Quantcast

Piotr Kaczkowski i jego zdjęcie

patryk.matyjaszczyk
Dostałem przed chwilą takiego maila:
"Witam, Mam nadzieję, że ten list dojdzie, bo Pański adres zgadłem na podstawie niepełnych informacji z okołowikipedyjnej grupy dyskusyjnej i innych stron internetowych. Zauważyłem, że na Wikipedii znajduje się wprowadzone przez Pana zdjęcie Piotra Kaczkowskiego zrobione podczas jego dekoracji Krzyżem Oficerskim w zeszłym roku. Ktoś dopisał już komentarz do artykułu o Panu Piotrze, że nie życzy on sobie publikacji swojego wizerunku, ale widzę, że zdjęcie jest bardzo niewyraźnie, więc pomyślałem sobie, że może w tym wypadku zrobił wyjątek? Czy udało się Panu uzyskać od Pana Piotra pozwolenie na publikację tego zdjęcia? Pozdrawiam"

Co mu powinienem odpisać? O to zdjęcie chodzi: http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:%C5%9Awi%C4%99to_Niepodleg%C5%82o%C5%9Bci_2012_ad_26.JPG

Plogi

Re: Piotr Kaczkowski i jego zdjęcie

Robert Matusewicz-2
Odpisz, że zdjęcie faktycznie mizerne i raczej do dokumentowania artykułów
na WIkipedii się nie nada, więc niedługo poleci.

Matekm

W dniu 3 marca 2013 18:23 użytkownik patryk.matyjaszczyk <
[hidden email]> napisał:

> [...]
> Pana Piotra pozwolenie na publikację tego zdjęcia? Pozdrawiam"
>
> Co mu powinienem odpisać? O to zdjęcie chodzi:

My public key can be found at https://keyserver2.pgp.com

Re: Piotr Kaczkowski i jego zdjęcie

Maciej Król
W dniu 3 marca 2013 19:23 użytkownik patryk.matyjaszczyk <
[hidden email]> napisał:

> [...]
> Pana Piotra pozwolenie na publikację tego zdjęcia? Pozdrawiam"
>
> Co mu powinienem odpisać? O to zdjęcie chodzi:

Czy wiesz co to ochrona wizerunku, osoba publiczna, panorama i ochrona
tajemnicy korespondencji?

--
Z poważaniem,

Maciej Król

Re: Piotr Kaczkowski i jego zdjęcie

Tomasz Ganicz
W dniu 3 marca 2013 19:55 użytkownik Maciej Król
<[hidden email]> napisał:

> Czy wiesz co to ochrona wizerunku, osoba publiczna, panorama i ochrona
> tajemnicy korespondencji?

No właśnie Macieju - i inny prawnicy na liście - jak zinterpretować w
takim kontekście art 81. p. 2.1 prawa autorskiego? Warto by to ustalić
- nie tylko dla tego jednego zdjęcia - ale przy innych podobnych.

"2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności
politycznych, społecznych, zawodowych,"

Czy Piotr Kaczkowski jest osobą powszechnie znaną - IMHO jako
wieloletni dziennikarz radiowy - z pewnością tak - choć rozpoznawalny
jest głównie jego głos, a jego twarz raczej nie jest powszechnie
rozpoznawalna...

Czy zdjęcie zostało wykonane w związku z pełnieniem przez niego
funkcji społecznej? Tutaj to nie wiem - czy ceremonia udekorowania
orderem jest pełnieniem funkcji społecznej przez udekorowanych???
Jeśli przyjąć, że nie - to Plogi powinien za każdym razem prosić
sfotografowane osoby dekorowane o zgodę na udostępnienie wizerunku.

Bo np. IMHO uroczyste wręczenie nominacji na różne funkcje - już z
pewnością jest wykonywaniem tej funkcji (dokładnie jej rozpoczęciem
:-) ), ale z przyjęciem odznaczenia to już nie wiem - odznaczenie
dostaje się jako osoba - choć w efekcie zwykle szczególnych zasług w
wykonywaniu jakiejś funkcji publicznej...

