O Wikipedii w Zachęcie

W ten weekend w Zachęcie odbywa się konferencja "Przyszłość cenzury", w
ramach niej kilka paneli dyskusyjnych
(http://www.zacheta.art.pl/article/view/687/konferencja), w tym m.in.
panel "Między rynkiem a dogmatem".  Będzie tam mowa m.in. wykluczeniach
pojawiających się w języku. Otrzymałem właśnie półoficjalną informację
od jednej z osób biorących udział w tym panelu, iż w ramach tej sekcji
będzie omawiana m.in. kwestia żeńskich końcówek w polskiej Wikipedii.

Panel zaczyna się dziś o 13:00 w Zachęcie. Gdyby ktoś miał czas i ochotę
tam wpaść i zdać relację, byłoby miło. Przepraszam, że piszę o tym dwie
i pół godziny przed faktem, ale sam dopiero się dowiedziałem.

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Borys Kozielski
Próbuje się dodzwonić do organizatora, ale jest niedostępny. Może masz
jakiś kontakt? Spróbujemy zarejestrować wykłady dla WikiRadia

2012/2/18 Powerek38 <[hidden email]>:

> [...]
> wpaść i zdać relację, byłoby miło. Przepraszam, że piszę o tym dwie i pół
> godziny przed faktem, ale sam dopiero się dowiedziałem.

Borys Kozielski
telefon: 602218851

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Powerek38
Bardzo fajny pomysł, Borys. Mam telefon do jednej uczestniczek tego
panelu, ale niestety też przestała go już odbierać - nie wiem, może mają
wcześniej jakieś spotkanie techniczne czy coś w tym stylu...

Pozostaje chyba pójść, jeśli jesteś w stanie, i zobaczyć na miejscu.

Powerek38

W dniu 2012-02-18 11:43, Borys Kozielski pisze:

> Próbuje się dodzwonić do organizatora, ale jest niedostępny. Może masz
> jakiś kontakt? Spróbujemy zarejestrować wykłady dla WikiRadia

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Lantuszka .
Szanowni, alez spokojnie. dzwonienie do organizatora dopiero bedzie brane
przez Feminoteke za probe wywierania nacisku. zapraszam Was po prostu na
konferencje - wstep gratis (kawa etc na miejscu ;) )
polecam tez panel o 16:00 (ostatni i zamykajacy konferencje) gdzie bede ja
(jako wikipedystka), Aleka Polis (artystka), K. Szymielewicz (Panoptykon) i
VaGla.

na panelu o 13ej bede na widowni. jest przewidziana czesc na dyskusje.

nie ma powodu do obaw. przeciez powinnismy byc otwarci na dyskusje. wlasnie
wychodze z domu na te konferencje, mam nadzieje, ze Was spotkam. jak nie,
to piszcie potem z pytaniami jak bylo.

serdecznosci,

Lantuszka
p.s. jakby ktos mial pilne pytania to mozecie pisac do mnie.

W dniu 18 lutego 2012 11:53 użytkownik Powerek38 <[hidden email]>napisał:

> [...]
>

> W dniu 2012-02-18 11:43, Borys Kozielski pisze:
>
>  Próbuje się dodzwonić do organizatora, ale jest niedostępny. Może masz

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Michał Buczyński
18 lutego 2012 12:09 "Lantuszka ." napisała:

> Szanowni, alez spokojnie. dzwonienie do organizatora dopiero bedzie brane
> przez Feminoteke za probe wywierania nacisku.

Nie bardzo rozumiem: ani my ministrowie czy pierwsi sekretarze, ani sponsorzy czy nadzorcy Feminoteki, by przez telefon móc naciski wywierać (zresztą jako kto, jako np. Michał Buczyński? :) ). Jak rozumiem Borys chciałby grzecznie zapytać, czy to spotkanie publiczne i może podlegać rejestracji, aby nie pchać się ze sprzętem tam, gdzie to niewskazane.

