Medalowe w druku...

Re: Medalowe w druku...

Artur Fijałkowski
W dniu 16 czerwca 2009 13:44 użytkownik Michał Masłowski <[hidden email]> napisał:

> Dobry pomysł. Jaki artykuł wstępnie złożyć?

Taki z dużą ilością różnego rodzaju grafik (zdjęcia,schematy,wykresy)
oraz wzorów :P

Pozdrawiam
AJF/WarX

Re: Medalowe w druku...

kicior99
Jak to widzę?
Przede wszystkim taka publikacja powinna trafić do kręgu o bardzo szerokich
zainteresowaniach, wyrobionego intelektualnie ale niekoniecznie znającego
się na dziedzinach, które będą zawartością. Powinno być reprezentowane wiele
dziedzin, ale o nie najwyższym poziomie abstrakcji: historia, wojskowość,
literatura, jedno miasto lub atrakcyjny obiekt, jeden najwyżej opis choroby
i jeden temat ekologiczny. Pójście w bardzo wyspecjalizowane dziedziny
bardziej zniechęci czytelnika do Wikipedii niż go przekona. Zatem
niekoniecznie "the best we can boast" ale wybór bardziej popularny, dobry, a
jednocześnie strawny.
--
kicior99

Re: Medalowe w druku...

Michał Masłowski-2

> Taki z dużą ilością różnego rodzaju grafik (zdjęcia,schematy,wykresy)
> oraz wzorów :P
Macierz jest medalowym artykułem z matematyki, więc spróbuję go złożyć.

Kilka rzeczy w sieci nie pasuje do druku, więc może wymagać zastanowienia:
- będzie jeden spis treści na książkę, czy też osobne na artykuły?
- bez łączy lub z tradycyjnymi odwołaniami do podrozdziałów, itp.
- bez szablonów nawigacyjnych, disambigów i przydatnych tylko dla edytujących
- przypisy i bibliografie zostawić jak są, czy lepiej zrobić jak w naukowych
książkach?
- grafiki i wykresy można dostosować do tekstu (te same fonty, itp.), lecz to
może być zbyt dużo pracy

Jakie są wymagania GFDL w sprawie listy autorów?

Re: Medalowe w druku...

Leszek Krupiński
2009/6/16 Michał Masłowski <[hidden email]>

> Macierz jest medalowym artykułem z matematyki, więc spróbuję go złożyć.
>
> Kilka rzeczy w sieci nie pasuje do druku, więc może wymagać zastanowienia:
> - będzie jeden spis treści na książkę, czy też osobne na artykuły?

Jeden - artykuły nie są aż tak rozbudowane, żeby to wymagały.

> - bez łączy lub z tradycyjnymi odwołaniami do podrozdziałów, itp.

Łączy? W książce?

> - bez szablonów nawigacyjnych, disambigów i przydatnych tylko dla edytujących

Nawigacja? W książce?

> - przypisy i bibliografie zostawić jak są, czy lepiej zrobić jak w naukowych
> książkach?

Hmmm to trudne pytanie. Ale chyba jak robimy książkę, to tak jak w książkach :)

> - grafiki i wykresy można dostosować do tekstu (te same fonty, itp.), lecz to
> może być zbyt dużo pracy

Na początek zostaw jak jest, później się pomyśli.

> Jakie są wymagania GFDL w sprawie listy autorów?

Wystarczy lista nicków.

--leafnode

Re: Medalowe w druku...

Michał Masłowski-2

> Łączy? W książce?
Wprowadzić odwołania do podrozdziałów?

> Hmmm to trudne pytanie. Ale chyba jak robimy książkę, to tak jak w
> książkach :)
Przypisy zastąpić odwołaniami numerycznymi (z numerami stron jak są) do
bibliografii końcowej ze wszystkim?

Re: Medalowe w druku...

Paelius
> Przypisy zastąpić odwołaniami numerycznymi (z numerami stron jak są) do
> bibliografii końcowej ze wszystkim?

Zależy jaki sposób cytowania wybierzemy.
Czy decydujemy się na bibliografie po każdym haśle (imho lepiej) czy na
końcu książki
Czy decydujemy się na przypisy po haśle (imho lepiej) czy końcowe

Re: Medalowe w druku...