Re: Piotr Kaczkowski i jego zdjęcie

Tomek Gazeta.pl
> jeżeli wizerunek wykonano w związku z
> pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności
> politycznych, społecznych, zawodowych,"

Uznałbym, że tak.

Elfhelm

Re: Piotr Kaczkowski i jego zdjęcie

Dorożyński Janusz (4w)
/
> [...]
sfotografowane
| osoby dekorowane o zgodę na udostępnienie wizerunku.

Wpadamy w kompletną paranoję (prawniczą też). Konkretna osoba jawnie,
publicznie przez ogłoszenie ma nadane przez mojego prezydenta jawne
odznaczenie mojego kraju, to odznaczenie zostało na publicznej, jawnej
ceremonii wręczone. Ale wobec pewnej idiosynkrazji tej konkretnej osoby
(osobiście redaktora Piotra Kaczkowskiego uwielbiam od lat ...mdziesiątych
XX wieku) jej wizerunek ma być dla mnie, obywatela państwa przyznającego ww.
nagrodę zabroniony i tajny.

Wiem, oczywiście, dobrą rzeczą jest szanowanie życzeń innych (również
będących idiosynkrazją). Ale wtedy dajmy sobie spokój z fotografowaniem
czegokolwiek, a ludzi zwłaszcza.

Co do tajemnicy korespondencji, to nie zrozumiałem o co chodzi. Plogi
wrzucił list w sprawie służbowej, na listę służbową.

Re: Piotr Kaczkowski i jego zdjęcie

patryk.matyjaszczyk
Faktycznie, przyjmijmy na przyszłość, że zdjęcie jest wykonane w związku z "byciem osobą publiczną" (bo pan Kaczkowski dostał odznaczenie za swą działalność zawodową i/lub społeczną, która tą osobą publiczną go uczyniła. W związku jednak z moim szacunkiem do tej osoby oznaczyłem to zdjęcie jako kwalifikujące się do usunięcia :)

Ale na przyszłość, może nie przyjmujmy takiej interpretacji, która zmuszałaby mnie prosić każdego odznaczonego przez prezydenta o zgodę na publikację zdjęcia, bo to niedorzeczne.

Dnia 3 marca 2013 20:42 Dorożyński Janusz (4w)&lt;[hidden email]&gt; napisał(a):
Co do tajemnicy korespondencji, to nie zrozumiałem o co chodzi. Plogi
wrzucił list w sprawie służbowej, na listę służbową.

(a w mailu dostał jeszcze imię, nazwisko, adres i numer telefonu, co oczywiście usunął. Wtedy można by mieć do niego pretensje)

Dnia 3 marca 2013 Dorożyński Janusz napisał:

> [...]
> XX wieku) jej wizerunek ma być dla mnie, obywatela państwa przyznającego ww.

Być może na prezydent.pl jego zdjęcie się znalazło (choć nie
widziałem), ale nie wiem czy wizerunki osób, które dostają odznaczenia
kwalifikują się do informacji publicznej. :-)

Prezydent (czy też jego urzędnicy) wręczają też medale za długoletnie
pożycie małżeńskie, czy to oznacza, że wszystkich tych starszych ludzi
mamy fotografować i publikować w sieci?

> Wiem, oczywiście, dobrą rzeczą jest szanowanie życzeń innych (również
> będących idiosynkrazją). Ale wtedy dajmy sobie spokój z fotografowaniem
> czegokolwiek, a ludzi zwłaszcza.

Kaczkowski od co najmniej kilkunastu lat prosi o niepublikowanie jego
fotografii, bo chce zostać dla słuchaczy "głosem" - zresztą sam
widziałem na koncertach w Trójce jakie wrażenie robiło to na
uczestnikach, gdy nagle kojarzyli kim jest ten starszy pan z
mikrofonem. To nie jest tak, że on nie pozwala sobie robić zdjęć - bo
jeśli ktoś chce i spotka go np. na jakimś koncercie to nie ma problemu
żeby się z nim sfotografować.

