Onet - naruszenie licencji zdjęć

Robert Matusewicz-2
Hej,

zajmuje się u nas ktoś kontaktem z ramienia Fundacji z Onetem.
Naruszył licencje
http://technowinki.onet.pl/inne/multimedia/karl-gert-straszliwa-bron-nazistow,5230541,12665486,foto-male.html

Na mój mail nikt nie raczył odpowiedzieć

My public key can be found at https://keyserver2.pgp.com

Odp: Onet - naruszenie licencji zdjęć

Wojciech Pędzich
Dnia 3-09-2012 o godz. 11:33 Robert Matusewicz napisał(a):

> [...]
>
> Na mój mail nikt nie raczył odpowiedzieć

Z ramienia Fundacji (WMF) raczej nikt nie zajmuje się kontaktami z pojedynczymi mediami. Nie wiem, czy z ramienia SWMPL ktoś podejmuje takie działania.

Postaram się do nich napisać, wzmocnimy efekt.

Wojtek

Re: Onet - naruszenie licencji zdjęć

W dniu 3 września 2012 11:33 użytkownik Robert Matusewicz
<[hidden email]>napisał:

> [...]
>
> Na mój mail nikt nie raczył odpowiedzieć

Oficjalnie chyba nikt się nie zajmuje. Kilka osób wysyła mejle do różnych
serwisów (zdarzyło mi się że dali licencji ale też że usunęli zdjęcia). Nie
dawno była mowa o jakiejś ksksiążce która naruszała PA i ktoś miał się
sądzić ale nie było jeszcze chyba informacji o wyniku.

Re: Odp: Onet - naruszenie licencji zdjęć

W dniu 3 września 2012 11:50 użytkownik Wojciech Pędzich
<[hidden email]> napisał:

> Z ramienia Fundacji (WMF) raczej nikt nie zajmuje się kontaktami z pojedynczymi mediami. Nie wiem, czy z ramienia SWMPL ktoś podejmuje takie działania.
>
> Postaram się do nich napisać, wzmocnimy efekt.

Ja tu nie widzę naruszenia praw autorskich edytorów Wikipedii czy
Commons. Dane do tekstu pochodzą wprawdzie z hasła, ale opis jest na
tyle inny, że w zasadzie zawiera tylko dane pochodzące od nas. Układ
treści i zdania są zupełnie inne niż w artykule w Wikipedii. Jeśli
chodzi o zdjęcia - to Commons jest tu tylko pośrednikiem. Prawa
majątkowe do zdjęć należą do Bundesarchiv. Także jeśli ktoś by tu mógł
ich ścigać to ew. tylko Bundesarchiv. Jak ci się chce - napisz maila
do Bundesarchiv i napuść ich na onet.pl ;-)

Re: Odp: Onet - naruszenie licencji zdjęć

Tomasz Ganicz
W dniu 3 września 2012 12:01 użytkownik Tomasz Ganicz
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> ich ścigać to ew. tylko Bundesarchiv. Jak ci się chce - napisz maila
> do Bundesarchiv i napuść ich na onet.pl ;-)

Korekta: jest jednak fotka usera z Commons:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mortars_Karlgeret_Adam.jpg

http://technowinki.onet.pl/inne/multimedia/karl-gert-straszliwa-bron-nazistow,5230541,12665507,foto-male.html#photo12665507

no to o to ew. można toczyć "bój"...

Re: Onet - naruszenie licencji zdjęć

Maciej W
Marek Mazurkiewicz wrote:
> Nie
> dawno była mowa o jakiejś ksksiążce która naruszała PA i ktoś miał się
> sądzić ale nie było jeszcze chyba informacji o wyniku.

To chyba o mnie mowa, chodziło o folder promocyjny wydany przez Starostwo Powiatowe w Starachowicach. Sprawa jest na etapie rozpatrywania przez Sąd Rejonowy mojego zażalenia na postanowienie Prokuratury o umorzeniu postępowania.

Odnośnie spraw tego typu, raczej autor pozostaje ze sprawą sam. Stowarzyszenie Wikimedia Polska nie jest stroną sporu. Ani SWMPL ani CreativeCommons Polska nie mają mandatu do zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. CC Polska pisze zresztą wprost: "Czy Creative Commons pomoże mi w egzekwowaniu licencji?

Nie. Creative Commons nie jest w stanie zaoferować ani porad, ani też usług prawnych, które pomogą w egzekwowaniu licencji. Nasza misja nie obejmuje indywidualnego doradztwa i nie stać nas na udzielanie takich usług. Nie jesteśmy również firmą prawniczą."

Źródło: http://creativecommons.pl/faq/#6

Lajsikonik

Re: Onet - naruszenie licencji zdjęć

Powerek38
Hej!

