Netnografia Wikipedii

Adrian Grycuk
Hej,

http://www.poltext.pl/b1342-Zycie-wirtualnych-dzikich.htm

Jeszcze nie czytałem, ale sadzac po spisie tresci i udostepnionym fragmencie wyglada bardzo interesujaco.

Pozdrawiam serdecznie,
Adrian (Boston9)

Re: Netnografia Wikipedii - Życie wirtualnych dzikich Darka Jemielniaka

Michał Buczyński

30 kwietnia 2013 15:49 Adrian Grycuk napisał:

> [...]
>
> Jeszcze nie czytałem, ale sadzac po spisie tresci i udostepnionym fragmencie wyglada bardzo interesujaco.

Cześć,

wskazana przez Ciebie książka to świeżynka, studium Wikipedii z punktu widzenia antropologii kulturowej, etnografii, nauk o organizacji i zarządzaniu oraz Wikipedysty. :)

Co ważne, autorem jest nasz kolega Dariusz Jemielniak, dr hab., Wikipedysta Pundit, członek Funds Dissemination Committee (FDC) przy Wikimedia Foundation <tu miejsce na zawistne spojrzenia i oklaski :) >.

Autor zna więc temat i moim zdaniem wie co pisze, a sądząc z czytanych przeze mnie fragmentów robi to rzetelnie i ciekawie (pamiętajmy, że jest to książka naukowa a nie humorystyczna gawęda :) ). Przeczytać można m.in. o rolach i hierarchii, rozdarciu między anarchią a biurokracją, sprawie Essjaya czy wojnie o Gdańsk (Danzig) na anglojęzycznej Wikipedii.

Tutaj uwaga osobista: każdy zainteresowany analitycznie Wikimediami osobnik ma własne poglądy na temat tego ruchu i ulubione tematy; znam co najmniej kilku polskich Wikipedystów zajmujących się Wikipedią/Wikimediami od strony socjologicznej, psychologicznej czy nauk o zarządzaniu. Gdybym ja pisał taką książkę (ale nie napisałem) skupiałbym się na nieco innym zakresie wikirzeczywistości (bo każdy ma swoje koniki) - co tylko udowadnia mi jak ciekawy i szeroki jest to temat i jak warto zapoznać się z innym poglądem czy narracją.*

Dziś możemy się zabrać za pionierską książkę Darka, który wykonał kawał roboty i korzystając z narzędzi obserwacji uczestniczącej napisał i wydał zrecenzowaną książkę na temat naszego konika - Wikipedii. Dariusz zasłużył na naszą zazdrość i szacunek, kudosy dla Niego. =)

Sam czekam na czas i sposobność, by przeczytać wydrukowany efekt końcowy w całości. :)

Kończąc tym nieproszoną laudację pozdrawiam, :)
michał "aegis maelstrom" buczyński

* Ponieważ każdy z nas ma własne doświadczenia możemy się zastanawiać, dlaczego sami takiej książki nie napisaliśmy i nie wydaliśmy i o czym by one były :):P (zresztą to bardzo wdzięczny temat i niejedną fascynującą książkę można o niej napisać).  Na szczęście w takich sprawach mamy m.in. konferencje takie jak ta w Krakowie 3-5 maja. :)

P.S. Dzięki za wcześniejsze udostępnienie, to był zaszczyt i przyjemność. :)

Re: Netnografia Wikipedii - Życie wirtualnych dzikich Darka Jemielniaka

Natalia Szafran-Kozakowska-3
Polecam jeszcze zerknąć na nazwisko tłumacza z języka angielskiego. Też
powinno być wikipedystom cokolwiek bliskie, znane i lubiane ;)

I oczywiście pozwalam sobie dorzucić cztery tyldki pod laudacjami Michała ;)
--
Magalia

Re: Netnografia Wikipedii

picus-viridis
> http://www.poltext.pl/b1342-Zycie-wirtualnych-dzikich.htm
>
> Jeszcze nie czytałem, ale sadzac po spisie tresci i udostepnionym fragmencie wyglada bardzo interesujaco.

To wyszło już z miesiąc temu. Przeglądałem, na oko nie ma się nijak do realiów plwiki.

M.

Re: Netnografia Wikipedii

Wojciech Pędzich
W dniu 2013-05-01 16:17, picus-viridis pisze:

> To wyszło już z miesiąc temu. Przeglądałem, na oko nie ma się nijak do realiów plwiki.
>
> M.

Bo to nie jest pisane pod realia pl.wikipedii. Główna część materiału
badawczego pochodzi z realiów angielskiej Wikipedii, choć są nawiązania
do naszego rodzimego projektu.

Uważam, że en.wiki swoją wielkością (jako organizacji) jest o wiele
wdzięczniejszym obiektem badań niż nasze pl.poletko. Plus, nie dziwota -
pierwotnie książka miała tytuł "Virtually Powerless?" i... chyba jeszcze
czeka na wydanie po angielsku - tłumaczenie, jak się wydaje, wyszło
szybciej niż pierwowzór.

Wojtek

PS. Natalia, nie baw się w ogrodnika (nie przesadzaj).