Rejestracja nowych użytkowników

Viatoro
Dzisiaj napisał do mnie pewien użytkownik z prośbą o skasowanie jego konta
i całego wkładu. Jasnym jest, że odmówiłem i wytłumaczyłem, że to
niemożliwe i dlaczego. Tylko naszła mnie też taka refleksja, że w zasadzie
nie mam go gdzie odesłać z tym problemem. Ba, nawet że taka informacja
powinna być przy samej rejestracji, w końcu nie każdy musi wiedzieć o co
chodzi z wolnymi licencjami. Może trzeba by zmienić tekst przy polu
rejestracji, żeby nie tylko mówił on o tym, jaki nick należy sobie wybrać,
ale też o tym, z czym to się wiąże?
Viatoro

Re: Rejestracja nowych użytkowników

Maciej Król
Można w takiej sytuacji zmienić nazwę użytkownika i zablokować konto w moim
odczuciu.

W dniu 13 lutego 2013 14:42 użytkownik Viatoro <[hidden email]> napisał:

> [...]
> chodzi z wolnymi licencjami. Może trzeba by zmienić tekst przy polu
> rejestracji, żeby nie tylko mówił on o tym, jaki nick należy sobie wybrać,

Z poważaniem,

Maciej Król

Re: Rejestracja nowych użytkowników

On najwyraźniej napisał do wielu adminów, do mnie też. Skasowałem jego
userpage, zrewertowałem jego blanking we własnej dyskusji, wytłumaczyłem
zasady i tyle. IMHO kwestia nieodwoływalności licencji (z której wynika
niemożność usunięcia wkładu, pomijając ograniczenia w MediaWiki) jest
wystarczająco mocno zaznaczona na każdej stronie edycji artykułu. Czy
powinniśmy o tym pisać też przy rejestracji - rzecz do dyskusji, mnie by
to nie przeszkadzało.

Powerek38

W dniu 2013-02-13 14:42, Viatoro pisze:

> [...]
> chodzi z wolnymi licencjami. Może trzeba by zmienić tekst przy polu
> rejestracji, żeby nie tylko mówił on o tym, jaki nick należy sobie wybrać,

Łukasz Lipiński
Możesz odesłać go do Fundacji. Przypuszczam, że administratorzy (w sensie
programiści) obsługujący serwery WMF byliby w stanie coś takiego zrobić.

pozdrawiam - Teukros

W dniu 13 lutego 2013 14:44 użytkownik Maciej Król
<[hidden email]>napisał:

> Można w takiej sytuacji zmienić nazwę użytkownika i zablokować konto w moim
> [...]

Ja tego zrobić nie mogę, mogę odesłać tego użytkownika do biurokratów, ale
tak naprawdę nie oznacza to usunięcia edycji, czego użytkownik się domagał.
Viatoro

Dnia 13 lutego 2013 Viatoro napisał:

> [...]
> niemożliwe i dlaczego.  Tylko naszła mnie też taka refleksja, że w zasadzie
> nie mam go gdzie odesłać z tym problemem.

Może tutaj:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Opuszczenie_Wikipedii

Inna sprawa, że to jest straszliwy zalążek, bez nawiązania choćby do
kwestii licencyjnych.

> [...]
> trzeba by zmienić tekst przy polu rejestracji, żeby nie tylko mówił
> on o tym, jaki nick należy sobie wybrać, ale też o tym, z czym to

No, wybranie nicka z niczym się nie wiąże - informacja o
nieodwołalności jest pod każdym formularzem edycji:

"Zapisując zmiany, wyrażasz nieodwołalną zgodę na udostępnianie
Twojego wkładu na licencjach"

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Rdrozd * http://swiatczytnikow.pl :)

> [...]

> pozdrawiam - Teukros
>
> Nie zrobią tego, bo to niezgodne z licencją. Ileś tam edycji byłoby
niczyich. Tutaj nie widzę problemu, bardziej chodzi mi o możliwość
informowania nowych użytkowników, z czym wiąże się ich rejestracja.
Wszedłem na stronę rejestracji i tak naprawdę nie ma tam nic na ten temat,
nawet linków. Jeśli ktoś nie rozumie dość dobrze wolnych licencji, to w
zasadzie nie wie, na co się zgadza.

