Demonizowanie IP

Przykuta
Aby zaspokoić ciekawośc, wykonałem przed chwilą test - sprawdziłem ostatnie 50 edycji na OZ wykonane przez IP, aby sprawdzić ile z nich to wandalizmy (nawet się nie logowałem).

Na 50 edycji, 6 określiłem jako wandalizmy - buhahah sdsdds i inne takie.

Ale ponieważ doszedł nowy gadżet, sprawdziłem ile wandalizmów "grubych" przybyło w stosunku do poprzednich dni. To, co sprawdzałem, to nie zawsze były wandalizmy, ale szacowałem zgubnie (co n-ta edycję sprawdzając), że każde usunięcie co najmniej 1000 znkaów to wandalizm - były usunięcia 20k tesktu i więcej.

7 XI dokonano 34 edycji, w których usunięto minimum 1000 bajtów, 6 XI - 41, a 5 XI - 33.

Czy przybyło edycji - bedzie można spradzić za kilka dni, a może raczej tygodni.

Tak, czy siak demonizowanie IP raczej nie ma sensu, choć warto taki test wykonać po południu - wtedy to może inaczej wyglądać i może też nieco dokładniej to da się zrobić. Ale pisanie że 99% edycji spod IP jest wandalizmami - to delikatnie mówiąc ssanie z kciuka.

Re: Demonizowanie IP

Daniel Koć
Przykuta pisze:

> [...]
> nieco dokładniej to da się zrobić. Ale pisanie że 99% edycji spod IP
> jest wandalizmami - to delikatnie mówiąc ssanie z kciuka.

Gdzieś czytałem (niestety nie pamiętam już w ogóle gdzie, ale może ktoś
pamięta - pewnie Przykuta =} ), że większość pracy na Wikipedii wykonują
właśnie IP-ki. Tacy ludzie przychodzą, dopisują tylko kilka rzeczy,
które ich interesują, i tyle ich edytowania. Zalogowani, stali
użytkownicy (w tym admini) to zdaje się zupełna mniejszość jeśli idzie o
merytoryczny wkład. Ja oczywiście wiem, że oni też robią ważna rzecz -
organizują innym pracę, tzn. dbają o te szkielet, który te jednorazowe
IP-ki wypełniają, ale fakt pozostaje faktem.

Wszystko dobrze, dopóki każdy robi swoje, a zalogowani nie zaczynają
chronić swojego "stanu posiadania" przed "tłumem wandali".

A dlaczego wielu ludzi może się nie chcieć logować, bynajmniej nie będąc
wandalami?

Dziś w pracy próbowałem wysłać komputer do serwisu. Wymagało to
założenia dwóch kont - na stronie producenta oraz firmy dostarczającej
paczki, w tym podawania koniecznie numeru telefonu komórkowego (w firmie
mam tylko stacjonarny, a swojego nie zamierzam rozdawać). Szlag mnie
trafiał i straciłem na to mnóstwo czasu. Prawdopodobnie nigdy po raz
drugi z tego nie będę korzystał, a jeśli tak, to pewnie dopiero za wiele
miesięcy, bo komputery nie psują się tak często.

A ponieważ jesteśmy w trakcie odbierania naszej nowej firmowej witryny
WWW, to poczułem głęboką ulgę, że na początku dałem programiście wyraźną
wskazówkę: logowanie w naszym serwisie będzie wymagane tylko w
ostateczności, a nie jako standardowa procedura (tak chętnie wszędzie
stosowana).

Dla wielu z nas, zapisanych na listę, Wikipedia lub któryś z innych
projektów Wikimediów jest hobby, poświęcamy temu dużo czasu, więc
logowanie jest faktycznie korzyścią. Ale gdybym wpadł tylko na chwilę
coś dopisać ad hoc, to bariera zakładania konta mogłaby mnie skutecznie
zmęczyć i odstraszyć.

--
Всё идёт по плану

Re: Demonizowanie IP

Stan Zurek
> [...]

> wskazówkę: logowanie w naszym serwisie będzie wymagane tylko w
> ostateczności, a nie jako standardowa procedura (tak chętnie wszędzie

Święte słowa! Przestałem już pamiętać wszystkie miejsca gdzie się
musiałem zarejstrować. Jak kiedyś zrobiłem listę, to wyszło ponad 5
stron A4 linków do stron. Teraz się rejestruję/(loguję) tylko jeśli
już naprawdę nie ma innego wyjścia...

Pozdrawiam

Zureks

Re: Demonizowanie IP

Maciej W
Sprawa techniczna: lepiej widoczny przycisk "edytuj" wprowadzono
wszędzie. Nie da się go wyłączyć na stronach lokalnych kopii
commonsowych grafik? Ta akurat jest mało że zbędny, a wręcz szkodliwy.

