RIP zdjęcia posłów na Commons

ArchiveIt Wikimedia
A może by się tak zwrócić do Kancelarii Sejmu z prośbą o wyjaśnienie tych
zapisów, lub udostępnienie zdjęć na licencji zgodnej z Commons? Ktoś
próbował?

Pzdr.,
A.

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

Tomasz Ganicz
W dniu 10 lutego 2013 22:35 użytkownik ArchiveIt Wikimedia
<[hidden email]> napisał:
> A może by się tak zwrócić do Kancelarii Sejmu z prośbą o wyjaśnienie tych
> zapisów, lub udostępnienie zdjęć na licencji zgodnej z Commons? Ktoś
> próbował?

Aktualne zapisy są skutkiem nacisków na Kancelarię, żeby dostosowała
istniejącą licencję do aktualnego stanu prawnego, wynikającego z
ustawy o dostępie do informacji publicznej. Obawiam się, że
korespodencja z nimi nic nie zmieni. Zresztą IMHO te zapisy są
całkowicie jasne. Trzeba mieć dużo złej woli, żeby je tak
zinterpretować jak to zrobiono na Commons. Niestety trudno nakłaniać
Kancelarię, żeby zmieniła zapisy, tak żeby się one spodobały paru
osobom na Commons, które mają kłopoty ze zrozumieniem języka
polskiego. To jest raczej nonsens.

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

Adrian Grycuk
> [...]

> Kancelarię, żeby zmieniła zapisy, tak żeby się one spodobały paru
> osobom na Commons, które mają kłopoty ze zrozumieniem języka

Moze jednak warto, zeby Zarzad Fundacji spotkal sie z Szefem Kancelarii Sejmu i porozmawial z nim na ten temat? W bezpośredniej rozmowie może o wiele wiecej wyjasnic, niż za pomoca oficjalnych pism.  Minister Lech Czapla jest bardzo konkretnym i otwartym na merytoryczne argumenty człowiekiem.

Zasoby grafiki Kancelarii Sejmu sa unikalne, z  punktu widzenia Wikipedii cenne sa zwłaszcza te wystandaryzowane, bardzo wysokiej jakosci zdjęcia wykonywane wszystkim nowowybranym poslom przed rozpoczęciem  kadencji. Jestem pewien, ze poslowie takze bardzo chcieliby, aby w Wikipedii, były ich zdjecia, i żeby były to zdjęcia  najwyzszej jakosci.

Gdyby się udalo bylalby to sytuacja win-win dla wszystkich. Pytajac i proszac o takie spotkanie  nic nie tracimy (poza oczywiscie cennym czasem zaangazowanych osob) a Wikipedia i jej czytelnicy dzieki nawiązaniu współpracy z Kancelaria Sejmu w mogliby bardzo duzo zyskac.

Pozdrawiam,
Adrian (Boston9)

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

Łukasz Lipiński
Tak, na tego rodzaju spotkaniach często udaje się załatwić znacznie więcej,
niż przez długotrwałą korespondencję. To dobry pomysł.

pozdrawiam - Teukros

W dniu 11 lutego 2013 12:07 użytkownik Adrian Grycuk
<[hidden email]>napisał:

> [...]
> zaangazowanych osob) a Wikipedia i jej czytelnicy dzieki nawiązaniu
> współpracy z Kancelaria Sejmu w mogliby bardzo duzo zyskac.

Paelius
Tylko że nie wiadomo jakie są zapisy umów z fotografami. A bez tego ani rusz...

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

Łukasz Lipiński
Kancelaria Sejmu wie jakie ma prawa do konkretnych zdjęć, i czy może je
uwolnić czy nie.

pozdrawiam - Teukros

W dniu 11 lutego 2013 12:32 użytkownik Paelius <[hidden email]> napisał:

> Tylko że nie wiadomo jakie są zapisy umów z fotografami. A bez tego ani
> rusz...

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

Marek Mazurkiewicz
W dniu 11 lutego 2013 12:34 użytkownik Łukasz Lipiński <
[hidden email]> napisał:

> Kancelaria Sejmu wie jakie ma prawa do konkretnych zdjęć, i czy może je
> uwolnić czy nie.
>
> pozdrawiam - Teukros
>
> A jeżeli nawet by nie wiedziała kancelaria lub było by niemożliwe ze
względu na umowy to warto zawalczyć żeby przyszłości podpisać bardziej
wolne umowy.

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

Awersowy
W dniu 11 lutego 2013 14:10 użytkownik Marek Mazurkiewicz
<[hidden email]> napisał:

> względu na umowy to warto zawalczyć żeby przyszłości podpisać bardziej
> wolne umowy.

Proponuję jeszcze przesłuchiwać świadków, czy aby zdjęć nie cykali tak
naprawdę asystenci tych fotografów...

Ech, copyright paranoia.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Awersowy

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

Paelius
Może i paranoja, ale w dobie powszechnego "złodziejstwa"
intelektualnego (przynajmniej ja) jestem coraz bardziej podejrzliwy
wobec każdego użytkownika komputera.
PA

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

Maciej Ostaszewski
2013/2/11 Adrian Grycuk <[hidden email]>:
> [...]
> Jestem pewien, ze poslowie takze bardzo chcieliby, aby w Wikipedii, były ich zdjecia, i żeby były to zdjęcia  najwyzszej jakosci.

