Marihuana

szwedzki
Wikipedysta Devein zamieszcza w artykule o marihuanie taki oto link:
http://haszysz.za.pl
czego nie może przeboleć m.in. wikipedysta Drozdp.

Mam w związku z tym pytanie, czy na polskiej wikipedii byłoby możliwe
utworzenie artykułu "Hodowla marihuany" (analog. do
http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_cultivation )?
Idąc dalej tym tropem - art. "Produkcja amfetaminy" (etc etc) ze szczegółową
instrukcją, umożliwiającą np. domowy wyrób? Z punktu polskiego prawa
nie ma różnicy pomiędzy marihuaną a np. heroiną; kwestie "propagowania
narkotyków" również nie wydają się być jednoznacznie uregulowane
prawnie.

pzdr
szwedzki

Re: Marihuana

borq
Witaj szwedzki,

W Twoim liście datowanym 7 stycznia 2006 (03:35:57) można przeczytać:

s> Wikipedysta Devein zamieszcza w artykule o marihuanie taki oto link:
s> http://haszysz.za.pl
s> czego nie może przeboleć m.in. wikipedysta Drozdp.

s> Mam w związku z tym pytanie, czy na polskiej wikipedii byłoby możliwe
s> utworzenie artykułu "Hodowla marihuany" (analog. do
s> http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_cultivation )?
s> Idąc dalej tym tropem - art. "Produkcja amfetaminy" (etc etc) ze szczegółową
s> instrukcją, umożliwiającą np. domowy wyrób? Z punktu polskiego prawa
s> nie ma różnicy pomiędzy marihuaną a np. heroiną; kwestie "propagowania
s> narkotyków" również nie wydają się być jednoznacznie uregulowane
s> prawnie.

s> pzdr
s> szwedzki

Osobiście uważam, że nie musimy promować marihuany, poza tym hodowla
(gdzie będzie opisane jak) nie jest zbytnio encyklopedycznym hasłem.
Można ewentualnie napisać podręcznik.

--
Pozdrowienia,
 borkowicz, borek,

                              MÓJ ADRES: [hidden email]

Re: Marihuana

szwedzki napisał(a):

> [...]
> nie ma różnicy pomiędzy marihuaną a np. heroiną; kwestie "propagowania
> narkotyków" również nie wydają się być jednoznacznie uregulowane

Jest całkiem jednoznacznie uregulowana prawnie.
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.
Art. 58, p. 1:
Kto, wbrew przepisom ustawy, udziela innej osobie środka odurzającego
lub substancji psychotropowej, '''ułatwia albo umożliwia''' ich użycie
albo nakłania do użycia takiego środka lub substancji, podlega karze
pozbawienia wolności do lat 3.
Art 68, p. 1:
Kto, wbrew przepisom art. 20 ust. 1, prowadzi '''reklamę lub promuje'''
substancję psychotropową lub środek odurzający, w celach innych niż
medyczne, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
wolności do roku.

A zatem pisząc hasła o substancjach i roślinach, które są w myśl tej
ustawy uznane za narkotyki nie możemy:
*podawać dokładnych przepisów, bo to podpada pod '''ułatwianie albo
umożliwianie''' ich użycia
*dawać linków do stron, w których są teksty jawnie albo półjawnie
zachęcające do spróbowania narkotyków lub opisujące szczegółowo ich
produkcję lub użycie.

Pomijając to wszystko, jako zawodowy chemik zawsze mam duże opory przed
umieszczaniem dokładnych przepisów syntezy jakichkolwiek związków
chemicznych gdyż, taki szczegółowy przepis nie jest zbyt encyklopedyczny
i w rękach amatora, który nie został przeszkolony w zakresie BHP pracy w
laboratorium, nie odbył praktyki pod okiem specjalisty i nie ma dostępu
do podstawowych środków bezpieczeństwa, choćby takich jak rękawice
kwasowe, okulary ochronne, dygestorium, taki przepis może zachęcić do
wykonywania niebezpiecznych eksperymentów w domu.

