Nowe statsy

Przykuta
http://stats.wikimedia.org/PL/TablesWikipediaPL.htm

zaraz przeglądam

Re: Nowe statsy

Przykuta
> http://stats.wikimedia.org/PL/TablesWikipediaPL.htm
>
> zaraz przeglądam
>
> przykuta

Użytkownikom, którzy twierdzą, że jest nas za dużo i nowych trzeba z buta, polecam to:

http://stats.wikimedia.org/PL/PlotsPngWikipediansEditsGt100.htm

Re: Nowe statsy

Dnia 2 czerwca 2009 Przykuta napisał:

> Użytkownikom, którzy twierdzą, że jest nas za dużo i nowych trzeba z buta, polecam to:

> http://stats.wikimedia.org/PL/PlotsPngWikipediansEditsGt100.htm

U nas od 2007 trwa stagnacja, ale podobnie jest na innych wiki (inna
sprawa, że na wyższym poziomie). Niesamowity na tym tle jest ciągły
wzrost ru.wiki. Jak oni to robią?

Robert Drózd
wikipedia : http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Rdrozd
e-mail    : rdrozd/at/sgh.waw.pl
blogi     : www.webaudit.pl/blog * vroobelek.iq.pl * biblijny.blox.pl

Re: Nowe statsy

Przykuta

> U nas od 2007 trwa stagnacja, ale podobnie jest na innych wiki (inna
> sprawa, że na wyższym poziomie). Niesamowity na tym tle jest ciągły
> [...]

Może tam admini są mniej wstydliwi i powściągliwi:

http://tinyurl.com/2f7vkb

Re: Nowe statsy

W dniu 2 czerwca 2009 17:53 użytkownik Przykuta <[hidden email]> napisał:
> http://stats.wikimedia.org/PL/TablesWikipediaPL.htm

Najbardziej niepokojący objaw to systematyczny spadek przyrostu nowych
userów. Jak się zrobi wykres od stycznia 2007 do teraz widać stałą
tendencję spadkową. W styczniu 2007 było 551 nowych (tzn. tacy co
założyli konto i zrobili z niego ponad 10 edycji) a w kwietniu 2009
już tylko 129. Ta kwietniowa dana jest może niepełna, ale marcu 2009
było 205 - a w marcu 2007 457. Spadek przyrostu nowych userów i
stopniowe odchodzenie weteranów powoduje właśnie, że liczba
edytujących dużo utrzymuje się od roku na stałym poziomie i jak się
tendencja z nowymi utrzyma, w końcu liczba edytujących dużo też
zacznie stopniowo malec. Ta tendencja jest na wszystkich większych
Wikipediach - nie różnimy się tu jakoś szczególnie, także myślę, że
zachowanie akurat naszych adminów ma z tym zjawiskiem dość luźny
związek. Problemem jest raczej, że ta grupa internautów, która jest
aktywna w sensie  dodawania do sieci nowych, wartościowych treści ma
obecnie coraz więcej i więcej bardziej przyjaznych i atrakcyjnych
miejsc, gdzie może się "twórczo wyżyć" niż Wikipedia, której
edytowanie stale się komplikuje, a społeczności stają się coraz
bardzie hermetyczne.

Re: Nowe statsy

Stan Zurek
> Użytkownikom, którzy twierdzą, że jest nas za dużo i nowych trzeba z buta

To niekoniecznie tak. Raczej po prostu jest mniej nowych niż takich co
odchodzą z powodu złego traktowania.

Zrobiłem taki mały jednorazowy eksperyment na własną rękę miesiąc
temu. Mianowicie przejrzałem logi nowych użytkowników (na przestrzeni
około miesiąca) i wrzuciłem swoją własną powitajkę wszystkim tym,
którzy mieli na koncie co najmniej jedną edycję. Ogółem wysłałem to do
665 osób. Kilka z tych miało loginy na innych wiki, więc ich pominąłem
jako "doświadczonych".

