Flagged revisions

Lars Aronsson

Den 6 maj 2008 infördes funktionen Flagged revisions på tyska
Wikipedia.  Läs mer om detta på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Flagged_revisions

Frågan är om och när detta bör införas på svenska Wikipedia.
Vi berörde frågan på senaste styrelsemötet i Wikimedia Sverige,
men det är ju egentligen inte föreningens sak.  Och slutsatsen
var hur som helst att detta inte brådskar.

För det brådskar väl inte?  Eller?  Hur vet vi det?

Har vi någon statistik över hur mycket skada vi lider idag av att
klotter kan förekomma på svenska Wikipedia?  Hur många sidor är
halvspärrade?  Hur många adresser blockeras för klotter varje
vecka?  Har vi löpande statistik över längre tid, för att se om
trenden är ökande eller avtagande?  Med en sådan statistik i
handen skulle man kunna införa Flagged revisions på prov och se
vilken faktisk nytta man har.

Nu kallar tyskarna sitt införande för en provverksamhet, men några
av dem är så entusiastiska att jag tror det blir mycket svårt att
backa ur och stänga av funktionen.  Några kritiska röster hörs,
som menar att detta är halvcensur, men jag har svårt att bedöma om
de kommer att ha något inflytande.

Tyskarna har hittills inte presenterat någon sådan nyttostatistik
som jag efterlyser.  Allt de rapporterar är att en tredjedel av
alla artiklar blivit "avsynade" under första månaden av försöket.
Det betyder att klotter fortfarande kan förekomma i de andra två
tredjedelarna, men det är väl bara en tidsfråga innan samtliga
artiklar gåtts igenom, så grundliga som tyskarna brukar vara.

Ett krux är vad man ska göra med en halvdålig artikel, som kanske
har starkt föråldrade källor eller en tydlig politisk slagsida.
Kan man någonsin med gott samvete märka en sådan artikel som
"avsynad" och fri från uppenbart klotter?  Om man känner att man
måste sätta sig ner och förbättra artikeln innan man vågar stämpla
den som avsynad, så kan ju den sista tredjedelen av artiklarna ta
betydligt längre tid att få avsynade en den första. Då kommer
våra nuvarande insatser mot stubbar att framstå som en barnlek.

Hela denna frågeställning undviker vi, om vi dröjer med införandet
av Flagged revisions.  Under tiden kan man ha det i åtanke: hur
skulle jag göra med den här artikeln, om vi hade infört Flagged
revisions?

--
  Lars Aronsson ([hidden email])

Re: Flagged revisions

Habj
Den den 3 juni 2008 20:10 skrev Lars Aronsson <[hidden email]>:

> Frågan är om och när detta bör införas på svenska Wikipedia.
> Vi berörde frågan på senaste styrelsemötet i Wikimedia Sverige,
> men det är ju egentligen inte föreningens sak.

Verkligen inte.

/HB

Re: Flagged revisions

Ernst Rydén

> Date: Thu, 19 Jun 2008 16:49:13 +0200> From: [hidden email]> To: [hidden email]> Subject: Re: [WikiSV-l] Flagged revisions> > Den den 3 juni 2008 20:10 skrev Lars Aronsson <[hidden email]>:> > >> > Frågan är om och när detta bör införas på svenska Wikipedia.> > Vi berörde frågan på senaste styrelsemötet i Wikimedia Sverige,> > men det är ju egentligen inte föreningens sak.> > > Verkligen inte.> > /HB
Precis, jag tror inte att flagged revisions bör införas på svwiki ännu. Vi är nog inte riktigt mogna för det, helt enkelt. Tycker vi borde satsa på kvaliteten på annat sätt, som t.ex våra kvalitetgranskningstabeller. På en artikels diskussionssida finns det ibland en projektmall som det står "den här artikeln bearbetas av projektet xxx, den här artikeln har bedömts som "bra"; dessa kunde man satsa mer på istället.
Ladda ner hela Windows Live gratis och upptäck fördelarna!
http://get.live.com/

Re: Flagged revisions

Andreas Vilén
Habjs svar syftade dock på att det hela inte är föreningens sak.

