Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

Daniel ~ Leinad
Cześć!

W ostatnim czasie narosło trochę nieścisłości nt. stosunku
społeczności Wiki(m|p)edia do ACTA, w związku z tym Stowarzyszenie
Wikimedia Polska wydało oświadczenie:
http://pl.wikimedia.org/wiki/O%C5%9Bwiadczenie_w_sprawie_protestu_przeciw_ACTA.

W nocy komunikat trafił już do mediów za pomocą rzecznika WMPL.

ps. Sorry za crosspostowanie, ale sprawa wydaje się być istotna dla
większości osób.

--
Daniel // Leinad

Re: Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

kicior99-2
Jest już reakcja
http://bendyk.blog.polityka.pl/2012/01/23/acta-o-jeden-hack-za-daleko/
--
~~~~~ciechan~~~~~
pozdrowiszcza :)

Re: Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

Ented
Witam.
"...potępia wszelkie niedemokratyczne formy protestu, w szczególności rzekome ataki na strony internetowe urzędów państwowych w Polsce." - jeżeli ataki są "rzekome", to nie ma co potępiać, ale rozmumiem to za sposób wybrnięcia z niezgodności pomiędzy rzeczywistością a oficjalnymi komunikatami rządu.
Pzdr.
E.

"Daniel ~ Leinad" <[hidden email]> pisze:

> [...]
>
> --
> Daniel // Leinad

Re: Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

conr
Wyborażacie sobie w artykule o grupie anonymouse stwierdzenie "ataki, które my potępiamy"? Czy zachowywałoby to NPV? Czy wydanie takiej treści oświadczenia zachowuje NPV? Zaangażowano w pewien sposób Wikimedia i Wikipedię (po stronie rządu), bez żadnej dyskusji, czy głosowania. Nawet jeżeli wszyscy Wikipedyści by potępiali te ataki to działanie było IMO niedopuszczalne. Takiego postępowania nie zastosowano wobec zamachów, w których zginęli ludzie, a trzeba było wskutek ataków anonymouse?

Dalej nazwano ataki "niedemokratycznymi". Grupa anonymouse uważa, że stosuje demokratyczne metody przeciwko rządom, które ich zdaniem już nie są demokratyczne. Jeżeli już chcemy wypowiadać się w tej sprawie i prezentować nasze opinie powinniśmy przynajmniej oddzielać nasze opinie od faktów.

Mleko się rozlało, ale więcej ostrożności na przyszłość.

Pozdrawiam
Conr.PL
Użytkownik "Ented" <[hidden email]> napisał(a):

> [...]
> Pzdr.
> E.

Re: Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

Łukasz Garczewski-3
2012/1/23 Conr <[hidden email]>:
> [...]
>
> Mleko się rozlało, ale więcej ostrożności na przyszłość.

Drogi Conr,

mylisz dwie powiązane, ale nie tożsame instytucje.

Wikipedia jako serwis is społeczność to nie to samo co Wikimedia
Polska jako stowarzyszenie.

Wikipedia jest i ma być neutralna, kieruje się zasadą NPOV w pisaniu
artykułów. Wikimedia Polska (WMPL) nie jest i nigdy nie miała być
neutralna z samej swej istoty i założeń - WMPL wspiera i promuje
Wikipedię i wolną kulturę, wolne oprogramowanie, etc. To wspieranie,
promowanie z definicji neutralne być nie może.

Stąd też oświadczenia i komunikaty WMPL nie są neutralne w rozumieniu NPOV.

Nie jest to, co zostało wyraźnie napisane w komunikacie, wypowiedź
Wikipedii - a jedynie organizacji ją wspierającej. Komunikat wyraża
zdanie członków Stowarzyszenia w tym moje (a i to prawdopodobnie nie
wszystkich), reprezentowanych przez Zarząd, a nie Wikipedystów jako
zbiorowości.

Stąd nic się nie rozlało i nie ma nad czym płakać, trzeba po prostu
rozróżniać te dwa byty i stosować do nich odrębne zestawy reguł, choć
oba dążą do tego samego celu, na swój sposób.

Mam nadzieję, że to rozjaśnia nieco te sformułowania, które byłeś
uprzejmy przytoczyć.

