siebie
grono adoratorów (np. pisząc za nich arty), to wkrótce zaczną go
forować jako Admina, później Biurokratę... Rzecz w tym, że ów lider
musiałby być na tyle głupi by uwierzyć, że osiągnięcie nawet
najwyższego szczebla da mu cokolwiek w sensie materialnym. W sumie
dość łatwo utworzyć nieformalną grupę "samopomocową"; sam w takiej
dwuosobowej kiedyś byłem (wspólnie z Gardomirem przeglądaliśmy sobie
nawzajem hasła, doradzaliśmy co poprawić, jak doszlifować do stanu
niemal doskonałego). Kiedy taka grupa składać się będzie z 6-8 ludzi
ślepo sobie nawzajem oddanych, wówczas łatwiej jej będzie przepchnąć
do medalu art wcale nie doskonały, ale nazwijmy to "trochę lepszy niż
dobry", bo raz, że będą na wskazany art głosować "no matter what", a
dwa - atakować (nie przebierając w środkach) userów zgłaszających
błędy po to, by skapitulowali i wycofali z zabawy. Pytanie tylko - co
to im da?

Piotr 'Beliss' Domaradzki

Re: Co decyduje o władzy na Wikipedii?

Tomasz Ganicz
W dniu 16 stycznia 2009 04:01 użytkownik Peter Domaradzki
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> dwa - atakować (nie przebierając w środkach) userów zgłaszających
> błędy po to, by skapitulowali i wycofali z zabawy. Pytanie tylko - co

Niestety takie zjawisko daje się zaobserwować, przy czym te grupy to
zasadniczo członkowie wikiprojektów, co z jednej strony jest dobre, bo
oni wspólnie piszą jednak sporo dobry artów, a z drugiej tworzą się w
takich grupach różne "normy", które są sprzeczne z ogólnymi zasadami
Wikipedii, co grozi dywersyfikacją całego projektu.

Re: Co decyduje o władzy na Wikipedii?

Michal Rosa
2009/1/16 Tomasz Ganicz <[hidden email]>:

> [...]
> takich grupach różne "normy", które są sprzeczne z ogólnymi zasadami
> Wikipedii, co grozi dywersyfikacją całego projektu.

O czym pisałem na samym początku.. takie nasze "meatpuppets" dla
których ślepy światopogląd jest ważniejszy od zasad Wiki, i dla
osobników którzy chcą siła i ilością przebić się przez zasady i reguły
Wiki.  Ciekawe kiedy z szkole pana Rydzyka zaczną uczyć na ten temat.

--
Michal Rosa

Re: Co decyduje o władzy na Wikipedii?

kicior99
Zauważyłem kilka takich "towarzystw", zwłaszcza - jedno ściśle związane z
pewną opcją polityczną, drugie - z militariami. Co ciekawe - oboma trzęsie
osoba o nicku wskazującym, że mieszka w dużym mieście na zachodzie Polski.
Miedzy innymi z powodu klik zawiesiłem swoje uczestnictwo w projekcie -
cieszę się, że .ktoś to nareszcie dostrzega, że kliki rozpleniły się w
wikipedii i działają demoralizująco.

Re: Co decyduje o władzy na Wikipedii?

kicior99
aha, mam źle skonfigurowaną listę więc jeszcze podpis - kicior99.

> [...]

> z "Małego księcia", któremu nic się nie sprzeciwiało...), ale są i tacy
> ludzie (np. charyzmatyczni liderzy), którzy zdobywają (nomen omen) rząd

A odnosząc się do innego "Księcia"  - wielki gest raz na jakiś czas daje więcej splendoru niż codzienna dłubanina wikignoma.

Co do władzy - jeśli się odnieść do typologii Weberowskiej, to w wiki IMO mamy władze opartą na charyzmie jednostki - tu widoczne wpływy charyzmatycznych liderów, którym oddaje sie pokłony ;) i opartą na zasadach, czyli legalną. Zewnętrzny świat jednak jest jakoś przyzwyczajony do władzy opartej na tradycji (znajomościach, namaszczeniu), co się także IMO wywodzi z mentalności socrealu, który pod tym względem przypominał feudalizm. Oczekuje sie więc, że jeśli w "realu" człowiek jest przyzwyczajony do takiego porządku rzeczy, to i w wirtualu musi być tak samo. Bo władza oparta na tradycji, to jest wpisana w "naturę człowieka' Tak po prostu jest. A że dziennikarza tak to widza? To chyba świadczy o tym, jak zorganizowana jest struktura władzy w redakcjach. Najpierw naczelny król potem zlecenia po szczeblach w dół i grzeczne wykonywanie obowiązków.

Jak ktoś gadał o wiki (i nie tylko) z dziennikarzami z "korporacji", to pewnie zauważył - "to pytanie muszę zadać". Dotyczy młodych, wysyłanych w teren dziennikarzy, którzy do powiedzenia wiele nie mają i o autorskich pytaniach mogą zapomnieć.