Införandet bör för övrigt diskuteras på wikin, även om den här sändlistan är
något bättre än internt inom en förening vars syfte inte är att styra
Wikipedia.

Andreas

On 6/20/08, Ernst Rydén <[hidden email]> wrote:

> [...]
> "bra"; dessa kunde man satsa mer på istället.
> Ladda ner hela Windows Live gratis och upptäck fördelarna!

Re: Flagged revisions

lennart guldbrandsson-2

Jag haller med Habj. Det här är inte föreningens sak. Bortsett fran en aspekt. I föreningen far man ibland information som man inte far som vanlig användare. Jag är just nu i Tyskland, till exempel (därav ringlösa a) där jag har pratat med den kille som var en av de största krafterna bakom flagged revisions och fatt hans insikter till del, nagot som inte hade hänt utan Wikimedia Sverige. Han kommer att pa mitt initiativ, lägga upp mer information pa Meta inom kort, vilket kommer att göra det lättare för alla wikipedianer att besluta om huruvida vi vill införa flagged revisions eller inte. Det är inte helt okontroversiellt pa tysksprakiga WP dock.

Enligt min personliga asikt, som användare av Wikipedia, är det nog lite för tidigt för oss att införa detta. Vi är inte tillräckligt manga för att ta hand om den backlogg, som till och med tyskarna har problem med. Vi behöver bli atminstone femhundra regelbundna användare (10 redigeringar i manaden) innan vi kan göra nagot sadant här. Vi är alldeles för fa för att halla ordning pa alla vara artiklar. Det är naturligtvis min personliga asikt, men oavsett om det stämmer eller inte för flagged revisions, sa stämmer det med allt annat pa Wikipedia. Sa det är en bättre fraga att börja med: Hur blir vi (manga) fler regelbundna användare. Wikimedia Sverige kan göra lite, men inte allt. Sa fundera gärna pa det. Och ta det problemet pa allvar, för det är lösningen pa kvalitetsfragan.

Med vänliga hälsningar,
Lennart Guldbrandsson, ordförande för Wikimedia Sverige Tfn: 031 - 12 50 48Mobil: 070 - 207 80 05Epost: [hidden email]> Date: Sat, 21 Jun 2008 01:30:22 +0200> From: [hidden email]> To: [hidden email]> Subject: Re: [WikiSV-l] Flagged revisions> > Habjs svar syftade dock på att det hela inte är föreningens sak.> > Införandet bör för övrigt diskuteras på wikin, även om den här sändlistan är> något bättre än internt inom en förening vars syfte inte är att styra> Wikipedia.> > Andreas> > On 6/20/08, Ernst Rydén <[hidden email]> wrote:> >> >> > > Date: Thu, 19 Jun 2008 16:49:13 +0200> From: [hidden email]>> > To: [hidden email]> Subject: Re: [WikiSV-l] Flagged> > revisions> > Den den 3 juni 2008 20:10 skrev Lars Aronsson <> > [hidden email]>:> > >> > Frågan är om och när detta bör införas på> > svenska Wikipedia.> > Vi berörde frågan på senaste styrelsemötet i Wikimedia> > Sverige,> > men det är ju egentligen inte föreningens sak.> > > Verkligen> > inte.> > /HB> > Precis, jag tror inte att flagged revisions bör införas på svwiki ännu. Vi> > är nog inte riktigt mogna för det, helt enkelt. Tycker vi borde satsa på> > kvaliteten på annat sätt, som t.ex våra kvalitetgranskningstabeller. På en> > artikels diskussionssida finns det ibland en projektmall som det står "den> > här artikeln bearbetas av projektet xxx, den här artikeln har bedömts som> > "bra"; dessa kunde man satsa mer på istället.> > _________________________________________________________________> > Ladda ner hela Windows Live gratis och upptäck fördelarna!> > http://get.live.com/
Utmana dina kompisar i Sten, sax, påse!
http://www.live.msn.se/messenger/#/News/

Re: Flagged revisions

Habj
Den den 21 juni 2008 21:58 skrev lennart guldbrandsson <
[hidden email]>:

> [...]
> wikipedianer att besluta om huruvida vi vill införa flagged revisions eller
> inte. Det är inte helt okontroversiellt pa tysksprakiga WP dock.

