Re: Anv ändardiskussioner som endast kan redigeras av inloggade

123

Re: Blockering av anonyma "bidrag" efter ihållande omfattande klotter

Oskar Augustsson
Det ger extra jobb, anser jag, att behöva blockera i åtta timmar
varenda dag. Nu är ju blockeringsmeddelandet ändrat, så att den
blockerade bör förstå att de kan skaffa ett konto, och redigera ifrån
detta. Jag ser nu inga hinder mot en evighetsblockering av skolor, för
oinloggade.

/Oskar Augustsson

2006/10/23, [hidden email] <[hidden email]>:

>  "Redan månadslånga blockeringar av nätverk var tidigare fy-fy, så varför nu helt plötsligt oändlighetsblockera hela nätverk? "
>
> Den stora skillnaden är ju att man numera kan blockera endast oinloggade användare.
>
> Vad tycker övriga om RaStens nya taktik att blockera skol-IP:n i åtta timmar för oinloggade, för att slippa mer klotter under resten av skoldagen? Är det acceptabelt, eller är det för lång blockeringstid?
>
> /Nicke L

Ragnar Ståhle
Jag har just idag fått ett klagomål på att jag blockerade ett IP så
LÄNGE som 8 timmar.... Se min diskus.

R-(

Oskar Augustsson wrote:

> [...]
> blockerade bör förstå att de kan skaffa ett konto, och redigera ifrån
> detta. Jag ser nu inga hinder mot en evighetsblockering av skolor, för

Jo, och Notwist väger uppenbarligen inte Wikipedias intressen mot
sina, utan övervärderar de sistnämnda. Jag förstår för övrigt inte
problemet. RaSten, blockerar du inte adresserna endast för oinloggade?
Om de blockeras bara för oinloggade borde väl Notwist kunna logga in
som vanligt?

/O.A

Den 2006-10-23 skrev Ragnar Ståhle <[hidden email]>:

> Jag har just idag fått ett klagomål på att jag blockerade ett IP så
> LÄNGE som 8 timmar.... Se min diskus.
>
> R-(

Just det, och det ska jag nog tänka på i fortsättningen.

R-)

Oskar Augustsson wrote:

> [...]
> som vanligt?
>
> /O.A

Re: Blockering av anonyma "bidrag" efter ihållande omfattande klotter

Gunnar Larsson
> Vi har busskaravaner av anonyma, seriösa
>bidragsgivare. De kanske bara lämnar en handfull bidrag varje år.

Absolut, och det är viktigt att komma ihåg. Prova att slumpa fram artiklar
tills du kommer med en med mer än några få meningar. Kolla sen historiken.
Då är det ofta (skulle gissa på oftast) så att det med mesta av texten
kommer från anonyma skribenter. Vad de inloggade, mer aktiva, personerna gör
är ofta främst att strukturera upp artikeln, korrigera stavfel, wikifiera
m.m.

/Gunnar

Re: Blockering av anonyma "bidrag" efter ihållande omfattande klotter

Alexander "LX" Nordström
Wednesday, 25 October 2006 17:36, Gunnar Larsson wrote:
> [...]
> mer aktiva, personerna gör är ofta främst att strukturera upp
> artikeln, korrigera stavfel, wikifiera m.m.

Sånt här är svårt, eftersom det baserar sig så mycket på subjektiva
omdömen. Min känsla är att de allra bästa och mest uttömmande
artiklarna oftast skrivs av inloggade.

Seriösa artikelbidrag från oinloggade är i allmänhet halvlånga (något
stycke), inte särskilt uttömmande och i behov av bearbetning. De bidrar
i första hand till att skapa bredd.

Räknat i antal redigeringar är dock de vanligaste oinloggade
redigeringarna interwikilänkar. Det minskar nog om vi någonsin får ett
globalt inloggningssystem, men inom överskådlig framtid är det en
faktor att räkna med som är lätt att glömma bort. Detta är en av många
anledningar till att jag anser att tanken på generellt inloggningstvång
är helt orimlig.

--
Alexander Nordström
http://lx.n3.net

Re: Blockering av anonyma "bidrag" efter ihållande omfattande klotter

Habj-2
2006/10/25, Alexander LX Nordström <[hidden email]>:

> Räknat i antal redigeringar är dock de vanligaste oinloggade
> redigeringarna interwikilänkar.

Har du någon källa till detta påstående, eller är det bara din maggropskänsla?

Wednesday, 25 October 2006 19:40, habj wrote:

> Har du någon källa till detta påstående, eller är det bara din
> maggropskänsla?

Det senare. Det skulle också stå "de vanligaste *seriösa*
redigeringarna". De vanligaste oinloggade redigeringarna är sannolikt
klotter, delvis beroende på tiden på dygnet.

[...]

David Castor-2
Alexander Nordström skrev:
[...]

När nu många lägger fram vad man tror rimligen gäller gör även jag så. Jag
är tämligen övertygad om att den övervägande mängden iw-länkning från
oinloggade kommer från utländska användare och därmed inte skulle påverkas
av långtidsblockeringar av svenska skol-IP.

/David Castor

Re: Blockering av anonyma "bidrag" efter ihållande omfattande klotter

Daniel Svensson-3
På tal om utlandet, hur har andra länder löst sina klotter problem?

/Daniel

123