W bezpośredniej odpowiedzi na moją akcję odpisało mi 7 (słownie
siedem) osób, z czego jednej nie jestem pewien czy była to
bezpośrednia reakcja. Daje to ok. 1% odzewu z nowo zarejestrowanych
kont, z czego pewnie tylko 4 aktywnie edytują na dzień dzisiejszy
(więcej niż 10 edycji).

Być może powinniśmy się bardziej reklamować albo co?

Pozdrawiam

Zureks

Re: Nowe statsy

Peter Domaradzki
No i tu wracamy do odrzucanej przez wielu kwestii zachęt, czyli
nagradzania za np. udany debiut, czy za pierwszych 10, 20, 50
artykułów. Nie zabierałem głosu w kawiarence w dyskusji o
odznaczeniach, bo pewnie komuś przyszłoby do głowy, że pcham się by
dostać jakiś order. Oświadczam w tym miejscu, że ja ze wszelkich
nagród i odznaczeń (choćby powstała taka kapituła i zaczęła
przyznawać) dożywotnio rezygnuję, nakłaniając także innych userów z
dużym stażem oraz wszystkich funkcyjnych do złożenia podobnej
deklaracji. Natomiast mam świadomość tego, że ludzie, a więc również
wikipedyści, są próżni i spragnieni wyróżnień. I nie chodzi o to, by
Wikipedysta:Belissarius przyznał Wikipedyście:XXX ślicznie kręcącą się
gwiazdkę, bo jest to wyróżnienie bardzo osobiste i w gruncie rzeczy
nic nie znaczące. Nie wiem co trzeba zrobić, nie wiem jak trzeba
zrobić, ale niewątpliwie musi powstać jakiś system zarówno zachęt, jak
i ograniczeń, by do pl:wiki napływali najlepsi i by w niej zostawali.
Nie służy temu - niestety - coraz większe komplikowanie systemu
edycyjnego utrudniające nowicjuszom zrozumienie o co w tym wszystkim
chodzi, jak i radosne dopuszczanie do edytowania absolutnie wszystkich
(jedyny z tego zysk, że Adam ma co robić).
Co do ru:wiki - musimy pamiętać, że Rosja liczy sobie czterokrotnie
więcej mieszkańców niż Polska i że coraz więcej ludzi ma tam komputery
i dostęp do sieci. Musimy liczyć się z tym (i pogodzić), że w pewnym
momencie nastąpi wyrównanie proporcji i ru:wiki zajmie należne jej
trzecie miejsce (po en:wiki i ch:wiki), a my będziemy gdzieś na 6-7
pozycji, choćby z tego powodu, że jest nas mniej, a i ze znajomością
języków obcych też u nas nie najlepiej. Wikipedia dąży do równania i w
pewnym momencie musi nastąpić wyrównanie nasycenia komputerami i
dostępem do sieci na całym globie...
--
Piotr 'Beliss' Domaradzki

Re: Nowe statsy

> [...]
> założyli konto i zrobili z niego ponad 10 edycji) a w kwietniu 2009
> już tylko 129. Ta kwietniowa dana jest może niepełna, ale marcu 2009

Aj, tu jest bug w sposobie zliczania u Zachte:

http://tinyurl.com/qjzme9

Nowego liczy po wykonaniu 10 edycji, ale dopisuje go do miesiąca, w którym wykonał pierwszą, a nie dziesiąta edycję. Za jakiś czas liczba nowych w tych miesiącach się zwiększy - patrz tabelka w linku powyżej (jeszcze nie aktualizowana)

> [...]
> Wikipediach - nie różnimy się tu jakoś szczególnie, także myślę, że
> zachowanie akurat naszych adminów ma z tym zjawiskiem dość luźny

Raczej brak zachowań adminów - poza wstawianiem szablonów pomocy brak zwykłych ludzkich reakcji, a szablony wszystkiego nie załatwią. (pracujemy nad tym :) Mi odpowiadają nowi prawie tylko wtedy, gdy poza szablonem cokolwiek napiszę, odnosząc się do wkładu. Niestety tendencja do szablonowania się upowszechnia.