Zdjęcia (portrety) wcale nie są zestandaryzowane. Zobacz tutaj:

http://i.imgur.com/xUAGEMo.jpg

To są wszystkie portrety posłów VII kadencji ze strony sejmowej

Część zrobiono na zlecenie Kancelarii, część została dostarczona przez
posłów (moim zdaniem np. poseł Graś). W związku z tym nie wiadomo na
jakiej licencji zostały udostępnione.

Nawet zdjęcia zrobione na zlecenie Kancelarii nie są zestandaryzowane.

maciek

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

Hej!

> Proponuję jeszcze przesłuchiwać świadków, czy aby zdjęć nie cykali tak
> naprawdę asystenci tych fotografów...
>
> Ech, copyright paranoia.

Najprościej byłoby tak naprawdę zaproponować Kancelarii, że jak będą
znowu robili te zdjęcia posłom, to za nasze pieniądze nasi ludzie mogą
to zrobić, bez żadnych kosztów ze strony Kancelarii, pod warunkiem
dostępności tych fotek na CC-BY. Tyle, że znając urzędniczą mentalność
Kancelaria niekoniecznie się zgodzi, a poza tym nowa kadencja (o ile jej
nie skrócą) zacznie się dopiero jesienią 2015...

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

W dniu 11 lutego 2013 14:26 użytkownik Maciej Ostaszewski
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> jakiej licencji zostały udostępnione.
>
> Nawet zdjęcia zrobione na zlecenie Kancelarii nie są zestandaryzowane.

Nie ma to prawnego znaczenia w tym przypadku - ponieważ ryzyko bierze
na siebie w tym przypadku Kancelaria. Nie naszą rzeczą jest wnikać w
legalność materiałów udostępnianych przez Kancelarię, czy inną
instytucję państwową, chyba że ktoś przedstawi twarde dowody na to, że
instytucja narusza te prawa. To jest nawet zasada przyjęta na Commons
- którą ustalono w ramach dyskusji o zasobach udostępnianych przez
amerykańskie instytucje federalne (np: była taka dyskusja nt. nagrań i
zdjęć Osamy ben Ladena publikowanych przez Departament Obrony USA) a
także w przypadku mass-uploadów z Bundesarchiv i później innych
instytucji GLAM. Inaczej by trzeba sprawdzać każde zdjęcie, skan itp.
w takich przypadkach osobno i żądać za każdym razem potwierdzenia
legalności...

W dniu 2013-02-11 14:26:51 użytkownik Maciej Ostaszewski <[hidden email]> napisał:

> [...]
> jakiej licencji zostały udostępnione.
>
> Nawet zdjęcia zrobione na zlecenie Kancelarii nie są zestandaryzowane.

Masz racje - zestandaryzowane sa zdjecia grup poslow. Te, ktore sa wykonywana w czasie sesji szkoleniowych dla nowo wybranych parlamentarzystow (w obecnej, VII kadencji, 24-25 pazdziernika 2011, relacja z tego wydarzenie np tutaj:

http://www.sejm.gov.pl/wydarzenia/kronika/7kad/kronika002_7.pdf

W czasie takiego szkolenia dziala w Sejmie male atelier fotograficzne gdzie poslowie wybrani po raz pierwszy (w tej kadencji mielismy ich bodajze 158) moga wykonac zdjecia do swojej nowej legitymacji poselskiej i paszportu dyplomatycznego.

Na pewno jest tak, ze niektorzy nie moga w tym terminie przyjechac do Warszawy, a czesc przekazuje Kancelarii swoje wlasne zdjecia. Poslowe wybierani po raz kolejny byc moze wykorzystuja swoje zdjecia zrobione wczesniej, kiedy sami zaczynali sprawowac mandat poselski etc. Stad jak sądze na stronie Sejmu mamy rozne zdjecia z roznych lat. I te wykonane przez Kancelarie Sejmu, i te indywidualnie.

Ale nawet gdyby uzyskac mozliwosc pozyskania i wzbogacenia naszych artykulow na Wikipedii o zdjecia z pierwszej grupy, wykonane w czasie ostatnich sesji szkoleniowych dla nowowybranych poslow (zakladajac, ze Kancelaria ma do nich wszelkie prawa) to moim zdaniem warto Szefa Kancelarii Sejmu przynajmniej o to zapytac/poprosic.

Pozdrawiam,
Adrian (Boston9)

Re: RIP zdjęcia posłów na Commons

anwar2@o2.pl
Hej oj napewno cykali tak jak piszecie toż to gratka a swoją drogą gdzie "uczciwość"
Dnia 11 lutego 2013 14:28 Powerek38 &lt;[hidden email]&gt; napisał(a):
Hej!
&gt; Proponuję jeszcze przesłuchiwać świadków, czy aby zdjęć nie cykali tak
&gt; naprawdę asystenci tych fotografów...
&gt;
&gt; Ech, copyright paranoia.
&gt;