Zgadza się, Stowarzyszenie nie jest stroną w sensie prawnym, natomiast
ja od dłuższego czasu już postuluje, aby w ramach swojego pakietu
działań sprzyjających rozwojowi Wikimediów w Polsce, WMPL postarało się
również stworzyć jakieś mechanizmy wsparcia dla osób, które albo zostają
pozwane w związku z działalnością w Wikimediach (chociaż o ile wiem,
akurat w takich sprawach można na WMPL liczyć), albo same chcą bronić
np. licencji Wikimediów w sądzie, zwłaszcza gdy to ich praca jest
wykorzystywana niezgodnie z licencją. O ile wiem (proszę prawników o
korektę, jeśli się mylę), nie ma w Polsce obowiązku, aby osoba idąca do
sądu sama opłacała swojego pełnomocnika prawnego, pełnomocnik ten może
być sfinansowany np. przez jakieś stowarzyszenie. Gdyby Stowarzyszenie
znalazło prawnika znającego się na takich sprawach i wynegocjowało z nim
korzystne warunki współpracy, byłoby dużo łatwiej. Wiadomo zresztą, że
nikt nie będzie się domagał w takich sprawach odszkodowania dla siebie,
jako "karę" za naruszenie praw można w pozwie wskazać np. wpłatę na WMPL.

Oczywiście nie wiem, czy to się mieści w OPP, chociaż znam OPP
udzielające pomocy prawnej.

Powerek38

/
> [...]
| stworzyć jakieś mechanizmy wsparcia dla osób, które albo zostają pozwane w
| związku z działalnością w Wikimediach ...

Ja osobiści jestem za taką aktynowością WM PL, ale to temat na inną listę
(właśnie WM Pl).

Re: Onet - naruszenie licencji zdjęć

Paweł Zienowicz
W dniu 2012-09-03 13:51, Dorożyński Janusz pisze:

> [...]
Chyba wszyscy jesteśmy za tym, aby WMPL pomagało wikipedystom jeśli będą
tej pomocy potrzebować w związku ze swoją aktywnością w projektach
Wikimedia. Nie pamiętam jednak, aby dotychczas ktoś zgłosił się po taką
pomoc. Składanie deklaracji pomocy przez WMPL nie za bardzo ma sens, bo
chęć pomocy jest chyba oczywista, a każda sprawa sądowa jest na tyle
poważnym wyzwaniem, że powinna być traktowana indywidualnie.

Jeśli ktoś oczekuje pomocy najlepiej napisać maila do Zarządu lub do
Prezesa. Jeśli sprawa jest nagląca, a kontakt mailowy z jakichś przyczyn
utrudniony, można również dzwonić do mnie, a ja postaram się przekazać
sprawę osobom kompetentnym.

Paweł Zienowicz tel. 515235656

Re: Onet - naruszenie licencji zdjęć

Albertus-2
[...]

----

“kołaczcie, a otworzą wam...”

Nawet Onet ulegnie
Tu http://religia.onet.pl/kraj,19/tysiace-wiernych-w-licheniu,223.html
podpis zmieniono po upomnieniu (prawie idealny).

pisać, pisać i uświadamiać...
(ostatnio Polskie Radio tez ulega i nieśmiało zaczyna podawać licencję
http://www.polskieradio.pl/8/688/Artykul/625669,Podazaj-tropem-szesnastowiecznych-pielgrzymow
choć wcześniej sukcesem był autor)

Krzysztof
Albertus teolog
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Albertus_teolog

Re: Onet - naruszenie licencji zdjęć

tipp
W dniu 2012-09-07 00:19, Albertus pisze:

> [...]
tu macie następny kwiatek, z tym że teraz ten co opracowywał temat z
ramienia onetu podpisał się jako RJ obok Wikimedia
http://technowinki.onet.pl/inne/multimedia/kolorowe-zdjecia-z-ii-wojny-swiatowej,5236568,12696098,foto-male.html

Grzegorz "the boss" Zaleski

> [...]

> tu macie następny kwiatek, z tym że teraz ten co opracowywał temat z
> ramienia onetu podpisał się jako RJ obok Wikimedia

To ja dołożę jeszcze jeden, tym razem wirtualna Polska: http://turystyka.wp.pl/gid,11235729,title,cuda-o-ktorych-nigdy-nie-slyszales-,zdjecie,orltkkqls,galeria_zdjecie.html

Również nie byli uprzejmi odpowiedzieć na mój mail ani cokolwiek z tym zrobić.

Lajsikonik

Re: Onet - naruszenie licencji zdjęć

W dniu 2012-09-07 00:19, Albertus pisze:

Z tego co się orientuję, to z ramienia Fundacji nikt od nas się tym nie
zajmuje.

Re: Onet - naruszenie licencji zdjęć

Tomasz Ganicz
W dniu 7 września 2012 13:14 użytkownik Karol Głąb
<[hidden email]> napisał:

> [...]

Tam znowu są zdjęcia głównie z Bundesarchiv - IMHO najskuteczniej by
było napuścić na onet Bundesarchiv - czy ktoś zna na tyle dobrze
niemiecki, że by był w stanie napisać list z opisem sytuacji?

Re: Onet - naruszenie licencji zdjęć

Powerek38
Nie chciałbym wskazywać palcami, ale jak wiadomo nie od dziś, kolega
Saper jest mocno osadzony w niemieckich Wikimediach, może zechciałby
pomóc...

Powerek38