Leszek Krupiński
2009/6/16 Paelius <[hidden email]>

> Zależy jaki sposób cytowania wybierzemy.
> Czy decydujemy się na bibliografie po każdym haśle (imho lepiej) czy na
> końcu książki
> Czy decydujemy się na przypisy po haśle (imho lepiej) czy końcowe

IMHO też lepiej, ale jakoś... bałaganiarsko trochę, nie jestem do
końca przekonany :)

--leafnode

Re: Medalowe w druku...

Dnia 16 czerwca 2009 Paelius napisał:

> Zależy jaki sposób cytowania wybierzemy.
> Czy decydujemy się na bibliografie po każdym haśle (imho lepiej) czy na
> końcu książki

Zdecydowanie po każdym haśle - książka nie byłaby całością, a formą
"Wypisów z Wikipedii" z zachowaniem integralności każdego
przytoczonego artykułu.

Cieszy mnie odzew na pomysł. :-) Założę dziś później metastronę ze
szczegółami na temat projektu.

Robert Drózd
wikipedia : http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Rdrozd
e-mail    : rdrozd/at/sgh.waw.pl
blogi     : www.webaudit.pl/blog * vroobelek.iq.pl * biblijny.blox.pl

Re: Medalowe w druku...

Karol Głąb
W dniu 16 czerwca 2009 14:44 użytkownik Robert Drózd
<[hidden email]> napisał:

> Zdecydowanie po każdym haśle - książka nie byłaby całością, a formą
> "Wypisów z Wikipedii" z zachowaniem integralności każdego
> przytoczonego artykułu.

Zgadza się. W związku z takim podejściem, to samo chyba będzie trzeba
zrobić z autorami, tzn, z listą ników.

Re: Medalowe w druku...

<[hidden email]> napisał:
onego artykułu.

> Cieszy mnie odzew na pomysł. :-) Założę dziś później metastronę ze
> szczegółami na temat projektu.

Bo to bardzo dobry projekt jest. Myślę, że jeśli to wypali to można
raz na jakiś czas wydawać takie medalowe artykuły w tomikach - ten
byłby pierwszy, np. co 2-3 lata, moglibyśmy osiągnąć coś w rodzaju
czasopisma w stylu "Co piszczy w Wikipedi", a całość składałaby się na
szeroki tematycznie zbiór wiedzy, w którym każda główna dziedzina
powinna być reprezentowana przynajmniej przez jeden artykuł medalowy.

Idąc dalej, to mogłoby być motywować do pisania kolejnych artykułów
medalowych...

Re: Medalowe w druku...

Mikołaj Kirschke-3
W dniu 16 czerwca 2009 15:07 użytkownik Karol Głąb napisał:
> [...]
> szeroki tematycznie zbiór wiedzy, w którym każda główna dziedzina
> powinna być reprezentowana przynajmniej przez jeden artykuł medalowy.

Jakkolwiek pomysł bardzo mi się podoba i cieszę się, że ciekawostka
przeze mnie podrzucona tak was zapłodniła, nie mogę uciec myślami od
takiego obrazu: oto Gutenberg pazurami wbija się w łydkę Jimba Walesa,
który usiłuje strącić starego, nikomu niepotrzebnego Niemca w przepaść
zapomnienia i zbędności :)

Grubel

Re: Medalowe w druku...

Karol Głąb
W dniu 16 czerwca 2009 15:20 użytkownik Mikołaj Kirschke
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> takiego obrazu: oto Gutenberg pazurami wbija się w łydkę Jimba Walesa,
> który usiłuje strącić starego, nikomu niepotrzebnego Niemca w przepaść

Czyżby projekt oprawy graficznej nam się już rysował?:D

Re: Medalowe w druku...

Piotr Gackowski
Dnia 16-06-2009 o godz. 14:40 Leszek Krupiński napisał(a):

> IMHO też lepiej, ale jakoś... bałaganiarsko trochę, nie jestem do
> końca przekonany :)

Przypisy przy każdym haśle - nic tak nie uwielbiam jak trzymanie książki
z założonymi dwoma palcami - jeden tam gdzie czytam, a drugi tam gdzie
są przypisy gdzieś na końcu, by w każdym momencie móc sprawdzać co tam
też 300 stron dalej autor mi napisał czego nie napisał w tekście.

A jak przy haśle to:
- rzeczowe na dole każdej strony
- bibliograficzne na końcu hasła.

Tak jak jest podział zrobiony w
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ping_Yuan

- wszystko co jest przypisem tylko podającym źródło - na koniec. Nikt
tego podczas normalnego czytania i tak nie sprawdza bo po co.
- wszystko co jest uwagą dotyczącą tekstu na tej samej stronie.

