Powiadomienia na en.wiki

Piotr Gackowski

Hej

Dziś na en.wiki został wdrożony nowy system powiadomień:
http://blog.wikimedia.org/2013/05/02/notifications-launch-english-wikipedia/
polecam zaznajomienie się z tym systemem - osobiście uważam że bardzo mocno zmieni nasze codzienne życie (jak go wdrożą na innych wikipediach).

PMG
--
          PMG
      BORN TO READ

Re: Powiadomienia na en.wiki

Tomek Gazeta.pl
Jeśli to będzie obligatoryjne, to liczymy na inwencję naszych technicznych
w zakresie gadżetu wyłaczającego;)

Elfhelm

W dniu 2 maja 2013 22:07 użytkownik PMG <[hidden email]> napisał:

> [...]
> polecam zaznajomienie się z tym systemem - osobiście uważam że bardzo
> mocno zmieni nasze codzienne życie (jak go wdrożą na innych wikipediach).

Re: Powiadomienia na en.wiki

Bartosz Dziewoński
On Fri, 03 May 2013 09:47:00 +0200, Tomek <[hidden email]> wrote:

> Jeśli to będzie obligatoryjne, to liczymy na inwencję naszych technicznych
> w zakresie gadżetu wyłaczającego;)

Będzie, będzie. Ale chyba obejdzie się bez gadżetów, bo poszczególne typy można sobie powyłączać w Preferencjach (https://en.wikipedia.org/wiki/Special:Preferences#mw-prefsection-echo).

Zaskoczyć może tylko to, że to przejmuje funkcję pomarańczowego paska z info o nowej wiadomości – ale z drugiej strony my mamy akurat gadżet, który chowa ten pasek i dodaje ikonkę bardzo podobną do tej "nowej" :)

--
Matma Rex

Re: Powiadomienia na en.wiki

Marek Mazurkiewicz
Mam nadzieje że uda się jednak zachować pomarańczowy pasek. Tak mała ikonka
powiadamiająca może być przezemnie niezauważana.

Re: Powiadomienia na en.wiki

Natalia Szafran-Kozakowska-3
Dla mnie zapowiada się interesująco. Co prawda nie w pełnym zakresie (nie o
wszystkim z wymienionych chciałabym być informowana, bo i po co), ale
jednak wydaje się ciekawe. Co ważniejsze, przypomina trochę rozwiązania z
innych serwisów, dzięki czemu dla nowicjuszy może być bardziej intuicyjne.
No i prezentuje się estetyczniej niż pomarańczowy pasek, który, nawiasem
mówiąc, zawsze mnie trochę stresował - kiedy widziałam ten alarmujący,
ostrzegawczy kolor zawsze miałam przeczucie, że coś napsułam i oto przybywa
ktoś z reprymendą ;)
A już to uczucie, kiedy otwierasz kilkanaście kart i na każdej objawia się
ten pasek straszliwy.... (ale to myślę historia, którą lepiej
opowiedzieliby Karol007 czy przede wszystkim PMG ;) )

--
Magalia

Re: Powiadomienia na en.wiki

Paelius
Tak, patrząc na zrzut ekranowy całkowite wyłączenie tego czegoś to
jedyna możliwość. Wiki to encyklopedia a nie fb, pinterest czy inny
badziew...
PA

Re: Powiadomienia na en.wiki

Bartosz Dziewoński

No bez przesady, gdyby to nie był popup, a osobna strona specjalna na wzór obserwowanych, to nikt by nawet nie mrugnął okiem. Taka strona zresztą istnieje: https://en.wikipedia.org/wiki/Special:Notifications , nie ma tylko najwyraźniej opcji wyłączenia popupa (co zaraz zaproponuję; można to zresztą załatwić odrobiną JS).

--
Matma Rex

Re: Powiadomienia na en.wiki

Paelius
Tworzenie takich, nikomu nie potrzebnych, bo "uspołecznościowujących"
a "odencyklopediających" dodatków, w obliczu ogromnych zaniedbań w
obszarze odbugowiania oraz ułatwiania obsługi mediawiki (również
związanych z jej instalacją) uważam za bardzo niebezpieczną praktyką.
PA

Re: Powiadomienia na en.wiki

Wojciech Pędzich
Dnia 6-05-2013 o godz. 9:40 Paelius napisał(a):
> [...]
> obszarze odbugowiania oraz ułatwiania obsługi mediawiki (również
> związanych z jej instalacją) uważam za bardzo niebezpieczną praktyką.

