Dane z KRS jako źródło daty urodzenia w biogramach - czy to legalne?

Dane z KRS jako źródło daty urodzenia w biogramach - czy to legalne?

Tomasz Ganicz
Hej,

Było już trochę przypadków, kiedy ktoś dodał datę urodzin w biogramie
na podstawie numeru PESEL zwartego w odpisach KRS. Są dość grube
wątpliwości czy takie działanie jest legalne, zwłaszcza gdy opisywana
osoba sobie wyraźnie nie życzy podawania daty urodzenia i nigdzie poza
odpisami z KRS tej daty nie ma. Sprawa o tyle ważna, że edytorzy,
którzy dodają te daty wbrew woli zainteresowanych osób prawdopodobnie
narażają się na pozwy cywilne, które IMHO mają dużą szansę przegrać.

http://www.giodo.gov.pl/plik/id_p/2334/j/pl/%E2%80%8E

W temacie zakresu wtórnego wykorzystania danych z odpisów było nawet
orzeczenie WSA w Warszawie. Więcej na ten temat w:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Kawiarenka/Zasady#Dane_osobowe_z_KRS_wykorzystywane_wbrew_woli_zainteresowanych_w_artyku.C5.82ach_w_Wikipedii

http://tinyurl.com/b7sck89

Re: Dane z KRS jako źródło daty urodzenia w biogramach - czy to legalne?

Maciej Król
Nadmiernie interpretujesz w moim odczuciu zapadły w sprawie wyrok. Stan
faktyczny tam ujęty dotyczył komercyjnego wykorzystywania danych, która
tworzyła zbiór danych i odpłatnie go udostępniała. Jest to sytuacja
zupełnie inna od opisywanej.

"Zgodnie z wpisem w KRS nr 0000000000 osoba XXX urodziła się w dniu
01.01.01".

Czym innym jest komercyjne gromadzenie danych w celach zarobkowych, a czym
innym wskazywanie publicznie dostępnych danych.
Co nie zmienia faktu, że dla bezpieczeństwa można rozważyć skierowanie do
GIODO zapytania o ich stanowisko w sprawie wskazywania na dane z KRS w
biogramach - w imieniu Stowarzyszenia Wikimedia Polska.

W dniu 15 maja 2013 11:38 użytkownik Tomasz Ganicz <[hidden email]>napisał:

> [...]
>
> W temacie zakresu wtórnego wykorzystania danych z odpisów było nawet
> orzeczenie WSA w Warszawie. Więcej na ten temat w:

Z poważaniem,

Maciej Król

Re: Dane z KRS jako źródło daty urodzenia w biogramach - czy to legalne?

Szymon Grabarczuk
Maciek, pamiętaj, że my po-prostu-wskazując-publiczne-dane, w momencie
klikania "zapisz" godzimy się, żeby treść przez nas wprowadzona była
wykorzystywana w celu komercyjnym, a więc licencja BY-SA jest "bardziej
wolna" od wpisu do KRS. Wtedy oczywiście pierwszym pozwanym byłby ten, kto
z Wikipedii skorzystał w celu komercyjnym...

Od strony prawnej cała sprawa jest mocno dyskusyjna i długo można by
dywagować; jak napisałem w Kawiarence, szanse, że powód wygra sprawę, są
imho b. niewielkie. Niemniej jednak ze względu na dobry wizerunek Wikipedii
łatwiej jest nie dyskutować z niezadowolonymi, niż uczyć ich statusu
informacji w Wikipedii w świetle prawa polskiego. No chyba, że się mylę,
może to jest właśnie okazja, żeby uczyć ludzi o wolności dostępu do
informacji.

W dniu 15 maja 2013 11:54 użytkownik Maciej Król <[hidden email]>napisał:

> [...]
> biogramach - w imieniu Stowarzyszenia Wikimedia Polska.
>

> W dniu 15 maja 2013 11:38 użytkownik Tomasz Ganicz <[hidden email]

Tar Lócesilion

Re: Dane z KRS jako źródło daty urodzenia w biogramach - czy to legalne?

Maciej Król
Jasne, ale Wikipedia jest A. w celu niekomercyjnym, B. nie tworzymy zbioru
danych PESEL.

IMHO to piękny skrót, ale jest gdybaniem własnym. Dlatego zasugerowałem
oficjalne pismo do GIODO w celu zajęcia stanowiska.