Jest to może dziwactwo, ale w stosunku do nestora polskiego radia i
osoby która występuje publicznie faktycznie tylko w formie głosowej
jest to forma szacunku i wszystkie media tego przestrzegają. W necie
można zdjęcia Kaczkowskiego znaleźć, ale nigdy nie widziałem go w
jakichkolwiek gazetach, nawet gdy pełnił funkcję dyrektora Trójki.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Rdrozd * http://swiatczytnikow.pl :)

Re: Piotr Kaczkowski i jego zdjęcie

Tommy Jantarek
W dniu 3 marca 2013 21:36 użytkownik Robert Drózd <[hidden email]>napisał:

> [...]
> można zdjęcia Kaczkowskiego znaleźć, ale nigdy nie widziałem go w
> jakichkolwiek gazetach, nawet gdy pełnił funkcję dyrektora Trójki.

Jest to dziwactwo, i to dość niekonsekwentne. Na uroczystości wiadomym jest
ze będą media i że będą fotografować. Sam również pozwala się fotografować
jak zauważyłeś. Nieuniknione jest że kiedyś ktoś będzie chciał opublikować
zdjęcia, zwłaszcza jeśli będą dotyczyć uroczystości publicznej związanej
pełnieniem publicznych funkcji. Dziwactwo oryginalne, które można cenic i
które opiera się tylko na prośbie z jednej strony i szacunku z drugiej. Ale
nie nazwałbym brakiem szacunku jeśli ktos wykona swoją pracę i redaktorsko
opublikuje legalnie uzyskany materiał.

TJ

Re: Piotr Kaczkowski i jego zdjęcie

Natalia-24
Mnie martwi coś innego - dotychczas było mi niezręcznie to poruszać,
ale myślę, że należałoby - przy okazji tej fotografii pojawia się
pytanie czy powinniśmy wrzucać na Commons i do haseł absolutnie każde
zdjęcie znanej osoby lub z wydarzenia, niezależnie od jego jakości?
Chodzi o zdjęcie powyżej, ale też i inne, np.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%9Awi%C4%99to_Niepodleg%C5%82o%C5%9Bci_2012_25.JPG
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sejm_7.11.2012_12.JPG
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sejm_7.11.2012_26.JPG

I inne podobne. Czy fakt, że zdjęcie powstało w uroczystych
okolicznościach i/lub przedstawia encyklopedyczne osoby jest
wystarczającym kryterium, niezależnie od tego, że jest nieostre,
wykonane z dziwnej perspektywy, słabe jakościowo? Oczywiście nie mi
mówić użytkownikom co mają na Commons zamieszczać i doceniam
absolutnie każdy wkład, stojącą za nim pracę i dobrą wolę. Ale
chciałabym zaapelować o pewną dbałość o jakość zamieszczanych pików -
nie chodzi nam w moim odczuciu o jakiekolwiek zdjęcia, ale o zdjęcia
mające wartości ilustracyjne. Myślę, że taki apel nie jest całkowicie
nie na miejscu :)
--
Magalia

W dniu 3 marca 2013 22:17 użytkownik Natalia <[hidden email]> napisał:
> [...]
> pytanie czy powinniśmy wrzucać na Commons i do haseł absolutnie każde
> zdjęcie znanej osoby lub z wydarzenia, niezależnie od jego jakości?

Nie powinniśmy. Zwłaszcza, jak gdy w przypadku danej osoby mamy
relatywnie bogaty zbiór wikifotografii - prezydent z pewnością do nich
należy, a linkowana fotografia z pewnością nigdy nigdzie wykorzystana
nie będzie.

Elfhelm

Re: Piotr Kaczkowski i jego zdjęcie

Borys Kozielski-2
Wtrącę się, bo znam i szanuje decyzję Piotra Kaczkowskiego dotyczącą
niepublikowania zdjęć z jego osobą. Przeczytałem wszystkie wcześniejsze
uwagi na ten temat.
Po pierwsze zdjęcie według mnie nie jest warte tego, żeby popadać w
konflikt z osobą, której hasło dotyczy.
Po drugie Piotr Kaczkowski jest znany przez swój głos i może warto byłoby
umieścić raczej jako ilustrację plik dźwiękowy zamiast nic nie wnoszącej
fotografii. Nikt nie skojarzy osoby oglądając zdjęcie, słysząc głos - na
pewno.
Niedługo, 20 marca 2013 roku, Piotr Kaczkowski będzie obchodził jubileusz
50. lecia pracy przy mikrofonie. Hasło z pewnością wzbudzi większe
zainteresowanie mediów i zwykłych użytkowników.
Tak się składa, że przygotowując stronę wydarzenia, wykorzystałem na niej
fragment nagrania wywiadu jaki przeprowadziłem z Piotrem Kaczkowskim do
mojego podkastu. Zaraz wrzucę go do commons i umieszczę na stronie hasła.
Co się będzie działo dalej?

