Płatny dostęp do wielu polskich portali od września

Płatny dostęp do wielu polskich portali od września

Jakub K.
Pojawiły się dzisiaj informacje o tym że rusza od września system
Paywall na wielu polskich portalach ([1],[2]). Ponieważ lista tych
portali jest dość spora ([3]) i z wielu z nich korzystamy myślę że
należy się temu przyjrzeć bliżej gdyż albo jest to szansa na dostęp do
większej ilości treści online albo wręcz odwrotnie. Płatny dostęp
zdecydowanie nie sprzyja weryfikowalności więc może być problem ze
źródłami w wielu artykułach.

Plushy

[1] - http://di.com.pl/news/46022,0,Platne_tresci_w_duzych_polskich_e-gazetach_od_wrzesnia_-_rusza_paywall_Piano.html
[2] - http://wyborcza.pl/0,127793.html
[3] - http://www.pianomedia.pl/package

Re: Płatny dostęp do wielu polskich portali od września

Przykuta
> [...]
> większej ilości treści online albo wręcz odwrotnie. Płatny dostęp
> zdecydowanie nie sprzyja weryfikowalności więc może być problem ze

Pewien problem z tym będzie, ale podobnie jak z książkami w księgarniach - płatne źródło jest nadal źródłem. Natomiast IMO warto byłoby coś zrobić przed tym resetem części sieci i sprawdzić linki do tych portali, póki płatne nie są.

Re: Płatny dostęp do wielu polskich portali od września

picus-viridis

> Pewien problem z tym będzie, ale podobnie jak z książkami w księgarniach - płatne źródło jest nadal źródłem. Natomiast IMO warto byłoby coś zrobić przed tym resetem części sieci i sprawdzić linki do tych portali, póki płatne nie są.

Ba, ale już teraz część linków do "GW" czy "Rz" prowadzi do płatnych materiałów, a krakowski "Dziennik Polski" to chyba w całości jest płatny.

Picus viridis

Dnia 18 lipca 2012 Jakub K. napisał:

> Płatny dostęp zdecydowanie nie sprzyja weryfikowalności więc może
> być problem ze źródłami w wielu artykułach.

Byleby nie zmieniali URL-i przy każdej zmianie skórki, to nie będzie
to wielka tragedia... Więcej będzie można powiedzieć, gdy rzeczywiście
to włączą.

Inna sprawa, że trzeba będzie zweryfikować sporo linków zewnętrznych,
gdyż linkowanie do materiałów płatnych w wielu momentach nie będzie
miało sensu.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Rdrozd * http://swiatczytnikow.pl :)

Re: Płatny dostęp do wielu polskich portali od września

Stan Zurek
> Inna sprawa, że trzeba będzie zweryfikować sporo linków zewnętrznych,
> gdyż linkowanie do materiałów płatnych w wielu momentach nie będzie

Linkowanie pewnie nie, ale podanie samego źródła jak najbardziej.

Pozdrawiam

Zureks

Re: Płatny dostęp do wielu polskich portali od września

Generalnie ja bym się tym za mocno nie przejmował. Po pierwsze, o ile
wiem system Piano będzie stosunkowo tani (w początkowej ofercie roczna
subskrypcja wszystkich serwisów w jednym pakiecie ma kosztować 200 zł -
dla porównania obecnie sama prenumerata Polityki w wersji cyfrowej z
dostępem do archiwum kosztuje 170 zł rocznie), więc możliwe, że część
wikipedystów wykupi go na swoje prywatne potrzeby i będzie mogła w razie
potrzeby przy okazji weryfikować. Po drugie, jak ktoś już napisał -
zasada WER dopuszcza nawet konieczność wycieczki do biblioteki, więc tu
się zmienia niewiele.

Re: Płatny dostęp do wielu polskich portali od września

Tomek Gazeta.pl
Obecnie już szereg publikacji ma płatne archiwa czy bieżące numery
(gazeta.pl, wyborcza.pl + archiwum GW, Rzeczpospolita i chyba jej
strona internetowa, Polityka, krakowski Dziennik Polski,
naszemiasto.pl). Damy radę ;)

Lepiej by było wykorzystać to na promocję Wikipedii (i siostrzanych),
które w końcu są darmowe i takimi pozostaną (choć to hasło chyba
zajęte..).

Elfhelm

W dniu 18 lipca 2012 15:46 użytkownik Stan Zurek <[hidden email]> napisał:

> Linkowanie pewnie nie, ale podanie samego źródła jak najbardziej.
>
> Pozdrawiam
>
> Zureks

Była mowa o linkach zewnętrznych które z definicji nie są źródłami

Re: Płatny dostęp do wielu polskich portali od września

Peter Domaradzki
Ja staram się - o ile to możliwe - korzystać z źródeł pisanych...

W dniu 18 lipca 2012 10:19 użytkownik Marek Mazurkiewicz <
[hidden email]> napisał:

> Była mowa o linkach zewnętrznych które z definicji nie są źródłami
>
> --
> Pozdrawiam Marek Mazurkiewicz

Piotr 'Beliss' Domaradzki

Re: Płatny dostęp do wielu polskich portali od września

picus-viridis

A poza tym to po części nie ma czego żałować - co można uźródłowić na podstawie "SE"? Że wieloryb jest w stanie dopłynąć do Warszawy? (Choć to chyba było w w "Fakcie").

Picus viridis