PWN a Wikipedia

Adrian Grycuk
Czesc,

Głos prezesa Biblioteki Analiz Lukasza Golebiewskiego na temat rynki ksiazki w Polsce i planowanej ustawy o otwartych zasobach publicznych z przywołaniem Wikipedii w dzisiejszej "Rzeczpospolitej" (str. B9)

(..) Najbardziej razacy jest przyklad PWN, ktore poleglo z kretesem w walce z Wikipedia, translatorem Google i rozmaitymi darmowymi slownikami czy leksykonami dostepnymi - legalnie - w sieci.(..)  Ale tracimy wszyscy. Politycy nie rozumieja, że darmowe treści, pozbawione redaktora, będą watpliwej wartosci. Ta "darmoizacja" będzie oznaczala wprawdzie szeroki dostep do wiedzy, ale niepewnej, niezweryfikowanej, niezredagowanej, pełnej bledow, pisanej potocznym językiem przez amatorow.

http://www.ekonomia24.pl/artykul/705493,977967-Rynek-ksiazki-w-odwrocie.html

Pozdrawiam,
Adrian (Boston9)

Re: PWN a Wikipedia

Tomasz Ganicz
W dniu 6 lutego 2013 19:53 użytkownik Adrian Grycuk
<[hidden email]> napisał:
> [...]
>
> (..) Najbardziej razacy jest przyklad PWN, ktore poleglo z kretesem w walce z Wikipedia, translatorem Google i rozmaitymi darmowymi slownikami czy leksykonami dostepnymi - legalnie - w sieci.(..)  Ale tracimy wszyscy. Politycy nie rozumieja, że darmowe treści, pozbawione redaktora, będą watpliwej wartosci. Ta "darmoizacja" będzie oznaczala wprawdzie szeroki dostep do wiedzy, ale niepewnej, niezweryfikowanej, niezredagowanej, pełnej bledow, pisanej potocznym językiem przez amatorow.

Nie przeczytamy, bo artykuł jest za paywallem.

Re: PWN a Wikipedia

Borys Kozielski-2

> http://www.ekonomia24.pl/artykul/705493,977967-Rynek-ksiazki-w-odwrocie.html
> >

> Nie przeczytamy, bo artykuł jest za paywallem.

Znaczy w świecie równoległym

Re: PWN a Wikipedia

Artur Fijałkowski

> Znaczy w świecie równoległym

Dzięki czemu jest bardziej merytoryczny z definicji ;)

AJF/WarX

Re: PWN a Wikipedia

Adrian Grycuk
W dniu 2013-02-06 21:10:04 użytkownik Artur Fijałkowski <[hidden email]> napisał:

> Dzięki czemu jest bardziej merytoryczny z definicji ;)

O rany, faktycznie - przepraszam Was serdecznie. Mam dostep do wersji elektronicznej, i w biegu nie zwrocilem uwagi. Bije sie mocno w piersi.

To w kazdym razie tylko sygnalnie o tym artykule na wypadek gdyby wpadla Wam w rece wersja papierowa "Rz".

Swoja droga - fajna puenta:)

Z pozdrowieniami,
Adrian (Boston9)

Re: PWN a Wikipedia

Szymon Grabarczuk
A może by tak nam go tu skopiować w ramach dozwolonego użytku? ;)

W dniu 6 lutego 2013 21:36 użytkownik Adrian Grycuk
<[hidden email]> napisał:

> [...]
>
> To w kazdym razie tylko sygnalnie o tym artykule na wypadek gdyby wpadla Wam w rece wersja papierowa "Rz".

Tar Lócesilion

Re: PWN a Wikipedia

Tomasz Ganicz
W dniu 6 lutego 2013 21:38 użytkownik Tar Lócesilion
<[hidden email]> napisał:
> A może by tak nam go tu skopiować w ramach dozwolonego użytku? ;)

Oj nie wiem czy tu wszyscy pozostają z sobą w stosunkach towarzyskich,
nie wspominając o tym, że to może być użycie uderzające w słuszne
interesy twórców. ;-)

Re: PWN a Wikipedia

Artur Fijałkowski
> Oj nie wiem czy tu wszyscy pozostają z sobą w stosunkach towarzyskich,
> nie wspominając o tym, że to może być użycie uderzające w słuszne
> interesy twórców. ;-)

To ci, którzy nie są niech nie czytają.

A tak na poważnie, to trzeba się przyzwyczaić, bo tak będzie do końca
świata - zawsze znajdą się naiwni, którzy myślą, że im coś jest
droższe, tym MUSI być lepsze (a ''darmowe'' z definicji jest gorsze od
płatnego).

