Re: Angående min blockering (Från BjörnBergman)

Re: Angående min blockering (Från BjörnBergman)

lennart guldbrandsson-2

Hej,

Jag hoppas att vi i och med det här mailet kan sätta stopp för den här situationen. Efter en vecka och ett tiotal telefonsamtal, lika många sms och påstötningar via mail varannan dag, börjar jag förstå att den här situationen har uppstått. Jag har inget intresse av att fortsätta bli kontaktad på det här sättet, eftersom jag är presskontakt på min fritid, inte får betalt för det, och har mycket annat jag vill lägga min tid på - min familj, mitt arbete, mina hobbies, etc. För att sent om sider försöka reda ut den här saken skriver jag både till Björn och Göran samt Wikipedias mailinglista för att samtliga ska ha kännedom om detta. I och med detta tänker jag inte svara på fler mail, sms, telefonsamtal eller inlägg på min användarsida - eller eventuellt andra sätt som Björn kan tänkas kontakta mig på. Björn har vid flera tillfällen sagt att han inte ska kontakta mig mer, men har brutit mot det vid flera tillfällen och därför kommer jag inte att vara kontaktbar för honom längre.

Till att börja med: om mig. Jag heter Lennart Guldbrandsson och jag är svenskspråkiga Wikipedias presskontakt. Det betyder att jag svarar när journalister vill ha reda på saker om hur Wikipedia fungerar, ha kommentarer om saker som involverar Wikipedia eller få förklarat varför något skett, mm. Dessutom är jag ordförande för Wikimedia Sverige, en förening som åker runt och informerar om Wikipedia. Jag har också skrivit en bok om Wikipedia. Det är allt. Jag har ingen makt på Wikipedia mer än det som andra administratörer har, och därmed börjar vi närma oss kärnfrågorna: vad gör en administratör och hur fungerar Wikipedia?

Administratörerna är Wikipedias grindvakter kan man säga. Det finns en hel sida om vad administratörer kan göra och hur de brukar göra: http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Administrat%C3%B6rer. De har ingen egen beslutanderätt, utan genomför vad man kan anta är gemenskapens vilja. Gemenskapens vilja ska vara konsensus, d.v.s. alla ska vara överens, i teorin i alla fall. I praktiken görs saker som ingen kan förväntas ha något emot (radera artiklar med olämpliga titlar, till exempel) utan diskussion, medan mer svårhanterliga ämnen såsom diskussioner om det ska heta Eurovisionsschlagerfestivalen eller Eurovision Song Contest stöts och blöts till alla fått säga sitt och till och med då kan besluten rivas upp när nya synvinklar tas upp. Administratörerna har alltså bara några extra verktyg för att ta hand om extra bråkiga användare och konflikter mellan användare. Målet är att de som på sin fritid skriver artiklar, bidrar med bilder och så vidare, ska kunna göra det utan störningar. Det här är en nödvändighet för att Wikipedia ska kunna tillåta fri redigering av artiklarna. Alla kan redigera Wikipedia, men alla kan också kvalitetskontrollera - och för säkerhets skull finns det några extra skydd för Wikipedias databas. För mer information om hur Wikipedia fungerar finns det massor av sidor. Sidan Hjälp som finns länkad i menyn till vänster är en av de bästa resurserna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Hj%C3%A4lp

Nybörjare kan inte förväntas kunna allt, och i en del fall blir det krångel. För egen del började jag 2005 och gjorde i början misstaget att länka till min egen webbplats, där det fanns mycket information som jag tyckte att Wikipedia kunde ha nytta av. Det var inte okej, och i nuläget förstår jag varför. Med tiden har den policy och de riktlinjer som Wikipedia har blivit alltmer utarbetade (http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Policy_och_riktlinjer). Men för de flesta nybörjare fungerar det här bra. De blir guidade av frivilliga som ser den nye bidragsgivaren som en positiv kraft, men som precis som jag behöver lite styrning för att komma rätt.

I Björns fall blev den här guidningen inte optimal. Jag har inte forskat fram exakt vad som gick fel, men saker och ting gick fel, såsom det gör ibland på alla arbetsplatser, i alla skolor, i alla föreningar, inom alla grupper, och i alla vänskapsförhållanden. I de flesta fall brukar saker ändå ordna upp sig: folks vilja att komma överens brukar övertrumfa rätt många hinder. Så inte i fallet Björn. Vi har flera andra 14-åringar och till och med yngre bidragsgivare, varav några är högt respekterade, så åldern har inte med saken att göra i någon större skala. Det har däremot Björns ton. Han har "krävt" att bli särbehandlad, försökt förhandla sig till extraåtgärder, och stressat fram beslut. Det här har skaffat honom onödiga ovänner. Det här beteendet kan man dock ibland ha överseende med, ifall personen är vänlig och ödmjuk. Trots allt är wikipedianer medvetna om att de kan göra fel och att saker på Wikipedia kan få stora konsekvenser även utanför Wikipedia. Det har Björn inte varit. Han har varit ytterligt påstridig, vid flera tillfällen ovänlig och otacksam, inte lyssnat på råd som kunnat avhjälpa situationen, och därutöver börjat antyda hot (under ett telefonsamtal sa han att det här är "farligt").