Den som orkar får förstås mycket gärna sprida denna info. Insikter är iofs
inte alltid helt lätta att förmedla. Det är helt naturligt att folket inom
WMSE kommer att diskutera sådana här saker, men förmodligen är det bäst om
de för ut så stor del av sina diskussioner som möjligt på någon av våra
wikisajter, alternativt den här listan, så folk kan ta del av den.
Maillistan bör IMHO vara ett helt okej forum. Den är av tradition dåligt
utnyttjad, men är ett enkelt övervakningsbart medium som alla som vill kan
hänga med på.

Re: Flagged revisions

Lars Aronsson
habj wrote:

> [...]
> här saker, men förmodligen är det bäst om de för ut så stor del
> av sina diskussioner som möjligt på någon av våra wikisajter,

Om vi jämför med för ett år sedan, så är skillnaden att vi har en
förening som åstadkommer en del saker vi tidigare inte kunde göra.
Till exempel har Lennart kunnat åka till Tyskland och träffa folk.
Nu låter det som om föreningens syfte var att skicka Lennart till
Tyskland, och så är ju inte fallet. Men det är ändå en av flera
saker som råkat hända tack vare föreningen.  Rom byggdes inte på
en dag, och just nu händer det lite mer än innan föreningen fanns.

(Det som bromsar är fortfarande att så få vill engagera sig, och
det tror jag gäller lika för föreningen och för svenska Wikipedia.
Vi måste helt enkelt bli fler, om vi ska komma någonvart.)

Tidigare har jag varit på besök i Tyskland (2003, 2004, 2005) helt
på egen hand. Det klarade jag utan förening, dels för att jag är
äldre, dels för att jag talar tyska. Att Lennart kommer hem med
erfarenheter behöver inte vara krångligare än att jag gör det.
Förmedlingen av erfarenheterna är inte nödvändigtvis föreningens
sak.

När det gäller Flagged revisions, försöker jag följa debatten på
tyska Wikipedia.  En fin tradition de har är att starta
opinionsundersökningar (Meinungsbilder) och rundfrågor (Umfragen)
där man samlar upp åsikter, utan att det behöver komma till
beslut.  Rent tekniskt kan man säga att det liknar SFFR, bortsett
från att det inte handlar om radering av sidor. Meinungsbild blir
i ordagrann översättning meningsbild, alltså en undersökning av
åsikter.  Men Bildung har också en skapande betydelse. Meningarna
inte bara avbildas, utan de bildas (formas) också där.  Huvudet är
runt för att åsikterna ska kunna byta riktning.

Tyska WP:Meinungsbilder har en interwiki-länk till svenska WP:BOK,
men det är missvisande.  Vårt försök (2004-2005) med WP:BOK ligger
ju numera i malpåse.  Inriktning på "konflikter mellan användare"
medförde inget gott. Även engelska WP:RFC har en sådan inriktning
på "dispute resolution". Men tyskarnas system verkar mer inriktat
på intelligent debatt i olika sakfrågor.  Kanske kunde det fungera
som en avlastning för diskussioner på Bybrunnen.  Då kunde
Bybrunnen användas mera för tillkännagivanden, och inte bli så
tungrodd som den är idag.

Åter till Flagged revisions. Släng ett öga på den här sidan:
http://de.wikipedia.org/wiki/Wikipedia_Diskussion:Umfragen/Akzeptanz_des_neuen_Verfahrens_%C2%ABGesichtete_und_gepr%C3%BCfte_Versionen%C2%BB

Den sidan är 236K bytes och några av rubrikerna är "diskussion om
ja-röst 117" och "diskussion om nej-röst 203".  Det är alltså en
nivå av grundlighet som en skandinav har svårt att begripa. Det
har hittills yttrats 122 ja- och 216 nejröster i denna rundfråga
rörande acceptansen av Flagged revisions.  Dessutom har 6 personer
funnit det mödan värt att yttra att de "inte vet" vad de tycker,
31 personer har yttrat att de "avstår från att ta ställning",
10 personer har yttrat att de gillar rundfrågan, 9 personer har
yttrat att de tycker det är ett ofog att diskutera rundfrågan
och på slutet har några sagt ifrån att de avstår från att yttra
sig huruvida det är någon idé att yttra sig om rundfrågan.

