Kada nas neko citira ne navodi izvor

12

Kada nas neko citira ne navodi izvor

Djordje Stakic
Nije retka praksa da neko ko citira ono što je napisano na Vikipediji
jednostavno ne navede izvor. Kad je u pitanju agencijska vest
svi uredno napišu - Beta, Tanjug i sl. Međutim kada se posluže
Vikipedijom onda vrlo često toga nema. Šta uraditi po tom pitanju?

Imam utisak da je tu reč o slučlajnoj ili namernoj zabludi da je
izvor, naprosto Internet, kao takav se i podrazumevca i ne treba ga
navoditi. Ovako pogrešno shvatanje stvari sam prvi put primetio
u predgovoru Srpske porodične enciklopedije gde uredništvo 2006.
kaže (slučajno ili neobavešteno?):
„Najveća svetska, svima dostupna enciklopedija je Internet".
Ovo jednostavno nije tačno, relenica bi mogla da glasi
„Najveća svetska, svima dostupna enciklopedija je Vikipedija i nalazi
se Internetu".
Naš značajni i poznati brend još nije dovoljno ušao u svest ljudi
da bi ga citiralii navodilikao izvor?

Inače u tom istom predgovoru se pominje kao poslednji encklopedijski
poduhvat kod Srba
Mala enciklopedija Prosveta, opet bez navođenja Vikipedije kao poduhvata.
Isto to uredništvo se obilato služilo materijalima sa Vikipedije
i tekst i slike sa sr: Vikipedije, ja sam pratio neke odrednice koje
sam ja pisao
i pronalazio cele rečenice, a takjođe i jako veliki broj slika.
Karakterističan primer slike je
http://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%B0:%D0%92%D0%BE%D1%98%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2_%D0%98%D0%BB%D0%B8%D1%9B2.jpg
koja je prepoznatljiva po komentaru „Domatrios for Wiki" koji se takodje
sitno vidi u pomenutoj papirnoj enciklopediji. Medjutim koliko sam video nigde
nije Vikipedija navedena kao literatura i izvor za materijale. To je
sve „Internet"?!

A kako li dobijaju vesti od Bete i od Tanjuga, jel to kategorija
„materijali dobijeni faksom"
ili se tačno navodi izvor?

Nadam se da je problem jasno uočen i da treba sada nešto uraditi po tom pitanju.
Predstojeće predavanje ili neko drugo može pomoći težnjama u tom smeru - da se
navode izvori.

Inače što se tiče Srpske prodične enciklopedije ona čak nema ni
odrednicu Vikipedija,
u 5. tomu na strani 182. između teme Vikinzi i Viko, Đambatista ne
nalazi se Vikipedija,
naravno nema ni Vikimedije.

Evo još konkretnih primera, kad je umrla Mira Alečković
http://www.mladiuobrenovcu.info/vesti/preminula-mira-aleckovic.html
je bio vrlo inspirisan našim člankom sa Vikipedije.

Zatim novine „24 sata" svakodnevno objavljuju fotografije iz Vikipedije,
konkretno ja sam video
http://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%B0:Najstarija_zgrada_u_Beogradu_025.jpg

Šta vi mislite o svemu tome?

Re: Kada nas neko citira ne navodi izvor

aco brajkovic
Ja mislim da ih tužimo. E, a  kad predavanje beše, jel danas u DOB-u?

Током 4.3.08., Djordje Stakic <[hidden email]> је написао:
[...]

Драган Сатарић
Ти би само да се тужакаш :)

Него, само полако са новинарима. Ајд оно, ви сте бесплатне новине, ми смо бесплатна и слободна енциклопедија итд. Ја сам за "мекши" приступ.

Лично ми прија што смо извор информација, али бих волео да умеју да нас цитирају. Ја бих их позвао на виђање на Криејтив Комонс догађању, да их мало смарамо.

Re: Kada nas neko citira ne navodi izvor

Bojan Kalkan
Dragan Sataric wrote:

> [...]
>
> Лично ми прија што смо извор информација, али бих волео да умеју да
> нас цитирају. Ја бих их позвао на виђање на Криејтив Комонс догађању,

Inache sam nesto cituckao da Vikipedija ide ka tome da bude licencirana
kao Creative Commons, a ne kao GFDL, jer je za ovaj uslov i navodjenje
texta licence.

Re: Kada nas neko citira ne navodi izvor

Драган Сатарић
OK, formalno, oni bi stvarno morali da navode kompletan tekst licence, medjutim mi bi bili zadovoljni i da samo pomenu "sa Vikipedije, slobodne enciklopedije".

Kad malo razmislim, oni (24 sata) imaju jednu malu svakodnevnu rubriku koju bi ladno mogli da nazovu "Sa vikipedije" a oni ne navedu čak ni odakle im tekst. E, to doživljavam kao nefer. Neću reći da ih  treba tužiti iz prostog razloga što upravo pričamo okolo svima da mogu slobodno uzimati ono što mi nudimo jer smo slobodni. Jednostavno, deluje kao kontra-reklama zato mislim da moramo biti uporni sa predstavljanjem Vikipedije.

Re: Kada nas neko citira ne navodi izvor

Nikola Smolenski
Dragan Sataric wrote:

> [...]
> slobodno uzimati ono što mi nudimo jer smo slobodni. Jednostavno, deluje
> kao kontra-reklama zato mislim da moramo biti uporni sa predstavljanjem

Mi ih ni ne mozemo tuziti. Medjutim, mozemo ih upozoriti da ih autori
tekstova/slika mogu tuziti.

