Riksarkivet i Sverige och Tyskland

Bugzilla from mnemo@minimum.se
Detta är ju lite old news vid detta laget men jag noterade just att Tyska
"Bundesarchiv" donerat 100K gamla bilder till Commons:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Bundesarchiv

Jag blir lite nyfiken på hur det ligger till i Sverige? Jag vet att vi för
_länge_ sen hade några gamla arkivbilder tillgängliga direkt på wiki-sv
(inte på commons) under någon icke-CC licens?

Och har vi något samarbete med svenska Riksarkivet tex? Kanske vore värt
om föreningen skrev något litet brev till dom och öppnade upp för ett
djupare samarbete tex?

mvh M

Re: Riksarkivet i Sverige och Tyskland

Andreas Vilén
Som jag förstått det handlade det om en person som hade frågat om
han/hon fick använda en bild från Riksantikvarieämbetet. Jakande svar
tolkades som att alla bilder därifrån kunde laddas upp. Detsamma
gällde Volkswagen-bilderna. Ska man fråga dem igen får man nog vara
betydligt tydligare den här gången. Helst görs det väl via en
officiell kanal som Wikimedia Sverige.

MVH Andreas

2009/2/2 Martin Olsson <[hidden email]>:

> [...]
>
> Och har vi något samarbete med svenska Riksarkivet tex? Kanske vore värt
> om föreningen skrev något litet brev till dom och öppnade upp för ett

Anders Wennersten
Jo vi var många som blev inspirerade. Jag har arbatet med att se om vi
kan statsa på detta med fria bilder som en drive för föreningen 2009 -
vi får se hur detta landar. I anslutning till detta har jag varit i
kontakt med bla Stockholms stadsmuseum, men de ville inte träffa oss,
fast vi har många stora träffytor när det gäller Stockholmiana.

Om inte förr blir detta säkert en diskussionpunkt vid årsmötet, om och
hur vi kan agera vidare kring dessa mycket intressanta möjligheter runt
fria bilder.
 Anders

Martin Olsson skrev:

> [...]
>
> Och har vi något samarbete med svenska Riksarkivet tex? Kanske vore värt
> om föreningen skrev något litet brev till dom och öppnade upp för ett

Niklas Nordblad
Varför ville inte Stockholms stadsmuseum träffa er? Gav de någon anledning?

/Niklas

Den den 2 februari 2009 17:29 skrev Anders Wennersten
<[hidden email]>:

> [...]
> vi kan agera vidare kring dessa mycket intressanta möjligheter runt fria

Meningen var att Holger och jag skulle träffa några officiella
representanter, och  högste chefen tyckte det lät bra, men bollade det
till chafen för faktarummet, som sedan aldrig hörde av sig. Jag känner
sedan tidigare Johaanna Karlsom som ansvarar för Stockholmsportalen så
om det verkligen finns behov kan jag ordna ett möte med henne, men jag
ville gå den officiella vägen för att känna efter deras intresse att ha
en dialog med oss som nu är den största kaverantören till skolor etc av
Stockholimiana
 Anders

Niklas Nordblad skrev:

> Varför ville inte Stockholms stadsmuseum träffa er? Gav de någon anledning?
>
> /Niklas

Re: Riksarkivet i Sverige och Tyskland

Andreas Vilén
Jag vill inte kapa tråden, men jag vill bara passa på att konstatera
att nästa försök till en bok baserat på WP-material, självklart vore
en Stockholmsbok. Såna brukar ju hur som helst vara populära, så där
kanske man till och med kan tjäna en slant till föreningen.

/Andreas

2009/2/2 Anders Wennersten <[hidden email]>:

> [...]
> officiella vägen för att känna efter deras intresse att ha en dialog med oss
> som nu är den största kaverantören till skolor etc av Stockholimiana

Jag får lov att korrigera, då Stadsmuseet hörde av sig idag över tre
veckor efter mitt mail och vi nu har ett möte inplanerat till den 17e/Anders

Anders Wennersten skrev:

> [...]
> jag ville gå den officiella vägen för att känna efter deras intresse
> att ha en dialog med oss som nu är den största kaverantören till

>>> bilder.

Re: Riksarkivet i Sverige och Tyskland

Lars Aronsson
Martin Olsson skrev:

> Och har vi något samarbete med svenska Riksarkivet tex? Kanske
> vore värt om föreningen skrev något litet brev till dom och
> öppnade upp för ett djupare samarbete tex?

Detta är absolut ett spår som vi borde ta upp.  Har du själv
möjlighet att driva frågan?  Någon måste göra det.  Bor du i
Stockholm?

Wikimedia Sverige ska hålla sitt årsmöte 14 mars 2009 i Kungliga
bibliotekets hörsal, genom en kontakt med deras forskningschef
Pelle Snickars.  Vårt grundarmöte i oktober 2007 höll vi på
Naturhistoriska riksmuseet, genom en kontakt med deras IT-chef
Cary Karp.  Detta ger oss inte bara en gratis möteslokal i stiliga
byggnader av central betydelse för svensk bildning och kultur,
utan ger oss också en förankring inom dessa kulturinstitutioner,
som vi bör kunna använda för sådana här frågor.  Hittills har vi
ingen sådan kontakt vid Riksarkviet, men det kanske går att ordna.

Däremot vet jag att chefen för Arbetarrörelsens arkiv och
bibliotek (ARAB) Lars Ilshammar har visat intresse.  Allt vi
behöver är någon som kontaktar honom.  Nämligen vem?  Du?

--
  Lars Aronsson ([hidden email])

Lars Aronsson wrote:

> Detta är absolut ett spår som vi borde ta upp.  Har du själv
> möjlighet att driva frågan?  Någon måste göra det.  Bor du i
> Stockholm?

Bor tyvärr inte ens i Sverige. Lider sedan länge också
av kronisk tidsbrist. :-)

                Martin