Wygoda czytelnika po pierwsze.

PMG

Lato 2009 nadchodzi.
Wybierz swoje wymarzone wakacje.
Sprawdź oferty:
http://klik.wp.pl/?adr=http%3A%2F%2Fcorto.www.wp.pl%2Fas%2Fwakacje2009.html&sid=765

Re: Medalowe w druku...

Michał Masłowski-2
> A jak przy haśle to:
> - rzeczowe na dole każdej strony
> - bibliograficzne na końcu hasła.
Zgadzam się.
> [...]
> tego podczas normalnego czytania i tak nie sprawdza bo po co.
> - wszystko co jest uwagą dotyczącą tekstu na tej samej stronie.

Często też warto unikać przypisów rzeczowych z tego powodu, umieszczając
więcej informacji w tekście.

Re: Medalowe w druku...

W dniu 16 czerwca 2009 15:27 użytkownik PMG <[hidden email]> napisał:

> Tak jak jest podział zrobiony w
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Ping_Yuan

PS. Tak odchodząc nieco od tematu - PMG zobacz na ten nowy szablon:
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Ping_Yuan&diff=17438496&oldid=17438462
ciekwe czy uda się to kiedykolwiek zintegrować w jeden "inteligenty"
szablon. Uwagi pisz na stronę dyskusji:)

Re: Medalowe w druku...

Paelius

> [...]
>
> Tak jak jest podział zrobiony w
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Ping_Yuan
>
> - Nie rozumiem takiego podziału. Jak dla mnie zbędny.
- przypisy na końcu każdej strony, na końcu hasła to jakieś curiosum
(przynajmniej w druku)
PA

Re: Medalowe w druku...

Cancre-2
Paelius pisze:

> [...]

Jak dla mnie przede wszystkim dziwny. W żadnej książce (mniej czy
bardziej naukowej) nie widziałam nigdy podziału na dwa rodzaje
przypisów. Nie twórzmy nowych zwyczajów. Moim zdaniem najlepiej przypisy
(zarówno merytoryczne, jak i bibliograficzne) dać na każdej stronie.

I proszę - nie zapomnijcie ujednolicić tych wszystkich sekcji
"Bibliografia", "Literatura", "Źródła" etc. Bo w sumie nawet w obrębie
haseł medalowych są pewne różnice. "Bibliografia" to chyba jedyna
słuszna nazwa na spis tego, z czego autor korzystał. Reszta (znaczy to,
z czego nie korzystał), to "Literatura dodatkowa". A "Źródła" to już w
ogóle curiosum, bo sugerują, że hasło jest z podanych książek dosłownie
zerżnięte. To tak tytułem prywatnego wtrętu, wybaczcie, że się powtarzam
:)

Cancre

Re: Medalowe w druku...

<[hidden email]> napisał:

> [...]
> takiego obrazu: oto Gutenberg pazurami wbija się w łydkę Jimba Walesa,
> który usiłuje strącić starego, nikomu niepotrzebnego Niemca w przepaść

:-) - Pomysł fajny - może by tę książkę przygotować w Wikibooks
zamiast wewnątrz Wikipedii? Oczywiście ostateczny skład będzie trzeba
zrobić gdzie indziej, ale część wstępną + poskładanie do kupy
materiału można zrobić w Wikibooks, która ma wypracowane lepsze
narzędzia do tego celu (szablony spisów treści, struktura modułowa
itp.).

Re: Medalowe w druku...

Karol Głąb
W dniu 16 czerwca 2009 15:52 użytkownik Tomasz Ganicz
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> materiału można zrobić w Wikibooks, która ma wypracowane lepsze
> narzędzia do tego celu (szablony spisów treści, struktura modułowa

Właśnie się plątałem po wikibooks i miałem to samo proponować.
Wymyślmy tytuł i do dzieła! Niedługo Robert (jak obiecał) zrobi
metastronę dla projektu (w Wiki-pl czy Wiki-SWMPL?), to się zacznie
opracowywać zbiór artykułów.

Re: Medalowe w druku...

Michał Masłowski-2
Przykładowo złożony fragment artykułu "Macierz" jest dostępny na
<http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Medalowe-książka-przykład.pdf>.

Dwie pierwsze ilustracje źle się skonwertowały do PDF-a, więc je poprawię jak
ten artykuł zostanie wybrany. Styl bibliografii będzie wymagać zmian. Lista
autorów chyba też.

Proszę o komentarze.