Re: Forholdet KKD, SNL og Wikipedia

John at Darkstar
Kanskje den adressen funker..
John

John Erling Blad skrev:

> [...]
> skal ha noen mening om, og kan heller ikke gi noe svar på hvor lang tid
> det tar før de kan gi noe svar i saken, heller ikke om det er en sak for
> dem. Kontakt er Kristian Lund som er seksjonssjef.
>
> Merkedsrådet kunne ikke gjøre greie for hva som er skjedd med
> forespørselen, men skulle komme tilbake til saken.
>
> Forbrukerombudet har arkivert forespørselen, aka "tatt den til
> etteretning" uten å svare eller følge opp videre. En mulig grunn er at
> de ikke har oppfattet det som en klage. Problemet var vistnok diskutert

Fikk dette svaret fra Markedsrådet.
John

post-ftu skrev:

> Sekretariatet for Markedsrådet har ingen synspunktet på dette.
> Mvh Åse Ulvin

Thomas Gramstad-2
Synes du hadde mange gode poenger i det du skrev, samtidig
tenkte jeg at det kanskje ville være bedre å fokusere på
at WN får for lite/hva kan WN få istedenfor å fokusere på
at SNL får for mye. Det siste strander på at at alle synes
det er flott med "gratis leksikon til folket".

Kronikk og/eller pressemelding kan ta utgangspunkt i dette.
Hva ønsker WN seg fra myndighetene? Hva kan WN tilby som
SNL ikke har er eller er dårligere på? Hvordan stimulere
konkurransen etc.

Thomas

On Tue, 21 Oct 2008, John at Darkstar wrote:

> Fikk dette svaret fra Markedsrådet.
> John

Re: [Wikino-admin-l] Forholdet KKD, SNL og Wikipedia

Nina Wikipedia
  Wikipedia bør få adgang til det samme billedmateriale og annet
kildemateriale som SNL og anledning til å bruke det under en fri lisens.

Det er blitt arbeidet med dette siden høsten 2005 uten at vi er kommet
videre. Vi har av egne midler brukt tid og krefter på å reise og
snakke med ulike aktører.  I samtaler har flere aktører vært positiv
til Wikipedia, så jeg er ganske forbauset over at det nå er SNL som
eventuelt skal få enerett på tilgang til materiale.

Nina Wikipedia
[hidden email]

Den 22. okt.. 2008 kl. 00.21 skrev Thomas Gramstad:

> [...]
> Hva ønsker WN seg fra myndighetene? Hva kan WN tilby som
> SNL ikke har er eller er dårligere på? Hvordan stimulere

Fint innspill.
Kanskje jeg kan lage en sak på alt dette for et av
bibliotektidsskriftene jeg skriver for. Jeg skal sjekke
det, og tar gjerne imot enda flere innspill eller kommentarer
om dette.

Thomas

On Wed, 22 Oct 2008, Nina Wikipedia wrote:

> [...]
> positiv til Wikipedia, så jeg er ganske forbauset over at det nå er
> SNL som eventuelt skal få enerett på tilgang til materiale.

Ulf Larsen
Jeg er noe usikker på hvor mye dekning Nina har for hva hun skriver her, jeg
har f.eks ikke sett noe som sier at SNL skal ha ekslusiv rett til bilder fra
NB. I følge Wikimedia Norges styreleder Marius Helgå, som arbeider ved NB så
er ikke avtalen særlig omfattende.

At vi ikke har kommet noe videre med dette fra Wikipedia/Wikimedias side bør
vi vel også mye ta på egen kappe, da staten rett og slett ikke har hatt noen
motpart, men en rekke engasjerte privatpersoner. Wikimedia Norge ble forsøkt
stiftet i juni 2007 men er fremdeles ikke "oppe og går" som organisasjon
(den har f.eks ingen medlemmer, da det ikke er mulig å betale inn
kontingent).

Uansett hvor mye interesse enkeltpersoner i staten kan ha for
Wikipedia/Wikimedia så kan de vanskelig forholde seg til enkeltpersoner i en
slik sak, forutsetningen for å utvikle en relasjon er da å få Wikimedia
Norge etablert.

Når det gjelder SNLs relansering så er det i utgangspunktet positivt,
spesielt fordi det legger grunnlag for at Wikipedia/Wikimedia også kan få
støtte på linje med det SNL får (en mill pr år i tre år). Gangen i dette
videre fra Wikipedia/Wikimedias side bør følgelig være å fullføre arbeidet
med etablering av det lokale kapittel for så å søke tilsvarende midler og
avtale som SNL har fått.

Ulf Larsen
Frivillig bidragsyter Wikipedia/Wikimedia

2008/10/22 Thomas Gramstad <[hidden email]>

> [...]
> bibliotektidsskriftene jeg skriver for. Jeg skal sjekke
> det, og tar gjerne imot enda flere innspill eller kommentarer

Jeg har dekning for at det har vært kontakt med flere aktører siden
høsten 2005 for å få tilgang til materiale uten at en er kommet så
mye videre.

