En särskild IRC-kanal för bara administratörer

En särskild IRC-kanal för bara administratörer

Habj-2
Engelska Wikipedia har skaffat sig en särskild IRC-kanal enbart för
administratörer.
http://mail.wikipedia.org/pipermail/wikien-l/2006-January/037908.html
Jag trodde det låg lite för långt ifrån ideologin s.a.s., att skaffa slutna
forum för administratörerna. Samtidigt kan jag mycket väl förstå poängen med
det. Ändå - jag är förvånad.

/HB

Re: En särskild IRC-kanal för bara administratörer

Andreas Vilén-2
Jag ser ingen anledning att göra det. Allt det leder till är ju att
dela upp Wikipedia mer och mer i administratörer och "vanliga
användare", totalt onödigt när det i princip ska vara så att det inte
är något speciellt med att vara admin. I så fall förstår jag bättre
att man har en egen maillista för arbcom, men arbcom har ju faktiskt
speciella befogenheter. Det här är i min mening dumheter, och ännu ett
steg bort från "den fria encyklopedin", en väg enwiki började vandra i
och med att de tog bort anonymas rättigheter att skapa artiklar, och
sedan tog bort möjligheten för alla att se raderingshistorik. Vad
kommer härnäst? Och nej, jag är inte konspiratoriskt lagd.

/Grillo

On 1/25/06, Habj <[hidden email]> wrote:
> [...]
> det. Ändå - jag är förvånad.
>
> /HB

Re: En särskild IRC-kanal för bara administratörer

Joakim Larsson-2
Jag förstår inte vad den behövs för.. En kanal för mer operativ
kommunikation mellan admins (typ, bah kan ni hjälpa mig att återställa
ditan och datan) eftersom den engelska kannalen är rätt packad, det
kan jag förstå. Men att ha den privat är ju helt sjukt.

/Grön

On 1/25/06, Joakim Larsson <[hidden email]> wrote:

> [...]
> ditan och datan) eftersom den engelska kannalen är rätt packad, det
> kan jag förstå. Men att ha den privat är ju helt sjukt.

Halvtidigt i svwikis historia (2003?) tyckte jag att admins borde ha
avskilda kanaler, för att kunna avgöra situationer där folk uppenbarligen
trollade men många administratörer inte fattade detta. Att diskutera det
hela öppet på wikin var svårt, för sådant är godismat för troll. Nu har ju
skiljedomskommittén/arb com fått den funktionen, men jag kan föreställa mig
hur skönt det skulle vara att kunna snacka ihop sig med lite folk om
huruvida användare X borde blockeras utan att ge denne tillfälle att hoppa
upp och trolla.

Men visst, jag ser även nackdelarna och om man har en kommitté som kan
överlägga enskild i svåra fall så... borde det kanske inte behövas. Inte för
oss på svwiki i alla fall.

Re: En särskild IRC-kanal för bara administratörer

Joakim Larsson-2
Om man känner för att disskutera sånt med bara vissa så kan man priva.
Eller skappa en temporär kanal och bara berätta om den i priv för dem
man vill prata om användare X med. /Grön
Den 2006-01-25 skrev Habj <[hidden email]>:

> [...]
> oss på svwiki i alla fall.
>
> /habj

Re: En särskild IRC-kanal för bara administratörer

Janne-2
Nä, nån sån IRC-kanal tycker jag inte vi ska ha. Det skapar bara en
"vi"-och-"dom"-mentalitet. För skiljedomskommiten skulle det kunna vara
befogat.
Janne (Tåggas)

"Joakim Larsson" <[hidden email]> wrote
in message news:d3c4e6d70601250853u76107c55w-JsoAwUIsXouq+1Nelnf3ueG/[hidden email]
<[hidden email]> wrote:

> [...]
> oss på svwiki i alla fall.
>
> /habj

Re: En särskild IRC-kanal för bara administratörer

David Öhlin
> Om man känner för att disskutera sånt med bara vissa så kan man priva.
> Eller skappa en temporär kanal och bara berätta om den i priv för dem
> man vill prata om användare X med. /Grön

Det tycker jag känns som det ett rimligt tillvägagångssätt för oss.
Samtidigt ska man ha klart för sig att engelska WP är så pass mycket
större, så pass mycket snabbare föränderligt och så pass mycket
hårdare trollat än svenska att vi kanske inte inser vidden av
problemen dessa åtgärder är ämnade att lösa.

David

Re: En särskild IRC-kanal för bara administratörer

Mike B-10
Det enda jag kan tänka mig är att de är rädda för
att den ska utvecklas på samma sätt som
#wikipedia-en, som skapades just för att
#wikipedia var (och är) överfull och mer eller
mindre oanvändbar... Problemet är väl antagligen
att man inte riktigt insett att irc inte skalar
riktigt lika väl som wiki - när antalet användare
fördubblas borde man nog se till att (närapå)
fördubbla antalet irc-kanaler.

\Mike

Win a BlackBerry device from O2 with Yahoo!. Enter now. http://www.yahoo.co.uk/blackberry

Re: En särskild IRC-kanal för bara administratörer

Joakim Larsson-2
Det är ju inget fel att ha flera irc kanaler för specialintressen (som
en för dem som är adims) men det ska ju inte vara så att andra är
utestängda därifrån. Och ett troll på irc går ju snabbt att känna igen
och blocka.

/Grön
Den 2006-01-26 skrev Mike <mike_wikipedia-/[hidden email]>:

> [...]
> Win a BlackBerry device from O2 with Yahoo!. Enter now. http://www.yahoo.co.uk/blackberry

Re: En särskild IRC-kanal för bara administratörer

Nja, det handlar väl inte så  mycket om
troll-rädsla, som en rädsla att
off-topic-diskussioner ska dränka allt annat.

\Mike

NEW Yahoo! Cars - sell your car and browse thousands of new and used cars online! http://uk.cars.yahoo.com/

On 1/27/06, Mike <mike_wikipedia-/[hidden email]> wrote:

> Nja, det handlar väl inte så  mycket om
> troll-rädsla, som en rädsla att
> off-topic-diskussioner ska dränka allt annat.

Det finns ju redan #wikipedia-en, som är seriös och on topic...
jättepraktiskt, där hänger en massa seriöst folk, det är tyst för det mesta,
men hänger man kvar en halvtimme sen man frågat hoppar alltid någon upp och
svarar.

/ habj