O Wikipedii w Zachęcie

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Przykuta

> To tak na szybko dla osób, które nie wiedziały o co chodzi. Od razu
> mówię, że nie chciałbym tej dyskusji znowu rozkręcać na kolejnym forum,
> tzn. na tej liście. Jeśli ktoś ma ochotę zabrać głos na ten temat,
> zapraszam może raczej do odpowiednich dyskusji na Wiki, jest ich już
> kilka :)
>
> Powerek38

Spoko, spoko. Byliśmy na panelu z Aeigisem. Lantuszka przedstawiła kwestię w sposób bardzo NPOV. Dyskusja była głównie o cenzurze w internecie w odniesieniu do sztuki.

Za to po panelu, wieczorem u "Znajomych Znajomych" wywiązała się bardzo sympatyczna dyskusja z częścią osób będących w Zachęcie. Co do końcówek - przedstawiliśmy pomysł, jaki się narodził w naszym stowarzyszeniu "Wniosek o przesłanie przez Stowarzyszenie pytania do Rady Języka Polskiego w sprawie stosowania żeńskich odmian zawodów. " http://pl.wikimedia.org/wiki/Spotkania_Zarz%C4%85du#13_lutego z prośbą o pomoc przy utworzeniu pisma. Lantuszka, przypilnujesz?

Poza tym pojawiły się ciekawe uwagi, np. takie, że żeńskie końcówki zdrabniają nazwy zawodów, więc np. odpowiednikiem dyrektorki powinien być dyrektorek :) Były akademickie dyskusje czy język zmienia rzeczywistość, czy niekoniecznie. Co nieco poopowiadaliśmy o tym, że kwestie nazewnictwa/językowe w Wikipedii toczą się w wielu obszarach... No, warto było się spotkać i rozmrozić choć częściowo napięcie - zresztą wcale żadnego napięcia nie wyczuwaliśmy.

Re: O Wikipedii w Zachęcie

/
| odpowiednikiem dyrektorki powinien być dyrektorek :)

Doskonałe, na to jeszcze nie wpadłem :-)) . O pomyśle ministry
Jarugi-Nowackiej oczywiście nikt nie pamiętał?

        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński

Re: O Wikipedii w Zachęcie

> Doskonałe, na to jeszcze nie wpadłem :-)) . O pomyśle ministry
> Jarugi-Nowackiej oczywiście nikt nie pamiętał?

Ależ oczywiście i ten wątek był :)

Była dyskusja czy końcówki powinny być stosowane tylko w przypadku zawodów, czy funkcji też  - np. sędzia. Nie było konkluzji, bo zgodnie stwierdziliśmy, że warto wystosować pismo do RJP.

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Viatoro
W dniu 19 lutego 2012 21:25 użytkownik Przykuta <[hidden email]> napisał:

> [...]
> nazewnictwa/językowe w Wikipedii toczą się w wielu obszarach... No, warto
> było się spotkać i rozmrozić choć częściowo napięcie - zresztą wcale

Pomysł wysłania zapytania do RJP był mój i realnie rzecz biorąc pismo jest
gotowe, czekam jedynie na spotkanie zarządu, aby je przedstawić do
akceptacji. Oczywiście pomoc w redakcji jest zawsze mile widziana i jeśli
trzeba będzie to przełożę przedstawienie tekstu jeszcze o jedno spotkanie,
jednak na propozycje pomocy w redagowaniu czekam do wtorku rano, jeśli się
nie pojawią, pismo przedstawię zarządowi.
Viatoro

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Viatoro
> [...]
> jednak na propozycje pomocy w redagowaniu czekam do wtorku rano, jeśli się
> nie pojawią, pismo przedstawię zarządowi.

Zapomniałbym, że oczywiście za pomoc w redagowaniu serdecznie dziękuję
Wiktorynowi:) Chciałbym też przeprosić go, że podziękowania są tak późno i
publicznie, ale szczerze mówiąc miałem się za to ostatecznie wziąć dopiero
jutro i miałem inne sprawy na głowie.
Viatoro

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Problem z pismem do Rady Języka Polskiego polega na tym, że nie do
końca wiem, na czym miałaby taka ekspertyza polegać - na wypisaniu
wszystkich poprawnych/niepoprawnych końcówek? Trudno przecież
sformułować jakąś jedną zasadę - inna jest sytuacja motorniczej, która
jest całkowicie poprawna od długiego czasu, inna - psycholożki, która
jest stosunkowo nowa, a jeszcze inna historyczki, która jest, o ile
wiem, oznaczona jako potoczna, inna sędzi, która jest niepoprawnie, a
ochoczo, zmieniana na sędzinę. Mam kłopot z wyobrażeniem sobie w jaki
sposób Rada miałaby sformułować jakąś jednolitą odpowiedź w sprawie
ogromu nazw zawodów, które nawet trudno pogrupować (bo nie konstrukcja
jest tutaj przecież problemem).

