Koordynator GLAM oraz opieka medialna

Wojciech Pędzich
Stowarzyszenie Wikimedia Polska podjęło współpracę z:

- koordynatorem GLAM - Martą Moraczewską, współpracującą dotąd m.in. z
Historią i Mediami oraz Koalicją Otwartej Edukacji,
- opiekunami medialnymi - Natalią Szafran-Kozakowską (user:Magalia) oraz
Krzysztofem Machockim (user:Halibutt), którzy we współpracy ze sobą i
przy ustalonym podziale zadań będą realizować cele PR / medialne
Stowarzyszenia i projektów, które SWMPL reprezentuje - stanowiąc
połączenie uwielbienia dla wikimediów oraz profesjonalizmu dziennikarskiego.

Życzę całej trójce powodzenia.

Wojciech Pędzich

Re: Koordynator GLAM oraz opieka medialna

Peter Domaradzki
Ja również, cokolwiek GLAQM miałoby znaczyć... :)  ​

W dniu 26 września 2014 11:32 użytkownik Wojciech Pędzich <[hidden email]>
napisał:

> [...]
> i projektów, które SWMPL reprezentuje - stanowiąc połączenie uwielbienia
> dla wikimediów oraz profesjonalizmu dziennikarskiego.

*Peter 'Beliss' Domaradzki*

Re: Koordynator GLAM oraz opieka medialna

Wojciech Pędzich
Mamy odnośny wikiprojekt - https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:GLAM

Wojtek

W dniu 2014-09-27 o 05:19, Peter Domaradzki pisze:

> Ja również, cokolwiek GLAQM miałoby znaczyć... :)  ​

Re: Koordynator GLAM oraz opieka medialna

Tomasz Ganicz
GLAM to skrót od "Galerie, Biblioteki, Archiwa i Muzea", L jest od
"Libraries". Jest to powszechnie stosowany skórt w światku
wikimediowym oznaczający współpracę projektów Wikimedia z tego typu
instytucjami.

https://outreach.wikimedia.org/wiki/GLAM/pl

https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:GLAM

Stowarzyszenie WIkimedia Polska organizowało już w sumie blisko 10
takich form współpracy, ale nie było dotąd strony zbiorczej na ten
temat ani nikogo, kto ogarniał te przedwsięzięcia całościowo.

W tej chwili wikiprojekt "GLAM" jest w fazie organizowania. Ruszy
oficjalnie prawdopodobnie w poniedziałek, niemniej jak ktoś się chce
się przyłączyć to serdecznie zapraszam:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:GLAM/Dla_wikipedyst%C3%B3w

Można się dopisać do tabeli i/lub zgłosić insytucję, z którą by warto
podjąć współpracę.

W dniu 27 września 2014 09:27 użytkownik Wojciech Pędzich
<[hidden email]> napisał:

> Mamy odnośny wikiprojekt - https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:GLAM
>
> Wojtek

Re: Koordynator GLAM oraz opieka medialna

Marcin Wilkowski
ze strony Historiaimedia.org chciałbym przy okazji zadeklarować (w
ramach możliwości) wsparcie promocyjne inicjatyw GLAM-Wiki w Polsce

pozdr
mw

W dniu 27 września 2014 11:11 użytkownik Tomasz Ganicz
<[hidden email]> napisał:

> [...]
>
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:GLAM/Dla_wikipedyst%C3%B3w
>
> Można się dopisać do tabeli i/lub zgłosić insytucję, z którą by warto

Marcin Wilkowski
Strona domowa: http://wilkowski.org/
http://www.facebook.com/mwilkowski
http://twitter.com/marcinwilkowski

Historia i Media - historia i dziedzictwo w kulturze cyfrowej
http://historiaimedia.org

Re: Koordynator GLAM oraz opieka medialna

Agnieszka Kwiecien
Hej,

nie wiem czy znacie to narzędzie Magnusa:

http://tools.wmflabs.org/glamtools/baglama2/index.html

jest dedykowane inicjatywom GLAM, żeby donatorzy zasobów widzieli
jakie są statystyki oglądalności wrzucanych przez nich materiałów.

Na razie jest tam jedna kategoria WMPL, warto dodawać kolejne.

Nova

> [...]
> podjąć współpracę.

Re: Koordynator GLAM oraz opieka medialna

Tak, było to prezentowane na Wikimanii.

W dniu 29 września 2014 13:10 użytkownik Agnieszka Kwiecien
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> --
> Nova

Re: Koordynator GLAM oraz opieka medialna

Lantuszka .
Hej,

wikiprojekt GLAM jest szczerze mowiac calkiem rozwiniety w Polsce. Bylo
wiecej niz 10 projektow.
Byly liczne warsztaty, konferencja (pierwsza w Polsce konf o openGLAMie),
prezentacje polskiego wikiGLAMu na konferencjach, wymiana doswiadczen z
wikiGLAM z innych krajow etc. Bylo tego sporo ponad 10, o ktorych pisze
Poli. :)

Do tej pory jednak nie bylo wikistrony tego projektu, ktora by to wszystko
zbierala w jednym miejscu.

