Sieroty (spójność)

Dorożyński Janusz (4-webd)
Mam pytanie, co sądzicie o potrzebie zajęcia się na plwiki problemem
haseł-sierot i izolowanych haseł? A może już ktoś się zajmuje?

Na enwiki jest wikiprojekt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:WikiProject_Orphanage, na ruwiki też
(wejście przez interwiki z enwiki), tylko nazywa się "spójność".

        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński

Re: Sieroty (spójność)

masti-2
Fajnie, że poruszyłeś temat.
myslę, że warto się tym zająć zaczynając od artykułów do któ¶ych nic nie
linkuje. Potem mozna to rozszerzyć na artykuły z małą liczbą linkujących.

masti

Dnia 12 czerwca 2009 Dorozynski Janusz napisał:

> Mam pytanie, co sądzicie o potrzebie zajęcia się na plwiki problemem
> haseł-sierot i izolowanych haseł? A może już ktoś się zajmuje?

Problem istnieje i jest widoczny w paru obszarach:
- ukryte wandalizmy i substuby, do których nikt nie trafia, bo nie ma
linków.
- niezłe artykuły ale nazwane niewłaściwie, trafiamy na nie dopiero
przypadkiem.

Brak linków jest też pokłosiem walki ze "stronami przeglądowymi" i
"listologią", którą niektórzy Wikipedyści prowadzą. Niestety to, że
artykuł jest skategoryzowany nie sprawi że ludzie do niego dotrą, bo
zastosowanie kategorii jako formy nawigacji jest *drugorzędną* jej
funkcją.

Likwidując listy bez kryteriów, wylewamy często dziecko z kąpielą, bo
taka (niedoskonała) lista mogła być jedyną drogą dotarcia do jakiegoś
artykułu.

Była kiedyś strona specjalna
http://pl.wikipedia.org/wiki/Specjalna:Bez_link%C3%B3w - obecnie
wyłączona. Nie wiem czy są jakieś inne narzędzia, które pozwalają to
sprawdzić. Swoją drogą to narzędzie miało błąd - powinno sprawdzać
tylko linki w głównej przestrzeni, a nie w całej Wikipedii. Jeśli
autor podlinkował artykuł *wyłącznie* na swojej stronie, to nie
pomoże w dotarciu do niego.

Przydałoby się więc zacząć od poszukiwania/stworzenia narzędzia, które
sierotki nam pokaże.

Robert Drózd
wikipedia : http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Rdrozd
e-mail    : rdrozd/at/sgh.waw.pl
blogi     : www.webaudit.pl/blog * vroobelek.iq.pl * biblijny.blox.pl

Re: Sieroty (spójność)

Tomek Gazeta.pl
Stok się zajmował porzuconymi chyba kiedyś. Na szybko nie mogę tego
jednak znaleźć.
Tomek

Re: Sieroty (spójność)

W uzupełnieniu:

> Przydałoby się więc zacząć od poszukiwania/stworzenia narzędzia, które
> sierotki nam pokaże.

Ciekawe, że na en.wiki nie ma nadal takiego narzędzia. Radzą sobie
przez oznaczanie sierotek tagiem {{orphan}} i mają narzędzie do
śledzenia tego: http://toolserver.org/~para/orphans/

Według
http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wikipedia_Signpost/2009-01-31/Orphans
na en.wiki jest:
- 133,515 artykułów bez linków
- 92,031 artykułów do których linkują wyłącznie listy i strony
przeglądowe...

[...]

McMonster
-I guzik!
-No i co z tego?
-Bo to zaburza logiczny porządek wymiany zdań.
-Dlaczego?
-Odpowiedzi piszemy pod cytowanym tekstem

To po pierwsze. Po drugie, cytowane wiadomości się obcina, a szczególnie
cudze [[Sygnaturka (podpis)|sygnatury]] i stopki dołączane przez samą
listę! Nie pisząc już o tym, że cytujemy tylko tę konkretną część
wiadomości, na którą odpowiadamy, nie zawsze całość maila, a czasami
lepiej w ogóle nie cytować.

To tyle, nie będę powtarzał się na temat innych zasad korzystania z list
dyskusyjnych i w ogóle komunikacji poprzez pocztę elektroniczną.

--
Pozdrawiam, Greetings, Gashi - McMonster

Re: Sieroty (spójność)

/

Widzę, że jest zainteresowanie, to dobrze.

| Przydałoby się więc zacząć od poszukiwania/stworzenia narzędzia, które
| sierotki nam pokaże.

Właśnie coś takiego dłubie Stasia Lwowa z ruwiki, próbuje na ukwiki, więc i
u nas można by się przyłączyć. Jutro z nią porozmawiam i zrelacjonuję.

        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński

Re: Sieroty (spójność)

picus-viridis
> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:WikiProject_Orphanage, na ruwiki też
> (wejście przez interwiki z enwiki), tylko nazywa się "spójność".

Niektóre hasła (w szczególności biograficzne) bywają na tyle izolowane (w sensie topologicznym), że jedyne dojście do nich jest albo przez kategorię, albo przez "listę znanych...". Już nie wspominając planetoid pasa głównego...

Picus viridis

Re: Sieroty (spójność)

> -I guzik!
> -No i co z tego?

Przypominam o regulaminie tej listy. Jeszcze jeden wpis w takim tonie i wycinam w listy.

Re: Sieroty (spójność)

> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:WikiProject_Orphanage, na ruwiki też
> (wejście przez interwiki z enwiki), tylko nazywa się "spójność".

Ostatnio z tym problemem do mnie pisał Makawity - a właściwie średnio działającej specjalnej stronie. Jak więc widać, zainteresowanych tym problemem wikipedystów jest więcej.

Re: Sieroty (spójność)

> Przypominam o regulaminie tej listy. Jeszcze jeden wpis w takim tonie i wycinam w listy.
>
> przykuta

Przepraszam, uniosłem się. Nie ma uprawnień do wycinania z listy ;)

Re: Sieroty (spójność)

Adam Michalik
W dniu 15 czerwca 2009 05:50 użytkownik Przykuta <[hidden email]> napisał:
> Przypominam o regulaminie tej listy. Jeszcze jeden wpis w takim tonie i wycinam w listy.

To zabawne, Przykuta, że denerwują Cię Ci, którzy o tym regulaminie
właśnie przypominają.

--
Adam Michalik
  vel Dodek Dodecki

Re: Sieroty (spójność)

Przykuta

> To zabawne, Przykuta, że denerwują Cię Ci, którzy o tym regulaminie
> właśnie przypominają.

Przepraszam najmocniej raz jeszcze. Zbyt alergicznie reaguję na guziki i guziki z pętelką. Proszę o EOT.