Jestem nowy. Co mogę zrobić w Wikipedii?

Jestem nowy. Co mogę zrobić w Wikipedii?

Szymon Grabarczuk
Wyobraźcie sobie, że jeszcze nic w Wikipedii nie robiliście i nie wiecie,
od czego zacząć. Macie jakieś doświadczenie, moglibyście się nim podzielić,
szukacie jakichś interakcji w Wikipedii. Wyobraźcie sobie, że Wikipedia ma
stronę taką jak ta [1]. Co byście chcieli na niej zobaczyć? jakie mają tam
być sugestie?

[1] www.whatcanidoformozilla.org
--
*Szymon Grabarczuk*

Free Knowledge Advocacy Group EU
Head of Research & Development Group, Wikimedia Polska
pl.wikimedia.org/wiki/User:Tar_Lócesilion
<http://pl.wikimedia.org/wiki/User:Tar_L%C3%B3cesilion>

Re: Jestem nowy. Co mogę zrobić w Wikipedii?

Tommy Jantarek
"Uciekaj"
 4 lip 2015 02:13 "Szymon Grabarczuk" <[hidden email]> napisał(a):

> [...]
> <http://pl.wikimedia.org/wiki/User:Tar_L%C3%B3cesilion>

Re: Jestem nowy. Co mogę zrobić w Wikipedii?

Peter Domaradzki
Są poradniki dla nowicjuszy, ​są osoby gotowe pomagać, wystarczy wejść na
stronę główną i poszperać. Ja byłem kompletnym osłem gdy zaczynałem, a było
to we wrześniu 2004 roku; dziś mam na koncie ponad 104 tys. edycji, ponad
930 stworzonych haseł, w tym 25 medalowych. To tylko na początku wydaje się
trudne, potem już leci. Są wśród nas ludzie wiekowi i nastolaty, dyslektycy
i obcojęzyczni, ale dajemy sobie radę. Ty też dasz, o ile nie zabraknie Ci
zapału. Na początek wymyśl sobie nicka, zarejestruj się i utwórz własną
stronę Wikipedysty, a potem poproś kogoś o pomoc. Chętni się znajdą.
Pozdrawiam 😀

W dniu 3 lipca 2015 19:15 użytkownik Tommy Jantarek <[hidden email]>
napisał:

> "Uciekaj"
>  4 lip 2015 02:13 "Szymon Grabarczuk" <[hidden email]>

> [...]

*Peter 'Beliss' Domaradzki*

Re: Jestem nowy. Co mogę zrobić w Wikipedii?

Tomasz Ganicz
Może i tak - ale ludzie są różni, jedni są bardziej odporni na połajanki i
odważniejsi w poszukiwaniu zadań, inni są bardziej nieśmiali i odchodzą po
pierwszej uwadze krytycznej, bo nie są z tych co "lubią się kopać z
koniem". Na OTRS często przychodzą maile z pytaniem - chciałbym coś
porobić, ale nie wiem co można.

Pomysł Tara, żeby zrobić stronę z zadaniami dla newbies, które będą
wciągały ich stopniowo w coraz ambitniejsze zadania wydaje mi się ciekawy.

Ja bym to widział tak:

1. Załóż konto
2. Napisz w swojej stronie użytkownika parę słów o sobie.
3. Zaczynij od poczytania sobie artykułów, które Cię ciekawią i jak
zauważysz błąd stylistyczny, ortograficzny czy interpunkcyjny (tak, mamy
ich pełno w Wikipedii - kliknij w odpowiedniej sekcji na "edytuj" i popraw.
Jak znasz inne języki - możesz też pobawić się tak samo w innych
Wikipediach.
4. Jak już zrobisz ze 100 takich edycji - spróbuj czegoś ambitniejszego:
a) lubisz fotografować? masz jakieś zdjęcia, które by można wstawić do
artykułu, gdzie nie ma jeszcze fotek? Idź do Wikimedia Commons - załaduj
zdjęcie a potem wstaw je do artykułu. Możesz też poszukać w Commons cudzych
zdjęć, które warto wstawić
b) czytając artykuły znalazłeś błąd merytoryczny? a może masz na jakiś
temat wiedzę i widzisz, że artykuł jej nie zawiera? spróbuj zmienić treść
artykułu - ale pamiętaj o NPOV i WP:WER - polecamy na początek artykuły na
niekontrowersyjne tematy.
c) przyłącz się do któregoś z Wikiprojektów i poczytaj czym się zajmują -
ludzie z wikiprojektów często najlepiej wiedzą gdzie są luki w Wikipedii i
czym warto się zająć.
5. Zrobiłeś już 200-300 edycji? Wiesz co to NPOV, WP:WER, umiesz wstawiać
obrazki i dodawać przypisy? Jeśli tak - może jest już czas napisać pierwszy
własny artykuł? Jak nie masz pomysłu jaki idź do strony [link do próśb o
napisanie arta]
6. A może znasz dobrze jakiś obcy język? Jeśli tak idź do strony [link do
stron z listami do tłumaczenia] i wybierz sobie jakiś artykuł do
przetłumaczenia.

W dniu 4 lipca 2015 06:57 użytkownik Peter Domaradzki <
[hidden email]> napisał:

> [...]
> <http://pl.wikimedia.org/wiki/User:Tar_L%C3%B3cesilion>

> *Peter 'Beliss' Domaradzki*

Re: Jestem nowy. Co mogę zrobić w Wikipedii?

Może by tak na poczatek zrobić listę "zawodów" na Wikipedii?

np.

- linkujący
- odlinkowujący
- poprawiacz ogonków
- oznaczacz artykułów do usunięcia
- kategoryzator
- wstawiacz grafiki
- usuwacz grafiki
- podmieniacz grafiki

itp...?

Re: Jestem nowy. Co mogę zrobić w Wikipedii?

Łukasz Lipiński
Jest już coś podobnego -
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wie%C5%BCa_Aktywno%C5%9Bci

pozdrawiam - Teukros