Załóżmy, że będzie można rejestrować (sam akurat nie mam czasu i chętnie obejrzałbym później :( ) i wdzięczny będę za relację. Ostatnio jest między Feminoteką a Wikipedią jakieś napięcie (łącznie z imvho głupim usuwaniem grafiki Feminoteki z Facebooka), mam nadzieję, że nie boimy odbierać od siebie wzajemnie telefonów.

Pozdawiam,
michał "aegis maelstrom" buczyński

> [...]

> serdecznosci,
>
> Lantuszka
> p.s. jakby ktos mial pilne pytania to mozecie pisac do mnie.

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Borys Kozielski
> Jak rozumiem Borys chciałby grzecznie zapytać, czy to spotkanie publiczne i może podlegać rejestracji, aby nie pchać się ze sprzętem tam, gdzie to niewskazane.

Trochę więcej: wiem, że spotkanie ma charakter publiczny, może
podlegać rejestracji ale chcę, żeby sprzęt zakupiony za publiczne
pieniądze zarejestrował to spotkanie. Potrzebna jest tylko życzliwa
osoba, która w odpowiednim momencie naciśnie guzik Record i w
odpowiednim czasie zatrzyma nagranie, a potem przekaże nagranie do
wikimedia commons, lub do WikiRadia (które zrobi to samo). Taka prosta
praktyka byłaby wskazana nie tylko w miejscach, gdzie odbywają się
konferencje ale nawet zwykłe spotkania autorskie, lub prowadzone są
różnego rodzaju debaty publiczne. Chętnie pojawiłbym się w Zachęcie,
ale o 16:30 nadajemy i nagrywamy Nowiny WikiRadia, a trzeba jeszcze
się przygotować.
Pozdrawiam
Borys

> Załóżmy, że będzie można rejestrować (sam akurat nie mam czasu i chętnie obejrzałbym później :( ) i wdzięczny będę za relację. Ostatnio jest między Feminoteką a Wikipedią jakieś napięcie (łącznie z imvho głupim usuwaniem grafiki Feminoteki z Facebooka), mam nadzieję, że nie boimy odbierać od siebie wzajemnie telefonów.

> [...]

Borys Kozielski
telefon: 602218851

Re: O Wikipedii w Zachęcie

picus-viridis
> [...]
> od jednej z osób biorących udział w tym panelu, iż w ramach tej sekcji
> będzie omawiana m.in. kwestia żeńskich końcówek w polskiej Wikipedii.

Pewnie chodzi o to, że marynarka to element ubioru, a pilotkę nosi się na głowie?
No i że "na Ukrainie" to przejaw laszego imperializmu ;-)

Picus viridis

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Wikipedysta Mikołka
On 18/02/2012 11:25, Michał Buczyński wrote:
> Ostatnio jest między Feminoteką a Wikipedią jakieś napięcie (łącznie
> z imvho głupim usuwaniem grafiki Feminoteki z Facebooka), mam
> nadzieję, że nie boimy odbierać od siebie wzajemnie telefonów.

A Wikipedią? Przypuszczam, że duża część (jeżeli nie większość)
wikipedystów nie ma pojęcia czym Feminoteka się zajmuje, a cóż dopiero o
jakichś napięciach. Jeżeli jakieś istnieją, to może osobiste?

A co to za historia z grafikami na fejsbuku?

mikołKA ;)

--
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Mikołka
http://meta.wikimedia.org/wiki/User:Mikołka

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Lantuszka .
Spotkanie zaczyna sie z kwadransem akademickim. kto zdarzy to zapraszam
serdecznie.

z telefonem nie zrozumialam ze chodzilo o pytanie o nagranie. stad moj
komentarz o probie wywierania nacisku, bo brzmialo to troszeczke inaczej
niz tylko pytanie o nagranie.

jutro napisze Wam krotka notke bo dzis po spotkaniu nie zdaze..

z Borysem rozmawialam przez telefon. Zacheta napewno rejestruje audio-video
cyfrowo takie spotkania wiec nagranie jest. (kamera juz wlaczona). Ustalimy
czy, jak szybko i w jakiej postaci, gdzie i na jakiej licencji to nagranie
mogloby byc dostepne w internecie. ale napewno poki to sie jeszcze nie
stanie to takie nagrania mozna przegladac w czytelni biblioteki Zachety.
pon, wt i czw 10-16 zapraszam.

