Medalowe w druku...

Re: Medalowe w druku...

Paelius
> :-) - Pomysł fajny - może by tę książkę przygotować w Wikibooks
> zamiast wewnątrz Wikipedii? Oczywiście ostateczny skład będzie trzeba
> zrobić gdzie indziej, ale część wstępną + poskładanie do kupy
> materiału można zrobić w Wikibooks, która ma wypracowane lepsze
> narzędzia do tego celu (szablony spisów treści, struktura modułowa
> itp.).

Raczej nie. Nie widzę powodu, by tworzyć z tego osobny byt. Należy
patrzeć pod kątem poprawy przy okazji wikipedii. Stąd raczej niech to
będą zmiany na wikipedii (w określonym celu). A potem prosto z tego do
LaTeXa.
PA

Re: Medalowe w druku...

W dniu 16 czerwca 2009 17:32 użytkownik Michał Masłowski <[hidden email]> napisał:
> Przykładowo złożony fragment artykułu "Macierz" jest dostępny na
> <http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Medalowe-książka-przykład.pdf>.
>
> Dwie pierwsze ilustracje źle się skonwertowały do PDF-a, więc je poprawię jak
> ten artykuł zostanie wybrany. Styl bibliografii będzie wymagać zmian. Lista
> autorów chyba też.
>
> Proszę o komentarze.

Ogólnie może być. Trzeba będzie dobrać rozmiary marginesów.

A boty w liście autorów podaje się czy nie? Poza tym myślę, że treść
licencji można by zapisać mniejszą czcionką, może uda się zaoszczędzić
jedną stronę (co wy na to?).

Ogólnie myślę, że trzeba książkę podzielić na dwie części:
W pierwszej dać informacje ogólne, wstęp, zasady i to co chcemy tam
napisać, a w drugiej umieścić wybór artykułów medalowych.

Z graficznej oprawy, można by umieścić jakieś paski na stronach, np.
jako tło numeru strony. Dokonać podziału na dziedziny główne dziedziny
wiedzy, każdej przyporządkować jeden kolor i schodkowo polecieć wzdłuż
strony, tak aby widać było w którym miejscu książki są artykuły z
danej dziedziny. Zresztą kwestia takich bajerów to kwestia kosztów
druku.

Re: Medalowe w druku...

Michał Masłowski-2
> A boty w liście autorów podaje się czy nie? Poza tym myślę, że treść
> licencji można by zapisać mniejszą czcionką, może uda się zaoszczędzić
> jedną stronę (co wy na to?).
Może przejście na CC-BY-SA zaoszczędzi więcej, to chyba prostsza licencja (lub
wystarczy sam URL do niej).
> Ogólnie myślę, że trzeba książkę podzielić na dwie części:
> W pierwszej dać informacje ogólne, wstęp, zasady i to co chcemy tam
> napisać, a w drugiej umieścić wybór artykułów medalowych.
Słusznie.
> [...]
> strony, tak aby widać było w którym miejscu książki są artykuły z
> danej dziedziny. Zresztą kwestia takich bajerów to kwestia kosztów
Jak będzie treść to będzie można to ustalić znając koszty druku. Może da się
zrobić większość czarno-białą i tylko część kolorową za znacznie niższą cenę.

Re: Medalowe w druku...

Karol Głąb
W dniu 16 czerwca 2009 20:14 użytkownik Michał Masłowski <[hidden email]> napisał:
> Może przejście na CC-BY-SA zaoszczędzi więcej, to chyba prostsza licencja (lub
> wystarczy sam URL do niej).

Faktycznie, to by było dobrze. A kiedy to ma być? bo nieco z tematu wyszedłem.

Re: Medalowe w druku...

Przykuta

> Faktycznie, to by było dobrze. A kiedy to ma być? bo nieco z tematu wyszedłem.
>
> Karol007

Niby wczoraj :)

Re: Medalowe w druku...

Dnia 16 czerwca 2009 Michał Masłowski napisał:

> Jak będzie treść to będzie można to ustalić znając koszty druku. Może da się
> zrobić większość czarno-białą i tylko część kolorową za znacznie niższą cenę.

Jak patrzyłem po kalkulatorach druku, kolor bardzo podwyższa koszty
(inna sprawa ile będziemy chcieli zrobić egzemplarzy). Byłbym wzorem
starych encyklopedii za wkładką kolorową prezentującą ilustracje do
poszczególnych artykułów na lepszym papierze. Plus ilustracje
czarnobiałe.

Robert Drózd
wikipedia : http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Rdrozd
e-mail    : rdrozd/at/sgh.waw.pl
blogi     : www.webaudit.pl/blog * vroobelek.iq.pl * biblijny.blox.pl

Re: Medalowe w druku...