--
Łukasz Tor-Garczewski

W dniu 23 stycznia 2012 15:06 użytkownik Conr <[hidden email]> napisał:
> Wyborażacie sobie w artykule o grupie anonymouse stwierdzenie "ataki, które my potępiamy"? Czy zachowywałoby to NPV? Czy wydanie takiej treści oświadczenia zachowuje NPV? Zaangażowano w pewien sposób Wikimedia i Wikipedię (po stronie rządu), bez żadnej dyskusji, czy głosowania. Nawet jeżeli wszyscy Wikipedyści by potępiali te ataki to działanie było IMO niedopuszczalne. Takiego postępowania nie zastosowano wobec zamachów, w których zginęli ludzie, a trzeba było wskutek ataków anonymouse?

Zasada neutralnego punktu widzenia - bo o tym chyba piszesz - dotyczy
artykułów w Wikipedii. Oświadczenia Stowarzyszenia Wikimedia Polska z
natury rzeczy nie są pisane z neutralnego punktu widzenia lecz wprost
i jasno przedstawiają - w tym przypadku akurat - punkt widzenia
przedyskutowany i przyjęty przez Zarząd Stowarzyszenia.

> Dalej nazwano ataki "niedemokratycznymi". Grupa anonymouse uważa, że stosuje demokratyczne metody przeciwko rządom, które ich zdaniem już nie są demokratyczne. Jeżeli już chcemy wypowiadać się w tej sprawie i prezentować nasze opinie powinniśmy przynajmniej oddzielać nasze opinie od faktów.

Ależ to jest jasno wyrażona opinia.

Re: Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

> Mleko się rozlało, ale więcej ostrożności na przyszłość.

Mleko się okropnie rozlało. Stowarzyszenie Wikimedia w ogóle nie
powinno się na ten temat wypowiadać. To, w jaki sposób inni
protestują, leży poza kompetencjami Stowarzyszenia - i to
niezależnie od tego, czy noszą znaczki, czy podkładają bomby,
czy - jak w omawianym wypadku - robią coś z serwerami rządowymi.

To nie jest bajka Stowarzyszenia!

Paradoksalnie, Stowarzyszenie Wikimedia wydało komunikat, aby się
odciąć, a wykonało czynność dokładnie odwrotną - wchodząc do
środka afery.

Ja mam wręcz okropny niesmak, bo ktoś w ten sposób upolitycznił
Wikipedię, i mało mnie obchodzą tłumaczenia, że "Stowarzyszenie
Wikimedia nie ma nic wspólnego z Wikipedią", bo w praktyce ma
bardzo dużo.

Oczekiwałbym sprostowania. Serio.

Beno

Re: Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

To nie było oświadczenie społeczności Wikipedii, tylko Stowarzyszenia
Wikimedia Polska (WMPL), a to zupełnie różne rzeczy, co jest wyraźnie
podkreślone w boksie nad oświadczeniem. Absurdem jest przykładanie
wymogów edycyjnych Wikipedii do działań Stowarzyszenia. Nie da się
prowadzić organizacji pozarządowej z zachowaniem NPOV, bo już np. sam
udział w Koalicji na rzecz Otwartej Edukacji jest subiektywnym
wskazaniem wartości, które są nam bliskie.

Hakerzy z Anonymous i innych grup łamią prawo, a jednym z fundamentów
naszego ruchu jest to, że nawet jeśli nie wszystkie normy prawne nam się
podobają i działamy na rzecz ich zmiany, to szanujemy obowiązujące
prawo. Tak postępujemy wobec prawa autorskiego, a tym bardziej wobec
przepisów dotyczących np. ochrony cudzych danych (vide casus włamania do
komputera wiceministra Ostrowskiego, za co w moim przekonaniu ktoś
powinien iść siedzieć). Dodatkowo oddają nam niedźwiedzią przysługę,
ponieważ, przynajmniej w jakimś stopniu, kompromitują bardzo słuszną
skądinąd ideę sprzeciwu wobec ACTA i powodują, że zaczyna się kojarzyć
ludziom z różnego rodzaju przejawami internetowej anarchii i bandyterki,
jaką ostatnio oglądamy.

