Problematyczna publikacja

Re: Problematyczna publikacja

/
| Januszu, pewnie to znasz w oryginale:
|
|    Młodzieńcze co wahasz się, jak żyć,
|    Nie namyślając się wzór ci podam bliski.
|    Pamiętaj i nie zapomnij o tym
|    Żyj, jak żył towarzysz Dzierżyński.

Marcinie, sugerujesz wskazywanie "w temacie" wolnej kultury jako wzoru życia Feliksa Edmuntowicza, do tego w oryginale? ;-))))
/
| Doszliśmy wspólnie do wniosku, że mówmy o przypadku wykorzystania
| tekstu z Wikipedii na wolnej licencji wirusowej, jaką jest CC-BY-SA.

To jasne cały czas, i tu nie mam problemu.

| No to jedziemy wg tekstu Krzysztofa Siewicza[1]:

Znam. Za długie. Jako dokument formalny - ok. Jako praktyczny materiał "kawa na ławę" - nie nadaje się. Przypuszczam, że przeciętny człowiek nic z niego nie rozumie.

Jednak opisy słowne problemu mi nie wychodzą, będę musiał zrobić makiety i zapytać - czy użyte w nich środki wyrazu nadają się czy nie. Sam tekst opisu (wskazanie źródła, licencji, autorów) też nie sprawia problemu.

Ponadto uprzejmie donoszę, że nadal nikt nie wskazał mi innych niż benowe miejsc naruszeń licencji w zakwestionowanej publikacji. Zaczynam wobec profesora, cokolwiek ktokolwiek o nim sądzi i gdzie go chce pociągać za konsekwencje, wyglądać coraz mniej poważnie, bo na razie nie decyduję się wskazać mu, jak ma zmienić swoją pracę.

        Uszanowanie, Janusz "Ency" Dorożyński

Re: Problematyczna publikacja

Przykuta

> Ponadto uprzejmie donoszę, że nadal nikt nie wskazał mi innych niż benowe miejsc naruszeń licencji w zakwestionowanej publikacji. Zaczynam wobec profesora, cokolwiek ktokolwiek o nim sądzi i gdzie go chce pociągać za konsekwencje, wyglądać coraz mniej poważnie, bo na razie nie decyduję się wskazać mu, jak ma zmienić swoją pracę.

> [...]

Ja wskazałem i to bardzo szybko:

http://lists.wikimedia.org/pipermail/wikipl-l/2012-April/035250.html

Natomiast co do reszty, to byłaby to benedyktyńska praca z wyszukiwaniem. Czy autor pozycji nie pamięta z jakich tekstów, a chociażby szacunkowo - z ilu korzystał? To by nam ułatwiło pracę.

/
| Ja wskazałem i to bardzo szybko:
|
| http://lists.wikimedia.org/pipermail/wikipl-l/2012-April/035250.html

Dzięki, przegapiłem to.

> [...]
| Czy autor pozycji nie pamięta z jakich tekstów, a chociażby szacunkowo - z

To mi wystarczy, więcej przykładów nie potrzebuje(my), a autor już sam
odszuka co i gdzie.

A dosłownie przed chwilą wpadłem na genialne rozwiązanie trapiącego mnie
problemu (którym was irytowałem ;-) ) - czy i jak wyodrębniać poglądowo w
dużej publikacji spore  porcje treści "pożyczone" z W. - porcje in extenso,
czy zmodyfikowane lub przeplatane treściami własnymi autora. Każdy rodzaj
wyróżniania (kursywa, wytłuszczenie, kolor czcionki, tło) mógł burzyć
zaplanowany wygląd tejże publikacji.

Pomysł taki (podam go bez makiet) - po pierwszym słowie, które początkuje
zapożyczenie (i nieważne, czy dalej jest in extenso czy zmodyfikowane czy są
przelatania) odsyłacz do przypisu dolnego (lub końcowego), w którym jest
prawidłowy opis źródła (np. z [[Specjalna:Cytuj]], czyli też przykładowo
"Krzywa Béziera [online]. Wikipedia : wolna encyklopedia, 2012-04-02 15:31Z
[dostęp: 2012-04-19 20:20Z]. Dostępny w Internecie:
//pl.wikipedia.org/w/index.php?title= Krzywa_Béziera&oldid=30491409 "). Jak
przypis jest dolny, to dobrze by było dać na końcu wykaz takich przypisów.

Proszę o komentarze.

  Uszanowanie, Janusz "Ency" Dorożyński

Re: Problematyczna publikacja

Olaf Matyja-2

>Dzięki, przegapiłem to.