Pozdrawiam,
Lantuszka
p.s. Aegis - z demotem zrobionym przez Feminoteke nie zgadzam sie z Toba.
to bylo uzycie logo Wiki. Oburzamy sie, ze jest w reklamie telefonow
komorkowych a tu mogloby byc?..
p.s.2 wlasnie sie zaczela sesja ..

Re: O Wikipedii w Zachęcie

W dniu 18 lutego 2012 13:10 użytkownik Wikipedysta Mikołka
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> napięciach. Jeżeli jakieś istnieją, to może osobiste?
>
> A co to za historia z grafikami na fejsbuku?

Była tam taka grafika z tekstem, że jedyna akceptowana nazwa żeńska
zawodu w Wikipedii to "prostytutka" w tej grafice było użyte logo
Wikipedii - ktoś zgłosił nadużycie, grafika została usunięta i potem
Feminoteka odtworzyła tę grafikę z napisem "cenzura" w miejsce logo.

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Piotr Gackowski
Dnia 18-02-2012 o godz. 13:16 Tomasz Ganicz napisał(a):

> [...]
> Wikipedii - ktoś zgłosił nadużycie, grafika została usunięta i potem
> Feminoteka odtworzyła tę grafikę z napisem "cenzura" w miejsce logo.

http://plecjezyk.blogspot.com/2012/02/zawodowy-motywator.html
PMG

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Borys Kozielski
Niestety praktyka mówi coś zupełnie innego. Dowodem nagrania z
Wikimanii 2010 i na przykład Pikników Naukowych. Obiecanki cacanki,
jak będę miał na płycie albo pendrive to uwierzę, że są faktycznie
dostępne publicznie te nagrania. Szkoda, że nie ma zapisu samego audio
i trzeba będzie wydzielać z wideo, ale damy radę.

2012/2/18 Tomasz Ganicz <[hidden email]>:

> [...]
> Wikipedii - ktoś zgłosił nadużycie, grafika została usunięta i potem
> Feminoteka odtworzyła tę grafikę z napisem "cenzura" w miejsce logo.

Borys Kozielski
telefon: 602218851

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Troszeczkę dryfujemy na off-top, ale skoro już o tym mówimy: moim
zdaniem sprawa jest bardziej złożona.

Rzeczywiście emocje między Feminoteką a częścią wikipedystów sięgnęły
zenitu po umieszczeniu na Facebooku tej grafiki, ale problem jest dużo
głębszy, tylko niestety (mam takie wrażenie po wielu dyskusja na FB,
wiki, IRC itd.) z jednej strony Feminoteka stawia go w sposób niezwykle
konfrontacyjny, a z naszej strony część wikipedystów nie widzi go,
lekceważy lub wypiera ze świadomości.

Nie chciałbym szczegółowo referować całego sporu, bo jego zapis jest w
wielu miejscach, osobiście polecam zwłaszcza stronę dyskusję hasła Maria
Skłodowska-Curie, gdzie pewne rzeczy widać jak w soczewce.  Mówiąc w
największym skrócie: zdaniem Feminoteki spora część edytorów polskiej
Wikipedii świadomie wzbrania się pod używaniem żeńskich form
rzeczowników, nawet tych obecnych w słownikach. Stosują przy tym różne
argumenty, takie jak potoczność tych form lub jakieś inne własne
obiekcje (np. mnie pewien prawnik-wikipedysta przekonywał całkiem
serio,  że użycie słowa "prawniczka" jest deprecjonujące dla opisywanej
osoby).