Z powyższych powodów uważam, że mieliśmy jako Stowarzyszenie pełne prawo
odciąć się od tak nieodpowiedzialnych zachowań, które tylko utrudniają
nam zabiegi na rzecz ważnych dla nas spraw i idei. Podobnie jak warto
było odciąć się od osób próbujących wymusić na nas przez cały miniony
weekend protest, niemalże metodą faktów dokonanych, choć jedynie
stosunkowo niewielka część tych osób jest realnie zaangażowana w Wikimedia.

Osobiście jako członek Stowarzyszenia dziękuję jego statutowym władzom
za to, że zostało wydane. Może nie jest idealne, ale generalnie z całym
przekonaniem podpisuję się pod nim.

Powerek38

W dniu 2012-01-23 15:06, Conr pisze:

> [...]
>
> Pozdrawiam
> Conr.PL

Re: Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

Problem w tym, ze do upolitycznienia doszło wcześniej. Nie wiem czy
śledziłeś media - ale logo Wikipedii i sama Wikipedia od wczoraj mniej
więcej były często zestawiane w newsach razem z tymi rzekomymi, czy
też prawdziwymi - bo różnie o tym piszą - atakami na strony kluczowych
instytucji państwowych. Co gorsza ta rzekomo czy też faktycznie
atakująca grupa nazwała się "AnonyoumsWiki" co się też mocno kojarzy z
Wikipedią. Jako, że do zadań Stowarzyszenia należy dbanie o wizerunek
Wikipedii w polskich mediach, a także na apel parunastu co najmniej
wikipedystów, którzy o to Stowarzyszenie prosili - wydaliśmy takie
oświadczenie.

Użytkownik "Tomasz Ganicz" napisał(a):

> [...]
> Wikipedii w polskich mediach, a także na apel parunastu co najmniej
> wikipedystów, którzy o to Stowarzyszenie prosili - wydaliśmy takie

Nie podważam samej idei wyjaśnienia sytuacji i odcięcia się od ataków anonymouse, tylko sposób w jaki to zrobiono. Odnośnie anonymouse można było napisać "Wikimedia nie popiera działań anonymouse i nie jest w żaden sposób z nimi powiązana".

Pozdrawiam
Conr.PL

Re: Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

> Wikipedia jako serwis is społeczność to nie to samo co Wikimedia
Polska jako stowarzyszenie.

To, i wszystko co dalej napisałeś, to bełkot prawniczy. 99,9%
zainteresowanych myśli, że Stowarzyszenie i Wikipedia to jedność.

Musicie mieć to na uwadze, albo zmieńcie nazwę na Prywatna Grupa
Kilku Osób Subiektywnie Wspierająca Wikipedię.

Komunikat do zbiorowości poszedł konkretny, czy Wam się to podoba,
czy nie, a brzmi on: Cała Wikipedia słowami Stowarzyszenia
protestuje przeciwko Anonymousowi.

I powtórzę jeszcze raz: Po co w ogóle zajmujecie stanowisko w
sprawie hakerów i rządowych serwerów? Co Was to w ogóle obchodzi?

Jeżeli ktoś chce rzeczywiście wspierać Wikipedię, powinien
zajmować się wiedzą a nie polityką. To jest FUNDAMENTALNA zasada
zarówno wikipedystów, jak i innych osób chcących wspierać
Wikipedię. Zapomnieliście o tym.

Beno

Re: Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

Tomasz Ganicz
W dniu 23 stycznia 2012 15:40 użytkownik Gemma <[hidden email]> napisał:

> Komunikat do zbiorowości poszedł konkretny, czy Wam się to podoba,
> czy nie, a brzmi on: Cała Wikipedia słowami Stowarzyszenia
> protestuje przeciwko Anonymousowi.

Nic takiego tam nie jest napisane. Jak kto sobie te słowa
zinterpretuje - na to już nie mamy wpływu. Trzeba się było od tego
odciąć dla dobra wizerunku Wikipedii w mediach.

> I powtórzę jeszcze raz: Po co w ogóle zajmujecie stanowisko w
> sprawie hakerów i rządowych serwerów? Co Was to w ogóle obchodzi?

