Reply-to avsändaren, inte listan?

Habj-2
Jag har just upptäckt att listan är uppsatt så, att svar på listmail i
första hand går till den som skrev mailet - inte till listan. Är det
bra? Vill vi ha det så?

Engelska WP:s lista är uppsatt så att svar på listmail i första hand
går till listan. För en diskussionslista tycker jag detta är en mycket
vettigare ordning. För en ren info-lista, däremot, är det bra att
sätta upp den så att svar går till den som skickat mailet såvida man
inte särskilt ser till att svaret ska gå till listan. Det minskar
bruset.  Wikien-l har mycket trafik och kanske en hel del brus, men så
länge det är låg trafik på den här listan kan vi väl ändra på den här
saken... vad säger ni? Vad säger listskötaren?

Tryck alltså inte bara reply om ni har åsikter; då går mailet till mig
privat och inte till listan...

/Habj

Re: Reply-to avsändaren, inte listan?

Mats Halldin
Habj wrote:

> [...]
>saken... vad säger ni? Vad säger listskötaren?
>
>Tryck alltså inte bara reply om ni har åsikter; då går mailet till mig

Hej

Hm, jag håller med (bä, bä). Se mitt svar på Rastens mail (om du nu fick
det :) ).

/Mats

Re: Reply-to avsändaren, inte listan?

Björn Lindström-4
Habj <[hidden email]> writes:

> Wikien-l har mycket trafik och kanske en hel del brus, men så länge
> det är låg trafik på den här listan kan vi väl ändra på den här
> saken... vad säger ni? Vad säger listskötaren?

Det vill jag mycket ogärna ändra på. Det är mycket värre att skicka till
listan av misstag, än att någon får ett extra brev av misstag.

Att göra tekniska ändringar som får folk att skicka brev till listan som
de inte avser skicka dit är knappast heller ett bra sätt att få upp
trafiken på listan, i min mening.

On 6/8/05, Björn Lindström <[hidden email]> wrote:

> Det vill jag mycket ogärna ändra på. Det är mycket värre att skicka till
> listan av misstag, än att någon får ett extra brev av misstag.

Risken är IMO inte dubbelbrev (det får man ändå när folk har Outlook
med standardinställningar...) utan att svarsmail inte når listan. Jag
gjorde själv det misstaget idag.

Varför vill du inte ha reply-to sätt till listan? Är du rädd för att
folk ska skicka sina privata gräl-mail fel? Att inte skicka privatmail
till listan är IMO upp till var och en att hålla reda på. Eftersom de
flesta maillistor funkar så, är det vad de flesta är vana vid. Jag
tror inte någon annan Wikipedia-lista är uppsatt så som du vill ha
den. Det gäller alltså att hålla reda på vilken lista som är uppsatt
på vilket sätt... puh.

> Att göra tekniska ändringar som får folk att skicka brev till listan som
> de inte avser skicka dit är knappast heller ett bra sätt att få upp
> trafiken på listan, i min mening.

Det är ju _inte_ det det handlar om. Tror du seriöst att det är vad vi menar?

Hur man sätter upp listan är en antydan om vad listan är till för. Den
här listan är uppsatt så att det naturliga är att skicka
uppföljningskommentarer privat, istället för till listan. Då förs
diskussioner off-list av misstag, och fortsätter där medan
diskussionerna på listan dör. Att sätta upp en lista på det här sättet
är IMO en rätt hård uppmaning att ta alla off topic-skämt och
avvikelser från ämnet privat. I min värld är det relevant på en
hyperseriös och hårdtrafikerad lista. Den här listan är, hoppas jag,
ingendera.

Nå, det var mina åsikter. Nu ska jag hålla mun (jaja, ett litet tag)
och så får vi se vad övriga listadianer tycker.

/Habj

Re: Reply-to avsändaren, inte listan?

Björn Lindström-4
> Eftersom de flesta maillistor funkar så, är det vad de flesta är vana
> vid.

De flesta som du läser, kanske, men överlag går det knappast att säga
att den ena metoden är vanligare än den andra.

I min mening finns allt som behöver sägas om saken på
http://www.unicom.com/pw/reply-to-harmful.html (Särskilt under
_Principle of Least Surprise_ och _Principle of Least Damage_)

Det verkar också onödigt förvirrande att ha olika system på olika
Wikipedialistor.