Jeg har bare fått referert at SNL skal få tilgang til  f. eks.
billedmateriale, men har ikke sett noen avtaler. Det er også blitt
refertert at her skal være et samarbeid med ABM-utvikling .

Det er også blitt sagt fra SNL at når det gjelder
litteraturhenvisninger i deres utgave så skal de utarbeides av NB og
ikke av artikkelforfattere og fagansvarlige.

I 2005 hadde en ikke tenkt på å stifte Wikimedia Norge så kontakten
måtte gå mellom enkeltpersoner og institusjonene. Det var oppnådd
kontakt og dialog som dengang syntes positiv.  Når det gjelder
kontakt med departementene så har de personene som har hatt  egne
møter med dem også nevnt at de er innvolvert i Wikimedia.

Det vi nå kan peke på er at Wikipedia bør få samme tilgang til å
bruke kilder f,eks. billedbaser,  ABMs materiale   og andre kilder
som SNL under frie lisenser. Wikipedia bør også få tilgang til å ta
egne bilder i institusjoner hvor det finnes fri kunst for å publisere
bildene under frie lisenser.

Jeg tror det kan være lurt å arbeide med tilgang til materiale på lik
linje med SNL som en egen sak og så eventuelt også fokusere på
pengestøtte  til konkrete prosjekter som f. eks. innsamling av
materiale i institusjoner en har tilgang til og kursing av
skribenter. Jeg har liten tro på at det vil bli bevilget midler som
ikke er øremerket noe konkret prosjekt.

Nina Wikipedia
[hidden email]

Den 22. okt. 2008 kl. 16.52 skrev Ulf Larsen:

> [...]
> bibliotektidsskriftene jeg skriver for. Jeg skal sjekke
> det, og tar gjerne imot enda flere innspill eller kommentarer

Jeg tror nok SNL påberoper seg mer eksklusivitet enn de har dekning for,
men samtidig har vi fått svært lite og varierende tilbakemelding om den
faktiske situaasjonen.

At Ulf mener WM Norge ikke har prøvd å få aktører i staten i tale er en
påstand som får stå for hans egen regning.

John

Ulf Larsen skrev:

> [...]
> avtale som SNL har fått.
>
> Ulf Larsen
> Frivillig bidragsyter Wikipedia/Wikimedia

Til John og Nina, vennligst les hva jeg skriver. Jeg betviler ikke at
enkeltpersoner har forsøkt å komme i dialog med staten ei heller at styret i
Wikimedia Norge har forsøkt samme, men min påstand er at dette strander på
at staten må ha en reell motpart, og en slik har de pr. idag ikke. Wikimedia
Norge har ikke engang en bankkonto hvor eventuelt interesserte kan betale
inn en medlemskonto, det sier vel alt om hvor kort det organisatoriske
arbeidet her har kommet.

Om Wikimedia Norge f.eks skal søke statlige midler (en god start bør være å
søke 3 millioner fordelt over 3 år, tilsvarende hva SNL har fått) så kan
organisasjonen på det nåværende tidspunkt ikke oppgi betalende medlemmer
(fordi den ikke har noen) og den har vel da heller ikke noen konto hvor
statlige midler kan overføres (noe slikt er ihvertfall ikke publisert).

I kort - før vi klager på staten så må vi gjøre hjemmeleksen vår, det hele
starter der. Og hjemmeleksen er å etablere Wikimedia Norge formelt, opprette
konto så interesserte kan betale for medlemsskap og så sende en formell
søknad hvor en da viser til antall medlemmer, godkjent status som
underorganisasjon av Wikimedia Foundation osv.

2008/10/22 Nina Wikipedia <[hidden email]>

> [...]
> avtale som SNL har fått.
>
> Ulf Larsen
> Frivillig bidragsyter Wikipedia/Wikimedia

Støtte til Wikipedia henger ikke på WM Norge, støtte til Wikipedia
henger på manglende politisk vilje til å la aktører få økonomisk
kompensasjon for å frigi bidrag til Wikipedia. Når Nasjonalbiblioteket
får støtte for at de skal bidra i SNL så er ikke dette økonomisk støtte
som direkte tilfaller SNL, derimot får de støtte til produksjon av
innhold som de kan tilby SNL. Det samme innholdet får ikke Wikipedia
tilgang til. Dette er forhold som overhodet ikke har noe med WM Norge å
gjøre. De samme metodene for støtte har vært luftet for ABM-utvikling
uten at de har vært villig til å gå inn på dette. Dette er en klar
forskjellsbehandling. Staten har valgt å gå inn i en løsning ovenfor
Nasjonalbiblioteket for å støtte innholdsproduksjon der som skal
tilflyte SNL, som konkurransevridende tiltak for å favorisere en aktør i
markedet.