To tak na szybko dla osób, które nie wiedziały o co chodzi. Od razu
mówię, że nie chciałbym tej dyskusji znowu rozkręcać na kolejnym forum,
tzn. na tej liście. Jeśli ktoś ma ochotę zabrać głos na ten temat,
zapraszam może raczej do odpowiednich dyskusji na Wiki, jest ich już
kilka :)

Powerek38

> [...]

Re: O Wikipedii w Zachęcie

picus-viridis
> Spotkanie zaczyna sie z kwadransem akademickim. kto zdarzy to zapraszam

Kwadrans akademicki to 45 minut, zalecam lekturę słowników.

Picus viridis

Re: O Wikipedii w Zachęcie

picus-viridis
> http://plecjezyk.blogspot.com/2012/02/zawodowy-motywator.html
> PMG

Autorka, aktorka, modelka, pieśniarka, poetka, rzeźbiarka, malarka, kapłanka, więźniarka, sybiraczka, dziennikarka, działaczka.

Picus viridis

PS. feministka ;-)

Re: O Wikipedii w Zachęcie

/
| Autorka, aktorka, modelka, pieśniarka, poetka, rzeźbiarka, malarka,
| kapłanka, więźniarka, sybiraczka, dziennikarka, działaczka.

To są wszystko formy zasiedziałe, ale faktycznie z tymi końcówkami -rka,
-lka, -nka, -czka, -żka subtelnie trącące zdrobnieniem, czyli faktycznie
lekceważeniem. Jedyną jak do tej pory odważną kobietą w promowaniu poważnej
formy żeńskiej zawodu/funkcji była ministra Izabela Jaruga-Nowacka. Pomimo
że często to brzmi dziwnie (bo zazwyczaj nowe), ale najprostszym i
absolutnie zgodnym z językiem polskim jest powszechna końcówka -a. Mogą być
kłopoty (jak sądzę nieliczne), bo już jest np. "kierowca" :-)) . Ja
osobiście jestem za żeńskimi końcówkami, właśnie na -a i powoli próbuję
stosować to w (moim) słowie pisanym, do czego zresztą przy tej okazji
zachęcam :-))  . Szanowne zwolenniczki zamiast urządzać prowokacje mogłyby
wziąć za wzór ww. ministrę i konsekwentnie to stosować , ba! domagać się, i
wtedy szybko mielibyśmy weryfikowalne formy i również plwiki nie miałaby
wyboru. Może nawet coś by drgnęło z "temacie" 15 procent.

        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Andrzej P. Wozniak-4
> Kwadrans akademicki to 45 minut, zalecam lekturę słowników.

Tak to jest, jak szewc bez butów chodzi. Zalecam lekturę Wikipedii:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kwadrans
Słownik się przyda do czego innego:
http://sjp.pwn.pl/slownik/2545152/zdążyć

BP, PPNMSP.

--
Andrzej P. Woźniak   a_usher /na/ gazeta.pl
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Usher

Re: O Wikipedii w Zachęcie

picus-viridis

> Tak to jest, jak szewc bez butów chodzi. Zalecam lekturę Wikipedii:
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Kwadrans

Zachęcam do korzystania z poważniejszych źródeł; owszem, ostatnimi czasy upowszechniło się pojęcie "kwadransu akademickiego" w sensie żartobliwym, notują to słowniki z lat 80. Ale kwadrans akademicki do 45 minut, zaś godzina składa się z 2 kwadransów.

Picus viridis

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Awersowy
I jak, jest nagranie? Można posłuchać?

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Awersowy

Re: O Wikipedii w Zachęcie

> Autorka, aktorka, modelka, pieśniarka, poetka, rzeźbiarka, malarka, kapłanka,
więźniarka, sybiraczka, dziennikarka, działaczka.

Prawdopodobnie autorkom demota chodziło o to, że wyraz prostytutka jako
jedyny...

nie ma męskiego odpowiednika.

Ale w zacietrzewieniu popełniły błąd merytoryczny.

Beno