W dniu 15 maja 2013 12:41 użytkownik Tar Lócesilion <
[hidden email]> napisał:

> [...]
> informacji.
>

> W dniu 15 maja 2013 11:54 użytkownik Maciej Król <[hidden email]

Z poważaniem,

Maciej Król

Re: Dane z KRS jako źródło daty urodzenia w biogramach - czy to legalne?

Tomasz Ganicz
Macieju - ale wydaje mi się, że nie przeczytałeś uzasadnienia
orzeczenia, które jest na samym końcu tego pisma. Sprawa dotyczy
spółki, która odpłatnie i wtórnie udostępniała dane z  odpisów KRS -
ale w uzasadnieniu jest mowa o tym - że sąd uznał, że samo takie
wtórne przetwarzanie - obojętnie czy w celu komercyjnym, czy nie -
jest generalnie zgodne z prawem - podmiot, który jednak te dane
przetwarza w celu innym niż bezpieczeństwo obrotu gospodarczego ma
obowiązek uzyskać na to zgodę zainteresowanej osoby.

W przypadku Wikipedii tym podmiotem, który przetwarza jest IMHO każdy
wikipedysta, który wpisze datę urodzenia odczytaną z numeru PESEL i
poda jako źródło odpis KRS, w którym ten numer się znajduje. IMHO nie
sprawy - gdy opisywanej osobie to nie przeszkadza, pojawia się
problem, gdy ktoś żąda usunięcia tej daty urodzin.

GIODO prawdopodobnie teraz nam na to pytanie nie odpowie, ponieważ to
orzeczenie zostało zaskarżone do NSA i jeszcze nie rozpatrzone.

http://www.giodo.gov.pl/plik/id_p/4032/j/pl/

W dodatku opinia GIODO zawarta w pozwie - jest w zasadzie jasna. Nie
można przetwarzać danych osobowych z KRS, obojętnie w jakim celu
(oprócz ściśle gospodarczego) bez zgody zainteresowanych.

W dniu 15 maja 2013 13:00 użytkownik Maciej Król
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> Z poważaniem,
>
> Maciej Król

Re: Dane z KRS jako źródło daty urodzenia w biogramach - czy to legalne?

Tomek Gazeta.pl
Zawsze można się ograniczyć do roku urodzenia. Ten podają serwisy
"odkrsowe" związane najczęściej z dużymi portalami (money.pl, ktokogo.pl,
itp.).

Wejdziemy też zaraz na kwestię tego, czy data urodzenia jest chroniona i w
jakich wypadkach. Kwestię publiczności osób itp.

Czy często są pretensje zgłaszane? Kojarzę po jakichś linkujących, że była
usunięta data urodzenia w jednej dr hab. Sam miałem kiedyś korespondencję
mailową dotyczącą roku urodzenia (też chyba refowanego odkrsowym serwisem),
ale wyszło w sumie kompromisowo i kulturalnie.

Elfhelm

W dniu 15 maja 2013 13:23 użytkownik Tomasz Ganicz <[hidden email]>napisał:

> [...]
> http://www.cbmm.lodz.pl/work.php?id=29&title=tomasz-ganicz

Re: Dane z KRS jako źródło daty urodzenia w biogramach - czy to legalne?

Bartłomiej B.
On Wed, May 15, 2013 at 13:00:11 +0200, Maciej Król wrote:
> Jasne, ale Wikipedia jest A. w celu niekomercyjnym
> (...)

Sorry, ale gdzie to jest napisane? Jeśli się kliknie na dużym napisie
na stronie głównej "Witaj w Wikipedii", przejdziesz do
[[Wikipedia:Witaj w Wikipedii]], gdzie jest napisane m.in.:

"…i przyłącz się do tysięcy wolontariuszy, których celem jest wspólne
stworzenie najlepszego i największego encyklopedycznego kompendium
wiedzy w języku polskim – wiedzy, którą można wykorzystać w dowolnym
celu."

Na końcówce jest link do [[Pomoc:Kopiowanie poza Wikipedię]], gdzie
już wyraźnie jest napisane:

"U podstaw projektu internetowego jakim jest Wikipedia leży
umożliwienie każdemu w nieskrępowany sposób wykorzystywanie wszelkich
tekstów i plików multimedialnych (grafik, zdjęć, muzyki itp.) w
zupełnie dowolnych celach, także komercyjnych, bez konieczności
wnoszenia opłat i pytania o zgodę właścicieli praw autorskich do tych
materiałów."

b.