Zbliżają się wybory do Rady Powierniczej WMF; mamy szansę poprzeć tych co jako tako myślą jeszcze o idei edukacyjnej ;)

Wojtek

Re: Powiadomienia na en.wiki

Natalia Szafran-Kozakowska-3

Nie wydaje mi się, żeby np. informacja o tym, że zostało się zrewertowanym
była "odencyklopediująca", przeciwnie - sądzę, że to powiadomienie służące
właśnie pracy nad encyklopedią (i takiego dotąd bardzo brakowało). Podobnie
jest z większością pozostałych powiadomień - jeśli ktoś dostaje informację
o tym, że jego uprawnienia zostały zmienione, to w jakim sensie odrywa to
od encyklopedycznej pracy?
Dla mnie ten system powiadomień, przynajmniej w części, wydaje się
przydatny właśnie przede wszystkim w pracy encyklopedycznej.

A co do uspołeczniania... Nie podlega wątpliwości, że naszą misją jest
tworzenie zbioru wiedzy i tym na Wikipedii zawsze powinniśmy się kierować w
pierwszej kolejności. Trudno jednak zaprzeczyć, że wiedza ta wytwarzana
jest w ramach pewnej społeczności i że wikipedyści wspólnie omawiają
zagadnienia problemowe, współpracują w ramach wikiprojektów czy innych Pand
i Czywieszów, doradzają sobie, razem pracują nad hasłami itp. Że duża część
niezbędnej pracy w projekcie nie może być wykonana przez jednostki
pracujące w izolacji. Że Wikipedia najlepiej funkcjonuje wtedy, kiedy
panuje w niej atmosfera zgodnej, koleżeńskiej współpracy, kiedy wikipedyści
darzą się szacunkiem, ba nawet sympatią. Wikipedia nie może wzrastać poza
wspólnotą jej użytkowników i twórców. A więc tworzenie narzędzi
pomagających we wzajemnej komunikacji wewnątrz społeczności i
polepszających atmosferę ma sens. Lepsza społeczność to też lepsza
encyklopedia.
(aczkolwiek oczywiście nie ma dla nas nic ważnego niż w pełni sprawny
edytor wizualny. I tego też pewnie doczekamy :) )

--
Magalia

Re: Powiadomienia na en.wiki

Szymon Grabarczuk
Myślę, że ten system powiadomień jest fantastyczny. Czy wiadomo, kiedy może
pojawić się u nas?

--
Tar Lócesilion

Re: Powiadomienia na en.wiki

Jakub K.
Zdecydowanie lepiej by było gdybyśmy w końcu się doczekali Liquid Threads
lub innego sensownego systemu dyskusji. Ale wygląda na to że lajkowanie
edycji jest dla Fundacji ważniejsze. Ten system powiadomień niby nie jest
do końca zły ale LT by nam naprawdę podniosło produktywność i ułatwiło
pracę a to jest tylko gadżet.

Plushy

Re: Powiadomienia na en.wiki

Paweł Marynowski
W dniu 7 maja 2013 14:48 użytkownik Jakub K. <[hidden email]> napisał:

> [...]
> edycji jest dla Fundacji ważniejsze. Ten system powiadomień niby nie jest
> do końca zły ale LT by nam naprawdę podniosło produktywność i ułatwiło

A mnie właśnie wydaje się, iż to rozwiązanie jest lepsze niż Liquid ze
względu na to, iż nie dochodzą kolejne przestrzenie nazw i cały system
rozmowy jest właściwie po staremu. A jednak mogę spokojnie odpowiedzieć
komuś na własnej stronie dyskusji, bo wystarczy, że "zawołam" go linkiem do
strony wikipedysty. Zdecydowane 'za' z mojej strony.