Pozdro
AJF/WrX

Re: PWN a Wikipedia

/
| A może by tak nam go tu skopiować w ramach dozwolonego użytku? ;)

Tu to niekoniecznie, ale tu
http://www.wampnm.webd.pl/Pliki/Rz_2013-02-06_Golebiewski_L.,_Rynek_ksiazki_
w_odwrocie.pdf to mówisz i masz :-)) . Co najmniej ja uznaję, że pozostaje z
wami w ramach dozwolonych, a niektórych wręcz widziałem w realu. A na
witrynie Rzepy można się zarejestrować i mieć dostęp fri do 25 artów
miesięcznie.

A artykuł przypomniał mi Jadwisin i sympatyczną redaktorę onetowej WIEM,
która właśnie była dobijana przez nas - do tej pory mnie intryguje, czy
chciała spojrzeć w twarze ludzi, którzy byli sprawcami.

Re: PWN a Wikipedia

Marek Mazurkiewicz
"Planowana ustawa o otwartych zasobach
publicznych jest wyjątkowo niebezpieczna - w szczególności dla wydawców książek
naukowych, referencyjnych i edukacyjnych. W brutalnym uproszczeniu, państwo chce
pozbawić wydawców praw do zarabiania na eksploatacji utworów, na które
mają licencję!"

Jak można tak bezczelnie kłamać?

Re: PWN a Wikipedia

Tomasz Ganicz
W dniu 6 lutego 2013 23:29 użytkownik Marek Mazurkiewicz
<[hidden email]> napisał:
> [...]
> pozbawić wydawców praw do zarabiania na eksploatacji utworów, na które

Autorowi się trochę miesza. Nazwa serwisem torent itd. Ale trzeba
przyznać, że artykuł jest szczery w intencjach :-) Woła: dajcie kasy,
kasy, kasy. I zabezpieczcie nasze interesy kosztem wszystkich innych.
Bo się nam należy i już !

Ale zdaje się, że nielegalnie to przeczytałem, bo w stopce artykułu jest:

"(c) Wszystkie prawa zastrzeżone
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być
powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w
jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny
lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach
eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w
Internecie - bez pisemnej zgody PRESSPUBLICA Sp. z o.o. Jakiekolwiek
użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody
PRESSPUBLICA Sp. z o.o. lub autorów z naruszeniem prawa jest
zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie."

A żeby to przeczytać zrobiła mi się tego kopia tymczasowa na twardym dysku :-)

/
| Ale zdaje się, że nielegalnie to przeczytałem, bo w stopce artykułu jest:

Otóż nie. Po pierwsze wyżej niż wszelkie stopki, oświadczenia, groźby i
prośby w demokratycznym państwie prawa, jakim jest nasza ojczyzna, są
ustawy. W tym konkretnym przypadku ustawa o prawach autorskich, i passus z
niej o dozwolonym, ramach i kręgu. A po drugie. Jak najbardziej widziałem tę
idiotyczną stopkę. Idiotyczną, bo literalnie ją stosując również ja
wykupując płatny dostęp nie mógłbym z niego skorzystać, gdyż nawet tylko do
przeczytania artu na ekranie z przeglądarki robi mi się kopia na moim dysku
(tj. więc już ten tekst "powielam"). Jak tylko zobaczyłem to dziwo (kiedyś
tego wytworu chorej wyobraźni nie było), to zadzwoniłem do Rzepy z uprzejmym
zapytanie, dlaczego robią tak głupie rzeczy. Odpowiedź była rozbrajająca -
wprawdzie od gościa młodego i zdecydowanie nie z peerelu - w stylu
pezetpeerowskiego "wicie rozumicie", to tak pro-forma, bo chodzi tylko o
dalszą odsprzedaż, i proszę się nie przejmować. Co niniejszym, jak i
niekiedy poprzednio choć nieczęsto,  czynię. Ale biorę całą odpowiedzialność
na siebie, i dlatego nie wysyłam na listy, ale wystawiam na moim
(wykupionym) obłoku. Czynię zresztą to jak wspomniałem wstrzemięźliwie i
tylko w razie ważnego interesu społecznego, i jak sądzę mam w tym wasze
moralne wsparcie :-) .

Re: PWN a Wikipedia

Paelius
PWN to poległ przede wszystkim dlatego, że nie był (i nie jest nadal)
otwarty na nowe technologie i na web 2.0. Cała reszta jest już tylko
pochodną.

PA

Re: PWN a Wikipedia

W dniu 7 lutego 2013 09:07 użytkownik Dorożyński Janusz

Oczywiście Januszu - to była tylko taka moja ironia. Niemniej można
oczekiwać, że wydawcy (i nie tylko) będą dążyć do tego aby tego
rodzaju klauzule miały rzeczywistą moc prawną, jest to jest zresztą w
tym tekście postulowane...