W dniu 13 lutego 2013 14:49 użytkownik Robert Drózd <[hidden email]>napisał:

> [...]
> nieodwołalności jest pod każdym formularzem edycji:
>
> "Zapisując zmiany, wyrażasz nieodwołalną zgodę na udostępnianie

Mam na myśli bardziej informację o tym, że konto jest nieusuwalne, aby móc
zastosować korzystanie z wolnych licencji w Wikipedii. Tylko taka krótka
informacja, obok opcjonalnie można by dodać plusy zarejestrowania. Postaw
się w pozycji osoby, która nie zna wolnych licencji i nie chce się
przebijać przez nasz system pomocy, który bardziej przeszkadza niż pomaga
(przynajmniej aktualnie), wtedy w zasadzie nie masz pojęcia na co się
zgadzasz, a większość innych serwisów zezwala na usunięcie konta w prostszy
lub trudniejszy sposób.

/
| Mam na myśli bardziej informację o tym, że konto jest nieusuwalne, ...

Z poziomu silnika MW i bez uciekania się do ingerencji z poziomu powłoki
(czyli programistów fundacji) są co najmniej dwa sposoby uzyskania efektu
takiego samego lub równoważnego jak usunięcie konta.

Re: Rejestracja nowych użytkowników

Viatoro
Ja widzę jedną, ale niezgodną raczej z normami Wikipedii. Zmienić nazwę
użytkownika i ukryć wszystkie jego edycje, ale dalej dostęp zostaje
administratorom. Na upartego ukrycie przez rewizora (jeszcze bardziej
przeciw społeczności), ale wtedy oni i tak mają dostęp. Drugiego sposobu
nie widzę. Co nie zmienia w moim odczuciu tego, że nie można tego zrobić
zgodnie z wolą społeczności Wikipedii, dlatego wolę informować o tym
użytkowników przy rejestracji.
Viatoro

W dniu 13 lutego 2013 19:26 użytkownik Dorożyński Janusz (4w) <

Jakub K.
Informacja jest przy każdej edycji, dodatkowe straszenie przy
rejestracji może co najwyżej odstraszyć użytkowników którzy pomyślą że
to coś złego że konta nie można usunąć mimo że w sumie to nigdy by
tego nie chcieli. Można ewentualnie zmienić nazwę użytkownika i
przebotować wszystkie podpisy ale to tylko w wyjątkowych okazjach.

Plushy

2013/2/13 Viatoro <[hidden email]>:

> [...]
> nie widzę. Co nie zmienia w moim odczuciu tego, że nie można tego zrobić
> zgodnie z wolą społeczności Wikipedii, dlatego wolę informować o tym

Przy każdej edycji jest informacja, że treść jej jest na wolnej licencji,
względnie, że nie będzie ona usunięta, ale nigdzie nie ma słowa o tym, że
konto również nie będzie usunięte nigdy. Według mnie to jednak pewna
szczerość byłaby wymagana, nie sądzę, żeby świadomych ludzi, to miało
odrzucić. Poza tym, jak już napisałem na początku, opcjonalnie też można
podać plusy, co rejestracja daje. Ten mail z prośbą o skasowanie konta, to
nie pierwsza osoba, która się do mnie z tym zwraca. Powinnyśmy dawać
ludziom jasność wyboru.
Viatoro

W dniu 13 lutego 2013 20:32 użytkownik Jakub K. <[hidden email]>napisał:

> [...]
> tego nie chcieli. Można ewentualnie zmienić nazwę użytkownika i
> przebotować wszystkie podpisy ale to tylko w wyjątkowych okazjach.

Awersowy
W dniu 13 lutego 2013 20:42 użytkownik Viatoro <[hidden email]> napisał:

> [...]
> podać plusy, co rejestracja daje. Ten mail z prośbą o skasowanie konta, to
> nie pierwsza osoba, która się do mnie z tym zwraca. Powinnyśmy dawać

Dodanie takiej informacji na stronie specjalnej, służącej do
zakładania konta, jest absolutnie konieczne, by uchronić Wikipedię
przed ewentualnymi skutkami prawnymi, nawet jeśli w efekcie nie
doprowadzą one do prawomocnych wyroków. Na 99% portali internetowych
istnieje możliwość usunięcia konta, więc użytkownik internetu może się
spodziewać, że i na Wikipedii jego konto może zostać usunięte na
życzenie. Kwestie licencyjne mogą być niezrozumiałe dla początkujących
edytorów (a tacy przecież ludzie zakładają sobie konto).
Może ktoś ma pomysł jak to zgrabnie sformułować, bo ja nie mam weny.
Chciałbym tylko na końcu takiego ostrzeżenia umieścić odnośnik do
zasady zachowania poufności Fundacji, w której jest mowa o nieusuwaniu
kont (sekcja "Konta użytkownika i uznanie autorstwa").
https://wikimediafoundation.org/wiki/Zasady_zachowania_poufno%C5%9Bci

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Awersowy

> [...]