> [...]
> miejsc, gdzie może się "twórczo wyżyć" niż Wikipedia, której
> edytowanie stale się komplikuje, a społeczności stają się coraz

To też. Wiki założyła krawat i mocno go związała pod szyją.

Re: Nowe statsy

> [...]
> bezpośrednia reakcja. Daje to ok. 1% odzewu z nowo zarejestrowanych
> kont, z czego pewnie tylko 4 aktywnie edytują na dzień dzisiejszy

Wniosek jest dla mnie jasny - szablonowe powitania niewiele dają, jeśli ktoś nie zajrzy do wkładu witanego usera i nie da mu spersonalizowanych wskazówek. Niestety widzę, że zamiast tego, witajkowcy rzucili się na wrzucanie Zureksowego szablonu O_o, który był wrzucany eksperymentalnie. Widocznie uznali, że jak admin tak robi, to tak trzeba:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Dyskusja_wikipedysty:GrzegorzGrzybKSW

Re: Nowe statsy

Stan Zurek
> Wniosek jest dla mnie jasny - szablonowe powitania niewiele dają

Mam dokładnie takie same doświadczenie. Obecna "oficjalna" witajka
zawiera po prostu morze linków, w którym SZCZEGÓLNIE początkujący są
raczej zagubieni. Sam pamiętam jak zaczynałem i dostałem podobny zbiór
linków to po prostu nie wiedziałem w co kliknąć najpierw.

Dużo, ale to dużo lepiej napisać kilka słów od siebie i zaproponować
np. przewodnictwo. Co najwyżej można dorzucić linka do pomocy, np. do
tej:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Pomoc:Spis_tre%C5%9Bci2

Apeluję tutaj aby zrobić kolejny eksperyment. Tak jak w sitenotice
wisiała reklama o zbiórce pieniędzy na Wiki tak samo zarzucić tam
zachętę, aby "złowić" nowych. Wystarczy tydzień - będzie można wtedy
ocenić jaki odzew ma akcja. Trzeba by tylko zrobić jakąś stronkę
wikiprojektu, na którą lądowałoby się po kliknięciu w sitenotice.
Przepraszam, ale chwilowo nie mam czasu. Ktoś to podejmie?

Pozdrawiam

Zureks

Re: Nowe statsy

Karol Głąb
W dniu 3 czerwca 2009 10:07 użytkownik Stan Zurek <[hidden email]> napisał:

[Ciach]

> [...]
> wikiprojektu, na którą lądowałoby się po kliknięciu w sitenotice.
> Przepraszam, ale chwilowo nie mam czasu. Ktoś to podejmie?

Ja jestem za eksperymentami. Nie zapominajmy, że mamy wikiprojekt Nowicjusz:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:Nowicjusz

który trochę zamarł, ale widzę, że to dobry moment na wznowienie prac.
Ktoś chętny rozpocząć?

Proponuję wszystkie akcje skierowane pod kątem nowych użytkowników,
budować na podstronach wikiprojektu (nie zapominajcie trzymać
porządku).

Re: Nowe statsy

Przykuta

> [...]
>
> Proponuję wszystkie akcje skierowane pod kątem nowych użytkowników,
> budować na podstronach wikiprojektu (nie zapominajcie trzymać

Właśnie wróciłem do starych ankiet od członków Wikiprojektów. Raz jeszcze wszystkim dzięki. Myślę o tym, by każdy nowicjusz mógł się zgłosić do konkretnego wikiprojektu z tematyki, która go interesuje. Ludzie w Wikiprojektach będą bardziej usatysfakcjonowani, że mają nowego (ref podam, jak opublikuję wyniki ankiety :)), a sam nowicjusz spotka się z bardziej życzliwym traktowaniem. Na razie robię to:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Macierz

Wg kalendarza, czerwiec to miesiąc Wikiprojektów :) Dzięki ankiecie dowiedziałem się dość sporo o różnych ciekawych działaniach, jakie w niektórych projektach się robi - warto to od siebie skopiować.