W dniu 16 stycznia 2009 14:00 użytkownik Przykuta <[hidden email]> napisał:

> [...]
>
> Co do władzy - jeśli się odnieść do typologii Weberowskiej, to w wiki IMO mamy władze opartą na charyzmie jednostki - tu widoczne wpływy charyzmatycznych liderów, którym oddaje sie pokłony ;) i opartą na zasadach, czyli legalną. Zewnętrzny świat jednak jest jakoś przyzwyczajony do władzy opartej na tradycji (znajomościach, namaszczeniu), co się także IMO wywodzi z mentalności socrealu, który pod tym względem przypominał feudalizm. Oczekuje sie więc, że jeśli w "realu" człowiek jest przyzwyczajony do takiego porządku rzeczy, to i w wirtualu musi być tak samo. Bo władza oparta na tradycji, to jest wpisana w "naturę człowieka' Tak po prostu jest. A że dziennikarza tak to widza? To chyba świadczy o tym, jak zorganizowana jest struktura władzy w redakcjach. Najpierw naczelny król potem zlecenia po szczeblach w dół i grzeczne wykonywanie obowiązków.

Czy ja wiem, czy to ma coś wspólnego z czasami gdy w Polsce rządziła
nieboszczka PZPR? Wszędzie na świecie dominującą strukturą społeczną
jest struktura hierarchiczna i wszędzie na świecie ludzie są do niej
przyzwyczajeni. Stan, gdy nikt nie sprawuje władzy wydaje się ludziom
z jakichś powodów nienaturalny. Pewnie tak jest łatwiej, bo jak ktoś
sprawuje władzę, to można na niego zwalać winę za wszelkie
niepowodzenia, a jak nikt nami nie rządzi, to cała odpowiedzialność za
niepowodzenia spada na nas samych :-).

> [...]

> nieboszczka PZPR? Wszędzie na świecie dominującą strukturą społeczną
> jest struktura hierarchiczna i wszędzie na świecie ludzie są do niej

Tak, ale ja odnoszę się do kwestii "legalności" vs "znajomości", czyli nasza uświęcona tradycja :) Typy władzy Webera to "typy idealne" więc to nie jest albo albo, tylko że w naszej części Europy władzy nie kojarzy się z legalnością. Ja trochę do czego innego piję niż Rdrozd ;)

Parę miesięcy temu fundacja zauważyła skandal związany ze skopiowaniem całego artykułu z Wikipedii do jakiejś lokalnej gazety, u nas to prawie codzienność. Bardziej bliskie nam (społeczeństwu - nie i osobiście - mam już dość telefonów z różnych części uczelni, że w mojej grupie jest student będący krewnym... błe) swojskie tradycje, będące przeważnie na bakier z legalnymi procedurami.

Re: Co decyduje o władzy na Wikipedii?

Nie wierz mu, '''be bold'' :)

Tomasz Ganicz pisze:
> [...]
> sprawuje władzę, to można na niego zwalać winę za wszelkie
> niepowodzenia, a jak nikt nami nie rządzi, to cała odpowiedzialność za

Z drugiej strony to jest normalne, że każdy ma jakąś część władzy nad
światem, a część deleguje na innych (własną wolą lub mocą konwencji
społecznych), tylko nie myślimy o tym w ten sposób.

Mogę zdecydować czy pójdę w lewo czy w prawo, czy pomogę komuś czy nie
(to było chyba w szwedzkiej książeczce dla dzieci - "córeczko, możesz mi
pomóc z komputerem? coś mi nie działa..." - "teraz nie mogę, tato!" - i
to też jest władza) itp.

Delegowanie nie jest jednorodne. Są centra władzy i "poddani", ale mnie
projekty Wikimediów przypominają bardziej teren samorządny niż
hierarchię. Jesteśmy tu każdy gospodarzem na terenie, ale są różni
gospodarze. Są zwykli kmiecie, którzy tylko robią swoje i nie mają
ochoty nic zmieniać poza tym, ale są też Borynowie, którzy są ważniejsi
we wsi. Ale i oni nie sa wszechmocni - jak sobie wezmą jakąś Jagnę wbrew
dobrym obyczajom, to wieś zacznie ich izolować - więc tworzą się też
"kliki" celowe oraz zwykłe koterie, że ktoś z kim trzyma i chętniej z
nim coś zrobi niż z innym.

Żeby było jasne: władza to możliwość wdrażania "swego", ale wcale nie
powiedziane ani że to "swoje" jest szkodliwe ani że koniecznie inni
przyjmą to niechętnie - to właśnie mniej lub bardziej charyzmatyczni
liderzy, którzy dzięki działaniu wspólnemu mogą więcej zdziałać. De
facto delegacja władzy jest konieczna po prostu do podejmowania jakichś
skoordynowanych działań wspólnych i tyle.

