Krystyna Pawłowicz w GW

Adrian Grycuk
Czolem,

dzisiaj "GW" (na str. 3) i "Rz" (str. 4) opublikowały calostronicowe artykuly o pani posel Krystynie Pawłowicz. I znów została wspomniana Wiki:

(...) Krystyna Pawłowicz odmawia rozmowy z "Gazetą". Jej asystentka sugeruje, byśmy poczytali o niej w Wikipedii.

http://wyborcza.pl/1,75248,13335876,Krystyna_Pawlowicz_z_PiS__Mowie_ja__mowi_Polska.html

Chyba mozna uznac to odwolanie za pozytywne dla Wikipedii?

Swoja droga wielka szkoda, ze w artykule nie mamy jeszcze zdjecia - ma naprawde imponujaca ogladalnosc.

Pozdrawiam,
Adrian (Boston9)

-------------
Adrian Grycuk
+48 501 49 36 37

Re: Krystyna Pawłowicz w GW

Tomasz Ganicz
W dniu 2 lutego 2013 19:14 użytkownik Adrian Grycuk
<[hidden email]> napisał:

> [...]
>
> Swoja droga wielka szkoda, ze w artykule nie mamy jeszcze zdjecia - ma naprawde imponujaca ogladalnosc.

I naprawdę jest niezły. W sensie, że jest perfekcyjnie NPOV i
kompletnie nie odnosi się się do chwilowego zamętu medialnego wokół
tej posłanki. Spokojna niezłomność Elfhelma jest bezcenna :-)

http://pl.wikipedia.org/wiki/Dyskusja:Krystyna_Paw%C5%82owicz

Re: Krystyna Pawłowicz w GW

/
| I naprawdę jest niezły. W sensie, że jest perfekcyjnie NPOV i kompletnie
nie
| odnosi się się do chwilowego zamętu medialnego wokół tej posłanki.

Być może z perspektywy stuletniej (oczywiście do przodu) encyklopedyczność
profesory Krytyny Pałowicz jest zerowa, natomiast obecnie jest wyższa niż
zero z powodu jak piszesz "chwilowego zamętu medialnego". Wspominana przez
Bostona Dziewiątego imponująca oglądalność hasła o niej też jest oczywiście
chwilowa, ale wywołana _wyłącznie_ owym chwilowym zamętem medialnym.

A samo hasło w obecnym kształcie jest faktycznie sterylne, i chwilowo nim
zainteresowani nic się z niego nie dowiedzą. Z hasła wynika, że dana osoba
jest doskonale, jak to po polskiemu określamy, NPOV, czyli nie ma żadnych
poglądów, oraz że (poza jednym zdaniem o traktacie lizbońskim) nie wyraża
(nie ma?) własnych opinii o czymkolwiek. W zasadzie hasło nadaje się ze
względu na swą wartość informacyjną na płytę nagrobkową na cmentarzu.
Urodziła się, ukończyła, piastowała, zasiadała. Sądząc po tym artykule teraz
jak i po 50 latach nikt nie stwierdzi, że czymś (naukowo czy pozanaukowo)
się wyróżniała z bezbarwnej w sporej częsci  rzeszy 10 tysięcy polskich
profesorów.

        Z uszanowaniem, niezłomnie polimeryzujący ;-)  Janusz "Ency"
Dorożyński

Re: Krystyna Pawłowicz w GW

Zbigniew Czernik
W dniu 03.02.2013 15:58, Dorożyński Janusz (4w) pisze:
> A samo hasło w obecnym kształcie jest faktycznie sterylne, i chwilowo nim
> zainteresowani nic się z niego nie dowiedzą.

