Meddelande till avstängda användare

Habj-2
För närvarande nås personer vars användarkonto eller IP-adress blivit
blockerad, av följande text.

"Ditt användarnamn har blivit spärrat av XX med motiveringen:
YYYYY
Om du vill diskutera din avstängning, ta kontakt med XX eller någon av
de andra administratörerna (länk till
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Administratörer)"
http://sv.wikipedia.org/wiki/MediaWiki:Blockedtext

Frågan är: om mitt användarkonto blir avstängt, hur ska jag lyckas
kontakta den admin som stängde av mig? Lyckas jag nå någon
administratör över huvud taget?

Den som använder Wikipedia anonymt, inte inloggat, från en IP-adress
som blivit blockerad kan registrera sig och därefter skicka wiki-mail.
Vi gjorde en liten test, och det funkade - vet dock inte om det funkar
likadant efter installation av mediawiki 1.5. Jag måste säga att jag
inte vet om man vill uppmana anonyma användare som gör sådana
redigeringar att deras IP-adress blir blockerad, att registrera sig...
eller det kanske man vill? Blir de lättare att hålla ordning på då? I
dagsläget vet de ju dock knappast om att de har den möjligheten. Vill
vi att de vars IP-adresser blivit blockerade ska få veta detta, måste
vi tala om det för dem.

Engelska Wikipedia hänvisar folk som vill klaga över att de blivit
avstängda till maillistan. Deras automat-meddelande till avstängda
användare finns här
http://en.wikipedia.org/wiki/MediaWiki:Blockedtext
Helt klart dräller det in en del avstängda troll på den engelska
listan, som försöker trolla vidare. Å andra sidan är det rimligt att
ge folk en chans att klaga. Ska vi införa samma system här?

/Habj