Dzień Domeny Publicznej

Tomasz Ganicz
W imieniu Koalicji Otwartej Edukacji, której nasze Stowarzyszenie jest
członkiem, zapraszam na obchody Dnia Domeny Publicznej 2012/2013. W
tym roku spotykamy się 4 stycznia 2013 o 18.00 w klubie
"Państwomiasto":

http://panstwomiasto.pl/kontakt/

W tym roku impreza będzie składała się z dwóch części:

Oficjalna:
- przywitanie gości, krótkie wprowadzenie do idei wydarzenia i domeny publicznej
- krótkie prezentacje 4 osób: pokazanie wyzwań i możliwościi reuse
domeny publicznej, także z perspektywy instytucji pamięci
5 minutowe, barcampowe prezentacje:
Tomasz Ganicz (m.in. o GLAM-Wiki)
Łukasz Kowalski (z Teatru NN, o wizualizacjach przestrzeni miejskiej z
przeszlosci)
Dorota Kawęcka  - innemuzeum.pl - o fajnych przykładach muzeów partycypacyjnych
Łukasz Kozak (blog Discarding Images) - o powrocie do obiegu
średniowiecznych miniatur
- Radek Czajka opowie o konkursie na wizualizacje tekstow z Wolnych Lektur

Nieoficjalna
*Rytuał "Kula":
W związku z tym, że do domeny publicznej przechodzą w 2013 utwory
Bronisława Malinowskiego, zamierzamy to uczcić przeprowadzając opisany
przez niego rytuał plemion Nowej Gwinei o nazwie "Kula":

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kula_%28rytua%C5%82%29

czyli ustawimy się w kółko wokół symbolicznego ogniska i przekażemy
sobie nawzajem przyniesione dary. Dary mają bć jakoś związane z
otwartą kulturą i edukacją, ale ktoś planuje podarować coś osobistego
(np: książkę) to też jest mile widziany w tej zabawie. Ja planuję w
imieniu naszego. Stow.  podarować parę książek o Marii
Curie-Skłodowskiej, może ze 2/3 koszulki i trochę smyczek i ołówków.
Odstępstwem od obyczaju ma być tylko to, że do udziału w imprezie
zaproszeni są wszyscy a nie jedynie wybrani mężczyźni, przedstawiciele
szczepów :-)
*Wspólne oglądanie filmów, które przeszły do domeny publicznej, w .in:
**http://en.wikipedia.org/wiki/Superman_(1940s_cartoons)
*Ew. dla chętnych na zakończenie - pląsy przy muzyce na wolnych licencjach.

Re: Dzień Domeny Publicznej

Cancre-2
W dniu 2012-12-28 15:43, Tomasz Ganicz pisze:

> W związku z tym, że do domeny publicznej przechodzą w 2013 utwory
> Bronisława Malinowskiego, zamierzamy to uczcić przeprowadzając opisany
> przez niego rytuał plemion Nowej Gwinei o nazwie "Kula"

A z osób szczególnie interesujących z punktu widzenia naszych haseł,
oprócz Malinowskiego (i Korczaka, o czym pewnie wszyscy wiedzą), do
domeny przechodzą m.in.
* Bruno Schulz,
* Kazimierz Sichulski,
* Wojciech Kossak,
* Tina Modotti,
* Tadeusz Pruszkowski,
* Grant Wood,
* Kasper Żelechowski,
* Ludwik Puget.

Z pisarzy mamy Lucy Maud Montgomery, Roberta Musila, Stefana Zweiga,
Ryszarda Aptego czy Irène Némirovsky.

Jeśli ktoś nie ma planów na sylwestra, to zawsze można zacząć po północy
ładowanie obrazków (albo tekstów) i wstawianie do haseł :-)

Cancre

Re: Dzień Domeny Publicznej

picus-viridis

> [...]
>
> Jeśli ktoś nie ma planów na sylwestra, to zawsze można zacząć po północy
> ładowanie obrazków (albo tekstów) i wstawianie do haseł :-)

Korczak to niekoniecznie chyba (urzędowa data śmierci to 9 maja 1946). Z L. M. Montgomery to chyba tylko tłumaczenia Rozalii Bernsteinowej nie są już chronione.

M.

Re: Dzień Domeny Publicznej

Ejdzej Wikipedysta
W dniu 30 grudnia 2012 20:18 użytkownik Cancre <[hidden email]> napisał:
> W dniu 2012-12-28 15:43, Tomasz Ganicz pisze:
> A z osób szczególnie interesujących z punktu widzenia naszych haseł, oprócz
> * Wojciech Kossak,

Radość z tego faktu mąci fakt, że Panorama Racławicka ma współautora,
który zmarł 8 lat później:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Zygmunt_Rozwadowski

Po świątecznej radości i dodawania/odkasowywania wszystkiego co
Kossakowe, szykuje się wielkie zgłoszenie usunięcia (bo w społecznej
świadomości Kossak jest jedynym autorem, czasem się pamięta Stykę, a o
reszcie  już nie).

--
Wikipedysta:A.J.

Re: Dzień Domeny Publicznej

Cancre-2
W dniu 2012-12-30 23:02, picus-viridis pisze:
> Korczak to niekoniecznie chyba (urzędowa data śmierci to 9 maja 1946). Z L. M. Montgomery to chyba tylko tłumaczenia Rozalii Bernsteinowej nie są już chronione.

No tak, Korczaka wypluł mi Catscan, bo wpisany jest do kategorii "Zmarli
w 1942". Coś tam się niby mówiło, że minister go przeniesie do domeny,
ale masz rację, bo nie przeniósł
(http://prawokultury.pl/newsy/dziela-korczaka-na-nieotwartej-licencji-edukacyjne/).
Czyli czekamy do 2017.