Michał Masłowski-2

> [...]
> starych encyklopedii za wkładką kolorową prezentującą ilustracje do
> poszczególnych artykułów na lepszym papierze. Plus ilustracje

Czyli artykuł na swoich stronach ma czarno-białe ilustracje, a kolorowe będą
inaczej oznaczone i będą na końcu?

Re: Medalowe w druku...

> [...]
> starych encyklopedii za wkładką kolorową prezentującą ilustracje do
> poszczególnych artykułów na lepszym papierze. Plus ilustracje

A takie wkładki mogą + składać się z medalowych grafik :)

Re: Medalowe w druku...

Dorożyński Janusz (4-webd)
Pomysł fajny, i obiecująco się rozwija. Tylko uważajcie na te tzw. medale i
ostro weryfikujcie, bo niektórych tzw. medalowych ja bym nie pokazywał nawet
palcem.

        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński

Re: Medalowe w druku...

> Cieszy mnie odzew na pomysł. :-) Założę dziś później metastronę ze
> szczegółami na temat projektu.

Metastrona dodana:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:Ksi%C4%85%C5%BCka_z_artyku%C5%82ami_na_medal

Dodałem na Wikipedii, bo przecież dotyczy tego serwisu.

Dopisujcie na stronie projektu co wam przyjdzie do głowy. Ew.
polemiki, dyskusje, oceny, narzekania - tutaj, albo w dyskusji.

> [...]

> Dopisujcie na stronie projektu co wam przyjdzie do głowy. Ew.
> polemiki, dyskusje, oceny, narzekania - tutaj, albo w dyskusji.

ok, wrzuć może pomysły już tu się pojawiające...

Re: Medalowe w druku...

Cancre-2
To jeszcze dwie kwestie ode mnie:

1. Koniecznie trzeba ujednolicić we wszystkich hasłach zapis
bibliograficzny - żeby nie było tak, że w jednym haśle zapis jest
systemem oksfordzkim, w innym wersja maxi (z nazwą wydawnictwa,
tłumaczem i nr ISBN), a innych mini (bez powyższych). W jednych z
przecinkami, w innych z kropkami itd. To niby drobiazg, ale właśnie po
przypisach na pierwszy rzut oka widać, czy dana publikacja jest
profesjonalna czy nie.
Tzn. trzeba by opracować "jedynie słuszny wzór" zapisu bibliogr. na
użytek tejże publikacji i trzymać się go bez wyjątków (służę swoją
pomocą, niestety w ramach niewielkiej ilości czasu).

2. Jak już zostanie ustalona pula haseł, to dobrze by napisać do
głównych autorów haseł, żeby rzucili na nie okiem. Taki dystans czasowy
pozwala autorowi na spojrzenie na hasło świeżym okiem i wychwycenie
wcześniej przez siebie popełnionych niejasności. Oj zdarza się, że po
jakimś czasie samemu się zastanawia, co miało się na myśli... :)

Cancre

Lato 2009 nadchodzi.
Wybierz swoje wymarzone wakacje.
Sprawdź oferty:
http://klik.wp.pl/?adr=http%3A%2F%2Fcorto.www.wp.pl%2Fas%2Fwakacje2009.html&sid=765

Re: Medalowe w druku...

Michał Masłowski-2
> [...]
> przecinkami, w innych z kropkami itd. To niby drobiazg, ale właśnie po
> przypisach na pierwszy rzut oka widać, czy dana publikacja jest
Przecinki automatycznie BibTeX zrobi w jednym stylu.  Styl trzeba ustalić.
> Tzn. trzeba by opracować "jedynie słuszny wzór" zapisu bibliogr. na
> użytek tejże publikacji i trzymać się go bez wyjątków (służę swoją
> pomocą, niestety w ramach niewielkiej ilości czasu).
Pomogę przy technicznej stronie rzeczy, słabo znam polskie zwyczaje
bibliograficzne.

Re: Medalowe w druku...

Cancre-2
Michał Masłowski pisze:
> Przecinki automatycznie BibTeX zrobi w jednym stylu.  Styl trzeba ustalić.

Nie, to chyba nie w tym rzecz. Przynajmniej z tego co widzę na
przykładzie Macierzy. Bo już tam widać niekonsekwencje, które zależą nie
od jakiegoś automatycznego mechanizmu, ale od człowieka, który dane te
wprowadził (z nieznanych mi przyczyn niektóre tytuły nie są napisane
kursywą; w niektórych podane jest wydawnictwo, a nie ma miejsca, w
innych są oba; w niektórych dodano tłumaczy, w innych nie; raz autor ma
całe imię, a raz inicjał; i tak dalej). A to tylko w obrębie jednego
hasła (!)