Man behöver inte kunna tyska för att bläddra runt och fascineras.
Kolla hur mycket folk skriver, kolla datumen i signaturerna, för
månaderna heter ju likadant på tyska och svenska.

Mig intresserar också den snygga statistikredovisningen både från
diskussionen och från antalet flaggade revisioner per vecka.  Det
framgår att nejrösterna var 60% första veckan, men senare har ökat
till 67% för att därefter avklinga till 64%.  Av alla som yttrar
sig är alltså två tredjedelar kritiska.

Första veckan efter införandet den 6 maj blev 110.000 artiklar
avsynade för första gången, men förstagångsavsyningarna har nu
sjunkit till 29.000 per vecka och det är tveksamt om man verkligen
orkar gå igenom allting.  Antalet nyregistrerade användare per
vecka har inte förändrats märkbart och inte heller antalet reverts
(återställda redigeringar).  Av 250.000 redigeringar per vecka, är
det fortfarande över 8.000 som återställs varje vecka.  Och då kan
man ju fråga sig vilken nytta systemet med Flagged revisions gör.
En tanke var ju att "klottret" skulle dämpas och alla seriösa
deltagare skulle registrera sig för att få se senaste versionen.

Det är omöjligt att summera alla de här intrycken på svenska
Wikipedia.  Jag har några gånger uppdaterat vår sida
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Flagged_revisions

Därmed ligger svenska långt före de flesta andra språk av
Wikipedia.

Min slutsats är att vi åtminstone för närvarande har alldeles för
mycket skräp i svenska Wikipedia (substubbar och liknande) för att
ha någon som helst nytta av systemet med Flagged revisions.

--
  Lars Aronsson ([hidden email])

Re: Flagged revisions

Habj
Den den 10 juli 2008 20:30 skrev Lars Aronsson <[hidden email]>:

> (Det som bromsar är fortfarande att så få vill engagera sig, och
> det tror jag gäller lika för föreningen och för svenska Wikipedia.
> Vi måste helt enkelt bli fler, om vi ska komma någonvart.)

Jag frågade tidigt "hur gör man för att engagera sig i den här föreningen"
och fick till svar ungefär "det är bra som det är, alla är inte intresserade
av såna här saker" varpå jag gick ut.

Som man bäddar, osv.

Re: Flagged revisions

Lars Aronsson
habj wrote:

> [...]
> föreningen" och fick till svar ungefär "det är bra som det är,
> alla är inte intresserade av såna här saker" varpå jag gick ut.

Ett vet jag säkert, och det är att man engagerar sig inte i en
förening genom att plötsligt hoppa av.

Du försöker göra det till min skuld att du i december 2007 valde
att utträda ur föreningen.  Kanske är det så du uppfattar
situationen, men jag håller inte med.  Om du vill diskutera
föreningen, så är det lämpligt att vara medlem.  Och det finns en
lista för diskussioner mellan medlemmar.

Eftersom det här är wikisv-l, så kanske vi ska hålla oss till
diskussionen om hur svenska Wikipedia kan få fler och bättre
skribenter.  Det kan man ju arbeta för både inom och utanför
föreningens ram.

--
  Lars Aronsson ([hidden email])

Re: Flagged revisions

lennart guldbrandsson-2

Finns det någon etablerad svensk översättning eller kör vi med flagged revisions? (Anledningen till att jag frågar är för boken.)

Användarsida: Hannibal

Skaffa Messenger i mobilen!
http://windowslivemobile.msn.com/Homepage.aspx?lang=se-se