--
[[user:BartłomiejB]], zablokowany na pół roku w pl.wiki z niejasnego powodu

Re: Dane z KRS jako źródło daty urodzenia w biogramach - czy to legalne?

Maciej Król
W sensie - nie pobiera sama w sobie pieniędzy za działalność/nie jest
nastawiona na zysk/nie ma reklam itd.

On Wed, May 15, 2013 at 12:41:10 +0200, Tar Lócesilion wrote:
> Maciek, pamiętaj, że my po-prostu-wskazując-publiczne-dane, w momencie
> klikania "zapisz" godzimy się, żeby treść przez nas wprowadzona była
> (...)

Za co jestem zablokowany na pół roku? Ja też tylko wskazałem publiczne
dane w moich edycjach, z powodu których zostałem zablokowany - w
uzasadnieniu blokady
(https://pl.wikipedia.org/wiki/Dyskusja_wikipedysty:Bart%C5%82omiejB#Blokada_5)
administrator Nedops podał diffy:

http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Dyskusja:Franciszek_%28papie%C5%BC%29&diff=36196010&oldid=36130685
 -- wszystkie dane były publiczne, w dodatku w Wikipedii, na co sama
 osoba się zgodziła, klikając "zapisz"

http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Wikipedysta:Piotr967/brudnopis&diff=prev&oldid=36196338
 -- tutaj chodzi o opis zmian: faktyczne dane osobowe Piotra967 można
 łatwo znaleźć: wystarczy wpisać w Google jego nazwę
 wikipedysty i "wykop.pl" -- te dane są w publicznym miejscu; poza tym samo imię (i to
 nawet nie całe) to taka wielka tajemnica?

Cholernie mnie bawi ta hipokryzja społeczności Wikipedii -- kiedy
podmiot biogramu żali się, że biogram przedstawia za dużo, to się go
spuszcza na drzewo, wynajdując byle uzasadnienie. Kiedy jednak ktoś
ujawni coś o którymś z wikipedystów (nawet tak błahą rzecz, jak
prawdziwe imię) -- no, za to należy się już ban. "Informacja chce być
wolna" -- ale nie informacja o samych twórcach tego projektu (chyba,
że przesłodzona aż do bólu (*), jak w [[Leszek Jańczuk]] - biogram członka KA,
najwyższego ciała decyzyjnego pl.wiki).

b.

(*) Jakiś IPek chciał chyba delikatnie dać do zrozumienia, że ten
biogram to żart:
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Leszek_Ja%C5%84czuk&action=historysubmit&diff=35976908&oldid=35891372
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Leszek_Ja%C5%84czuk&diff=next&oldid=35976922
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Leszek_Ja%C5%84czuk&diff=next&oldid=36080106

--
[[user:BartłomiejB]], zablokowany na pół roku w pl.wiki z niejasnego powodu

Re: Dane z KRS jako źródło daty urodzenia w biogramach - czy to legalne?

Szymon Grabarczuk
Bartłomieju, czy możemy powrócić do tematu dyskusji, tj. o KRS-ie, GIODO i
WSA? Retoryczne. Z góry dziękuję.

W dniu 15 maja 2013 17:01 użytkownik Tomek <[hidden email]> napisał:

> [...]
> mailową dotyczącą roku urodzenia (też chyba refowanego odkrsowym serwisem),
> ale wyszło w sumie kompromisowo i kulturalnie.

Jak dotąd mnie są znane 3 takie przypadki. Nie jest to dużo, ale też
niebyt często dotąd praktykowało się podawanie dat urodzin za KRS.
Przed uruchomieniem przez MSWiA systemu "EMS" wcześniej on-line były
tylko takie podstawowe informacje o osobach prawnych zawierające same
nazwiska organu zarządzającego. Teraz w 2-3 minuty można mieć pdfa z
odpisem skróconym, gdzie są też PESEL-e, więc podejrzewam, że
"proceder" będzie występował częściej...