Eee tam, o ile wcześniej tej pani nie znałem, tak teraz wiem, że jest z
PiS, publikuje dla Radia Maryja i ma dużo w spólnego z panem Kaczyńskim
(Jest niezamężna i bezdzietna. Mieszka w Warszawie.)
Pozwala to wyrobić sobie pewien pogląd ;-)

Re: Krystyna Pawłowicz w GW

Tomek Gazeta.pl
> W dniu 03.02.2013 15:58, Dorożyński Janusz (4w) pisze:
>
> A samo hasło w obecnym kształcie jest faktycznie sterylne, i chwilowo nim
> zainteresowani nic się z niego nie dowiedzą.

Encyklopedyczność posłanki Pawłowicz wynika w racji obejmowania
stanowisk, co do których panuje w społeczności raczej niekwestionowany
konsensu, że ich obejmowanie powoduje w warunkach Wikipedii
encyklopedyczność. Tu mamy 2 funkcje polityczne (czł. Trybunału Stanu
oraz czł. Sejmu RP) i jedną naukową (profesura uniwersytecka). Pogląd
na TL akurat jest dość istotny, bo wiążący się z działalnością
zawodową i w zasadzie była to jedyna szerzej odnotowana opinia
teoretyka branżowego o niekonstytucyjności.

Kwestie różnych obecnych wypowiedzi nie wpływają na encyklopedyczność
bohaterki biogramu, a jedynie na medialne zainteresowanie. Nie
stanowią też, jak się wydaje, szczególnie istotnych elementów z punktu
widzenia życiorysu. Do wpisywania bon motów, wypowiedzi itp. służy
siostrzany serwis Wikicytaty. Do opisywania krótkotrwałego zamętu
wokół tej czy innej wypowiedzi najlepsze wydają się Wikinews. W obu
przypadkach istnieje mechanizm ich linkowania w Wikipedii poprzez
szablony (dla Wikinews chyba to link do kategorii). W przypadku
posłanki Pawłowicz strona cytatów łatwo widoczna z poziomu Wikipedii
cieszy się zainteresowaniem. W tym wypadku się to sprawdza - choć
przyznaję, że do obu siostrzanych projektów (Cytatów i Newsów) ja nie
jestem zupełnie przekonany.

Pozdrawiam,

Elfhelm

/
| Encyklopedyczność posłanki Pawłowicz wynika w racji obejmowania stanowisk,
| Kwestie różnych obecnych wypowiedzi nie wpływają na encyklopedyczność ...

Tomaszu, oczywiście jak w znanym szmoncesie o rabinie ty też ;-) masz rację.
Ale to (czy jakiś nasz konsensus) w ogóle nie interesuje szeroką publiczność
postrzegająca jak równie słusznie mówi nasz autorytet Beno W. za
encyklopedię potoczną pierwszego kontaktu. Tym niemniej co do hasła to ja
tylko stwierdzam fakty, z ich moją oceną (z mojego pw). Nic ponadto.

Przy okazji, o ile dane o małżeństwach/dzieciach wg mnie również dla
żyjących jest jeszcze ok., to info o stanie wolnym/bezdzietności dla
żyjących dla mnie jest już poza granicą.

Z mojej strony koniec tematu.

> [...]
choć
| przyznaję, że do obu siostrzanych projektów (Cytatów i Newsów) ja nie

Re: Krystyna Pawłowicz w GW

Michał Buczyński
W temacie pani Krystyny Pawłowicz - zgadzam się z Januszem i obawiam się, że hasło w obecnej postaci jest laurką tej osoby.

Czytelnik nie dowie się o kontrowersyjnych wypowiedziach tej pani i jej medialnej obecności. Oczywiście szum wywoływany przez tę osobę nie jest podstawowym źródłem jej encyklopedyczności (wystarczy np. mandat poselski), nie jest nawet czymś ważnym "przez wieki i kraje" (choć tu znów, nie jest nim też taki obecny w artykule michałek jak zasiadanie w Trybunale Stanu - w polskich warunkach coś de facto bez znaczenia poza oznaką wierności linii partii).