Lajsikonik

Re: Demonizowanie IP

McMonster
To i może ja dorzucę swoje trzy grosze, jako główny narzekający, że OZ
nikt nie pilnuje i dla pełniejszego obrazu czytających.

Nie demonizuję IPeków, ale faktycznie są oni w centrum mojego
zainteresowania, podczas patrolowania OZ sprawdza każdą edycję
anonimów. Moje przemyślenia są takie, że pośród gąszczu edycji
najczęściej przychodzi mi cofać właśnie ich edycje i ich blokować. Nie
nazwałbym ich jednoznacznie wandalami w każdym wypadku, wiele edycji
jest wykonywanych w dobrej wierze, lecz kompletnie nie nadają się na
Wiki, są to wpisywanie ciekawostek do różnych artów, dopisywanie mniej
lub bardziej ency informacji, wstawianie linków zewnętrznych.

Dlaczego więc tak na nich uważam? Trudniej z nimi walczyć. W przypadku
zalogowanych osób wszystko jest jasne, łatwość kontaktu, można powiązać
każdą edycję z konkretnym kontem, przejrzeć przekrojowo wkład, uwagi w
dyskusji. Z IPekami tak sielankowo nie jest, Neostrada i inne rodzaje
łącz internetowych to zmora każdego patrolującego. Dynamicznie
przydzielany IP powoduje, że ciężej dorwać wandala, blokujesz jeden
adres, spod którego wstawiono "jebac legie" do arta, osoba wraca spod
innego. Wstawianie testów mija się z celem, większość wandali nie wraca
prędką, a co za tym idzie nie powraca spod tego samego IP i nie
przeczyta wstawionej wiadomości. Dynamiczny adres IP daje poczucie
pełnej anonimowości, a co za tym idzie, ludzie tracą wszelkie
ograniczenia pod względem zachowań. Zostaje tylko przejrzenie edycji,
cofnij, blokuj, 2h, wandalizm, taka syzyfowa praca trochę.

Podsumowując, nie mam nic przeciwko IPekom samym w sobie, najbardziej
szkodliwi są wandale ze zmienny adresem. Nie demonizuję więc anonimów,
tylko łącza, w których IP przydzielany jest dynamicznie. Neostradę
(jako symbol tego zjawiska) na stos!

--
Pozdrawiam, Greetings, Gashi - McMonster

Re: Demonizowanie IP

Stan Zurek
>  Nie demonizuję więc anonimów,
> tylko łącza, w których IP przydzielany jest dynamicznie. Neostradę
> (jako symbol tego zjawiska) na stos!

Nie da się jakiegoś kukułczego jaja podrzucić (cookie albo coś), żeby
dało się taki dynamiczny IP namierzyć?

Wiem, że cookies zawsze można skasować, ale założę się, że nie wszyscy
kasują więc powinno chociaż trochę pomóc. Tyle że to pewnie
rozwiązanie na poziomie MediaWiki a nie Wikipedii? (się nie znam na
temacie)

Zureks

Re: Demonizowanie IP

McMonster
Dnia 2008-11-08, o godz. 13:11:34
"Stan Zurek" <[hidden email]> napisał(a):

> Tyle że to pewnie
> rozwiązanie na poziomie MediaWiki a nie Wikipedii?

Dokładnie tak. Jednak nie sądzę, by kiedykolwiek jakiś programista MW
coś takiego zrobił, to się kłóci z pojęciem wolnej encyklopedii,
wystarczy spojrzeć, do jakiego stopnia restrykcyjna jest polityka wobec
checkuserów.

--
Pozdrawiam, Greetings, Gashi - McMonster

Re: Demonizowanie IP

Bartosz Dziewoński
W dniu 8 listopada 2008 14:11 użytkownik Stan Zurek <[hidden email]> napisał:
> [...]
> kasują więc powinno chociaż trochę pomóc. Tyle że to pewnie
> rozwiązanie na poziomie MediaWiki a nie Wikipedii? (się nie znam na

Da się teoretycznie, JavaScriptem (można zapisać do cookie jeśli nie
aktualny adres IP (tego nie jestem pewien), to na pewno datę, godzinę,
co było edytowane, opis zmian, ...), ale nie można - polityka
prywatności i takie tam.

--
Matma Rex - http://matma-rex.prv.pl/

Re: Demonizowanie IP

Tomasz Chabinka
08-11-08, Maciej W <[hidden email]> napisał(a):
> [...]
> wszędzie. Nie da się go wyłączyć na stronach lokalnych kopii
> commonsowych grafik? Ta akurat jest mało że zbędny, a wręcz szkodliwy.

Sprawy techniczne w sprawie tych zmian proszę wrzucać na dyskusję
Nux'a, który za tą właśnie stronę przedsięwzięcia jest odpowiedzialny,
a chyba nie czyta listy.

Pozdrawiam
Wyksztalcioch