Borys Kozielski
Członek Stowarzyszenia Wikimedia Polska
http://pl.wikimedia.org
WikiRadio
http://wikiradio.org
Kontakt: 602218851
[hidden email]

/
> [...]
zdjęcia
| mające wartości ilustracyjne. Myślę, że taki apel nie jest całkowicie nie

Natalio, jest całkowicie na miejscu. Zdjęcia które byłaś uprzejma wskazać z
wielce delikatnymi komentarzami absolutnie nie mogą być umieszczane w
naszych zasobach. Są egzemplifikacją krańcowego lekceważenia odbiorców
(czytelników) W. To musi być tępione bezlitośnie :-)) .

Re: Piotr Kaczkowski i jego zdjęcie

Borys Kozielski-2
Bardzo ładna wypowiedź, tak przy okazji:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Piotr_Kaczkowski

W dniu 3 marca 2013 22:41 użytkownik Tomek <[hidden email]> napisał:

> [...]
> relatywnie bogaty zbiór wikifotografii - prezydent z pewnością do nich
> należy, a linkowana fotografia z pewnością nigdy nigdzie wykorzystana

Może macie rację, nie powinienem umieszczać wszystkich zdjęć jakie tam zrobię. Będę o tym na przyszłość pamiętał. Nie zgadzam się jednak z opinią, że te trzy przykładowe zdjęcia to z mojej strony "krańcowe lekceważenie czytelników". Nikogo nie lekceważę, a na pewno nie naszych odbiorców.

Plogi

/
| Bardzo ładna wypowiedź, tak przy okazji:
| http://pl.wikipedia.org/wiki/Piotr_Kaczkowski

Hm, to jak to w końcu jest? - ... zdjęcia pojawiły się w kilku czasopismach,
np. dość aktualne w "Polityce".

Czy nie przypadkiem kolejna miejska legenda i samorzutnie kultywowana
polityczna poprawność?

Re: Piotr Kaczkowski i jego zdjęcie

Adam Kliczek
> [...]

> zdjęcie znanej osoby lub z wydarzenia, niezależnie od jego jakości?
> Chodzi o zdjęcie powyżej, ale też i inne, np.

Ja myślę, że jak się robi rzeczy po raz pierwszy (albo drugi ;)), to "leci
się" na dużej adrenalinie i czasami ciężko o krytyczną ocenę własnej pracy.
Stąd też pewnie te fotki załadowane na Commons. Ja tak miałem na początku,
że robiłem fotoreportaż z 50 zdjęć, bez żądnej myśli przewodniej, jak
najszybciej, żeby już był w Wikinews. Ale z czasem przychodzi rozsądek i
zrozumienie, że jakość jest ważniejsza od liczby.

W dniu 3 marca 2013 23:49 użytkownik Dorożyński Janusz (4w) <
[hidden email]> napisał:

> [...]
> (czytelników) W. To musi być tępione bezlitośnie :-)) .
>
>         Z uszanowaniem, Janusz "Ency" Dorożyński

Byłbym ostrożny w twierdzeniu, że to "krańcowe lekceważenie odbiorców". Z
fotkami reportażowymi czasami tak jest - nie zdążysz wcisnąć spustu we
właściwym momencie (o co, biorąc pod uwagę opóźnienie kompaktów, nie
trudno) i masz dylemat, czy wrzucić zdjęcie, które wyszło, bo jest na nim
ktoś ważny, czy nie wrzucać. Myślę, że Plogi nabrał już nieco doświadczenia
i sam zdaje sobie sprawę, że część swoich zdjęć powinien zgłosić do
usunięcia. No i przede wszystkim powinien zainwestować w lepszy aparat. ;)

*Adam Kliczek (CLI)*
*fotograf, redaktor*
Stowarzyszenie Wikimedia Polska / Wikipedia
tel. (+48) 519-520-107
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:CLI

Re: Piotr Kaczkowski i jego zdjęcie

To wszystko zakrawa o ciężką paranoję, podczas gdy sprawa jest banalnie prosta -
medal jest WYRÓŻNIENIEM. Teraz wystarczy zastanowić się nad znaczeniem wyrazu
"wyróżnienie" i sprawa jest oczywista.

