Nu när logga-striden är över...?

Habj-2
Om jag fattat rätt kommer det att drälla in en till omgång av
matchningsgåvor, vilket precis som själva insamlingen kommer att
marknadsföras i sitenotice. Det ska bli intressant att se om
diskussionen tar ny fart då, eller om den lagt sig.

En effekt av det hela, hoppas jag, är nog att flera insett vikten av
Wikimedias pengainsamlingar. Det är så lätt att sitta och redigera på
sin favvowiki och inte inse att det hela faktiskt måste finaniseras
någonstans, på något sätt. Jag vet inte hur länge det dröjer till
nästa insamlingsingång, ett helt eller halvt år? men när det blir
kommer då jag att lobba för att vi ska lägga in alla de länkar i
sitenotice som föreslås från "centralt" håll. Live-listan över gåvor
till exempel, och FAQ. Jag kan ju hoppas att det hela sjösätts i lite
bättre tid så det finns möjlighet att översätta större delar av
materialet till svenska, än vad som skett denna gång, men åtminstone
live-listan är IMHO intressant att ha med även om den inte är
översatt.

Re: Nu när logga-striden är över...?

Andreas Vilén-2
Jag kan säga som så, reklam tänker jag alltid arbeta emot, oavsett om det
förekommer i artiklarna eller någon annanstans. Det är ok att tacka ett
företag för en gåva, det är inte ok att göra reklam för företaget i fråga
eftersom de har gett en gåva.

/Grillo

On 1/6/07, habj <[hidden email]> wrote:

> [...]
> materialet till svenska, än vad som skett denna gång, men åtminstone
> live-listan är IMHO intressant att ha med även om den inte är

Lars Aronsson-2
Andreas Vilén skrev:

> Jag kan säga som så, reklam tänker jag alltid arbeta emot,
> oavsett om det förekommer i artiklarna eller någon annanstans.

Det är ju bra att du "arbetar emot" detta, men kruxet är att
Wikimedia Foundation behöver pengarna.  De blir inte hjälpta av
att du "arbetar emot" de nuvarande intäktskällorna, utan bara av
att du "arbetar för" något alternativt sätt att täcka utgifterna.

Det kan göras på två sätt, endera genom att donera pengar eller
genom att undanröja utgifterna (t.ex. genom att donera bandbredd
eller göra programvaran smartare, så att den kan klara mer med
klenare datorer).

Kanske kan du övertyga svenska Skolverket att de ska donera
skattepengar till WMF, så att svenska medborgare slipper drabbas
av donationskampanjerna?  Kanske kan du övertyga SUNET om att
driva en sådan proxy som idag står i Amsterdam, så att WMF:s
servrar avlastas?  Det finns tusen sätt.  Sätt igång!

Nu ska jag tillägga, för att förekomma kritik, att jag har reklam
på susning.nu och att detta fick många att överge sajten.  Jag har
aldrig bett om gåvor till susning.nu.  Jag önskar WMF all
framgång, men har själv ingen formell eller aktiv roll i deras
projekt.  På susning.nu har jag en reklambanner som uppmanar folk
att skänka pengar till Wikipedia, men jag vet inte om den har haft
någon effekt.

--
  Lars Aronsson ([hidden email])

2007/1/6, Andreas Vilén <[hidden email]>:
> [...]
> förekommer i artiklarna eller någon annanstans. Det är ok att tacka ett
> företag för en gåva, det är inte ok att göra reklam för företaget i fråga

Frågan är väl då på vilket sätt du är beredd att arbeta mot reklam. Du
kan ju försöka få ett reklamförbud inskrivet i någon av de sidor som
länkas till från
http://meta.wikimedia.org/wiki/Vision
till exempel. Att bara sitta hemma på svwiki och säga att man är emot
reklam räcker nog inte så långt.

2007/1/6, habj <[hidden email]>:
> Om jag fattat rätt kommer det att drälla in en till omgång av
> matchningsgåvor, vilket precis som själva insamlingen kommer att
> marknadsföras i sitenotice.

Så var det tänkt, men det är tydligen ändrad.
http://lists.wikimedia.org/pipermail/foundation-l/2007-January/026722.html

Re: Nu när logga-striden är över...?

Andreas Vilén-2
Absolut, pengar behövs. Jag har skänkt en femtiolapp, det är inte mycket men
vad jag har råd med i min nuvarande situation, hade jag haft mer hade jag
skänkt mer. Som det verkar klarar sig Wikimedia bra av donationerna, folk
verkar vara villiga att ge och det verkar inte vara några problem att få in
pengarna som behövs. Att kontakta Sunet för en server vore vettigt, det
skule man kunna göra. Grejen är att såna projekt inte bör vara
enmansprojekt, utan förmodligen från början bör vara "auktoriserade" från
högre ort. Tyvärr gör varje ytterligare byråkratisering av Wikimedia mig
mindre sugen att bidra både textmässigt och monetärt.

/Grillo