Medalowe w druku...

Mikołaj Kirschke-3
...czyli ciekawostka, której tu chyba jeszcze nie widziałem :) Jeśli
była, a przeoczyłem, to przepraszam.

http://www.spreadingjam.com/2009/06/wikipedia-printed/

Pozdrawiam,

Grubel

Re: Medalowe w druku...

Karol Głąb
W dniu 16 czerwca 2009 00:32 użytkownik Mikołaj Kirschke
<[hidden email]> napisał:
> ...czyli ciekawostka, której tu chyba jeszcze nie widziałem :) Jeśli
> [...]

Można to jakoś pobrać w pdfie? wydrukowałbym sobie i miałbym kolumnę
pod małą paprotkę:)

A tak na poważnie, to bardzo ciekawe, pewnie się ciężko czyta i to
dosłownie...:)

Re: Medalowe w druku...

kicior99
a tak na bardzo poważnie, to 5000 stron nie miałoby więcej niż 20 cm
wysokości, wydrukowane na zwykłym papierze do drukarek..

--
kicior99

Re: Medalowe w druku...

Leszek Krupiński
2009/6/16 użytkownik Gazeta.pl <[hidden email]>

> a tak na bardzo poważnie, to 5000 stron nie miałoby więcej niż 20 cm
> wysokości, wydrukowane na zwykłym papierze do drukarek..

Na oko ryza (500 kartek) ma jakieś 5 cm, więc 5000 stron by miało 50
cm - co wydaje się prawdopodobne patrząc na zdjęcie.

--leafnode

Re: Medalowe w druku...

kicior99
ja myślałem o druku dwustronnym :)
--
kicior99

Re: Medalowe w druku...

Leszek Krupiński
2009/6/16 użytkownik Gazeta.pl <[hidden email]>

> ja myślałem o druku dwustronnym :)

Hm. Fakt :) Może pan w pracy miał drukarkę bez dupleksu ;)

--leafnode

Re: Medalowe w druku...

kicior99
Najgrubsze dzieło jakie mam to stara antologia literatury angielskiej
Nortona na 3900 stron, wydana petitem w układzie dwuszpaltowym na bibułkowym
papierze (A5) ma nieco pojad 11 cm grubości. Sądzę, że zawartość tego
tomiszcza ze zdjęcia jest podobna jeśli nie mniejsza. Można więc wydać to
jako zgrabna książkę...
--
kicior99

Re: Medalowe w druku...

Tomasz Ganicz
W dniu 16 czerwca 2009 08:56 użytkownik użytkownik Gazeta.pl
<[hidden email]> napisał:
> [...]
> papierze (A5) ma nieco pojad 11 cm grubości. Sądzę, że zawartość tego
> tomiszcza ze zdjęcia jest podobna jeśli nie mniejsza. Można więc wydać to

Niby w opisie tego wydruku, jest że był robiony petitem w dwóch
kolumnach. Pewnie kluczowe znaczenie oprócz druku dwustronnego miałaby
jeszcze gramatura papieru. Papier do drukarek ma zwykle 80-100 g /m2,
a na rynku a encyklopedie przeważnie drukuje się na tzw. papierze
biblijnym, który ma gramaturę rzędu 25 g / m2 i jest mocniej
prasowany, czyli jest ze 3-4 razy cieńszy od papieru do drukarek.

Re: Medalowe w druku...

A może by coś takiego zrobić dla promocji polskiej wikipedii?

1. Wybieramy 15-20 artykułów medalowych - reprezentatywnych dla swoich
dziedzin, jednocześnie atrakcyjnych dla czytelników i z punktu ew.
szumu medialnego.

2. Uzupełniamy je o przewodnik po artykułach i streszczenie zasad, ale
ILUSTRUJĄC je przykładami z tych medalowych artykułów.

3. Składamy i drukujemy "książkę" pod patronatem Stowarzyszenia.

Ceny druku cyfrowego są dość umiarkowane, np. na
http://www.sowadruk.pl/?p=pl/menu/04_cennik/01_kalkulator/index
wychodzi za 500 egzemplarzy po 200 stron z wkładką kolorową: 5-7 tys.
złotych.

4. Książki rozdajemy osobom zainteresowanym Wikipedią, dziennikarzom,
wykładowcom, studentom - oczywiście bez masowego rozdawnictwa, ale tak
aby trafiły rzeczywiście do osób, które mogą nam pomóc.

Mógłby być to rewelacyjny pokaz możliwości wikipedystów i jakości tej
rzekomo "niewiarygodnej" encyklopedii.

A teraz weźmy się i zróbcie. :)

Jak myślicie, czy taki projekt ma sens?

Robert Drózd
wikipedia : http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Rdrozd
e-mail    : rdrozd/at/sgh.waw.pl
blogi     : www.webaudit.pl/blog * vroobelek.iq.pl * biblijny.blox.pl

Re: Medalowe w druku...

Leszek Krupiński
2009/6/16 Robert Drózd <[hidden email]>

> [...]
> ILUSTRUJĄC je przykładami z tych medalowych artykułów.
>
> 3. Składamy i drukujemy "książkę" pod patronatem Stowarzyszenia.

(...)

> Mógłby być to rewelacyjny pokaz możliwości wikipedystów i jakości tej
> rzekomo "niewiarygodnej" encyklopedii.
>
> A teraz weźmy się i zróbcie. :)
>
> Jak myślicie, czy taki projekt ma sens?

