Senackie zdjęcia

Wojciech Pędzich

Re: Senackie zdjęcia

Russavia
Great work Adrian!!!

Will the rest of the website be licenced in due course do you think?

Cheers

Russavia

On Fri, May 10, 2013 at 5:36 PM, Wojciech Pędzich <[hidden email]> wrote:

> http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Deletion_requests/Files_from_the_Polish_Senat_website
>
> Trochę odratowane :)
>
> Wojtek

Re: Senackie zdjęcia

Adrian Grycuk
W dniu 2013-05-10 11:36:57 użytkownik Wojciech Pędzich <[hidden email]> napisał:
> http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Deletion_requests/Files_from_the_Polish_Senat_website
>
> Trochę odratowane :)
>
> Wojtek

Hej,

bardzo sie ciesze, ze wszystko sie udalo. Rozmawialem dzisiaj rano telefonicznie z p. Andrzejem, a potem spotkalismy sie jeszcze osobiscie, pokazalem Mu rowniez kilka rzeczy na WP i Commons live.

Pan Andrzej byl troche zaskoczony ta sytuacja, gdyz w odpowiedzi na mail Pawla Dembowskiego sprzed kilku lat intencja Biura Komunikacji Spolecznej Kancelarii Senatu bylo udzielenie zgody na wykorzystywanie na licencji GNU FDL WSZYSTKICH zdjec udostepnionych na stronie www.senat.gov.pl (a nie tylko zdjec senatorow).

Jednak jezeli ze strony kolegow z Commons pojawily sie tutaj co do tego watpliwosci prawne, i jednoczesnie wynikla koniecznosc aktualizacji licencji tych grafik z GNU FDL do CC-BY-SA 3.0 to - jak juz wiecie - taka zgoda zostala kilka godzin temu oficjalnie przeslana na [hidden email].

Pan Andrzej powiedzial, ze Biuro Komunikacji Spolecznej Kancelarii Senatu bardzo zyczliwie odnosi sie to takich prosb i chetnie dzieli sie swoimi materialami. Zaproponowal tez, ze jezeli polscy wikipedysci byliby tym zainteresowani, i zeby nie wystepowac za kazdym razem o publikacje na Commons danego zdjecia na licencji CC-BY-SA 3.0, to warto byloby pomyslec o jakims rozwiazaniu systemowym.

W tym celu prawdopodobnie bedzie potrzebne oficjalne pismo od Stowarzyszenia Wikimedia Polska zawierajace propozycje konkretnego rozwiazania prawno-organizacyjnego (na podstawie analizy strony internetowej Senatu RP oraz najlepszych wzorcow z www innych instytucji administracji publicznej w Polsce).  Bardzo przydatne byloby np. rowniez wskazanie innych parlamentow w UE, ktore udostepniaja swoja grafike poprzez umieszczenie w nocie prawnej bezposredniej zgody na CC-BY-SA 3.0

Pytanie do Polimerka: czy mogllym sie z Toba skontaktowac i przegadalismy szczegoly? Bardzo chetnie sie w to wlacze organizacyjnie. Uwazam, ze zdecydowanie warto sprobowac. Kancelaria Senatu ma duzo ciekawych zdjec, ktore mozna byloby umieszczac w artykulach z obszaru polityki i stosunkow miedzynarodowych. Zobaczcie na ilu stronach Wiki jest np. wykorzystywane jedno z tych 30 nominowanych do usuniecia zdjec, to przedstawiajace Siergieja Mironowa:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Siergiej_Mironow.jpg

Nawet koledzy z ru-Wiki uznali, ze jest najlepsze i umiescili je w infoboksie w glownym artykule o swoim polityku.

Gdyby udaloby sie wypracowac takie rozwiazanie z Kancelaria Senatu, to IMHO w kolejnym kroku na pewno warto podjac podobne dzialania w stosunku do Kancelarii Sejmu, w tym zwlaszcza dotyczace przywrocenia na Commons tych 700 zdjec poslow, ktore administratorzy Commons usuneli w lutym.

Jeszcze raz bardzo serdecznie dziekuje Wszystkim za wskazowki i pomoc w tej sprawie!

Pozdrawiam serdecznie:)
Adrian (Boston9)

Re: Senackie zdjęcia

Tomek Gazeta.pl
A jest jakaś możliwość systemowego załadowania brakujących zdjęć
(senatorów) z Senatu?
http://www.senat.gov.pl/poprzednie-kadencje/
Ręcznie jest to trochę roboty (zwłaszcza dla commonslaików) ;)

Pozdrawia i gratuluję Adrianowi zaangażowania i skuteczności. Czekamy na
Sejm ;)

Elfhelm

W dniu 10 maja 2013 15:33 użytkownik Adrian Grycuk <[hidden email]>napisał:

> [...]
> 700 zdjec poslow, ktore administratorzy Commons usuneli w lutym.
>
> Jeszcze raz bardzo serdecznie dziekuje Wszystkim za wskazowki i pomoc w

Re: Senackie zdjęcia

Powerek38
Jeżeli licencja wynegocjowana przez Adriana obejmuje też te zdjęcia, to
chyba można do tego wykorzystać programik Vicunia Uploader, napisany
przez kolegę Yarla. Trzeba by je oczywiście najpierw ściągnąć do siebie
i opisać, ale sam masowy upload tym programem jest chyba możliwy, a
nawet dość wygodny.

