Open Access, fria licenser och kärnfullhet

Open Access, fria licenser och kärnfullhet

Jan Ainali
Hej!

I verksamhetsplanen för året har vi OpenAccess och kopplingen till fria licenser med som en punkt. [1] Från planeringsmötet finns en kort liten slogan Fri kunskap = Fri vetenskap som överlevde genom årsmötet.

Är det någon som har en idé på en formulering som är ännu tydligare? Gärna lite catchy eller spetsigt så att man snabbt fattar. Tänk lite t-shirts-slogan.

--
Jan Ainali

Bli medlem i Wikimedia Sverige: 100 kr till bankgiro 5822-9915 (skriv "Medlemsavgift, namn, adress och epost")

http://se.wikimedia.org

Re: Open Access, fria licenser och kärnfullhet

David Öhlin-2
Det blir längre, men retoriskt snyggt (?), att lägga till "Fri tanke". Då kanske man vill ta bort likhetstecknet och sätta komma mellan de tre i stället. I mitt huvud implicerar man då ett orsakssamband, lika väl som man säger att alla tre hör ihop.

Fri kunskap, fri vetenskap, fri tanke.

Hälsningar,
David

Den 11 september 2013 15:34 skrev Jan Ainali <[hidden email]>:
[...]

Sophie Österberg
Fri tanke, det var fint.

/ sophie

Den 12 september 2013 08:34 skrev David Öhlin <[hidden email]>:
[...]

Be Bold!
Sophie Österberg
0736-982101
[hidden email]

Every single contribution to Wikipedia is a gift of free knowledge to humanity.

Re: Open Access, fria licenser och ?==?iso-8859-1?Q?kärnfullhet

Jan Ainali
Frågan är om man ska vända på ordningen då vi här funderar på att det är Open access som kan vara till nytta för annat:

Fri vetenskap, fri kunskap, fri tanke.
--

On 12 sep 2013 17:34 "David Öhlin" [hidden email] wrote:

> [...]

> "Medlemsavgift, namn, adress och epost")
>
> http://se.wikimedia.org

Re: Open Access, fria licenser och ?==?iso-8859-1?Q?kärnfullhet

Lars Aronsson
On 09/12/2013 07:28 PM, Jan Ainali wrote:
> Frågan är om man ska vända på ordningen då vi här funderar på att det
> är Open access som kan vara till nytta för annat:
>
> Fri vetenskap, fri kunskap, fri tanke.

Vem är målgruppen? Vad har de för referensramar?
Det är ju inte i våra öron, utan i deras, som en slogan
ska låta bra. T.ex. lär devisen "Att tänka fritt är stort,
att tänka rätt är större" vara välkänd för forskare.
Så låt oss inte trampa ner i klaveret rätt-vs-fritt.

--
   Lars Aronsson ([hidden email])