--
Paweł Marynowski

Re: Powiadomienia na en.wiki

Szymon Grabarczuk
Faktycznie, to byłoby bardzo fajne, szczególnie dla adminów i KA, którzy
przebijają się przez diffy różnych stron dyskusji, żeby "skleić" z nich
ciągłą rozmowę. Możliwe, że będziemy mogli odejść od odpowiadania sobie
nawzajem na stronach dyskusji.

To jest właściwie bardziej intuicyjne: zwróćcie uwagę, że nowicjusze piszą
na własnych stronach dyskusji różne wiadomości i apele, dopóki ktoś im nie
wytłumaczy, że piszemy *komuś* na *jego* stronie. Czyli pierwszy odruch
jest inny, a odruch z_wiki_socjalizowany jest inny. I odwrót od obecnego
systemu oznaczałby usunięcie kolejnej (właściwie sztucznej) umiejętności,
którą trzeba posiąść, żeby dobrze edytować.

W dniu 7 maja 2013 16:15 użytkownik Paweł Marynowski <[hidden email]> napisał:

> [...]
> komuś na własnej stronie dyskusji, bo wystarczy, że "zawołam" go linkiem do
> strony wikipedysty. Zdecydowane 'za' z mojej strony.

Tar Lócesilion

Re: Powiadomienia na en.wiki

Bartosz Dziewoński
On Tue, 07 May 2013 13:32:50 +0200, Tar Lócesilion <[hidden email]> wrote:

> Myślę, że ten system powiadomień jest fantastyczny. Czy wiadomo, kiedy może
> pojawić się u nas?

W tej chwili nie wiadomo, ale spróbuję popytać ludzi, którzy są za to odpowiedzialni. Może będzie można zapisać się (jako cały projekt) na "betę" – na przykład kolejne fazy Wikidanych były włączane w kilku "falach" po kilka Wikipedii, zanim włączono je wszędzie.

--
Matma Rex

Re: Powiadomienia na en.wiki

Bartosz Dziewoński
Projekt LiquidThreads został zarzucony jako "broken by design", natomiast trwają sobie powolutku prace nad czymś o nazwie "Flow", co ma być właściwie jeszcze raz tym samym, ale zrobionym lepiej, z wyciągnięciem wniosków z LiquidThreads.

Zajmuje się tym kilka osób w Fundacji (choć jak na razie głównie designerów...), podczas gdy LiquidThreads napisał jeden student w ramach Google Summer of Code, więc myślę, że coś z tego będzie. Na razie chyba nie ma czego testować, ale jak będzie, to dam znać na Wiki (i może tu też wkręcimy się w jakąś betę).

I jeszcze w tej kwestii: właśnie o Flow będzie można pogadać z Brandonem Harrisem (głównym designerem) w czwartek 9 maja o 20:00 czasu polskiego na kanale #wikimedia-office na IRC-u Freenode (po angielsku). Jak na razie było to ogłaszane tylko na angielskiej Wikipedii (zapewne po prostu z powodu barier językowych), ale na pewno można wpaść i zobaczyć, co się będzie działo: https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:VPT#IRC_Office_Hours_Regarding_Flow .

--
Matma Rex

Re: Powiadomienia na en.wiki

Szymon Grabarczuk
Odświeżam wątek. W Kawiarence pojawiła się propozycja włączenia tych
powiadomień troszkę szybciej, bo w lecie, wraz z kilkoma chętnymi wiki, a
nie "kiedyś, kiedy wszyscy obowiązkowo dostaną".

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Kawiarenka/Kwestie_techniczne#Visual_Editor_a_starszy_sprz.C4.99t_i_oprogramowanie
.

W dniu 7 maja 2013 17:13 użytkownik Bartosz Dziewoński
<[hidden email]>napisał:

> [...]
> było to ogłaszane tylko na angielskiej Wikipedii (zapewne po prostu z
> powodu barier językowych), ale na pewno można wpaść i zobaczyć, co się

Tar Lócesilion

Re: Powiadomienia na en.wiki

Szymon Grabarczuk
Oj, przepraszam za spam. Chodzi oczywiście o
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Kawiarenka/Kwestie_techniczne#Nowy_system_powiadomie.C5.84

--
Tar Lócesilion