Nowe narzędzie do ładowania plików! (by Yarl)

Nowe narzędzie do ładowania plików! (by Yarl)

Marta Malina Moraczewska-2
Hej,

Miło mi Was poinformować, że dostępne jest nowe narzędzie do ładowania
plików do Commons autorstwa Yarla:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Pattypan

Narzędzie wykorzystuje arkusz kalkulacyjny i umożliwia wybór pól do opisu
ładowanych mediów z kilku szablonów - co pozwala dokładnie opisać pliki
według własnych potrzeb - co z kolei zapewnia, że słabo opisane pliki nie
będą leżeć niewykorzystane w Commons :-)

Szybka, minimalistyczna instrukcja obsługi po polsku (będzie jeszcze
rozbudowywana) -
https://meta.wikimedia.org/wiki/Grants:IEG/Batch_uploader_for_small_GLAM_projects/Manual/pl

Ta sama instrukcja po angielsku:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Pattypan/Simple_manual

Zachęcam gorąco do testów!
(Pattypan został stworzony z myślą o instytucjach GLAM, dla których opisy
ładowanych plików są bardzo istotne; myślę, że elastyczność narzędzia
sprawi, że wielu użytkowników również będzie z niego korzystać) :-)

Dajcie znać, czy się Wam podoba! Wszelkie komentarze i sugestie również
bardzo mile widziane :-)

Pozdrowienia,

Marta

Re: Nowe narzędzie do ładowania plików! (by Yarl)

Tomasz Ganicz
Do własnego użytku to chyba tylko dla mocno zaawansowanych ładowaczy - bo
do wynikowego arkusza trzeba wpisać szablony odpowiednie - które wprawdzie
w arkuszu jest łatwo skopiować w dół do kolejnych cel, ale wpierw je trzeba
odszukać w Commons.  Z kolei do zdjęć, które by sie chciało opisać każde
osobno i zgeotagować - to chyba jednak lepsza wciąż będzie vikunia,
zwłaszcza, że vicunia weźmie też część danych z exifa.

W muzeach rozumiem, że za każdym razem i tak trzeba będzie przygotowywać
specyficzne szablony instytucjonalne - więc i tak przy wdrażaniu będzie
trzeba wyjaśniać co wpisywać w stałe rubryki.

Idealnie by było "ożenić" oba rozwiązania - to znaczy dać możliwość w
Vicuni edycję arkusza z danymi i podglądu jak to będzie wyglądało po
załadowaniu.

Pozdr,

W dniu 4 maja 2016 11:44 użytkownik Marta Malina Moraczewska <
[hidden email]> napisał:

> [...]
>
> Pozdrowienia,
>
> Marta

Re: Nowe narzędzie do ładowania plików! (by Yarl)

Dzięki za komentarz! Zrobimy może na stronie listę najpopularniejszych
szablonów :-) (typu Creator, często stosowane licencje, itd)
Dla instytucji/wolontariuszy GLAM - raz 'ogarnięty' arkusz można później
wypełniać bez bólu.

Jedna z sugerowanych zmian to ew. pierwszy "przykładowy" rząd pól z
przykładowo wypełnionymi rubrykami.

czekamy na dalsze opinie i testy :-)

M.

/
| Dzięki za komentarz! ...

Wygląda sympatycznie, pomijając oczywiste aspekty o których napisał Polimerek. Zawsze mi brakowało możliwości masowego ładowania plików - jest wprawdzie Vicunia, ale ma też swoje ograniczenia.

Moje uwagi:

1. Okno Pattrypan-a nie jest skalowalne (nie daje się rozwinąć do pełnego ekranu)

2. Dla pierwszego przebiegu ("Generuj arkusz") w stanie "Choice columns" jest dla wyboru np. Artwork pokazywana w oknie lista rozwijana z suwakiem - nie można go zaczepić kursorem myszy i przesuwać.

3. Dwuprzebiegowość jest pewnym utrudnieniem - ponadto zakończenie pierwszego przebiegu po kliknięciu przycisku "Open file" (gdy Pattypan jest milcząco zamykany i automatycznie otwierany Excel) powinno być poprzedzone kilkoma słowami wyjaśnienia, np. "po kliknięciu ... Patty pan zostanie zamknięty i zostanie automatycznie ..., a dla zakończenia ..." (jest to w instrukcji, fakt, ale kto czyta instrukcje :-) ).

4. I na koniec - czy nie lepiej było skojarzyć to narzędzie z otwartym i niepłatnym LibreOffice zamiast z zamkniętym i płatnym Excelem?

Re: Nowe narzędzie do ładowania plików! (by Yarl)

Tomasz Ganicz
Ten arkusz otwiera się też bez problemu w Libre czy Open Office - ale
faktycznie użycie zamkniętego, komercyjnego formatu arkusza paru osobom się
może nie spodobać - natomiast z drugiej strony w praktyce prawie wszystkie
GLAMy używają niestety MS Office i praca w excelu jest dla nich łatwiejsza..

W dniu 4 maja 2016 13:48 użytkownik Dorożyński Janusz (4-webd) <

/
> [...]
| spodobać - natomiast z drugiej strony w praktyce prawie wszystkie GLAMy
| używają niestety MS Office i praca w excelu jest dla nich łatwiejsza..

Oczywiście .xls otwiera LO/OO, sam to wielokrotnie robiłem. Ale z zasady, choć bez sekciarskiej przesady, my powinniśmy jako pierwsze podsuwać LO, a potem ewentualnie MS. Wyjścia są dość proste - konfigurowalne ustawienie programu wskazujące w jakim programie otwierać plik .xls lub możliwość wyboru (np. z przyciskami radiowymi) programu.

Re: Nowe narzędzie do ładowania plików! (by Yarl)

Tomasz Ganicz
Nie wiem czy to jest takie proste od strony programistycznej - bo pewnie
trzeba w programie  zaimplementować jakąś bibliotekę, która tworzy  pliki
odf.

W dniu 4 maja 2016 15:29 użytkownik Dorożyński Janusz (4-webd) <

/
| Nie wiem czy to jest takie proste od strony programistycznej - bo pewnie trzeba
| w programie  zaimplementować jakąś bibliotekę, która tworzy  pliki odf.

Chwila, moment. Ja nic nie pisałem o plikach .odf - pisałem _wyłącznie_ o plikach .xls (jakie takie pojęcie mam że .xls i .odf się różnią) i o tym jakim programem i jak plik .xls otwierać.

J"E"D