Cancre

Re: Dzień Domeny Publicznej

Tomasz Ganicz
W dniu 31 grudnia 2012 16:48 użytkownik Cancre <[hidden email]> napisał:

> [...]
> 1942". Coś tam się niby mówiło, że minister go przeniesie do domeny, ale

Chyba, że Fundacja Nowoczesna Polska wygra wcześniej proces z
Instytutem Kultury o uznanie daty śmierci Korczaka.

Re: Dzień Domeny Publicznej

Jakub K.
2012/12/31 Ejdzej Wikipedysta <[hidden email]>:
> [...]
> Kossakowe, szykuje się wielkie zgłoszenie usunięcia (bo w społecznej
> świadomości Kossak jest jedynym autorem, czasem się pamięta Stykę, a o

No i to jest problem w pracy zbiorowej, A może by tak wgrać panoramę
bez fragmentów które Rozwadowski malował?

Plushy

Re: Dzień Domeny Publicznej

Maciej Król
W dniu 1 stycznia 2013 14:04 użytkownik Jakub K. <[hidden email]>napisał:

> No i to jest problem w pracy zbiorowej, A może by tak wgrać panoramę
> bez fragmentów które Rozwadowski malował?
>
> Plushy

Znakomity żart. Co malował tak dokładniej?

--
Z poważaniem,

Maciej Król

Re: Dzień Domeny Publicznej

Jakub K.
Nie mam pojęcia ale trzeba temu fragmentowi delreg zrobić to może się
dowiemy: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kosciuszko_pod_Raclawicami-1.jpg

2013/1/1 Maciej Król <[hidden email]>:

> Znakomity żart. Co malował tak dokładniej?
>

> --
> Z poważaniem,
>
> Maciej Król

Re: Dzień Domeny Publicznej

Cancre-2
W dniu 2013-01-01 23:21, Jakub K. pisze:
 > Nie mam pojęcia ale trzeba temu fragmentowi delreg zrobić to może się
 > dowiemy:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kosciuszko_pod_Raclawicami-1.jpg

Ale czy my w ogóle mamy nad czym się zastanawiać? Ustawa, o ile dobrze
patrzę, nie przewiduje czegoś takiego, jak wydzielenie z dzieła
współtworzonego fragmentów jednego autora, do którego prawa majątkowe
wygasły. Dzieło to całość.

"Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, autorskie prawa
majątkowe gasną z upływem lat siedemdziesięciu:
1) od śmierci twórcy, a do utworów współautorskich - od śmierci
współtwórcy, który przeżył pozostałych"

I kropka. Nawet wycinając tylko to, co namalował Kossak (zakładając, że
to w ogóle możliwe - a wątpię), prawa majątkowe i tak gasną po 70 latach
od śmierci ostatniego, bez względu na to, czy on miał cokolwiek
wspólnego z tym konkretnym kawałkiem dzieła.

Dobrze myślę czy nie?

Jeśli tak, to fajnie, żeby jakiś admin z commons zechciał to ciachnąć.
Jedyną szansą są takie obrazki jak
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kosciuszko_szkic.jpg, które,
sądząc po opisie, są szkicami konkretnego autora do "Panoramy", a nie
dziełami współtworzonymi (chyba?).

Cancre

Re: Dzień Domeny Publicznej

Tomasz Ganicz
W dniu 2 stycznia 2013 17:22 użytkownik Cancre <[hidden email]> napisał:

> [...]
> śmierci ostatniego, bez względu na to, czy on miał cokolwiek wspólnego z tym

IMHO to zależy. Generalnie prawo autorskie chroni indywidualny wkład
twórczy, taka jest jego idea przewodnia. Jeśli mamy dzieło będące
kompilacją taką, że da się rozdzielić utwory poszczególnych twórców,
to wówczas nie ma IMHO przeszkody aby każdy taki utwór uznać za
produkt indywidualnych autorów. Najlepszym przykładem jest Wikipedia -
gdzie nie ma obowiązku przy każdym artykule podawać autorów wszystkich
pozostałych, chociaż jako całość można uznać Wikipedię za utwór
zbiorowy, którego współtwórcami są wszyscy wikipedyści.

W przypadku Panoramy jednak - sądząc z tego co w Wikipedii jest
napisane o procesie jej tworzenia należy IMHO uznać, że Kossak i Jan
Styka byli autorami koncepcji obrazu jako całości (ogólnego układu
figur i kompozycji), a pozostali malarze wykonywali ich wspólny zamysł
artystyczny. Mamy więc raczej do czynienia z utworem zbiorowym, z
którego nie da się prosto wyodrębnić wkładu twórczego poszczególnych
malarzy.

Natomiast szkice - jeśli były wykonywane przez poszczególnych malarzy
samodzielnie można IMHO uważać za utwory oddzielne.

Re: Dzień Domeny Publicznej

Cancre-2
W dniu 2013-01-02 19:33, Tomasz Ganicz pisze:

> [...]
>
> Natomiast szkice - jeśli były wykonywane przez poszczególnych malarzy
> samodzielnie można IMHO uważać za utwory oddzielne.

Ok, wyodrębnić by się dało, gdyby były to oddzielne obrazy różnych
autorów zawieszone obok siebie. Ale tutaj nie jest to możliwe, skoro
jeden malował niebo, inny chałupy i drzewa, trzeci chłopów, czwarty
stroje ludowe, dwaj do spółki pejzaż itd.

Pozostają zatem szkice - ten:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:WKossak006.jpg, jak sprawdziłam u
Olszańskiego, namalował Styka i Kossak. O ile jeszcze jakieś są.

C.