Co do nowicjuszy -  w Wikiprojektach są kontakty - myślę, że jeśli dodatkowo się przejrzy userów w projektach pod kątem aktywności, to taka pomoc "bezpośrednia" będzie lepsza niż wpis kogoś, kto w tematyce nie siedzi.

Re: Nowe statsy

Karol Głąb
W dniu 3 czerwca 2009 13:44 użytkownik Przykuta <[hidden email]> napisał:
[Ciach]
> Co do nowicjuszy -  w Wikiprojektach są kontakty - myślę, że jeśli dodatkowo się przejrzy userów w projektach pod kątem aktywności, to taka pomoc "bezpośrednia" będzie lepsza niż wpis kogoś, kto w tematyce nie siedzi.

> [...]

A gdyby wprowadzić zalecenie podawania statusu aktywności w tabelach
uczestników projektów? Proponowałbym wprowadzenie dodatkowej wąskiej
kolumny w tabeli i system kolorów (3 stopnie aktywności: nieaktywny,
mało aktywny i aktywny).

Przypominam sobie, że w tabelach Wikiprojektów szkolnych i
akademickich jest używany szablon wiersza tabeli, po pewnych
przeróbkach uogólniających (żeby ie mnożyć bytów), można by go
stosować szerzej i ułatwić dopisywanie i aktualizowanie stanu
aktywności. Co Wy na to?

> [...]

> przeróbkach uogólniających (żeby ie mnożyć bytów), można by go
> stosować szerzej i ułatwić dopisywanie i aktualizowanie stanu

! Aktywność <br /> w projekcie (ostatni miesiąc)
! Aktywność <br /> w Wikipedii (ostatni rok)
|-
|{{nie}}
|{{tak}}

Aktywność w projekcie do wyłapania przez wkład usera/przestrzeń główna - edycje w danym temacie. Ewentualnie 3 miesiące, bo sprawdzanie co miesiąc może być męczące, z tym, ze jak ktoś aktywnie w projekcie działa, to szybko wyłapie kto jest/ nie jest aktywny.

Re: Nowe statsy

W dniu 2 czerwca 2009 17:53 użytkownik Przykuta <[hidden email]> napisał:
> http://stats.wikimedia.org/PL/TablesWikipediaPL.htm
>
> zaraz przeglądam

Tak się pobawiłem w zrobienie wykresów z danych rzeczywistych  i symulacji.

http://tinyurl.com/opr5fc

Jak się kliknie na zakładkę "symulacja" to jest ona zrobiona przy
prawdopodobnie błędnych założeniach, że:
*spadek nowych da się w przyszłości opisać zwykłą regresją liniową,
wyznaczoną metodą najmniejszych kwadratów z danych od stycznia 2007 do
marca 2009 - pewnie raczej jeśli już - będzie to spadek bardziej
zbliżony do krzywej logarytmicznej - ale przy próbach dopasowania
logarytmicznej dostawałem mniejsze współczynniki dopasowania do
aktualnych danych.
*współczynnik przechodzenia do grupy stałych edytorów będzie stały i
będzie wynosił 0,05 (czyli że zatrzymamy na stałe co 20 nowego)
*współczynnik odchodzenia weteranów też będzie stały i będzie wynosił
0,02 (czyli, że jeden na 50 weteranów będzie nas co miesiąc
opuszczał).

Warto zauważyć, że działania mające na celu zatrzymanie nowych -
(poprzez wklejanie im nowych witajów, jakieś bardziej przyjazne helpy
itd.) - ma wpływ tylko na współczynnik przechodzenia - nie ma
większego wpływu na to ile osób założy sobie konto i wykona pierwszą
edycję, stąd tego rodzaju działania - przy stałym spadku nowych będą
miały coraz mniejszy wpływ na faktyczną liczbę stałych edytorów.