Mi osobiście się podoba, tylko trzeba dobrze dobrać artykuły. Chętnie
pomogę przy pracy nad książką :)

--leafnode

Re: Medalowe w druku...

> Mógłby być to rewelacyjny pokaz możliwości wikipedystów i jakości tej
> [...]

1. śmiało działaj
2. daj tu do dyskusji i rozwijaj

http://meta.wikimedia.org/wiki/GDJ_2009

bo zapomnimy :)

Re: Medalowe w druku...

W dniu 16 czerwca 2009 13:02 użytkownik Robert Drózd
<[hidden email]> napisał:

> A teraz weźmy się i zróbcie. :)
>
> Jak myślicie, czy taki projekt ma sens?
>
> Pozdrawiam,
> Robert

Jasne że ma szanse, tym bardziej, że materiał w postaci medalowych mamy...

Na samym początku trzeba by było napisać kilka stron nie tylko z
zasadami, ale ja bym dołożył do tego (może na wewnętrznej stronie
okładki wytłumaczenie wikikodu, a na wewnętrznej stronie okładki
tylnej widok okna edycji z opisanymi strzałeczkami elementami artykułu
na który patrzymy w czasie edycji.

Tym sposobem się wewnętrzne okładki nie zmarnują:)

Re: Medalowe w druku...

W dniu 16 czerwca 2009 13:08 użytkownik Leszek Krupiński
<[hidden email]> napisał:

> Mi osobiście się podoba, tylko trzeba dobrze dobrać artykuły. Chętnie
> pomogę przy pracy nad książką :)
>
> --leafnode

Aaa no i zapomniałem powiedzieć, że też chętnie pomogę:)

Re: Medalowe w druku...

Michał Masłowski-2
> Mi osobiście się podoba, tylko trzeba dobrze dobrać artykuły. Chętnie
> pomogę przy pracy nad książką :)

Mógłbym pomóc przy składzie.  Jeżeli ta książka będzie zawierać jakieś
matematyczne artykuły, to obecne wersje PDF nie są odpowiednim rozwiązaniem.

MTM

Re: Medalowe w druku...

Leszek Krupiński
2009/6/16 Michał Masłowski <[hidden email]>

> Mógłbym pomóc przy składzie.  Jeżeli ta książka będzie zawierać jakieś
> matematyczne artykuły, to obecne wersje PDF nie są odpowiednim rozwiązaniem.

"Obecne wersje PDF" to prowizorka i nie ma co ich w ogóle brać pod
uwagę. Trzeba wziąć tekst, ładnie złożyć, powstawiać zdjęcia i
wszystko inne co będzie trzeba i już. Samo składanie i tak będzie
pewnie robiła jedna osoba, bo tu nie ma co sobie wchodzić w paradę,
więc trzeba skompletować zespół do:
- wybrania artykułów
- przejrzenia
- oczyszczenia
- wybrania grafik
- złożenia
- korekty

Książkę trzeba złożyć po ludzku a nie auto-konwerterami do LaTeXa czy
HTML2PDF - trzeba zaprząc InDesigna czy innego QuarkXpressa :)

A, i trzeba zaplanować dodatkowe strony na autorów i treść licencji
(thank you GFDL ;) ).

--leafnode

Re: Medalowe w druku...

Artur Fijałkowski
W dniu 16 czerwca 2009 13:23 użytkownik Leszek Krupiński
<[hidden email]> napisał:
> 2009/6/16 Michał Masłowski <[hidden email]>
>>

> Książkę trzeba złożyć po ludzku a nie auto-konwerterami do LaTeXa czy
> HTML2PDF - trzeba zaprząc InDesigna czy innego QuarkXpressa :)

Ja proponuję Scribusa ;) Nawet znam jednego zawodowego grafika
pracującego tylko na Open Source :P

Pozdrawiam
AJF/WarX

Re: Medalowe w druku...

Leszek Krupiński
2009/6/16 Artur Fijałkowski <[hidden email]>

> Ja proponuję Scribusa ;) Nawet znam jednego zawodowego grafika
> pracującego tylko na Open Source :P

Jeśli ktoś ma w tym doświadczenie to czemu nie :) Ja osobiście
pracowałem na programach Adobe, więc to zaproponowałem :)

--leafnode

Re: Medalowe w druku...

Michał Masłowski-2
> Książkę trzeba złożyć po ludzku a nie auto-konwerterami do LaTeXa czy
> HTML2PDF - trzeba zaprząc InDesigna czy innego QuarkXpressa :)
Myślałem o ręcznym sformatowaniu tekstu w LaTeX-u -- każdy mógłby później tak
składać książki przy użyciu wyłącznie wolnego oprogramowania i podobne
sformatowanie następnych książek byłoby łatwiejsze.
> A, i trzeba zaplanować dodatkowe strony na autorów i treść licencji
> (thank you GFDL ;) ).
Zanim Wikipedia będzie również na CC-BY-SA?

> [...]

> składać książki przy użyciu wyłącznie wolnego oprogramowania i podobne
> sformatowanie następnych książek byłoby łatwiejsze.

Też to rozważałem - można w sumie zrobić próbny artykuł czy dwa.

--leafnode

Re: Medalowe w druku...

Michał Masłowski-2

> Też to rozważałem - można w sumie zrobić próbny artykuł czy dwa.
Dobry pomysł. Jaki artykuł wstępnie złożyć?