Re: Dane z KRS jako źródło daty urodzenia w biogramach - czy to legalne?

spam
Drodzy Wikipedyści,
jak natomiast twierdzę że to wszystko jest legalne i można dodawać te
linki i na ich podstawie pisać artykuły. Artykuł 43 ust. 1 ustawy o
ochronie danych osobowych mówi że ze zbiorów  publicznie dostępnych
można spokojnie korzystać. Dodatkowo art. 8 ustawy o KRS-ie zapewnia ich
jawność i trwałość.
Jak dla mnie to wszystko jest LEGALNE. Jedyne co niejawne to:

     wpisy w rejestrze dłużników niewypłacalnych, które sąd rejestrowy
wykreślił z urzędu jeżeli nastąpiło uchylenie lub zmiana postanowienia,
na którego podstawie wpisy były dokonane;
     wpisy w rejestrze dłużników niewypłacalnych, gdy uchylono
orzeczenie o ogłoszeniu upadłości, albo na wniosek osoby wpisanej do
rejestru dłużników niewypłacalnych, gdy tytuł wykonawczy, który stanowił
podstawę wpisu, został prawomocnym orzeczeniem sądu pozbawiony
wykonalności;
     wpisy w rejestrze dłużników niewypłacalnych wykreślone z urzędu po
upływie 10 lat od dokonania wpisu.

Pozdrawiam
Ty221

W dniu 2013-05-15 13:45, Tar Lócesilion napisał(a):

> [...]
> GIODO i
> WSA? Retoryczne. Z góry dziękuję.

Re: Dane z KRS jako źródło daty urodzenia w biogramach - czy to legalne?

powiem tak.
no risk, no fun ;)

http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Marcel_Szytenchelm&diff=36444772&oldid=36437194

Proszę nie usuwać, biorę na siebie.

W dniu 16 maja 2013 14:33 użytkownik <[hidden email]> napisał:

> [...]
>
> W dniu 2013-05-15 13:45, Tar Lócesilion napisał(a):
>
>  Bartłomieju, czy możemy powrócić do tematu dyskusji, tj. o KRS-ie, GIODO i

Z poważaniem,

Maciej Król

> [...]

> korzystać. Dodatkowo art. 8 ustawy o KRS-ie zapewnia ich jawność i trwałość.
> Jak dla mnie to wszystko jest LEGALNE. Jedyne co niejawne to:

Chyba odnosisz się do nieaktualnego stanu prawnego. Art 43. ust 1.
aktualnej ustawy nic takiego nie głosi.

http://www.giodo.gov.pl/plik/id_p/2534/j/pl/

Zresztą jak już raz powtarzałem - GIODO uznał, że dane z KRS można
przetwarzać i udostępniać, jednak jeśli się to robi nie w celu w jakim
KRS powstał, to trzeba każdorazowo uzyskiwać zgodę osoby, której dane
się przetwarza i WSA w Warszawie podzieliło ten pogląd, ale pozwany
przedsiębiorca się odwołał i sprawa jest w toku w NSA. Sprawa nie
dotyczy tego, czy można - tylko czy wymaga to zgody zainteresowanej
osoby. W kontekście Wikipedii oznacza to, że z pewnością nie można
podać daty urodzenia w biografii na podstawie wpisu w KRS jeśli
zainteresowana osoba sobie tego wyraźnie nie życzy. Wstawiając tę datę
bez zgody osoby, której dotyczy ryzykuje się pozew. I tyle. Polecam
dokładnie i do końca przeczytać orzeczenie WSA, które już raz
linkowałem.

Re: Dane z KRS jako źródło daty urodzenia w biogramach - czy to legalne?

Maciej Król
Wydane na nieco innym stanie prawnym. Nie było wtedy aż tak jawnych danych
(stan prawny nie uwzględniał jawnego i darmowego krs). Obecnie rejestr jest
jawny i publiczny. A osobę fizyczną która wstawia dane ciężko uznać za
administratora danych prowadzacego bazę danych. Art. 8 ustawy o krs mnie
przekonuje.
16-05-2013 15:08, "Tomasz Ganicz" <[hidden email]> napisał(a):

> [...]
> http://www.cbmm.lodz.pl/work.php?id=29&title=tomasz-ganicz

Re: Dane z KRS jako źródło daty urodzenia w biogramach - czy to legalne?

Według mnie jak coś jest jawne (co zapewnia art 8 ustawy o KRS) i
bezpłatne, każdy ma do tego dostęp - to można używać tego do
uźródławiania Wikipedii. Skoro każdy może to przeczytać, to co szkodzi
po prostu do tego podlinkować ?

Ty221

W dniu 2013-05-16 16:24, Maciej Król napisał(a):

> [...]
> mnie
> przekonuje.

Re: Dane z KRS jako źródło daty urodzenia w biogramach - czy to legalne?

Informuję, że wysłałem e-mail do GIODO.
Czekamy na odpowiedź.

Ty221