Prawa autorskie

jurij16
Nie jestem mocny z tej dziedziny, ale czytałem, że po 70 latach od śmierci autora prawa  te wygasają. Zatem czy można zamieścić na Wikipedii pocztówki niemieckie z przed roku 1925 (przy założeniu, że ich autor zmarł przed 1936r.), czy w tym wypadku jako autora traktuje się osobę skanującą te kartki pocztowe?

Jurij

Re: Prawa autorskie

Daniel Miłaczewski

  Od: "Jurij":
> [...]
przed 1936r.), >czy w tym wypadku jako autora traktuje się osobę skanującą

  Prawa autorskie majatkowe rzeczywiście wygasają 70 lat po smierci autora.
Ale nie można domniemywać roku śmierci tylko trzeba mieć pewnośc.
  W podanym przykładzie na jakiej podstawie chcesz przyjąc, ża autor
pocztówki z 1925 roku zmarł w 1936.

  DanielM

.

Re: Prawa autorskie

Derbeth-2
Dnia Wed, 25 Jan 2006 14:12:41 +0100, Jurij napisał(a):

> Nie jestem mocny z tej dziedziny, ale czytałem, że po 70 latach od śmierci autora prawa  te wygasają. Zatem czy można zamieścić na Wikipedii pocztówki niemieckie z przed roku 1925 (przy założeniu, że ich autor zmarł przed 1936r.), czy w tym wypadku jako autora traktuje się osobę skanującą te kartki pocztowe?

> [...]

Skanowanie według polskiego prawa nie jest aktem twórczym i skanując coś nie stajesz się autorem dzieła. Dzięki temu możemy bezkarnie "kraść" skany starych dzieł ze stron internetowych ;-)

Jest jeden szkopuł: jeśli na pocztówce jest napisane 1925 to nie wiesz automatycznie, że jej autor zmarł przed 1936 roku. Jeśli nie masz pewności, lepiej nie wrzucaj.

--
Piotr 'Derbeth' Kubowicz
Derbeth Site <http://derbeth.glt.pl>

Pomóż Wikibooks stworzyć największy zbiór otwartych podręczników! http://pl.wikibooks.org/

Opera - the fastest browser on Earth! http://www.opera.com/

Re: Prawa autorskie

PALLADINUS
On 1/25/06, Jurij wrote:

> [...]
> niemieckie z przed roku 1925 (przy założeniu, że ich autor zmarł przed
> 1936r.), czy w tym wypadku jako autora traktuje się osobę skanującą te

Ja widze jeszcze jeden problem. Polska ustawa odnosi sie do obywateli
polskich lub dziel wydanych po raz pierwszy na terenie RP, a poniewaz
pocztowka jak mowisz jest niemiecka, to raczej nie mozna stosowac zapisow
tej ustawy, ale odpowiednie prawo niemieckie.
No chyba ze u nich wyglada to tak samo jak w Polsce.
--

                        P A L L A D I N U S

Re: Prawa autorskie

Paweł Dembowski
> [...]
> tej ustawy, ale odpowiednie prawo niemieckie.
> No chyba ze u nich wyglada to tak samo jak w Polsce.

Co do wygaśnięcia praw autorskich, to jest tak samo jak u nas. Nie
wiem jak jest z prawem autorskim do skanów, ale jeśli skanował to
Polak, to też podpada pod nasze prawo.

--
Ausir
Wikipedia, wolna encyklopedia

Re: Prawa autorskie

zero-3

Dnia 25-01-2006 o godz. 17:06 Paweł Dembowski napisał(a):

> zapisow
>
> Co do wygaśnięcia praw autorskich, to jest tak samo jak u nas. Nie
> wiem jak jest z prawem autorskim do skanów, ale jeśli skanował to
> Polak, to też podpada pod nasze prawo.

prawo autorskie do skanowania? brzmi dla mnie absurdalnie, co jest w tym tworczego?

co do dlugosci trwania praw autorskich to wyszla dyrektywa zobowiazujaca wszystkie kraje do wydluzenia trwania okresu do 70 lat, wiec mozna z duza doza prawdopodobienstwa zakladac ze tak jest w calej UE

zero

Re: Prawa autorskie

Gemma-8
From: "zero"
> prawo autorskie do skanowania? brzmi dla mnie absurdalnie, co jest w tym
tworczego?

Twórczego może mało, ale zdziwiłbyś się ile czasami trzeba wiedzy,
doświadczenia i fartu, by coś prawidłowo zreprodukować. Szczególnie jesli są
to stare obrazy, bardzo dziwnie reagujące z temperaturą barwową
(metameryzm), o potwornie trudnej dynamice, które trzeba w bardzo cwany
sposób oświetlić by pokonać barierę powierzchni obrazu o skomplikowanym
kształcie, gdzie barwniki mieszają się z pigmentami i nie wiadomo jak
oświetlić i co uznać za prawidłowe barwy, itp. itd. - może ze skanem jeszcze
nie jest tak źle, ale sfotografować niektóre rzeczy to naprawdę sztuka, a
przy okazji wiedza by wiedzieć w jakim oświetleniu powinny być dane obrazy
fotografowane, a nastepnie jak to zrobić by nie było odbić. Zresztą zgodnie
z teorią nie da się tego zrobić obiektywnie, można tylko jaknajbardziej
reprezentatywnie, co oznacza czasami, że fotograf lub skanerzysta musi być
np. historykiem sztuki.

Na moim skromnym podwórku np. moja skanerzystka jest po SGGW i nieraz
zaskakuje mnie jak skanuje zwierzęta - np. maść borsuka w okrywie zimowej
stała się kiedyś poważną dyskusją u nas w studio pomiędzy autorem i nią
właśnie. :-)))

Beno/GEMMA

Re: Prawa autorskie

Daniel Miłaczewski

  Od: "PALLADINUS":
> [...]
zapisow
  > tej ustawy, ale odpowiednie prawo niemieckie.
  > No chyba ze u nich wyglada to tak samo jak w Polsce.
  Zgodnie z umowami międzynarodowymi dzieła obcych autorów podlegają w
POlsce takiej samej ochronie jak dzieła Polaków.

  DanielM

.

Re: Prawa autorskie

blueshade
On Wed, 25 Jan 2006, Gemma wrote:

> [...]
> reprezentatywnie, co oznacza czasami, że fotograf lub skanerzysta musi być

co nadal nie oznacza, że stworzenie takiej kopii danego dzieła ma znamiona
pracy twórczej... imho, nie ma i nie może być przedmiotem prawa
autorskiego, ale być może się mylę... prawnikiem nie jestem...

regards,
   blueshade.

--
"Butch chased after the mailman. Through the force of habit, he'd put his
return address on the package. A distinct no-no when mailing body parts to