Obchodzi nas, bo jest kojarzone  w mediach z nami.

> Jeżeli ktoś chce rzeczywiście wspierać Wikipedię, powinien
> zajmować się wiedzą a nie polityką. To jest FUNDAMENTALNA zasada
> zarówno wikipedystów, jak i innych osób chcących wspierać
> Wikipedię.

Nie do końca rozumiem co masz na myśli. Ogólnie - można się zajmować i
jednym i drugim. Zapewne jest wielu wikipedystów, którzy tu czy tam
zajmują się w ten czy inny sposób polityką. Nie jest to bynajmniej
zakazane. Nie podpisuje się przychodząc do Wikipedii, że się będzie
poza nią całkowicie apolitycznym.

Re: Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

Agnieszka Kwiecien
2012/1/23 Gemma <[hidden email]>:

> [...]
> zajmować się wiedzą a nie polityką. To jest FUNDAMENTALNA zasada
> zarówno wikipedystów, jak i innych osób chcących wspierać

Nie zapomnieliśmy, ale w swoim imieniu dziękuję Beno za przypomnienie,
nigdy dosyć.

Powód zamieszczenia w oświadczeniu braku poparcia ataków na strony
rządowe wyjaśnił już Polimerek - Wikipedia była z nimi przez media
wiązana. Zapewne mogliśmy ująć to zgrabniej, ale aż takiej wymowy,
którą przytoczyłeś w tym tekście nie widzę.

Pozdrawiam,
Agnieszka
--
Nova, Agnieszka Kwiecień

Re: Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

Natalia Szafran-Kozakowska-3
A ja dla odmiany dziękuję zarządowi za to oświadczenie. Przez ostatnie
kilka dni za sprawą wypowiedzi, jakie dostawały się do mediów mieliśmy
do czynienia z olbrzymią dezinformacją, a na podstawie spekulacji,
domysłów i pobożnych życzeń media budowały obraz niezgodny z
rzeczywistymi działaniami społeczności, co szkodziło wizerunkowi
Wikipedii.
Oświadczenie zarządu jest rozsądne, prezentuje obecny stan sprawy
wśród społeczności i chroni projekt przed jego wiązaniem z działaniami
niezgodnymi z prawem. A jednocześnie, co bardzo ważne, jest otwarte na
wszelkie decyzje społeczności i niczego nie przesądza. Właściwie
jedyne, do czego mogłabym się przyczepić to, że powinno się takie
oświadczenie ukazać już wcześniej, po pierwszych rewelacjach w
piątkowej Wyborczej. Ale zgaduję, że sprawa musiała zostać
przedyskutowana, a tekst sformułowany.

Wydając oświadczenie zarząd wywiązał się dobrze z roli, do jakiej
został powołany i za to należą mu się serdeczne podziękowania.

--
Magalia

Re: Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

patryk.matyjaszczyk
Ja również chciałbym wyrazić poparcie dla oświadczenia stowarzyszenia.
Wreszcie coś się ruszyło - BRAWO!
Piszą niektórzy, że tekst ten nie jest jakiś bardzo zgrabny. Trzeba wziąć jednak pod uwagę, że było to pisane w sumie pod sporą presją społeczności.
Należą się podziękowania i słowa uznania :)
Plogi

Re: Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

tipp
Wszystko pięknie i zgrabnie tylko ja się pytam: Kto dał mandat
Stowarzyszeniu do wypowiadania się w imieniu społeczności
polskojęzycznej Wikipedii. Ja takowej informacji na Wikipedii nie widzę
i nie znam. W związku z powyższym może należało by może ustalić, czy
stowarzyszenie ma prawo i w jakim zakresie wypowiadać się w imieniu
Wikipedii. Ewentualnie przedyskutować sprawę w gronie społeczności i
udzielić stowarzyszeniu odpowiednich plenipotencji, tak aby zarząd
stowarzyszenia mógł w zgodzie z literą prawa zajmować stanowisko w
sprawach społeczności w przyszłości. Tym bardziej że w tym samym
oświadczeniu zarząd informuje o gotowości do uczestniczenia w
konsultacjach społecznych w ramach grupy Dialog tylko nie wiem jako kto.