Lantuszka

napisał:

> [...]
> http://www.ganicz.pl/poli/
> http://www.cbmm.lodz.pl/work.php?id=29&title=tomasz-ganicz

Re: Koordynator GLAM oraz opieka medialna

Tak i nie. W sumie to były dotąd tylko 4 projekty faktycznie
instytucjonalne (Zamek Książ, AGAD, Archiwum Państwowe w Poznaniu i
Senat RP), to jest polegające na tym, że stale są angażowani
pracownicy tych instytucji i dzieje się to w ramach formalnej umowy.
Reszta to była taka mniej czy bardziej nieozrganizowana "partyzantka",
polegająca albo na pojedyńczych kontaktach, które się szybko urywały,
albo zupełnie nieformalnych jednostkowych wizytach wikipedystów, gdzie
rola Stowarzyszenia ograniczała się do wykonaniu paru telefonów i
wysłania pisma z prośbą o wsparcie wikipedystów. Jak się porówna to co
robiliśmy dotąd z tym co dały radę osiągnąć Wikimedia DC, UK, DE czy
NL, to u nas to dość blado wygląda... Jakimś punktem startu miała być
zeszłoroczna konferencja, której pomysłodawczynią była Lantuszka.
Konferencja wyszła bardzo fajnie - zaraz po niej zgłosiły się trzy
instytucje, ale szybko się okazało, że nie ma komu ciągnąć tej
współpracy.  Głównym problemem jest tu to, że pracownicy tych
instytcji oczekują współpracy w godzinach ich pracy, kiedy my,
wolontariusze uczymy się lub pracujemy i nie możemy np. zrobić
szkolenia w środę od 11 do 13, a tylko taki termin pasuje danej
insytucji... Stąd została podjęta decyzja o zatrudnieniu kogoś, kto
będzie się tym zajmował regularnie i będzie za to opłacany. Nie znaczy
to jednak, że każdy, kto chce nie może się przyłączyć i pomóc.

W dniu 29 września 2014 13:32 użytkownik Lantuszka .
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> zbierala w jednym miejscu.
>
> Lantuszka

Re: Koordynator GLAM oraz opieka medialna

Borys Kozielski-2
A gdzie można zapoznać się z planowanymi działaniami koordynatorki?

tel. 602218851
Fundacja "Otwórz się"
http://otworzsie.org.pl

W dniu 29 września 2014 18:58 użytkownik Tomasz Ganicz <[hidden email]>
napisał:

> [...]
> http://www.ganicz.pl/poli/
> http://www.cbmm.lodz.pl/work.php?id=29&title=tomasz-ganicz

Re: Koordynator GLAM oraz opieka medialna

Szymon Grabarczuk
[[WP:GLAM]]

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:GLAM/Dla_wikipedyst%C3%B3w#Zg.C5.82oszone_propozycje

W dniu 29 września 2014 19:09 użytkownik Borys Kozielski <
[hidden email]> napisał:

> [...]
> Fundacja "Otwórz się"
> http://otworzsie.org.pl
>
> W dniu 29 września 2014 18:58 użytkownik Tomasz Ganicz <

Simo G.
[[user:Tar Lócesilion]]

Re: Koordynator GLAM oraz opieka medialna

Tomasz Ganicz
To są tylko propozycje. Natomiast robimy listę insytucji, do których
będzie warto uderzyć i te propozycje, które każdy może zgłosić też
będą brane pod uwagę. Pierwszą wrzuciłem niejako na wzór. Równolegle
też będzie robiona ulotka, wzór listu i inne narzędzia pomagające
nawiązać współpracę i co ważniejsze przekuć ją potem na konkretne
efekty dla projektów Wikimedia.

W dniu 29 września 2014 19:11 użytkownik Tar Lócesilion
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> Simo G.
> [[user:Tar Lócesilion]]

Re: Koordynator GLAM oraz opieka medialna

Adrian Grycuk
Czolem,

z perspektywy doswiadczen z Senatem, i nie tylko: uwazam, ze to swietnie, ze mamy koordynatora GLAM, ale trzeba to teraz kaskadowac nizej tj. kazda taka instytucja powinna miec konkretnego wikipedyste-opiekuna takiej wspolpracy. Cos na ksztalt Key Account Managera w biznesie.

Inaczej nawiazywane kontakty, jezeli ktos nie bedzie stale ich stale pielegnowal, rozwijal i monitorowal z naszej strony, beda obumieraly, albo nawet sie w ogole nie zaczna, bo nasi partnerzy sie zniecheca i wykrusza. AGAD sobie radzi w miare sam, ale z moich doswiadczen wynika - a pomagalem juz na Commons kilkunastu instytucjom wgrywac materialy - nasz siostrzany projekt jest dla wielu po prostu nie do przejscia (kategorie, licencje, nazewnictwo plikow, szablony, opisy, ect). Do tego jest jeszcze druga kwestia: te materialy trzeba jeszcze rozmiescic w artykulach w Wiki, czesto rozwinac artykul, lub przynajmniej powiazac grafike z tekstem.

Moim zdaniem nowa pani koordynator powinna stworzyc siec. Taki zespol wikipedystow, ktorzy z racji zainteresowan, miejsca zamieszkania (lokalny partiotyzm), lub innych, pociagna i utrzymaja nawiazane kontakty z konkretnymi instytucjami GLAM.

Pozdrawiam,

Adrian
(Boston9)

W dniu 2014-09-29 18:58:00 użytkownik Tomasz Ganicz <[hidden email]> napisał:

> [...]
> to jednak, że każdy, kto chce nie może się przyłączyć i pomóc.

Re: Koordynator GLAM oraz opieka medialna

Dlatego też zrobiliśmy właśnie wikiprojekt a nie oficjalną stronę na
wiki Stowarzyszenia. Choć jak to wyjdzie w praktyce to się okaże.
Zainteresowanie jest potrzebne obustronne - to znaczy muszą się
znaleźć chętni wikipedyści i chętni po drugiej stronie. Nawet w
Wikimedia UK - jest tak, że temat ciągnie dosłownie kilka osób, które
spędzają w instytucjach po kilka tygodni do kilku miesięcy, po czym
idą dalej, a współpraca ma wiele oblicz.