Dlaczego uważam, że to hasło nie zachowuje ducha NPoV?
Hasła, z których wycięte są istotne kontrowersje wokół postaci i ograniczone do "urodził się, piastował" nie są moim zdaniem neutralne.
Użyję tutaj sformułowania Picusa, który przedwojenne biografie z PSB np. Marii Curie (ani słowa o romansie i skandalu w Francji) nazywał "hagiografiami". Tutaj jest trochę podobnie.

Z tego powodu, postulowałbym umieszczenie w haśle rzeczowej i udokumentowanej sekcji o kontrowersyjnych i nienawistnych (nazywajmy sprawę po imieniu) wypowiedziach tej pani.

Z wyrazami szacunku, :)
m. "aegis maelstrom" buczyński.

Re: Krystyna Pawłowicz w GW

Tomek Gazeta.pl

> Z tego powodu, postulowałbym umieszczenie w haśle rzeczowej i udokumentowanej sekcji o kontrowersyjnych i nienawistnych (nazywajmy sprawę po imieniu) wypowiedziach tej pani.

Aj, nazywać po imieniu pewne rzeczy możemy prywatnie (tu nasza ocena
pozawikipedyczna będzie zapewne co najmniej wysoce zbliżona, choć
pewnie ja nie określałbym tego jako nienawistność, a ignorancję i
jeszcze coś), ale w Wikipedii już może to naruszać połowę zasad
projektu. W tym przypadku uważam, że zdecydowanie sprawdzają się
wikicytaty, na których bodajże też obowiązuje zasada weryfikowalności
(przynajmniej w tym haśle w cytatach wygląda na w miarę
przestrzeganą). Jeśli rozgłos tej sprawy zaniknie, to taki fakt nie
będzie szczególnie istotny dla życiorysu - natomiast może nabrać wagi,
gdyby np. były reakcje międzynarodowe (tak bodajże było w przypadku
jednego z posłów LPR i b. rzecznik praw dziecka) lub np. postępowania
sądowe między zainteresowanymi. Spieszyć nam się nie spieszy, możemy
wstrzymać się z oceną (w zasadzie to jest b. zgodne z zal. dla bio
osób żyjących), a w chwili obecnej świetnie poza cytatami mogą się
sprawdzić Wikinewsy.

Elfhelm

Re: Krystyna Pawłowicz w GW

Lukasz Lukomski
Z legislacyjnego punktu widzenia (a tym ta pani powinna się zajmować) te
wypowiedzi nie mają miejsca. Dodatkowo otworzyłoby to wrota wpisom u
Niesiołowskiego o gejach, u Godsona o gejach, u Kopacz o szczepionkach, u
[tu wstaw polityka] o [tu wstaw głupią wypowiedź] itd. Nawet jak ktoś ją do
sądu zaciągnie za słownictwo, to z perspektywy czasu to będą mało istotne
rzeczy.

LL

2013/2/3 Tomek <[hidden email]>

> [...]
> wstrzymać się z oceną (w zasadzie to jest b. zgodne z zal. dla bio
> osób żyjących), a w chwili obecnej świetnie poza cytatami mogą się

Re: Krystyna Pawłowicz w GW

W dniu 3 lutego 2013 20:47 użytkownik Tomek <[hidden email]> napisał:

> [...]
> wstrzymać się z oceną (w zasadzie to jest b. zgodne z zal. dla bio
> osób żyjących), a w chwili obecnej świetnie poza cytatami mogą się

Też mi się tak wydaje. Rozumiem może uczucie chwilowego niedosytu, ale
wolę już to niż pisanie biografii pod dyktando bierzących wydarzeń.
Ew. całe zdarzenie z tą debatą w Sejmie zasługuje może na ciut szerszą
wzmiankę w haśle o związkach partnerskich:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Zwi%C4%85zki_partnerskie#Sytuacja_w_Polsce

Brakuje mi np. informacji co się działo z projektem ustawy między 2011
i 2013 r. i że debata po której odrzucono projekt w pierwszym czytaniu
zaskutkował szumem medialnym.