Mamy 3 dni, żeby obronić Internet

Szymon Grabarczuk
Wyślijcie maile, tweetujcie, dzwońcie do wybranych z 10 europosłów[1].

Szykuje się poważne zagrożenie dla Internetu w UE, które – jeśli wejdzie w
życie – dotknie też Wikipedię i projekty siostrzane. Chodzi o 1) kontrolę
NPA w momencie zapisywania edycji i blokowanie materiałów uznanych za NPA
(niekoniecznie rzeczywiście naruszających prawo) oraz 2) o wprowadzenie
płatności za linkowanie do artykułów prasowych w Internecie.

Na blogu znajdziecie (krótszy) tekst dla każdego: „Vint Cerf, Tim
Berners-Lee i wielu innych cyberspecjalistów wyraża swój sprzeciw wobec
artykułu 13”[2].
Szczególnie wytrwałym polecam elaborat[3].
Tu jest napisane jak każdy może pomóc[4].

[1] https://www.saveyourinternet.eu/
[2]
http://blog.wikimedia.pl/blog/2018/06/16/vint-cerf-tim-berners-lee-i-wielu-innych-cyberspecjalistow-wyraza-swoj-sprzeciw-wobec-artykulu-13/
[3]
https://pl.wikimedia.org/wiki/U%C5%BCytkownik:Tar_L%C3%B3cesilion/Spotkanie_ws._advocacy_13_czerwca_2018
[4] https://www.saveyourinternet.eu/pl/strona-glowna/

*Szymon Grabarczuk*

pl.wikimedia.org/wiki/User:Tar_Lócesilion
<http://pl.wikimedia.org/wiki/User:Tar_L%C3%B3cesilion>

ODP: Mamy 3 dni, żeby obronić Internet

Gytha
Jeśli ktoś by chciał skorzystać, to mój projekt listu do europosła, może Tar albo ktoś inny naniesie jeszcze jakieś poprawki.

Gytha

Szanowny Panie Europośle/Szanowna Pani Europoseł

Jestem jedną z osób współtworzących Wikipedię - wolną encyklopedię. Moim zdaniem głosowanie 20 czerwca w sprawie dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym może spowodować nieodwracalne szkody dla Internetu, w tym dla Wikipedii i całego ruchu wolnej kultury. Zagrożone są podstawowe prawa i wolności, na których zbudowana została Europa, jednocześnie tworzona jest niepewność prawna na kolejne dziesięciolecia.

Dlatego apeluję o oddanie 20 czerwca głosu przeciwko kompromisowej poprawce do art. 13 sprawozdawcy Axela Vossa i za skreśleniem art. 13, którego skutkiem będą bardzo poważne utrudnienia zarówno w tworzeniu Wikipedii, jak i korzystaniu z niej. Tworzona przez setki i tysiące ludzi Wikipedia jest miejscem, gdzie prawa autorskie są w sposób szczególny respektowane, ale żaden automatyczny filtr nie będzie na tyle czuły i niezawodny, by jednoznacznie określić, które treści naruszają prawa autorskie i będzie uniemożliwiał wprowadzanie wielu informacji. Może to spowodować, że Wikipedia i jej siostrzane projekty przestaną istnieć w postaci takiej jak obecnie.

Drugim poważnym zagrożeniem dla ruchu Wikimedia jest artykuł 11. Płacenie za linki uderzy w jakość artykułów w Wikipedii, która jako przedsięwzięcie non profit nie będzie w stanie ponosić tego rodzaju kosztów. Dbamy o wiarygodność, więc naszym obowiązkiem jako wikipedystów jest przytaczanie źródeł, z których pochodzą zamieszczane informacje. Jeśli nie będziemy mogli zamieszczać linków, zagrozi to co najmniej aktualności Wikipedii.

Bardzo proszę o wzięcie pod uwagę tych kwestii podczas głosowania i sprzeciw wobec tych artykułów.