Jag får allt svårare att se att det här skulle vara en slump eller ett misstag från wikipedianernas sida. Det främsta exemplet på det är att han blivit evighetsblockerad (något som brukar reserveras för svåra fall av bråk) på inte mindre än tre olika språkversioner av Wikipedia och blockerad i tre månader på en språkversion (http://toolserver.org/~vvv/sulutil.php?rights=1&user=Bj%C3%B6rnBergman). Det är alltför många hyggliga människor som skulle ha missförstått situationen eller vägrat göra det rätta, för att jag ska tro att det här är något annat än vad som har sagts i diskussionerna på http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Kommentarer_om_administreringen_av_Wikipedia/Arkiv_2010#Bj.C3.B6rnBergman. För att wikipedianerna ska kunna göra något annat än att se till så att Björn håller sig i skinnet har de därför beslutat att evighetsblockera Björn.

Vad betyder en evighetsblockering? Mer information om det finns här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Blockeringar_och_avst%C3%A4ngningar#Anv.C3.A4ndarkonton

Vad kan Björn göra nu? Mitt råd är att Björn och Göran tar en längre diskussion om det här. Jag har ingen ytterligare makt på Wikipedia men jag har tillräckligt erfarenhet både av hur Wikipedia fungerar och hur världen fungerar för att kunna tipsa om att ni håller följande saker i minnet:

* det lönar sig inte att fortsätta kräva saker, begära avblockering eller försöka övertala folk längre. Björn har haft sina chanser (han har t.o.m. blivit avblockerad tidigare för att se ifall situationen går att lösa, se http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Special:Logg&type=block&page=Anv%C3%A4ndare%3ABj%C3%B6rnBergman).

* den här situationen hade kunnat äga rum även utanför Wikipedia. Situationen skulle också lätt kunna upprepas på andra ställen på internet. Såväl diskussionsforum som sociala medier, som informationssajter, har policys och etikett att ta hänsyn till.  För att inte tala om arbetsplatser. När man sitter bakom ett tangentbord måste man vara mer tydlig och artig än vad man är annars för att inte verka brysk och okänslig.

* man kan inte förvänta sig att folk ska förlåta och överse med misstag hur många gånger som helst - eller att man ska få alla chanser att visa upp vad man skulle kunna göra. Det handlar inte om orättvisa, eller att ingen är villig att höra Björns argument. Det handlar om att hundra andra Björn försöker exakt samma sak varje dag på Wikipedia och har exakt samma argument. Björn har fått mer tid än de flesta, men har ändå inte lyckats visa varför vi skulle ägna mer tid och energi åt honom. Tänk på det här som en anställningsintervju eller ett provtillfälle - man har bara ett kort ögonblick på sig att visa vad man kan, och det kanske kan verka orättvist, men det finns inte särskilt många alternativ ifall den som bedömer en ska ha någon chans att ta emot alla.

* att redigera på Wikipedia är bara en av många saker man kan göra på internet. Vill Björn fortfarande bidra till Wikipedia kan han ladda upp bilder (men de måste ligga under en fri licens, se http://commons.wikimedia.org/wiki/Huvudsida), till exempel.

* om något år tror jag att såväl Björn som Wikipedia kan vara mogna för en återförening. Men det bygger på att det faktiskt blir ett avbrott nu.

Därmed har jag sagt mitt i frågan. Jag upprepar att jag inte kommer att vara kontaktbar framöver.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lennart

Lennart Guldbrandsson, ordförande för Wikimedia Sverige http://se.wikimedia.org/wiki/Huvudsida

Tfn: 031 - 12 50 48
Mobil: 070 - 207 80 05
Epost: [hidden email]
Användarsida: http://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%A4ndare:Hannibal
Blogg: http://mrchapel.wordpress.com/

From: [hidden email]
To: [hidden email]
Subject: Angående min blockering (Från BjörnBergman)
Date: Fri, 15 Jan 2010 19:48:41 +0100

