Riksdagen får API: http://data.riksdagen.se/

Lars Aronsson
Peter Krantz (opengov.se) tipsar om följande:

Ett första steg, men mycket lovvärt.

http://data.riksdagen.se/

"Nu lanseras en ny syndikeringstjänst – data.riksdagen.se. Den gör det
möjligt att hämta innehåll från riksdagens databaser. Här finns
information om ledamöter, omröstningar och beslut.

– Nu gör vi riksdagens databaser mer tillgängliga. Vi gör det möjligt
för användare att hämta hem och återanvända innehåll på det sätt som
passar dem bäst, säger Karin Hedman, informationschef på
riksdagsförvaltningen.

Tjänsten vänder sig främst till användare som vill utveckla egna
lösningar med innehåll från riksdagens databaser. Det kan till exempel
handla om att bygga en webbplats inför riksdagsvalet eller att ta reda
på hur en ledamot har röstat de senaste åren. Det går också att skapa
egna bevakningar ämnesvis med RSS.

Databaserna innehåller drygt 165 000 dokument, till exempel
riksdagsbeslut, propositioner, motioner och protokoll från kammaren.

Öppet gränssnitt med enkel webbteknik
Tjänsten gör det möjligt att hämta innehåll på vanliga webbsidor. Här
går det att följa länkar vidare till sidor med ytterligare information.
Formaten är XML och JSON.

Tjänsten lanseras nu för att bjuda in användare för att testa och komma
med synpunkter. Data.riksdagen.se utvecklas löpande med mer innehåll och
fler funktioner."

--
  Lars Aronsson ([hidden email])

  Wikimedia Sverige - stöd fri kunskap - http://wikimedia.se/

Re: Riksdagen får API: http://data.riksdagen.se/

David Öhlin-2
Jag tycker att det är värt en uppmuntrande applåd. Kul!

Den 26 mars 2010 10.05 skrev Lars Aronsson <[hidden email]>:

> [...]
> synpunkter. Data.riksdagen.se utvecklas löpande med mer innehåll och fler

Albin Jacobsson
Nästan för bra för att vara sant!

// Albin Jacobsson