Quantcast

Egne avsnitt tilpasset barn?

Ingo Weschke
Hei!
Ny på mailinglista - er ikke sikker på om det er riktig forum til å ta opp slikt, hvis ikke, gi meg et hint!

Er det en god eller en dårlig ide å lage tilleggsavsnitt i en artikkel, spesielt beregnet for barn? Jfr. dagens redigering av artikkelen "Vestfold" som eksempel.
Forutsetning:
- En artikkel med interesse for barn, f.eks. til skolearbeid
- Tydelig navngitt og skilt fra resten av artikkelen
- Samme krav til saklighet, nøytralitet osv.

Behovet oppstår fordi Wikipedia brukes mye av skolebarn - og ikke alltid med like god læringseffekt (klipp - lim - glem)

Hilsen/Grüsse/Best Wishes,  Ingo

No man is an island, entire of itself; every man is a piece of the continent, a part of the main; if a clod be washed away by the sea, Europe is the less, as well as if a promontory were, as well as if a manor of thy friends or of thine own were; any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee.

Re: Egne avsnitt tilpasset barn?

Morten Haugen
Dette kan vi gjerne diskutere her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Tinget#For_skolebarn

Mvh Morten

Re: Egne avsnitt tilpasset barn?

Lars Aronsson
Ingo Weschke wrote:
> Er det en god eller en dårlig ide å lage tilleggsavsnitt i en artikkel, spesielt beregnet for barn? Jfr. dagens redigering av artikkelen "Vestfold" som eksempel.

Barnen kommer inte att scrolla ner till rubriken "for skolebarn".
Om något ska vara lättläst och begripligt för alla,
så bör det vara första inledningen av artikeln.

En liknande fråga var uppe på Bybrunnen (Tinget) på svenska
Wikipedia. Det finns en Wikipedia på "simple English", så
borde det även finnas en på lättläst svenska?
Problemet är att ingen skulle hitta den separata artikeln.

Folk googlar efter "Vestfold" eller något annat och väljer
den första träffen de får upp. Den bör vara lättläst,
åtminstone i inledningen. De som har svårast att läsa, har
också svårast att hitta information som göms undan på
ställen där den är svår att finna.

--
  Lars Aronsson ([hidden email])
  Wikimedia Sverige - stöd fri kunskap - http://wikimedia.se/