Hvis WM Norge søker om statlige midler så blir de tildelt WM Norge, ikke
Wikipedia. Vi velger om vi vil bruke disse for å støtte Wikipedia. Det
ligger i vedtektene at vi støtter slik innholdsproduksjon, men det er
også veldig klart at WM Norge er _ikke_ Wikipedia. Støtte til Wikipedia
og støtte til WM Norge er to forskjellige ting. Først når vi velger å
støtte innholdsproduksjon på Wikipedia tilflyter pengene Wikipedia.
Nasjonalbiblioteket har valgt å gå inn på en tilsvarende modell hvor
pengene er gitt føringer og skal medføre innholdsproduksjon på SNL.

WM Norge er forøvrig ikke en "underorganisasjon" av WM Foundation. Vi er
to uavhengige organisasjoner som har valgt å initiere et samarbeid.
Denne distinksjonen er veldig viktig og er sentral i problemene som
oppstod når vi skulle starte organisasjonen.

John

Ulf Larsen skrev:

> [...]
> underorganisasjon av Wikimedia Foundation osv.
>
> Ulf Larsen
> Frivillig bidragsyter Wikipedia/Wikimedia

mariann holm
Jeg må bare si jeg beundrer din utolige tålmodighet med visse John og Nina. Må være en drøm å ha deg som far, håper du har det:)
vennlig hilsen Mariann

> [...]

> avtale som SNL har fått.
>
> Ulf Larsen
> Frivillig bidragsyter Wikipedia/Wikimedia

Interessant kommentar fra John Erling Blad. Til første påstand, dvs at
"Støtte til Wikipedia henger ikke på WM Norge, støtte til Wikipedia
henger på manglende politisk vilje til å la aktører få økonomisk
kompensasjon for å frigi bidrag til Wikipedia"

Har det overhodet blitt sendt noen formell søknad til Kulturdepartementet,
Nasjonalbiblioteket, ABM utvikling eller andre aktuelle
organisasjoner/samarbeidspartnere som de da kan behandle formelt? Og NB -
med formell søknad så menes her søknad fra Wikimedia Norge, ikke private
e-poster fra John Erling Blad. Og vedrørende Blads siste punkt over, er han
kjent med at det er konsensus innen det norske Wikimediamiljøet at en ikke
skal kompensere bidragsytere økonomisk?

Med mindre det er sendt noen slik formell søknad, fra Wikimedia Norge, og
det er mottatt noe avslag (eller den ikke er besvart innen rimelig tid) så
kan vi ikke hevde oss forskjellsbehandlet, gjør vi det så dummer vi oss ut.

Så neste påstand fra JEB: "Hvis WM Norge søker om statlige midler så blir de
[...]

For å imøtegå det siste først, det er INGEN støtte i miljøet på at det skal
"gis støtte til innholdsproduksjon" som JEB nevner over, det som derimot er
tatt opp gjentatte ganger er behov for støtte til kursing av frivillige
bidragsytere. Om JEB ønsker å endre dette må han reise spørsmålet på Tinget
og i andre relevante fora. Så til første ledd, om hvem eventuell statlige
midler tildeles til. Wikimedia er det klart største enkeltprosjektet og om
staten ved kulturdep og/eller andre ønsker å støtte Wikimedia Norge så vil
det forundre meg meget om det ikke er ment at pengene skal gå til å bygge
opp under det prosjektet, og i en eventuell søknad bør en uansett angi hva
pengene skal gå til.

2008/10/22 John at Darkstar <[hidden email]>

> [...]
> Denne distinksjonen er veldig viktig og er sentral i problemene som
> oppstod når vi skulle starte organisasjonen.

Hvis WM Norge blir tildelt støtte så er det opp til styret å bestemme
hvordan disse midlene skal brukes. Ulf må gjerne flagge ønsker om
kursing og annet, men det er styret som vedtar hvordan disse midlene
skal brukes. Det er ikke jeg, det er ikke Ulf, det er styret utfra
føringer gitt av vedtektene til organisasjonen og de som bevilger pengene.

John

Ulf Larsen skrev:

> [...]
>     >>>>>>
>     >>>>>> post-ftu skrev:
>     >>>>>>> Sekretariatet for Markedsrådet har ingen synspunktet på dette.

John Erling Blad, fortell meg noe jeg ikke vet. Samtidig må styret i
Wikimedia Norge sende en søknad for å få tildelt midler og den søknaden må
ha en støtte i realitetene, i dette tilfelle er det hvordan man best kan
forvente å få tildelt midler og hva de best kan brukes til.

Å søke midler til innholdsproduksjon vil være særdeles uklokt, av flere
grunner, mens det å søke midler til kursing internnt/eksternt vil ha bred
støtte i miljøet.