> podać plusy, co rejestracja daje. Ten mail z prośbą o skasowanie konta, to
> nie pierwsza osoba, która się do mnie z tym zwraca. Powinnyśmy dawać

Na OTRS są często prośby o skasowanie konta. IMHO o ile konta skasować
się nie da - to powinna być przynajmniej możliwość skasowania strony
użytkownika. Tam są zwykle osobiste informacje (czasem też dane
osobowe), które IMHO każdy ma prawo usunąć jeśli ma takie życzenie.

Re: Rejestracja nowych użytkowników

Jakub K.
Strona użytkownika leci od ręki gdy tylko user poprosi, strona
dyskusji nie jest usuwana ale to wynika z innych zasad.
Natomiast jeśli chodzi o kasowanie kont to różnie to wygląda na
różnych serwisach, większość nie usuwa postów i innej aktywności
użytkownika. Poza tym to sprawa dla fundacji a nie dla nas, oni mają
prawników i oni wiedzą jak działa amerykańskie prawo w kwestii
prywatności.

Plushy

/
| ... Można ewentualnie
| zmienić nazwę użytkownika i przebotować wszystkie podpisy ...

Powiedzmy że to pewien analog metody nr 2 (nr jeden zajął ;-) Viatoro),
czyli: utworzenie czystego konta z nazwą np. Anonim_2013-02-13, połączenie z
nim konta anihilowanego, anihilacja konta anilihowanego. Aczkolwiek piszę
cokolwiek teoretycznie (jako niepraktykujący admin idealista :-) ), bo na
podstawie opisu
http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:User_Merge_and_Delete . Być może ta
metoda (choć nie do końca skutecznie) była zastosowana w znanym mi ze
słyszenia przypadku szczególnym (patrz niżej).

A co opisu na stronie rejestracji, to nie uważam, aby tekst typu "z zasady
raz założone konto z powodu uwarunkowań licencji (i tu odsyłacz) nie jest
nigdy usuwane, jednakże wyjątkowo w szczególnie uzasadnionych przypadkach
funkcjonalnie może to być wykonane (i tu też odsyłacz do opisu przykładowych
ww. przypadków oraz do kogo to zgłaszać)" byłby przerażający.

Aha, takim szczególnym przypadkiem było podobno kiedyś zagrożenie zdrowia i
życia (tak mi się obiło o uszy).

Re: Rejestracja nowych użytkowników

Jakub K.
Botowanie i tak niewiele da. Po użytkowniczce LF została masa śladów w
Wikipedii a ona i tak miała dość charakterystyczny nick, jak ktoś
będzie miał krótszy to nijak nie wyłapiemy wszystkich dyskusji w
których jest on wspominany. Na dodatek nikt nie będzie ukrywał wersji
stron dyskusji więc ukrycie może być jedynie po to by nikt przypadkiem
się nie dowiedział, jak ktoś będzie szukał to znajdzie.

Plushy

2013/2/13 Dorożyński Janusz (4w) <[hidden email]>:

> [...]

Tomasz Ganicz
W dniu 13 lutego 2013 21:44 użytkownik Jakub K. <[hidden email]> napisał:
> [...]
> stron dyskusji więc ukrycie może być jedynie po to by nikt przypadkiem
> się nie dowiedział, jak ktoś będzie szukał to znajdzie.

Na to już się nie da nic poradzić. W regulaminie facebooka jest tak,
że istnieje możliwość skasowania konta - ale regulamin ostrzega, że
nie mogą być usunięte wpisy i pliki formalnie znajdujące się poza
kontem - w przestrzeni innych użytkowników.

[...]

Mógłby brzmieć inaczej. Potem głupio wyglądamy, jak ktoś chce usunięcia
swojego konta, a my mówimy, że nie. Jak mówiłem to może być nawet lista z
informacjami, że po rejestracji dostaje się brudnopis, strony obserwowane i
ma własne ustawienia, ale za to nie można skasować konta.
Viatoro

Re: Rejestracja nowych użytkowników

Marcin Cieslak-3

> [...]
> zakładania konta, jest absolutnie konieczne, by uchronić Wikipedię
> przed ewentualnymi skutkami prawnymi, nawet jeśli w efekcie nie

Osobiście nie wierzę w skuteczność zaśmiecania strony rejestracyjnej
tego typu ostrzeżeniami - nie oszukujmy się, nikt tego nie czyta;
pojawiają się nawet nieśmiało opinie, żeby ograniczyć skuteczność
tego typu "kontraktów".

Udawanie, że nie usuwamy czyjejś pracy też jest nie na miejscu
- bo przecież mamy użyszkodników, w przypadku których
niestety sporo wikipedystów musi działać aby upewnić się,
że nic z takiego "wkładu" nie przedostanie się do Wiki.

//Saper