Z wyrazami szacunku

Re: [WikimediaPL-l] Mamy 3 dni, żeby obronić Internet

/
| Wyślijcie maile, tweetujcie, dzwońcie do wybranych z 10 europosłów[1].

Wcześniej nie miałem czasu aby się do tego odnieść.

Nie ogarniam wszystkich aspektów wieszczonej cywilizacyjnej katastrofy, ale dla mnie ważny jest tylko jeden aspekt, ten związany z art. 13 i Wikipedią. I to konkretnie - jaki zapis art. 13 spowoduje, że zabronione będzie podanie przypisu w postaci: dane autora, tytuł artykułu/książki, [nazwa czasopisma, nr wydania], data wydania. Przypisu bez hiperodsyłacza - od zawsze uważam, że hiperodsyłacz w przypisach W. nie jest konieczny, aczkolwiek wygodny.

Niestety, też z braku czasu, w powodzi informacji nt. dyrektywy nie wyłowiłem jasnego wskazania, że będzie to zabronione czy że nie będzie zabronione. W większości są ogólne stwierdzenia (i bez wskazania tekstu źródłowego), jak np. dzisiejsze ogłoszenie w "Rz", poparte przez jej naczelnego B. Chrabotę, że dyrektywa nie dotyczy Wikipedii.

Czy możesz Szymonie jasno i krótko odpowiedzieć na moje pytanie, bez odsyłania do blogów, gloss i innych wykładni systemowych?

Re: [WikimediaPL-l] Mamy 3 dni, żeby obronić Internet

Tomasz Ganicz
Niestety śledzenie na bieżąco prac komisji PE (Parlamentu Europejskiego)
nie jest takie proste - choć oni niby wszystko upubliczniają - ale w takiej
formie, że żeby to razem zebrać - trzeba przejrzeć listę proponowanych
zmian, tekst dyrektywy bazowy a następnie w protokole znaleźć które
poprawki zostały przegłosowane. W przypadku tej dyrektywy - przeszedł w
komisji JURI blokiem projekt  dyrektywy w wersji zaproponowanej przez
Komisję Europejską + poprawki zebrane przez Axela Vossa i odrzucone
wszystkie pozostałe:

http://www.emeeting.europarl.europa.eu/committees/agenda/201806/JURI/JURI(2018)0620_1/sitt-8204228
Niestety na tą chwilę nie ma jednolitego tekstu z naniesionymi tymi
poprawkami. Istotnie jedna z tych poprawek wyłącza "Services acting in a
non-commercial purpose capacity such as online encyclopaedia, and providers
of online services where the content is uploaded with the authorisation of
all concerned rightholders, such as educational or scientific repositories
z definicji bycia "online content sharing service providers" - więc niby
wszędzie, gdzie na te " online content sharing service providers" są
nakładane różne obowiązki - nie będzie to dotyczyło Wikipedii - ale np. co
z Wikimedia Commons, czy z Wikiźródłami, które encyklopedią nie są, nie są
też serwisami, gdzie ładowane są wyłącznie utwory użytkowników i mają one
charakter serwisów spełniających pozostałe kryteria z art. 11 i 13 ?
Podobne ryzyko dotyczy też Wikiźródeł.

Faktem jest, że komisja JURI głosuje tylko rekomendację dla PE - podobnie
jak komisje w naszym Sejmie. 5 lipca ma być głosowana rekomendacji komisji
JURI aby posłać tekst tej dyrektywy wraz z poprawkami zebranymi przez Axela
Vossa do trybu niejawnej konsultacji trójstronnej, który kończy się już
ostatecznym głosowaniem w PE. W ramach konsultacji może się jeszcze sporo
wydarzyć, dlatego z naszej perspektywy z pewnością byłoby lepiej, gdyby PE
5 lipca przegłosował aby ten projekt był procedowany w normalnym trybie w
PE - czyli po przeprowadzeniu debaty nad tą dyrektywą na forum zgromadzenia
ogólnego PE (czyli mówiąc po ludzku w gronie wszystkich parlamentarzystów
na sali plenarnej).