>ilu
>
>To mi wystarczy, więcej przykładów nie potrzebuje(my), a autor już sam
>odszuka co i gdzie.

Trochę próbowałem poszukać, faktycznie wygląda na to, że facet zrobił
antologię z Wikipedii i kilku innych źródeł.

Większość autor zerżnął np. z tych, o 4 lata wcześniejszych, slajdów:
http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Grafika_komputerowa_i_wizualizac
ja
Razem z obrazkami zresztą.

Do wstępu dał dużo stąd:
http://math.uni.lodz.pl/~marekbad/files/grafika/wyklady/Wyklad_01.pdf
(albo odwrotnie, w tym przypadku trudno powiedzieć który tekst był
wcześniej)

Ramkę na stronie 20 wziął żywcem z polskiej wikipedii, dając jako źródło
wikipedię angielską.

Na stronie 22 jest żywcem kopia z artykułu
http://pl.wikipedia.org/wiki/Filtracja_obraz%C3%B3w

Na stronie 23 jest kopia z Helioniki:
http://encyklopedia.helion.pl/index.php/Grafika_komputerowa

Na stronie 25 mamy nagle wtrąconą reklamę: "System programowania ESPRIT jest
jednym z produktów firmy DP Technology,
światowego lidera w dziedzinie oprogramowania CAD/CAM." ze strony
producenta: http://www.espritcam.pl/ofirmie.html
Nijak nie pasuje to do tekstu, chyba Ctrl+C kliknęło się na niewłaściwej
stronie...

Na stronie 27 kopia z http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika_prezentacyjna

Na stronach 28-31 kopia artykułu
http://pl.wikipedia.org/wiki/Komputerowe_wspomaganie_projektowania

Na stronie 32 kopia z http://pl.wikipedia.org/wiki/DTP

Na stronach 32-33 kopia z http://pl.wikipedia.org/wiki/Kartografia

Strona 34 jest pusta, więc nie stanowi plagiatu :-)

Na stronie 35 kopia z
http://osilek.mimuw.edu.pl/index.php?title=GKIW_Modu%C5%82_3_-_Podstawowe_op
eracje_rastrowe&printable=yes

Na stronie 36 kopia z http://pl.wikipedia.org/wiki/Algorytm_Bresenhama

Na stronie 37 kopia z
http://osilek.mimuw.edu.pl/index.php?title=GKIW_Modu%C5%82_3_-_Podstawowe_op
eracje_rastrowe&printable=yes

Program i tekst ze str. 38-44 zerżnięte ze starszego o 4 lata
http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=GKIW_Modu%C5%82_3_-_Podstawowe_o
peracje_rastrowe

I tak strona po stronie... Dobra, dalej już nie mam siły.
Tu wystarczy palcem pokazać jakieś zdanie i gdzieś się je znajdzie na
internecie, zwykle z datą, zawsze wcześniejszą niż 2011 rok. :-/
Kuźwa, wszystko rozumiem, ale to faktycznie przeginka.

Olaf

Re: Problematyczna publikacja

picus-viridis

> Trochę próbowałem poszukać, faktycznie wygląda na to, że facet zrobił
> antologię z Wikipedii i kilku innych źródeł.

To się nazywa kompilacja, nie antologia.

Picus viridis

Re: Problematyczna publikacja

Tomasz Raburski
Piszę tylko w celach informacyjnych. Tak jak zapowiadałem, o publikacji
poinformuję dr. Marka Wrońskiego, a później najprawdopodobniej komisję
dyscyplinarną Politechniki Lubelskiej.

Przejrzałem publikację, wpisując wybrane fragmenty do googla. Na 10 trafień
stosunek cudzych treści do treści oryginalnych wynosi 8/2.

Oprócz wikipedii fragmenty najczęściej pochodzą z:
Remigiusz Żukowski; Automatyczna dekompozycja sceny 3D na portale i sektory
Slajdy Dariusza Sawickiego z modelowania obiektów (
http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=GKIW_Modu%C5%82_6_-_Modelowanie_obiekt%C3%B3w
)
slajdy z
http://smurf.mimuw.edu.pl/external_slides/Reprezentacja_przestrzeni_trojwymiarowej_na_plaszczyznie/Reprezentacja_przestrzeni_trojwymiarowej_na_plaszc.html
Piotr Orzechowski Kwaterniony i ich zastosowanie w grafice komputerowej

Ta praca to skandal i naprawdę nie ma żadnych korzyści z tego, że jest w
internecie - w końcu wykorzystywała i tak powszechnie dostępne materiały.

pozdrawiam,
Tomasz Raburski