Hej, Lennart! Björn här. Jag skriver från min
lillasysters mailadress, då min egen är trasig. Jag behöver hjälp igen. De har
återställt min blockering till evig, efter att jag krävde att bli avblockerad,
men jag vill säga några sanna ord; jag menae inte att kräva avblockering, jag
menade att begära, men jag blev ilsken på hur de behandlade mig, så ilsken att
jag råkade skriva fel på något sätt. Du som är så vänlig att du inte ignorerar
mig, du kanske kan försöka göra något åt saken, jag kan nämligen inte göra
något, eftersom jag är blockerad överallt. De tror att jag inte är seriös när
jag redigerar och jag har därför ett förslag:

Du som är administratören Hannibal kan ju gå och
häva min blockering, sedan börjar jag göra Wikipedias mest avancerade och
seriösa redigeringar. Det är det enda vi kan göra för att få slut på
detta. De tror bara att jag är dum och omogen, jag vill försäkra för
dig att jag INTE är omogen. Jag blev bara arg på hur orättvist de
behandlade mig, vilket var orsaken till att jag gjorde grova fel, t.ex. kräva,
svära, bråka, o.s.v. Jag kan även försäkra för dig att detta ALDRIG kommer
att ske igen. Nu när jag förklarat hela sanningen för dig, vill jag gärna be dig
att häva min blockering så snart som möjligt. Du får ursäkta mig om du tycker
att jag är tjatig, men jag tycker att det är viktigt, eftersom jag har blivit
orättvist behandlad och dessutom fått sitta utan Wikipedia i onödan i snart en
månad, bara för mitt bråkande, krävande, m.m. Jag försäkrar, jag kräver
ingenting, när jag bara råkade skriva det, menade jag begära, men jag blev
ilsken på hur de behandlade mig, vilket orsakade att jag skrev kräva istället.

Jag hoppas du förstår nu, så jag behöver inte säga
mer. Jag är väldigt tacksam över att du inte ignorerar mig, som de flesta andra
administratörer verkar göra.

Några saker att tillägga bara:

*Om du häver blockeringen, kan du säga till de
andra att jag faktiskt är seriös på Wikipedia. Om du inte häver blockeringen,
vill jag att du istället kan ge mig en tidsbestämd blockeringen som är så kort
som möjligt och sen säger till de andra varför du kortade ner
blockeringen.
*Jag vill be dig att gå in på WP:BOÅ och letar upp
den engelska versionen över WP:BOÅ och lämnar en avblockeringsbegäran på mitt
konto som där har blivit evighetsblockerat för trakasserier av användare, men
jag kan försäkra att de trakasserierna ALDRIG kommer att hända igen. När jag får
komma tillbaka till svenska Wikipedia igen, kommer jag ALDRIG att bryta mot
reglerna, jag försäkrar.
*Jag vill också be dig att gå in på WP:BOÅ:s tyska
och danska version, där kontot också blivit blockerat och lämnar in en
avblockeringsbegäran där.
På tyska Wikipedia blockerades jag för vandalism,
då jag stalkade svenska administratörer, men jag försäkrar, det kommer ALDRIG
att ske igen, eftersom jag förmodligen snart ska avblockeras och då kommer
jag inte längre att göra dumheter, eftersom jag kommer att bli lycklig över att
äntligen få komma tillbaka igen.
På danska Wikipedia är mitt konto
blockerat till 2 april, då jag skrev inlägg på danska diskussionssidor
för svenska administratörer, men det kommer inte heller att ske igen. Om jag mot
förmodan blir blockerad i framtiden, kommer jag att använda engelska
Wikipedia om jag vill överklaga min blockering.
*Om du häver min blockering på svenska Wikipedia,
vill jag även att du häver skrivskyddet på min diskussionssida.

Jag hoppas att du kan göra som jag ber dig här på
mailet. Jag måste få överklaga blockeringen
på svenska, engelska, tyska och danska Wikipedia, eftersom jag anser att dessa
är felaktiga och det är de också. Du kan hjälpa mig med blockeringar, oavsett
språkversion, eftersom det finns andra språkversioner för WP:BOÅ.

Jag säger nu det här, för att jag är olycklig och
ovanligt orättvist behandlad, inte fär
att kunna ljuga och luras, så dum är jag inte, men det förstår du, men jag vill
ändå upprepa det. Även om du inte har lika mycket makt som andra
administratörer, vill jag be dig att ändå försöka göra som jag ber dig på mailet
och försöka försvara mig. Jag är i en nödsituation och behöver din hjälp. Tack
för hjälpen!

MVH Björn
Lagra alla dina foton på Skydrive. Det är enkelt och säkert!
http://www.skydrive.live.com