> [...]

> skal brukes. Det er ikke jeg, det er ikke Ulf, det er styret utfra
> føringer gitt av vedtektene til organisasjonen og de som bevilger pengene.

Når noen gjør tilgjengelig stoff for oss, eller på en slik måte at vi
kan bruke det, så er det tilgjengeliggjøring av innhold som kommer med
en kostnad for vedkommende aktør. Dette gjøres i dag av SSB ved at de
åpner for gjenbruk, uten at de såvidt jeg vet har fått økonomisk støtte
til dette. Kartverket åpner ikke for slik gjenbruk av sine kartdata.
Nasjonalbiblioteket skal levere underlagsdata til SNL og skal få 1 mill
årlig i økonomisk støtte for å gjøre dette.

John

Hans Rosbach skrev:

> [...]
>         >     >>>>>>
>         >     >>>>>> post-ftu skrev:
>         >     >>>>>>> Sekretariatet for Markedsrådet har ingen

Jeg har med interesse -- og forundring -- lest den siste runden
med innlegg.

Det er helt klart at offentlige aktører som Nasjonalbiblioteket,
ABM-utvikling, departementer, osv. ikke forholder seg til
privatpersoner i saker om støtte til prosjekter som dette. De
krever å forholde seg til en seriøs organisasjon, noe som bl.a.
innebærer et demokratisk valgt styre, offentlige og demokratiske
vedtekter, ordnet medlemsliste og økonomi m.m. Søknader om støtte
må komme fra en slik organisasjon, være skriftlig og undertegnet.
Epost fra privatpersoner er en helt annen kategori.

Stemmer det at ingen slike skriftlige søknader har blitt sendt inn?
I såfall blir det veldig vanskelig å hevde at Wikimedia Norge har
søkt om støtte og fått avslag.

Da blir heller spørsmålet hva WN kan gjøre for å bli såpass
etablert at man kommer i en posisjon der man kan opptre som en
aktør med søknader og andre innspill i forhold til det offentlige.

Man er ikke nødt til å være en medlemsorganisasjon. Man kan f.eks.
være en stiftelse (som ikke har medlemmer), eller en annen type
organisasjon (dette må fremgå av vedtektene).

Stemmer det at Wikimedia Norge ikke har bankkonto? Hvordan skal
da WN kunne ta imot evt. støttemidler fra det offentlige?

Dersom det søkes om midler til Wikipedia, kan man selvsagt ikke
bruke slike midler til andre formål enn det som er oppgitt i
søknaden og som midlene er øremerket til.

Det ble også nevnt en regel om at bidragsytere til Wikipedia ikke
skal honoreres. Hva med frikjøp av opphavsrettslig vernet
materiale -- f.eks. at WN søker om midler til å frikjøpe bilder,
musikk eller tekster slik at disse mot betaling til og med
godkjennelse fra opphavsrettsinnehaver utstyres med en fri lisens
som muliggjør bruk av materialet i Wikipedia. Synes man dette er
en god, grei eller ugrei fremgangsmåte for å få mer fritt
materiale?

Thomas Gramstad
[hidden email]

On Wed, 22 Oct 2008, Ulf Larsen wrote:

> [...]
> pengene skal gå til.
>
> Ulf Larsen, frivillig bidragsyter Wikipedia/Wikimedia

Vedrørende punktene rundt hvilke formelle henvendelser Wikimedia Norge har
gjort overfor myndighetene så bør det besvares av noen fra styret, men det
er pr. idag (halvannet år etter stiftelsesmøte) ikke mulig å betale
medlemskontingent, og meg bekjent registreres det heller ingen medlemmer,
noe som vel burde kunne gi forhandlingstyngde overfor myndigheter og ulike
stiftelser, dersom en skal søke støtte.

Når det gjelder type organisasjon så er Wikimedia Norge ment å være en
medlemsorganisasjon, se vedtekter:

http://meta.wikimedia.org/wiki/Wikimedia_Norge/Vedtekter

-det er følgelig viktig at det praktiske rundt kontingentinnbetaling og
registrering av medlemmer er på plass, noe som altså ikke er tilfelle pr.
idag.

Når det gjelder honorering kontra midler til å frikjøpe materiale så anser
jeg for egen del at det sentrale er å unngå at en ødelegger motivasjonen til
frivillige bidragsytere. I et slikt perspektiv bør det være uproblematisk at
en f.eks får midler som kan bidra til at en frikjøper billedmateriale, mens
frikjøp av tekster kan være mer problematisk. Når det gjelder tilgang til
historiske bilder fra Norge så vil kanskje det viktigste bidraget være å ha
en person som kan arbeide med dette overfor myndighetene/museer for å få det
tilgjengelig, denne typen arbeid er noe som ikke passer godt for deltid og
frivilllighet.