Tak, koncepcja "samorządu" wydaje mi się najbliższą rzeczą z
rzeczywistości, która odzwierciedla się na Wikimediach. Jak wiadomo i w
samorządach zdarzają się problemy, niekwestionowani liderzy, przekręty,
niepokorni indywidualiści, kliki itp.

Więc może zamiast "Księcia" zna ktoś prace poświęcone relacjom władzy w
samorządach/gminach itp.? Byłbym ciekaw takiego poziomu rozważań.

--
Jest typowym samcem beta

Re: Co decyduje o władzy na Wikipedii?

picus-viridis

> Więc może zamiast "Księcia" zna ktoś prace poświęcone relacjom władzy w
> samorządach/gminach itp.? Byłbym ciekaw takiego poziomu rozważań.

"O demokracji w Ameryce"? ;-)

Picus viridis

Re: Co decyduje o władzy na Wikipedii?

> Więc może zamiast "Księcia" zna ktoś prace poświęcone relacjom władzy w
> samorządach/gminach itp.? Byłbym ciekaw takiego poziomu rozważań.

Obecne samorządy są dość mocno sformalizowane, więc są podporządkowane ściśle określonym procedurom, narzuconym przez zewnętrzne instytucje.

"O demokracji w Ameryce"? Oczywiście demokracja w ujęciu Alexisa de Tocqueville'a, nie w rozumieniu hyperspeeeeed Mckonsumenta ;)

Re: Co decyduje o władzy na Wikipedii?

Peter Domaradzki
Nie rozmawiamy o Alexisie de Tocqueville'u, a o konkretnych
działaniach w naszym - ograniczonym - świecie. Mamy do czynienia z
osobnikami, którzy chcą zawładnąć rządem dusz "no matter what". Są to
ludzie, którzy swą obecność na Wikipedii wykorzystują dla własnych
celów. Nasz "Książę" to osobnik niezwykle przebiegły, który (a
napisała to jedna z najbardziej w Projekcie zaangażowanych Pań) działa
zawsze na pograniczu prawa, więc złapać go za rękę nie można. Mamy tu
do czynienia z sytuacją (Polimerek wie, o kim mowa, I guess), w której
naprawdę wielce zasłużony User postanawia uderzyć w tzw. "autorytety".
Ów "książę" - zapewne czując niedosyt odnośnie przyznanych mu "medali"
- tworzy grupę akolitów gotowych - w zamian za np. popieranie ich
dążeń - wspierać go w każdej potrzebie. Od tego tylko krok do
zdobywania pozycji, od Admina poczynając. Jeśli chcemy, by nasza
społeczność zachowała dziewiczość, musimy takich osobników eliminować,
albo przynajmniej ograniczać...

Piotr 'Beliss' Domaradzki

Re: Co decyduje o władzy na Wikipedii?

kicior99
Mam wrażenie, że to uciekanie od tematu, puste teoretyzowanie, tak
charakterystyczne dla wikipedii, ma za zadanie uciec od niewygodnego tematu.
Problem istnieje nie od dziś. Jeszcze jedno - jest taka instytucja jak RFC.
Dlaczego z niej nie skorzystać? Władzy nie chcą przejąć krasnoludki a
konkretne osoby i bez konkretnej rozmowy się nie obejdzie - zwłaszcza że KA
nic tu nie da, a osoby te działają de facto zgodnie z prawem. Tak, wiem o
kogo chodzi, wystarczy przejrzeć AnM z ostatniego półrocza. Znając życie
skończy się jednak na kilku postach, bo tak naprawdę lepiej udawać, że nie
ma problemu. Tylko dziwnym trafem jakoś coraz mniej osób ma ochotę na
edytowanie Wikipedii. Pozdrowiszcza.

kicior99

> [...]

> skończy się jednak na kilku postach, bo tak naprawdę lepiej udawać, że nie
> ma problemu. Tylko dziwnym trafem jakoś coraz mniej osób ma ochotę na

Hmm, szczerze mówiąc, pierwsze słyszę. Ale to wynika z tego, że na AnM nie zaglądałem ostatnio. Na szczęście nie jest tak źle - ostatnio parę osób wróciło. Dzięki, że sygnalizujecie, bo lepiej problem rozwiązać, niż skazać się na to, by znowu odeszli.

RFC się nigdy u nas nie sprawdziło. Na samo hasło RFC ludzie dostają prawie wysypki. Może dlatego, że ten skrót po polsku nic nie znaczy. POOP (prośba o opinię) brzmiałaby po ludzku ;), ale tam był zawsze taki flejm, że mimo różnych zabiegów się tego nie udawało powstrzymać :/

przykuta

P.S. Huh, a więc tym razem nie o mnie chodzi.