To trochę tak, jabyśmy mieli w Wikipedii zamieszczać szczegółowe
przepisy na wykonanie operacji chirurgicznych. I tak, nikt kto nie
przeszedł praktyki pod okiem zawodowego chirurga i nie ma dostępu do
narzędzi i odkażonych pomieszczeń nie wykona nigdy tej operacji z dobrym
skutkiem dla pacjenta. Na szczęście wariatów, którzy po przeczytaniu
przepisu na wycięcie wyrostka przystąpliby do wykonania tej operacji
przy pomocy kuchennego noża nie ma zbyt wielu, ale amatorów chemików
jest całkiem sporo, zwłaszcza w grupie wiekowej 10-18 lat...
;-)

--
Tomasz "Polimerek" Ganicz
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Polimerek

Re: Marihuana

Radomil
> [...]
> kwasowe, okulary ochronne, dygestorium, taki przepis może zachęcić do
> wykonywania niebezpiecznych eksperymentów w domu.

Ale długie zdanie... ;) Ale zgadzam się z nim w całej rozciągłości.
Zresztą zadawać sobie trzeba pytanie czy dana informacja niesie ze
sobą więcej korzyści czy szkód. Osobiście nie dopisuję przykładowo
interakcji pomiędzy niektórymi substancjami wpływającymi na CUN, choc
zapewne wielu zaciekawiłoby jak można wzmocnić działanie
substancji psychoaktywnych.

Jednak czemu miało by to służyć? Dla kogoś kto szuka info o tych
lekach nie jest to specjalnie potrzebne, zaś zainteresuje raczej
"eksperymentatorów"

Wersja dla informatyków: czy warto podawać jak dokładnie włamać się do
cudzego komputera?

--
Pozdrowienia,
 Radomil

Re: Marihuana

Juliusz Z
Tomek "Polimerek" Ganicz napisał(a):

> [...]
> tej operacji przy pomocy kuchennego noża nie ma zbyt wielu, ale
> amatorów chemików jest całkiem sporo, zwłaszcza w grupie wiekowej

Popieram w pełni stanowisko Polimerka. Dodam, że w haśle [[bimber]] też
nie mamy i nie powinniśmy zamieścić instrukcji jego produkcji, tak samo
jak w haśle [[wino domowe]] ani [[piwo]].

Nie sięgając do przykładów, które zahaczają lub ocierają się o
naruszenie prawa (wspomniana przez Polimerka ustawa), bądź o oczywiste
nonsensy (jak wspomniany chirurg z nożem do mięsa) - na wikipedii nie ma
- i IMHO być nie powinno - przepisu na pieczenie sernika albo chleba. To
nie książka kucharska.

Julo

Re: Marihuana

Juliusz Z
Radomil napisał(a):

>(...)
>Wersja dla informatyków: czy warto podawać jak dokładnie włamać się do
>cudzego komputera?

Radomilu, off-topic. Coś masz nie tak z datą: Twoja wiadomość została
nadana 07.12.2002 11:42...
Julo

Re: Marihuana

Jarek Witkowski
Dnia 07-01-2006, sob o godzinie 10:37 +0100, Tomek "Polimerek" Ganicz
napisał(a):
> zawsze mam duże opory przed
> umieszczaniem dokładnych przepisów syntezy jakichkolwiek związków
> chemicznych

Swego czasu, będąc wówczas pod urokiem chemii nieorganicznej,
wykonywałem mnóstwo eksperymentów[1] (nie było wtedy Internetu[2]).
Zatem zdaję sobie sprawę, że po niezbędną wiedzę wystarczy udać się do
najbliższej biblioteki po "Moje laboratorium" czy "Bazar chemiczny". To
co, usuwamy hasło [[Stefan Sękowski]]? :)

A na poważnie, moim zdaniem nie należy popadać w paranoję "poprawności
politycznej". Przedstawiajmy informacje rzetelne i bez niedomówień. W
końcu tworzymy encyklopedię - kompendium wiedzy. Na co komu sama wiedza
teoretyczna bez choćby "cienia zarysu podstaw" realizacji praktycznej?
Nie starajmy się ubezwłasnowolnić czytelników, nie chrońmy ich przed
nimi samymi. Oni mają instynkt samozachowawczy[2] albo rodziców.

Sposób otrzymywania nitrocelulozy jest na Wikipedii od 9 marca 2004 i
chyba nie zanotowano gwałtownego wzrostu wypadków z jej udziałem. Nie
przesadzajmy z tą ostrożnością, *nie ukrywajmy wiedzy przed ludźmi*.

Pozdrawiam,
Jerry

[1] Jak widać, żyję do tej pory. :)
[2] Papieru toaletowego również. :)
[3] Tak, słyszałem o Nagrodzie Darwina. :)

--
Jarek Witkowski             Linux user #136162          |/
http://www.jerry.prv.pl                                (')