Fwd: czy mogę poprosić o pomoc w naprawieniu pewnych nieporozumień w edytowaniu

Fwd: czy mogę poprosić o pomoc w naprawieniu pewnych nieporozumień w edytowaniu

Adam Kliczek
Moi drodzy,

Poniżej przesyłam dwa pytania p. Mirosława Wojalskiego (nick: M Z
Wojalski)  - nie mam odpowiedniej wiedzy, by na nie odpowiedzieć. Poproszę
o przesłanie ewentualnej odpowiedzi także na adres p. Wojalskiego:
[hidden email]
 <[hidden email]>

PS. Poprzedniego maila przez pomyłkę wysłałem na listę Stowarzyszenia,
także przepraszam za zamieszanie.

Re: Fwd: czy mogę poprosić o pomoc w naprawieniu pewnych nieporozumień w edytowaniu

Tomasz Ganicz
Ja też dostałem ten mail. On jest o tyle charakterystyczny, że wiele
starszych osób nie lubi nieuzasadnionego poprawiania ich artykułów i
traktuje jako rodzaj "ataku" na siebie.

Potem mi jeszcze odpisał, że chodzi o hasło:

https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Maksymilian_Cohn&diff=37743258&oldid=37678160

Ogólnie wygląda, że edycja Filipa jest poprawna ;-)

W dniu 12 listopada 2013 13:30 użytkownik Adam Kliczek
<[hidden email]> napisał:
> [...]

> rzeczy oczywiste na jakieś. Dlatego pozwolę sobie zadać dwa pytania:
> 1. Czy gdzieś ustalono że nie używa się skrótów r. tylko pełne słowo rok i

Tutaj to jedyne co znalazłem - to starą propozycję zaleceń:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Aleksandros/Pisownia_dat

która wydaje się racjonalna i uzasadniona.

> 2.Czy jest możliwy powrót dziś do pisowni "Kurjer Polski" zamiast
> uwspółcześnionej postaci "Kurier Polski (czasopismo)" ?

Natomiast tutaj to faktycznie nie rozumiem dlaczego zdecydowano, aby
"uwspółcześnić" dawne tytuły prasowe. Popatrzcie na np to:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kurier_Polski

Czemu właściwie stare tytuły prasowe - odpowiednio "Kuryer" i "Kurjer"
- zostały na siłę wrzucone pod współczesną nazwę? Jest jakieś
zalecenie na to?

Re: Fwd: czy mogę poprosić o pomoc w naprawieniu pewnych nieporozumień w edytowaniu

Paelius
W kwestii Kuryera Polskiego wystarczy spojrzeć do hasła. Odpowiedź
jest trywialna: tak stoi w źródle.

PA

W dniu 12 listopada 2013 14:45 użytkownik Paelius <[hidden email]> napisał:
> W kwestii Kuryera Polskiego wystarczy spojrzeć do hasła. Odpowiedź
> jest trywialna: tak stoi w źródle.

Można by zajrzeć do źródła, co w nim faktycznie jest - bo być może
cytowany artykuł w innej encyklopedii - odnosi się do wszystkich
gazet, które miały w nazwie  "Kurier" bądź "Kuryer" bądź "Kurjer"
Polski - i zostało to błędnie na tej podstawie wrzucone wszystko do
jednego wora.

W katalogu Biblioteki UJ to jest np. prawidłowo skatalogowane:

http://jbc.bj.uj.edu.pl/publication/172241

Był jeszcze "Kuryer Polski" wydawany w USA, którzy jest dość dobrze
opisany w Wikipedii en, a u nas go wcale nie ma...

https://en.wikipedia.org/wiki/Kuryer_Polski

Re: Fwd: czy mogę poprosić o pomoc w naprawieniu pewnych nieporozumień w edytowaniu

Paelius
Polimerku,
jak większość niestety nie odróżniasz zapisu bibliotecznego od
normalnego/zwykłego. To, że w katalogu bibliotecznym jest zapis
odpowiadający zapisowi przedmiotu mnie nie dziwi. Dziwiłbym się gdyby
było inaczej. Niemniej w normalnych (niebibliotecznych) wydawnictwach
stosuje się pisownię inną. Doskonale widać to na przykład przy
nazwiskach rosyjskich, gdzie w katalogu bibliotecznym mamy
transliterację, a w normalnym obiegu transkrypcję. Nb. Markuriusz też
jest pod uwspółcześnionym tytułem. Reasumując wystarczy korzystać ze
źródeł a nie z "natury".
PA