Re: Kada nas neko citira ne navodi izvor

Mihajlo Andjelkovic
Ја сам као и Драган за лакши приступ. Нису они никакви непријатељи
зато што цитирају Википедију, него напротив потенцијални
распростањивачи имена Википедије који још не знају ту малу појединост
о потреби навођења извора, а вероватно ни колико позитивног то може
донети.

Треба разговарати.

Re: Kada nas neko citira ne navodi izvor

Горан Обрадовић
Слажем се да треба мекши приступ. Могу да их туже, али реално, нико их неће тужити, а помињањем тога ћемо само да учинимо да нас не воле (нико не воли оног што иде около и прети), а то би било јако лоше. Нема потребе да стварамо непријатеље

Током 4.3.08., Nikola Smolenski <[hidden email]> је написао:
Dragan Sataric wrote:
> [...]

tekstova/slika mogu tuziti.

Re: Kada nas neko citira ne navodi izvor

Izgleda da sam trebao staviti smajli za ono tužiti, videh da je ta ideja itekako ozbiljno shvaćena, naravno da apsolutno nema osnova da ih tužimo.

Dragan Sataric wrote:
> [...]

tekstova/slika mogu tuziti.

Re: Kada nas neko citira ne navodi izvor

Ja sam stavio smajlija.....

Ma niko nije ozbiljan sa tužbom (sem Nikole, naravno) nego prikupljamo mišljenja pa da lepo na sto stavimo neke argumente i kažemo, "OK, vi koristite nas kao izvor. Ne bi bilo loše da napišete neki put nešto lepo o nama i o našim aktivnostima koje omogućavaju da upravo vi imate toliko lepog pripremljenog materijala. To bi nas učinilo srećnima a ukoliko biste nam poneki put ustupili neku od vaših slika fotoreportera, bilo bi na veoma značajno, a mi bi onda rekli da potiče od vas i ... bla, bla.... eto svima nama koristi... "

Ima li još neka ideja...

Re: Kada nas neko citira ne navodi izvor

Драган Сатарић
Не бих ја да трошим на њих арке папира и вијуге драгоцене... ја сам за то да се овај контакт обави што пре... и да се манемо приче... него да видимо можемо ли неке ползе од свега имати...

Re: Kada nas neko citira ne navodi izvor

P.Lainovic
Не знам дали ја имам право на коментар

Предлажем лакши приступ, опомену.
Нису они никакви непријатељи зато што цитирају чланке или извлаче њима
(новинарима) потребне контексте из истих. То су неодговорне особе које знају
да злоутребљавају изворе "sa Vikipedije, slobodne enciklopedije", јер им се
такво понашање толерише, и нико им не скреће пажњу да су дужни да наведу
извор објављеног података.
Наводећи Викопедију као извор имали би једну велику рекламу.

 Треба разговарати.

Perica Lainovic wrote:
> Не знам дали ја имам право на коментар

Сваки члан листе има право на коментар. Ја се наравно залажем за
разговор, а тужити, да поновим, ни не можемо.

Re: Kada nas neko citira ne navodi izvor

aco brajkovic
Да ли, Весићу та заштита слободног садржаја важи само за писану реч или и усмену? Вечерас се десило да је у квизу Питања за шампиона област коју је такмичар одабрао била Национални епови, и сва питања су била са списка националних епова који сам ја написао, звао сам састављача питања и питао га да ли је као извор користио мој списак са Википедије, одговорио ми је Јесам, мајсторе.(:. Исто се десило и пре неки дан када је област била псеудоними јавних личности, исто сви преузети са списка псеудонима познатих личности који сам ја написао.

Током 5.3.08., Nikola Smolenski <[hidden email]> је написао:
Perica Lainovic wrote:
> [...]

разговор, а тужити, да поновим, ни не можемо.

Re: Kada nas neko citira ne navodi izvor

Е, Никола кад си баш навро са тужбом, да порекнем и самог себе, можеш наравно тужити, право је на тужбу је право и можеш тужити за било шта, чак ћеш и поступак иницирати, а то да ли ћеш у том поступку успети и доказати основаност тужбеног захтева, е то је друга ствар. Овде је ствар у томе да нема смисла и да је излишно тужити.

Током 5.3.08., aco brajkovic <[hidden email]> је написао:

On Wednesday 05 March 2008 20:05:18 aco brajkovic wrote:
> [...]
> основаност тужбеног захтева, е то је друга ствар. Овде је ствар у томе да

Наравно, могао бих ја тужити и тебе што си ми јутрос прошао испод прозора,
иако ниси, а чак и да јеси немам правни основ да ти то забраним.

Моја поента је да Викимедија нема ауторска права на садржај својих пројеката
па сходно томе би било бесмислено да тужи неког због њиховог кршења.

> Током 5.3.08., aco brajkovic <[hidden email]> је написао:

Re: Kada nas neko citira ne navodi izvor

Срђан Весић
1. Ja licno mislim (kao i vecina, ako sam dobro shvatio) da ne treba nikoga tuziti.
2.

Моја поента је да Викимедија нема ауторска права на садржај својих пројеката
па сходно томе би било бесмислено да тужи неког због њиховог кршења.

Vikimedija ima za cilj da stiti slobodu informacija. U to spada i informisanje ljudi u to sta je to slobodna informacija, sta smeju a sta ne smeju sa njom da rade itd. bez obzira na to da li Vikimedija ima ili nema autorska prava na nesto.

3.

> Током 5.3.08., aco brajkovic <[hidden email]> је написао:

Hmm, pa valjda i za usmenu. Sad si me zbunio :))

Pozdrav,
Srdjan

12