Ale to oczywiście kosmetyczne detale, zawartość merytoryczna przede
wszystkim :) (tylko że te detale świadczą o profesjonalizmie, jak juz
wspomniałam)

Cancre

19 Międzynarodowy Festiwal Teatralny MALTA, Poznań 23-27/06.
W programie m.in.
Nine Inch Nails i Jane's Addiction z Peaches. - Szczegóły:
http://klik.wp.pl/?adr=http%3A%2F%2Fcorto.www.wp.pl%2Fas%2Fnin.html&sid=763

Re: Medalowe w druku...

/
| (tylko że te detale świadczą o profesjonalizmie, jak juz
| wspomniałam)

Oraz o tzw. medalach ;-) .

Mam pytanie - wydanie ma pokazać Wikipedię taką jaką ona jest czy odpicowaną
jak po operacji plastycznej z silikonem, retuszem i makijażem? Jestem za
wybraniem artów faktycznie wyróżniających się (i nawet niekoniecznie tzw.
medalowych), nawet jeśli nie są jednolite między sobą w szczegółach
edytorskich, bez retuszu, ale bezwzględnie z pewnością co do ich poprawności
i weryfikowalności merytorycznej oraz językowej. Jeśli art wymaga retuszu,
to bez dyskusji podlega odrzuceniu, trudno, takie mamy zasoby.

> [...]

> innych są oba; w niektórych dodano tłumaczy, w innych nie; raz autor ma
> całe imię, a raz inicjał; i tak dalej). A to tylko w obrębie jednego
Kursywa jest w tym stylu dla tytułów książek, nie artykułów.  Wydawnictwa i
miejsca wymagają poprawienia.  Tłumacze są potrzebni jak artykuł oparto na
tłumaczeniu, nie wiem w jakim stopniu to jest dobrze. Imiona
dopasujemy do wspólnego formatu (pełne pierwsze imię czy również inicjał
drugiego?).

Re: Medalowe w druku...

Dnia 16 czerwca 2009 Cancre napisała:

> [...]
> przecinkami, w innych z kropkami itd. To niby drobiazg, ale właśnie po
> przypisach na pierwszy rzut oka widać, czy dana publikacja jest

Na pewno wyjdzie przy porównaniu sporo niespójności redakcyjnych - ale
przecież i te hasła będą różne, jak różni są ich autorzy. Na oko
widać na przykład różnice stylu, które w normalnych encyklopediach są
niewielkie.

Dlatego nie wiem czy powinniśmy uspójniać na siłę tam gdzie:
- nie ma niespójności wewnątrz samego artykułu
- dana zasada nie jest przyjętą zasadą w całym projekcie

To, że co do formatowania haseł są pewne rozbieżności (i sporo zależy
od konsensusu głównych autorów) można też pokazać w przewodniku.
Oczywiście nie jest to sytuacja idealna - lepiej mieć ściślejsze
standardy, ale z drugiej strony - zgodzę się z Encym - czy jest sens
tworzyć rzeczywistość tylko na potrzeby publikacji?:)

[...]

Stan Zurek
> Oczywiście nie jest to sytuacja idealna - lepiej mieć ściślejsze
> standardy, ale z drugiej strony - zgodzę się z Encym - czy jest sens
> tworzyć rzeczywistość tylko na potrzeby publikacji?:)

Pytanie fundamentalne - co ten drukowany projekt ma w zamierzeniu
osiągnąć? Jeśli szum medialny to bez "picowania" się raczej nie
obędzie :-)

A jeśli nie drukować samych wypicowanych medalowych, to wówczas czy
nie wyjdzie z tego po prostu wydruk z Wikipedii Heliona? Ale czy jest
sens drukować "zwykłą" encyklopedię?

Pozdrawiam

Zureks

Re: Medalowe w druku...

W dniu 16 czerwca 2009 22:43 użytkownik Dorozynski Janusz

Retusz warto by wykonać po prostu na żywym ciele artykułu w Wikipedii
- byłoby to z korzyścią dla nie samej, nie tylko dla tego ew.
wydawnictwa :-)

Re: Medalowe w druku...

Peter Domaradzki
Ależ oczywiście! Arty winne być poprawione nie dla samej publikacji, a
dla Wikipedii! Ciągle coś usprawniamy, ujednolicamy,  więc jest okazja
zrobić raz coś naprawdę porządnego, co w dalszej pracy będzie pomocne
i pozwoli uniknąć rozbieżności w edytowaniu.
I jeszcze co do blibliografii: wałkowaliśmy ten temat wielokrotnie,
ale jakoś ciągle są rozbieżności: raz jest "tak, jak w opracowaniach
naukowych", drugi raz "według szablonu", a w rezultacie każdy robi jak
mu wygodniej. Może ta publikacja doprowadzi wreszcie do uściślenia
zasad - choćby w tej jednej kwestii...
--
Piotr 'Beliss' Domaradzki