Jag tänker inte säga mer om saken, men om någon ordnar en omröstning på
wikin gör jag förstås som den säger.

=?ISO-8859-1?Q?Re:__Reply-to_avs=E4ndaren, _inte_listan=3F?=

Dan Koehl
> Jag har just upptäckt att listan är uppsatt så, att svar på listmail i
> första hand går till den som skrev mailet - inte till listan. Är det
> bra? Vill vi ha det så?

Nej, jag tycker du har rätt, en maillista bör med naturlighet nå alla
medlemmar med reply.

//Dan

--
Geschenkt: 3 Monate GMX ProMail gratis + 3 Ausgaben stern gratis
++ Jetzt anmelden & testen ++ http://www.gmx.net/de/go/promail ++

Re: Reply-to avsändaren, inte listan?

Ulf Schyldt
Jag instämmer i principen att replies bör gå ut på listan. Om det skulle hamna
oönskade mail där eller trafiken skulle öka märkbart, är detta något som i
första hand bör aktualisera en fråga om ökad moderering av listan.

Nackdelen med att mail i första hand går till avsändaren är inte att någorlunda
vana användare inte KAN ändra på det, utan att mindre vana användare kanske
inte ser att det sker eler vet hur de ska ändra det - och då försvinner en stor
del av listans fördelar som kommunikationsform.

För övrigt har det ju inte varit någon trafik att tala om alls, fram till nu.

/Ulf

Re: Reply-to avsändaren, inte listan?

On 6/8/05, Björn Lindström <[hidden email]> wrote:
> Det verkar också onödigt förvirrande att ha olika system på olika
> Wikipedialistor.

Ja, det tycker jag också.

> Jag tänker inte säga mer om saken, men om någon ordnar en omröstning på
> wikin gör jag förstås som den säger.

Själva wikipedian är nog fel forum. Varför ska wikipedianer som valt
att inte prenumerera på listan, ha inflytande över hur den sätts upp?
Man kunde se det som ett instrument för att dra uppmärksamhet till
listan, förstås - men nog vore det en smula avigt. IMO bör den
omröstningen hållas här, på listan.

/Habj

Wikimeda Quarto behöver översättas

Mats Halldin
Wikimedia Quarto är stiftelsen Wikimedia Foundations nyhetsbrev. Det
tredje nummret behöver svenska översättare. Titta förbi den engelska
upplagan :

http://meta.wikimedia.org/wiki/Translation_requests/WQ/3/En

Jag har påbörjat en översättning av Jimmy Wales inledande text. Finns en
länk till [[sv]] högst upp på sidan 1 i den engelska upplagan. Även små
bidrag mottages tacksamt.

/Mats

Habj <[hidden email]> writes:

> [...]
> Man kunde se det som ett instrument för att dra uppmärksamhet till
> listan, förstås - men nog vore det en smula avigt. IMO bör den

Eftersom inget utom jag (om jag minns rätt) uttalat sig mot ändringen
tar jag väl helt enkelt och genomför den, och ser om någon klagar. Jag
har inte några starka känslor i frågan för egen del, eftersom jag ändå
läser den via Gmane.

Jag kommer att omvärdera beslutet om det kommer en massa skräp menat att
skickas privat till listan, så sköt er nu. ;-)

E23

=?ISO-8859-1?Q?Re:__Re:_Reply-to_avs=E4ndaren, _inte_listan=3F?=

E23
*testar* Det här är ett helt vanligt reply, och ska komma till listan....

/E23

On 6/14/05, bkhl-at-elektrubadur.se (Björn Lindström) |wikipedia|
<...> wrote:
> [...]
>
> Jag kommer att omvärdera beslutet om det kommer en massa skräp menat att
> skickas privat till listan, så sköt er nu. ;-)

Re: =?ISO-8859-1?Q?Re:__Re:_Reply-to_avs=E4ndaren, _inte_listan=3F?=

Björn Lindström-4
"E23" <f23wop602-O/[hidden email]> writes:

> *testar* Det här är ett helt vanligt reply, och ska komma till listan....

För jobbigt att bara läsa headern?