Powerek38

W dniu 2013-05-10 16:29, Tomek pisze:

> [...]
> Ręcznie jest to trochę roboty (zwłaszcza dla commonslaików) ;)
>
> Pozdrawia i gratuluję Adrianowi zaangażowania i skuteczności. Czekamy na

Re: Senackie zdjęcia

Adrian Grycuk
W dniu 2013-05-10 16:35:17 użytkownik Powerek38 <[hidden email]> napisał:
> Jeżeli licencja wynegocjowana przez Adriana obejmuje też te zdjęcia (...)
> Powerek38

Hej,

To bardzo dobre pytanie, i chyba zalezy od tego jak od strony prawnej na Commons wygladalo przejscie z GNU FDL do -> CC-BY-SA 3.0.

Na razie wyjasnilo sie, ze te 30 zdjec nominowanych do skasowania zostaly prawidlowo umieszczone na Commons pod GNU FDL. Na nasza prosbe Kancelaria Senatu wyslala jednak jeszcze raz zgode OTRS na licencje obecnie wymagana na Commons tj. CC-BY-SA 3.0, zeby sytuacja byla w 100% jasna. Natomiast na razie pod CC-BY-SA 3.0 jest tylko te 30 zdjec.

Mnie sie bardzo podoba pomysl Elfhelma. Jezeli na www.senat.gov.pl sa jeszcze wartosciowe zdjecia senatorow (i nie tylko) sprzed kilku lat, to na pewno warto. Tylko czy jezeli otrzymalismy oficjalna zgode opisana pod {{PolishSenateCopyright}} na wykorzystanie zdjec ze strony Senatu na licencji GNU FDL, to ta licencja jest juz historyczna tj. mozna bylo ja wykorzystywac do - jezeli dobrze pamietam - lipca 2009, kiedy obowiazkowa stala sie licencja CC-BY-SA 3.0?  Czy tez obejmuje ona wszystkie zdjecia umieszczone na www.senat.gov.pl przed lipcem 2009 (data udzielenia zgody?), i teraz dalej mozemy spokojnie wgrywac na niej zdjecia?

Na 100% wszystkie zdjecia senatorow od I do VII kadencji musialy byc wgrane przed 2009 (z tego co wiem, praktyka jest taka, zeby biogramy byly gotowe przed rozpoczeciem kadencji Parlamentu).

Duza prosba o komentarz prawny jak to wyglada na Commons (moze sa na liscie -> administratorzy Commons?) Ja tutaj jestem od 2012:)

Jezeli sa potrzebne dodatkowe dzialania, to absolutnie OK, tylko potrzebne jest 100% pewnosci, czy i co nalezy zrobic. Naprawde fajnie by bylo, gdyby te dodatkowe zdjecia mozna bylo po prostu pobrac i oznaczyc licencja GNU FDL tak jak to opisal Powerek.

Pozdrawiam!
Adrian (Boston9)

Re: Senackie zdjęcia

Wojciech Pędzich

W dniu 2013-05-10 19:53, Adrian Grycuk pisze:
> [...]
>
> Na razie wyjasnilo sie, ze te 30 zdjec nominowanych do skasowania zostaly prawidlowo umieszczone na Commons pod GNU FDL. Na nasza prosbe Kancelaria Senatu wyslala jednak jeszcze raz zgode OTRS na licencje obecnie wymagana na Commons tj. CC-BY-SA 3.0, zeby sytuacja byla w 100% jasna. Natomiast na razie pod CC-BY-SA 3.0 jest tylko te 30 zdjec.

Zmieniłem licencję zdjęć, bo na taką licencję przyszła zgoda. Co do
stosowania GFDL, to w przypadku grafik taka konieczność nie istnieje. W
przypadku treści Wikipedii przeszliśmy kompletnie na CC-by-sa-3.0, ale
właściciele praw autorskich do grafik dalej mogą je ładować to na PD, to
na GFDL. W przypadku podwójnego licencjonowania osoba chcąca dalej
wykorzystać grafikę wybiera, na mocy której z udostępnionych przez
autora / właściciela praw licencji to robi.

Oczywiście z racji tego, że GFDL jest dość problematyczna (wyobrażasz
sobie ulotkę informacyjną ze zdjęciem na GFDL, gdzie MUSISZ podać pełny
tekst licencji w owej ulotce, co będzie stanowić połowę jej objętości?)
chętniej przez osoby chcące wykorzystać grafikę stosowana będzie
licencja CC. Także mimo braku wymogu odżegnania się od GFDL, uważam taką
sytuację licencyjną za bardzo zdrową.

> [...]
>
> Jezeli sa potrzebne dodatkowe dzialania, to absolutnie OK, tylko potrzebne jest 100% pewnosci, czy i co nalezy zrobic. Naprawde fajnie by bylo, gdyby te dodatkowe zdjecia mozna bylo po prostu pobrac i oznaczyc licencja GNU FDL tak jak to opisal Powerek.

Re: Senackie zdjęcia

W dniu 10 maja 2013 19:53 użytkownik Adrian Grycuk
<[hidden email]> napisał:

> Hej,
>
> To bardzo dobre pytanie, i chyba zalezy od tego jak od strony prawnej na Commons wygladalo przejscie z GNU FDL do -> CC-BY-SA 3.0.

Była taka możliwość przez 6 miesięcy tego roku, kiedy Wikipedia
przeszła na CC-BY-SA. Teraz już nie ma.

> [...]
>

> Jezeli sa potrzebne dodatkowe dzialania, to absolutnie OK, tylko potrzebne jest 100% pewnosci, czy i co nalezy zrobic. Naprawde fajnie by bylo, gdyby te dodatkowe zdjecia mozna bylo po prostu pobrac i oznaczyc licencja GNU FDL tak jak to opisal Powerek.

Najprościej by było faktycznie jakby wspólnie z nimi wybrać zbiór
zdjęć do uwolnienia i hurtem je wstawić do Commons.