Rada każe nam pewnie każdy pojedynczy przypadek rozpatrywać z jakimś
wydawnictwem poprawnościowym w ręku i w ten sposób wrócimy do punktu
wyjścia. Oczywiście nie mówię, żeby nie próbować, natomiast w moim
odczuciu to ma małe szanse powodzenia. Ale lepiej coś robić, niż nie
próbować, oczywiście :)

Natomiast bez wątpienia bardzo fajnie, że doszło do spotkania, ja
wierzę, że na dialogu i otwartości mamy dużo więcej do zyskania, niż
do stracenia. Zawsze Warto wsłuchiwać się również w głosy krytyczne,
może nawet szczególnie w krytyczne właśnie.

--
Magalia

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Michał Buczyński
Dnia 19 lutego 2012 21:45 Natalia napisała:

> [...]
> wyjścia. Oczywiście nie mówię, żeby nie próbować, natomiast w moim
> odczuciu to ma małe szanse powodzenia. Ale lepiej coś robić, niż nie

Zgadza się. Są także inne problemy, np. kto i w jakim zakresie może wypowiadać się autorytatywnie o języku polskim (który nie ma swojego bóstwa, wyroczni czy kamiennych tablic) choć zapewne lepsze źródło takie niż żadne.

> [...]
> do stracenia. Zawsze Warto wsłuchiwać się również w głosy krytyczne,
> może nawet szczególnie w krytyczne właśnie.

Również zgadza się. Było bardzo sympatycznie i wszyscy, z którymi rozmawiałem, byli pewni, że wcale Wikipedysta i feministka nie tacy straszni, jak ich malują. :-)

m. "aegis maelstrom" b.

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Justyna Spychała
Obawiam się, że Magalia ma rację... Pamiętam dyskusje o żeńskich formach -
ciągnęły się przez całe moje studia - zarówno na zajęciach, jak i na
korytarzach i seminariach. Wniosków nie wypracowaliśmy żadnych poza tymi,
które podała Natalia: za każdym razem należy sięgać do słowników
poprawnościowych.

Ale oczywiście zgadzam się z tym, że należy próbować. Może najpierw warto
by było sprawdzić, o jakie konkretne przypadki  użytkownicy
języka najczęściej pytają w poradni językowej (jak np. nieszczęsna
"sędzina"). Rozumiem, że mimo wszystko może to być spora kwerenda i nie
mamy na to czasu, ale wydaje mi się, że dobrze by było wiedzieć, o czym
dokładnie mówimy i jakie były wcześniejsze rozstrzygnięcia - może jednak na
ich podstawie dałoby się znaleźć jakieś globalne rozwiązanie...?

Niestety, ze spotkania "U Znajomych Znajomych" uciekłam za szybko, żeby
załapać się na dyskusję o tych formach ;). Niemniej miło było zobaczyć
znajome twarze...

Justyna Spychała

W dniu 19 lutego 2012 23:43 użytkownik Michał Buczyński <[hidden email]>napisał:

> [...]
>
> Również zgadza się. Było bardzo sympatycznie i wszyscy, z którymi
> rozmawiałem, byli pewni, że wcale Wikipedysta i feministka nie tacy

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Marek Mazurkiewicz
Co z nagraniem spotkania?

Re: O Wikipedii w Zachęcie

W dniu 19 lutego 2012 21:45 użytkownik Viatoro <[hidden email]> napisał:

> [...]
> publicznie, ale szczerze mówiąc miałem się za to ostatecznie wziąć dopiero

Jeszcze link do tego pisma:

http://pl.wikimedia.org/wiki/U%C5%BCytkownik:Viatoro/pismo_RJP

Re: O Wikipedii w Zachęcie

W dniu 20 lutego 2012 08:51 użytkownik Justyna Spychała
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> dokładnie mówimy i jakie były wcześniejsze rozstrzygnięcia - może jednak na
> ich podstawie dałoby się znaleźć jakieś globalne rozwiązanie...?

No właśnie ten list jest IMHO zbyt ogólnikowy. Jeśli pisze się o
różnych słownikach - to trzeba podać o jakich konkretnie jest mowa.
Może np. Rada wskaże, który uważa za najbardziej aktualny w tej
materii. Tak samo warto by dodać do listu - może jako załącznik -
listę kontrowersyjnych profesji - nie musi być kompleta - ale powinna
być obszerna. Można to chociażby powyciągać z dyskusji w kawiarence.

