Phantom-bilder

Arne Orvall

Hei, folk bak Wikipedia.

Det er en Novise som skriver til dere nå! , men har et og annet udekt behov som det hadde vært artig om noen kunne hjelpe med.

Det gjelder disse "fantombildene" som eksisterte i et av den kulørte ukepressens blader for ca. ti til femten år siden.  Ikke  dagens "etterlysnings-tegninger", men bilder som måtte betraktes på en spesiell måte.
En måtte holde bildet på normalt vis foran seg, men, for å få frem hva det forestilte, måtte en "feste-blikket" et stykke bak bildet, og da hokus pokus, dukket innholdet frem.
Husker spesielt et med  delfiner  og noen søyler i vann.

Har forespurt i ukepressen, men de kjenner ikke til "fenomenet", er for unge, kansje...

Er det noen der ute som kan hjelpe med hvor det er mulig å få tak i disse type bilder?

(Ønsker å "teste" øynene, om jeg er i stand til å "se" slik som den gang.)

Det eksisterer kansje dataprogram som kan fremstill typen bilder/tegninger, det hadde vært kult.

Vennlig hilsen
Arne O.

Re: Phantom-bilder

Stig Meireles Johansen