W dniu 29 czerwca 2018 16:44 użytkownik Dorożyński Janusz <

/
> [...]
| żeby to razem zebrać - trzeba przejrzeć listę proponowanych zmian, tekst
| dyrektywy bazowy a następnie w protokole znaleźć które poprawki zostały

I dlatego potrzebny jest ktoś, kto poświęci (się i swój) czas, aby innym klarownie i zwięźle tę prawniczą biegunkę słowną wytłumaczyć. Tomaszu, wielkie dzięki za to, bo teraz sądzę nie tylko dla mnie to jasne.

Do tego co napisałeś dalej zacytuję to co pisałeś na liście KOED - też b. klarownie - z moim komentarzem.

/

/

| I tu jest ten konkret. Zamiast zreformować prawo autorskie skracając czas ochrony
| np. do lat 7-miu, to się go wydłuża, a ponieważ wobec coraz bardziej restrykcyjnych
| praw dostępne środki techniczne czynią naruszenia coraz bardziej nie do opanowania,
|  to próbuje się zamulić (przymknąć) Internet. I faktycznie sparaliżować Wikimedia.
| Enigmatyczne wyłączenie (do tego nie nazywające wprost Wikimediów) jest nic niewarte.
|
| Jestem przeciwny tej dyrektywie. Niech ścigają naruszenia, a nie wprowadzają Wielki Mur.

        Z uszanowaniem,  Janusz "Ency" Dorożyński, członek stowarzyszenia

Re: [WikimediaPL-l] Mamy 3 dni, żeby obronić Internet

Szymon Grabarczuk
Pojawiło się wiele materiałów prasowych - część z nich manipuluje z
rozmysłem albo z braku profesjonalizmu. Odkręcenie przekazu jedynie na
potrzeby naszej społeczności wymaga dobrych kilku godzin. Najlepiej 1-2 dni
roboczych. Nie mam tyle czasu wolnego i nie mogę się poświęcić.

Przesadzają i "ZAiKS-owcy", i Wikimedia Foundation. Rozumiem, że swoich
wartości trzeba bronić zdecydowanie, ale Eileen użyła zbyt wiele dużych i
pustych słów.

Krótko:
za link w refie trzeba będzie płacić - NIE,
za link w LZ trzeba będzie płacić - NIE,
za link z cytatem albo z prostą informacją prasową ze źródła trzeba będzie
płacić - NIE.

Trzeba będzie płacić za wykorzystanie utworu prasowego (czyli nie-prostej
informacji prasowej) poza granicami dozwolonego użytku. Odsyłam do
Wikipedii, do definicji praw pokrewnych, prostych informacji prasowych,
utworu i dozwolonego użytku. Dwa ostatnie artykuły są DA.

Przepraszam, ale w tym momencie tyle mogę na ten temat napisać.

*Szymon Grabarczuk*

pl.wikimedia.org/wiki/User:Tar_Lócesilion
<http://pl.wikimedia.org/wiki/User:Tar_L%C3%B3cesilion>

/

To co zebrałam na swojej podstronie https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Ency/Zamykanie_Internetu_w_UE_2018 wg mnie jest wystarczające.

| Przesadzają i "ZAiKS-owcy", i Wikimedia Foundation. Rozumiem, że swoich
| wartości trzeba bronić zdecydowanie, ale Eileen użyła zbyt wiele dużych i
| pustych słów.

Zgadzam się co do Eileen - nie zdążyłem tego napisać, i ciekawe że nie napisał tego Piotr Dziewięćset Sześćdziesiąty Siódmy. Lanie wody albo biegunka słów z obstrukcją myśli.

| Przepraszam, ale w tym momencie tyle mogę na ten temat napisać.

Dzięki, to też ważne.

J"E"D