Ponadto warto by się odnieść też opinii Rady w sprawie żeńskiej
końcówki słowa "marynarz":

http://www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1046:forma-eska-rzeczownika-qmarynarzq&catid=44:porady-jzykowe&Itemid=58

bo jak się w tę opinię wczytać to widać, że w zasadzie Rada już
odpowiedziała na część pytań, które nas dręczą. W tej opinii jest
wyraźnie napisane, że istnieją zawody, które nie mają ogólnie
przyjętych żeńskich końcówek w takim przypadku należy stosować
określenie np. "kobieta marynarz":

"Skoro więc takie określenia jak kierowca czy dyplomata nie doczekały
się jeszcze swoich żeńskich odpowiedników, to tym bardziej nie ma
formy żeńskiej marynarz - zapewne dlatego, że oznacza ono człowieka
wykonującego "męski" zawód. Gdyby zajęcie to stało się bardzo
popularne wśród kobiet, to być może utworzylibyśmy jakieś określenie
kobiety marynarza. Byłby z tym jednak pewien kłopot, ponieważ wyraz,
który wydawałby się najbardziej naturalną nazwą kobiety marynarza -
marynarka - już istnieje w zupełnie innych znaczeniach [...].
Najbardziej prawdopodobne jest więc, że - o ile zajdzie taka potrzeba
- w odniesieniu do kobiety marynarza będziemy używać rzeczownika
męskiego, poprzedzonego słowem kobieta -  tak jak dzieje się to np. ze
słowem kierowca."

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Agnieszka Kwiecien
2012/2/19 Dorożyński Janusz <[hidden email]>:

> [...]

Żeby podać też jakiś pozytywny przykład, zostałam ostatnio mile
zaskoczona tym, że prowadzący panel przedstawiając mnie publiczności
bez wahania użył zwrotu "członkini zarządu" i stosował go
konsekwentnie w materiałach informacyjnych itp.

Agnieszka

--
Nova, Agnieszka Kwiecień

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Maciej Król
Skromnie przypominam i informuję niepoinformowanych, że jestem przeciwko
wysyłaniu tego do RJP, ponieważ uważam, ze kwestia ta nie dotyczy SWPL.

W dniu 20 lutego 2012 09:11 użytkownik Tomasz Ganicz
<[hidden email]>napisał:

> jest
> jeśli
> spotkanie,
> się

> dopiero
>
> Jeszcze link do tego pisma:
>
> http://pl.wikimedia.org/wiki/U%C5%BCytkownik:Viatoro/pismo_RJP
>
> --
> Tomek "Polimerek" Ganicz
> http://www.ganicz.pl/poli/
> http://www.cbmm.lodz.pl/work.php?id=29&title=tomasz-ganicz

Z poważaniem,

Maciej Król

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Viatoro
W dniu 20 lutego 2012 09:22 użytkownik Tomasz Ganicz
<[hidden email]>napisał:

> [...]
> listę kontrowersyjnych profesji - nie musi być kompleta - ale powinna
> być obszerna. Można to chociażby powyciągać z dyskusji w kawiarence.

Lista powstała na podstawie dyskusji na Wikipedii jest dość krótka:
fizyczka (jako naukowiec zajmujący się fizyką), chemiczka (jako naukowiec
zajmujący się chemią), pilotka i sędzina. Oczywiście mogę wiele cudacznych
kombinacji słownych wyciągnąć z dyskusji na Facebooku pod znaną już grafiką
z prostytutką, chociaż one nie dotyczą wprost Wikipedii. Byłoby miło też,
gdyby był podany jeden słownik, którego należałoby się trzymać, ale problem
w tym, że może być konflikt interesów odpowiadających, którzy sami tworzą
różne słowniki, dlatego bardziej chodziło tutaj o uzyskanie jakiejś reguły
ogólnej.

> [...]
> - w odniesieniu do kobiety marynarza będziemy używać rzeczownika
> męskiego, poprzedzonego słowem kobieta -  tak jak dzieje się to np. ze

Zgadza się, że Rada odpowiedziała na podobne pytanie, jednak było to w
przypadku, który nie budzi kontrowersji i w zasadzie język potoczny jest
zgodny ze słownikami. Chodzi bardziej o te słowa, które są blisko granicy i
są używane potocznie, jednak słowniki nie uznają ich za obowiązujące.

Podsumowując, obie moje wypowiedzi. Poprawię trochę pytanie bardziej
precyzując o jakie słowa chodzi nam przede wszystkim, poza tymi z dyskusji
na Wikipedii dodam kilka typowych, dość często spotykanych np. w prasie
(filolożka, psycholożka). Pod podanym adresem na stronie Stowarzyszenia
będą pojawiać się poprawki, więc jeśli ktoś zna jeszcze słowa, która są
niejednoznaczne, to może śmiało dopisać.
Viatoro

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Viatoro
W dniu 20 lutego 2012 12:29 użytkownik Maciej Król
<[hidden email]>napisał:

> Skromnie przypominam i informuję niepoinformowanych, że jestem przeciwko
> wysyłaniu tego do RJP, ponieważ uważam, ze kwestia ta nie dotyczy SWPL.