The boss

W dniu 2012-01-23 16:20, Natalia pisze:

> [...]

jest to bynajmniej zakazane. Nie podpisuje się przychodząc do
Wikipedii, że się będzie poza nią całkowicie apolitycznym.

Jeżeli jakieś stowarzyszenie ma w nazwie wiki-cośtam, to już sama
nazwa zobowiązuje, a przynajmniej powinna, do zachowań we
wszelkich obszarach zbieżnych z pierwszą instytucją o tej nazwie.

Stowarzyszenie o nazwie Wikimedia będzie zawsze i wprost
utożsamiane z Wikipedią i koniec. Zresztą chyba właśnie po to
nazwano tak to stowarzyszenie. Prawda?

Jeżeli tak nie jest, to zawłaszczyliście nazwę.

Teraz okazuje się, że Wikipedia i Wikimedia to w ogóle co innego,
a jak ktoś się nie orientuje to jego wina, bo prawniczo jesteśmy
kryci. To jest tłumaczenie tak zawoalowane jak zawoalowane są
przepisy ACTA. Zatem - złośliwie rzecz ujmując - może jest coś na
rzeczy?

Beno

Re: Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

Ale Stowarzyszenie sobie w ogóle takich praw nie rości. W samym
komunikacie są dwa fragmenty: "Stowarzyszenie Wikimedia Polska - jako
instytucja jedynie wspierająca - nie mająca wpływu na treść i
funkcjonowanie Wikipedii - nie jest w stanie przewidzieć, jaki
kierunek dyskusja obierze w najbliższym czasie." i wyżej: "Uwaga:
Stowarzyszenie Wikimedia Polska nie jest operatorem Wikipedii.
Zrzeszamy osoby, które starają się promować swobodny i darmowy dostęp
do wiedzy i kultury oraz wspieramy społeczność osób tworzących
Wikipedię."

O ile pamiętam przy każdej też okazji podkreśla się, że Stowarzyszenie
nie kieruje Wikipedią i informuje o tym dziennikarzy. Nigdy też nie
wypowiada się w imieniu Wikipedii, a jedynie swoim własnym, informując
ewentualnie o tym, co się w społeczności dzieje.

--
Magalia

Dnia 23 stycznia 2012 tipp napisał:

> [...]
> Stowarzyszeniu do wypowiadania się w imieniu społeczności
> polskojęzycznej Wikipedii. Ja takowej informacji na Wikipedii nie widzę

Ja takowej wypowiedzi w imieniu społeczności w oświadczeniu nie widzę.

Widzę stwierdzenie że społeczność dyskutuje i że wg wiedzy
Stowarzyszenia nie ma zapowiedzi protestów.

Czy Stowarzyszenie ma milczeć w momencie, gdy projektom Wikimediów
dorabia się gębę sojuszników włamywaczy, albo strony w sporze
politycznym?

Milczeć nie może, bo po pierwsze, czego byśmy nie mówili, to i tak
ludziom się wszystko miesza - i traktują Stowarzyszenie jako
przedstawicieli twórców Wikipedii, czy też jako oficjalny głos
polskiwej Wikipedii. Jeśli ktoś był na 11. urodzinach
Wikipedii w Warszawie, to słyszał, jakiego rodzaju telefony musi
odbierać Paweł, który jako rzecznik podał swój numer na stronie SWPL.

Po drugie - nie byłoby SWPL gdyby nie społeczność Wikipedii - i nie
podoba mi się takie antagonizowanie, jakie widzę w poście Twoim i
Bena. Od kiedy to nagle są to odmienne byty z odmiennymi celami?

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Rdrozd * http://swiatczytnikow.pl :)

Re: Oświadczenie w sprawie protestu przeciw ACTA

> Zapewne mogliśmy ująć to zgrabniej, ale aż takiej wymowy, którą
przytoczyłeś w tym tekście nie widzę.

Cytat:

"Stowarzyszenie Wikimedia Polska potępia wszelkie niedemokratyczne
formy protestu, w szczególności rzekome ataki na strony
internetowe urzędów państwowych w Polsce."

I pytanie:

Po co? Co to ma wspólnego ze sprawą?

Beno