Żeby zwiększyć liczbę nowych należy raczej podejmować działania innego
rodzaju - czyli zachęcać do wykonania pierwszego kroku - czyli
założenia konta i wykonania z tego konta choć jednej edycji. - albo
przez zmianę interfejsu, albo przez reklamę na sitenotice, albo przez
bezpośrednie docieranie do potencjalnych edytorów, którym jeszcze nie
przyszło do głowy zacząć edytować.

Re: Nowe statsy

Jaroslaw Zielinski
Tomasz Ganicz wrote:
> [...]
> miejsc, gdzie może się "twórczo wyżyć" niż Wikipedia, której
> edytowanie stale się komplikuje, a społeczności stają się coraz

Trudno sie dziwic, obserwujac zarowno wikipedystow na ich wewnetrznych
stronach jak i na zywo.

A poza tym racja, dzis bez problemu mozna publikowac na blogach, na
forach, a nawet stworzyc wlasne wiki. Potrzeba do tego tyle samo wiedzy
dotyczacej publikowania, natomiast nie trzeba juz miec tajemnej wiedzy o
spolecznosci Wikipedii - bo tworzy sie wlasna.

Dlatego drugim najciekawszym wystapieniem po Onecie byla prezentacja
TORa - pokazuje mozliwosci prowadzace do drugiej tendencji. Onet zamknie
swoja encyklopedie, a w jej miejsce pojawi sie obok Wikipedii wiele
mniejszych wiki.

Jaroslaw Zielinski

Re: Nowe statsy

Jaroslaw Zielinski
Peter Domaradzki wrote:
> No i tu wracamy do odrzucanej przez wielu kwestii zachęt, czyli
> nagradzania za np. udany debiut, czy za pierwszych 10, 20, 50
> artykułów.
Lepiej niz nagradzac jest rozsadniej karac. I traktowac wszystkich rowno.

Jaroslaw Zielinski

Re: Nowe statsy

Zachęcać nowych użytkowników można na różne sposoby - przycięcie
witajek (by nie przytłaczała, teraz wygląda to tak: witamy, a teraz
zapoznaj się z naszym regulaminem na 150 stron, miłej lektury),
większa uwaga oz-towców na "pozytywnych IP-ków" z zachęcaniem do
rejestracji. Dalej przy średnio udanych artykułach o treści
encyklopedycznej, można zamiast eka przenieść autorowi do brudnopisu i
poprosić o dopracowanie. Podobnie z kwestią używania szablonu źródła -
warto by zwyczajem stał się kontakt wstawiającego szablon z autorem i
skierowanie do niego prośby o uźródłowienie.

O ile bowiem kwestia przyrostu liczby artykułów jest drugorzędna (może
i dobrze, że nie powstają dziesiątki półzdaniowych substubów o
wioskach w Zimbabwe), to zwiększanie liczby aktywnych uczestników
wydaje się priorytetem.

Tomek

Re: Nowe statsy

> Tak się pobawiłem w zrobienie wykresów z danych rzeczywistych  i symulacji.
>
> http://tinyurl.com/opr5fc

No, ten jest ciekawy wykres

http://tinyurl.com/qaxj7e

szczególnie styczeń 2006:

http://tinyurl.com/o2nhfr

Wtedy leciały botem wioski. Bardzo aktywnych też wtedy zaczęło przybywać:

http://stats.wikimedia.org/PL/ChartsWikipediaPL.htm

A tu wykres sprzed roku:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Nowi-plwiki(2006Sty-2008Maj).png

Re: Nowe statsy

Jaroslaw Zielinski
Przykuta wrote:
> Raczej brak zachowań adminów - poza wstawianiem szablonów pomocy brak zwykłych ludzkich reakcji, a szablony wszystkiego nie załatwią. (pracujemy nad tym :) Mi odpowiadają nowi prawie tylko wtedy, gdy poza szablonem cokolwiek napiszę, odnosząc się do wkładu. Niestety tendencja do szablonowania się upowszechnia.

Tu może warto brać przykład z modelu kontaktu z użytkownikiem w
Wikicytatach.

Jaroslaw Zieliński