Jeżeli ktoś zgadza się na przyjęcie medalu, to automatycznie zgadza się na
wyróżnienie. Sposób wyróżnienia może być oczywiście różny. Jeżeli ktoś nie chce
upubliczniać swojego wizerunku w formie fizycznej, to może ograniczyć się do
wizerunku w postaci informacji o nazwisku i czynach. Jeżeli natomiast ktoś
dobrowolnie wziął udział w dekoracji, to oznacza to, że zgadza się na bycie
wyróżnionym ze wszystkimi tego konsekwencjami.

Wziął udział w publicznej dekoracji - i w tym momencie sprawa zostaje
definitywnie wyjaśniona i zamknięta. Zgodził się na upublicznienie swojego
wizeunku fizycznego poprzez udział w oficjalnej uroczystości, której głównym
celem było właśnie to upulicznienie.

Nie można być częściowo w ciąży.

Beno

Re: Piotr Kaczkowski i jego zdjęcie

Borys Kozielski-2
Nie sądzę, żeby ktoś poddawał w wątpliwość zgodność umieszczenia zdjęcia z
takiej uroczystości z zasadami wykorzystywania zdjęć do publikacji w
hasłach Wikipedii.
Wątpliwa jest raczej zasadność użycia nieadekwatnej ilustracji.
Jeśli Piotr Kaczkowski jest znany właściwie jedynie jako głos, to
ilustrowanie hasła zdjęciem jest bezcelowe.
Podobnie jest z ilustrowaniem hasła dotyczącego dźwięku gitary rysunkiem,
wykresem charakterystyki częstotliwościowej.

W dniu 4 marca 2013 00:13 użytkownik Gemma <[hidden email]> napisał:

> [...]
> definitywnie wyjaśniona i zamknięta. Zgodził się na upublicznienie swojego
> wizeunku fizycznego poprzez udział w oficjalnej uroczystości, której

Gemma-8
> Jeśli Piotr Kaczkowski jest znany właściwie jedynie jako głos, to ilustrowanie
hasła zdjęciem jest bezcelowe.

A co z innymi artystami, np. pisarzami? A co z naukowcami, konstruktorami,
generałami, dziennikarzami itd...? Twój argument można by zastosować wobec
więksości wyróżnionych.

Tu nie chodzi o p. Kaczkowskiego, tylko o instytucję Orderu Odrodzenia. Po coś
robi się te całą szopkę. A konkretnie robi się ją dla POKAZANIA społeczeństwu,
jak WYGLĄDAJĄ postacie godne naśladowania.

W wyjątkowych sytuacjach można:

- wysłać po odbiór kolegę, albo dyrektora, najlepiej mającego już takie
wyróżnienie
- odebrać osobiście w apartamentach prywatnych prezydenta
- odebrać listownie
- odebrać osobiście, ale w masce (robią tak czasami artyści albo dysydenci)

Pan Kaczkowski w zaistniałej sytuacji jest mniej ważny od instytucji nadania tak
ważnego wyróżnienia. Tu chodzi o prestiż państwa, walor nagrody i jej cel
kierowany do reszty ludzi. Była ceremonia oficjalna? Byli fotoreporterzy? Była
publiczność? Było nagłośnienie w mediach? W takim razie wizerunek jest publiczny
z automatu.

Takie wyróżnienie nie jest prywatnym prezentem. To jest pokazanie postaci na
wzór innym. I po to robi się oficjalną dekorację. Przede wszystkim dla
społeczeństwa, w drugiej kolejności dla zainteresowanego. Państwo jest
zainteresowane przede wszystkim ekspozycją danej postaci. Po to robi się takie
nagrody (każde zresztą).

Beno