RIP zdjęcia posłów na Commons

Daniel ~ Leinad
Cześć,

z przykrością zawiadamiam, że z serwisu Wikimedia Commos poleciały
wszystkie zdjęcia posłów pochodzące ze strony Sejmu RP.

W świetle zapisów (http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/page/copyright):
"Zezwala się na wykorzystywanie (w tym kopiowanie) materiałów
znajdujących się w Serwisie Informacyjnym Sejmu w sieci Internet, z
zaznaczeniem źródła ich pochodzenia. Zezwolenie to nie dotyczy jedynie
elementów odrębnie zastrzeżonych." -- uważam to za wielką
nadinterpretację i posiadanie w sobie bardzo dużo złej woli.

Zdjęcia zostały usunięte z uzasadnieniem: "Copyright notice does not
explicitly allow commercial usage and creation of derivative works per
[[Commons:Licensing]]; see [[Commons:Deletion
requests/Template:SejmCopyright)|deletion request]]".
(http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=Special%3ALog&type=delete&user=Odder&page=&year=&month=-1&tagfilter=).

Chyba pora rozpocząć *realną* dyskusję nad przechowywaniem materiałów
lokalnie, w polskiej Wikipedii lub zaproponować nowe rozwiązania
techniczne na Commons, które pozwolą ustawić na których projektach
wiki można korzystać z zasobów.

--
Daniel // Leinad

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

Paweł Zaręba
Od dawna, twierdzę, że owczy pęd w przenoszeniu plików na Commons przez
niektórych Wikipedystów, jest działaniem szkodliwym i zbędnym. Jesteśmy
jedną z kilku Wikipedii, gdzie praktycznie brak plików. A w konsekwencji
mamy potem takie akcje jak teraz Oddera, czy czepianie się o licencje. Jest
PRL, ale nie zawsze są takie same interpretacje.

Pablo000

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

Maciej Król
Uprzejmie przepraszam za dublowanie - tamten temat proszę potraktować jako
niebyły, spóźniłem się o kilka minut ;)

W dniu 10 lutego 2013 20:33 użytkownik Paweł Zaręba
<[hidden email]>napisał:

> [...]
> mamy potem takie akcje jak teraz Oddera, czy czepianie się o licencje. Jest
> PRL, ale nie zawsze są takie same interpretacje.

Z poważaniem,

Maciej Król

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

Jakub K.
Zdjęcia w zasobach Commons powinny być do wykorzystania wszędzie a nie
w "sieci Internet", zdjęcia te będą się pojawiać w prasie, w
książkach, w sieci która za 10 lat zastąpi Internet a jeszcze jej nikt
nie wymyślił. Szkoda że zostały usunięte ale albo bawimy się w wolne
licencje albo w fair use.

Plushy

2013/2/10 Daniel ~ Leinad <[hidden email]>:

> [...]
> lokalnie, w polskiej Wikipedii lub zaproponować nowe rozwiązania
> techniczne na Commons, które pozwolą ustawić na których projektach

Trudno uwierzyć, że odder działał tylko i wyłącznie mając na uwadze
dobro projektów Wikimedia, i że nie kierowały nim żadne niskie
pobudki.

Kiedyś sądziłem, że zostawienie części plików na polskiej Wikipedii to
niezbyt dobry pomysł, szczególnie ze względu na projekty siostrzane.
Jednak to, co dzieje się na Commons woła o pomstę do nieba, stąd
apeluję o przywrócenie dyskusji nad załadowaniem części plików
lokalnie u nas (np. chociażby usuniętych posłów).

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Awersowy

W dniu 10 lutego 2013 21:12 użytkownik Jakub K. <[hidden email]> napisał:
> [...]
> książkach, w sieci która za 10 lat zastąpi Internet a jeszcze jej nikt
> nie wymyślił. Szkoda że zostały usunięte ale albo bawimy się w wolne

Przecież licencja udzielona przez Sejm pozwala na każde dowolne użycie
tych zdjęć w tej chwili.

[...]

fraza " Serwisie Informacyjnym Sejmu w sieci Internet" definiuje po
prostu stronę internetową Sejmu. Nie oznacza, że licencja jest
ograniczona do użycia zdjęć tylko w internecie.

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

Paweł Zaręba
Problem jest w tym, że np. Polimerek, ja i inni myślą logicznie (chyba) w
sensie lokalnym, a Odder i inni na Commons działają w tzw. sensie globalnym
i często nadinterpretują, chcą być bardziej święci od Papieża....  I teraz
jasno widzimy, że globalizacja nie zawsze działa na korzyść. Dlatego
powinna istnieć przestrzeń plików powiązana z lokalnymi edycjami Wikipedii.
Wszystkie duże Wikipedie posiadają pliki, które są legalne w danym kraju,
ale mogą budzić wątpliwości globalnie.

Proponuję rozważyć możliwość przeniesienia plików z Sejmu do naszej
przestrzeni.

Pablo000
<[hidden email]>

2013/2/10 Tomasz Ganicz <[hidden email]>:
> fraza " Serwisie Informacyjnym Sejmu w sieci Internet" definiuje po
> prostu stronę internetową Sejmu. Nie oznacza, że licencja jest
> ograniczona do użycia zdjęć tylko w internecie.

Masz rację, moja pomyłka.

Plushy

/
| z przykrością zawiadamiam, że z serwisu Wikimedia Commos poleciały
wszystkie
| zdjęcia posłów pochodzące ze strony Sejmu RP.

Piszę też na listę stowarzyszenia, bo tej listy nie subskrybuje Julo, a
tematem jest b. zainteresowany. Krótko - kolejny skandal potwierdzający, że
przyjęte metodą siłową, pomimo bardzo silnych protestów, bodajże w roku
2009, przede wszystkim przez Masura przy współpracy niestety Karola Bonda,
wyczyszczenie plwiki z plików, było nie tylko aroganckim naruszeniem naszych
zasad, ale po prostu wyjątkowym błędem. Jesteśmy faktycznie w gronie kilku
na prawie 300 wikipedii bez plików. Bardziej amerykańscy nawet od Brodatego.

Obecnie nie ma na co czekać i należy natychmiast zlikwidować wyjątkowo
szkodliwy nakaz siłowego przenoszenia każdego pliku na Commons (dla porządku
- nie jestem przeciwko Commons, ale każde narzędzie należy używać z sensem,
a nie totalnie). Swego czasu na prośbę Julo rozpocząłem prace nad
konstrukcja ograniczonego i limitowanego pozostawiania pewnych plików na
plwiki - dostępne jest to tutaj
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Ency/Nie_przenosi%C4%87_na_Commons
- niestety nie skończyłem tej sprawy. W obecnej sytuacji może się przyda,
proszę wykorzystać. Ja się tym nie zajmę, mam multum innych spraw, wycofałem
się z Kawiarenki (a tam sprawa powinno być zapoczątkowana). I na koniec -
jednym z argumentów za Commons podawanym przez Masura było to, że u nas nie
ma kto pilnować plików. Ale mamy bardzo dużo adminów (swego czasu ulubionym
konikiem Pjahra na pua było "mamy _za dużo_ adminów"), więc jak najbardziej
powinni się poczuwać i dać radę.

        Z uszanowaniem, Janusz "Ency" Dorożyński, członek stowarzyszenia

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

Paweł Zienowicz
Najprościej byłoby gdyby pliki wgrane do polskiej Wikipedii były
widoczne również w polskojęzycznych projektach siostrzanych.

PZ