Owszem, nie dotyczy SWPL, ale z tego co pamiętam SWPL reprezentuje
społeczność tam gdzie osoby prywatne nie mogą zadziałać, a RJP odpowiada w
bardzo rzadkich przypadkach na pytania osób prywatnych. To jest podstawowy
argument, drugi jest taki, że SWPL nie żyje obok Wikipedii jako, jak już
niedawno wspomniano, grupa miłośników Wikipedii tylko stara się pomagać ją
tworzyć, poprzez różnego rodzaju akcje edukacyjne i pomoc przy tworzeniu
treści. W tym przypadku uważam, że jeśli potrzeba organizacji do zadania
pytania, które od czasu do czasu od nowa trafia do Wikipedii i powoduje
zaciekłe dyskusje, a taka organizacja istnieje, to można z tego skorzystać.
Dla zainteresowanych dodam również, że nawet jeśli pismo wyśle
Stowarzyszenie to nie ma gwarancji odpowiedzi, jednak dla osób prywatnych
odpowiedzi udzielane są w wypadku problemów z odmianą nazwisk i w
przypadkach bardzo skomplikowanych, więc pytanie takie już jest całkowicie
na pozycji straconej. Wysłać można by je też do jakiejś poradni językowej,
jednak wtedy powstają dwa problemy:

1. Która poradnia jest wystarczająco renomowana, żeby inna jej nie
podważyła. Jednak jeśli RJP odmówi odpowiedzi, to zapewne zwrócę się z
pytaniem do poradni (już jako osoba prywatna, nie odczuwam potrzeby
grzebania Stowarzyszenia w pytania, które sam mogę załatwić), tylko
odpowiedź będzie oczywiście do podważenia chociażby przez inną poradnię i
wtedy może powstać kolejna dyskusja, która poradnia jest najwłaściwsza.

2. Odpowiedzi podawane przez poradnie nie są wynikiem grupowej dyskusji
językoznawców tylko pojedynczego językoznawcy, czasami więc odpowiedzi w
ramach jednej poradni potrafią lekko odbiegać od siebie (rzadko, ale
jednak).
Viatoro

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Maciej Król
W moim odczuciu idzie tutaj wręcz o stanowienie ususu językowego i nie chcę
w to mieszać ani WMPL, ani Wikipedii jako takiej - będzie w słownikach, ok,
nie będzie - ok. Nie widze potrzeby pośredniego wpływania na kształt języka
w imieniu nie Wikipedystów de facto.

No ale takie jest moje zdanie i zostałem na zarządzie przegłosowany dość
sromotnie, czemu się z pokora podporządkowuję, informując jedynie o
odmiennym mym stanowisku.

/
> [...]
|
| No ale takie jest moje zdanie i zostałem na zarządzie przegłosowany dość
| sromotnie, czemu się z pokora podporządkowuję, informując jedynie o

Jestem za stanowiskiem Macieja. Ponadto i tak RJP nic sensownego, jeśli
nawet, nie odpisze. O -żkach, -rkach itepe wiemy. Przy okazji, pewnie mało
już kto wie, ale kiedyś (nie było jeszcze stowarzyszenia) pisaliśmy jako
społeczność plwiki w kwestii pisowni i odmian nazwy "Linux". Odpowiedź była,
ale zawierała zalecenie, aby pisać "tego Linuxu".

        Pzdr., Janusz "Ecny" Dorożyński, członek stowarzyszenia

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Justyna Spychała
I błąd. Poprawnie jest "Tego Linuksu". Nie przez "x".

Justyna

W dniu 20 lutego 2012 14:28 użytkownik Dorożyński Janusz <

Paweł Chmielewski GM
A ja dla odmiany jestem zwolennikiem zabrania głosu w tej sprawie przez
RJP, bowiem ze swojego statutu i statusu powinna być ona autorytatywna i
bezstronna - inaczej niż ma się to w przypadku różnych poradni - w tym
największej w Polsce poradni językowej PWN, w której prof. Bańko jest
wielkim zwolennikiem feminizowania absolutnie wszystkiego, łącznie z takimi
rzeczami jak stanowisko rektora uniwersytetu (rektorka?).

W dniu 20 lutego 2012 14:28 użytkownik Dorożyński Janusz <

Paweł Chmielewski*
*

Re: O Wikipedii w Zachęcie

Maciej Król
Nie mówię, żeby RJP nie zabierała głosu. W moim odczuciu po prostu my, jako
środowisko, nie jesteśmy ani zainteresowani, ani legitymowani.

Może to stwarzać kazus niebezpieczny w przedmiocie pytania się o to i tamto
RJP przez SWPL, czego, jak pisałem wyżej, nie popieram.

Z poważaniem,

Maciej Król